soep en moe

Dirtsa

New member
Nu een paar dagen geprobeerd en ervaar steeds hetzelfde:

als ik 's middags rond 15uur een soepje neem word ik hierna erg moe! Wat veroorzaakt dit? is hier een verklaring voor?

Dit is ook na een groentesapje..

herkenbaar?

 
Het zal een verteringsprobleem zijn dat het lichaam ontzettend veel energie kost. Maar wat? Vetvertering? Eiwitvertering? Koolhydratenvertering? Heb je zelf enig idee?

Mike

 
nee geen idee, ik had het in het verleden ook weleesn met tomatensap..

Ik ervaar soms ook een vreemd gevoel na het toevoegen van sole aan mijn thee. Terwijl ik het wel lekker vind, maar krijg het dan warm...

Zou het aan de natrium liggen?

Nog een vraag Mike, hoe merk ik een kalium tekort op?

 
Wellicht dat de natrium iets met je doet, ik heb eerlijk gezegd geen idee. Hier twee stukjes over natrium en kalium:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/67998-natrium-natriumtekort-symptomen-natrium-en-kalium-voeding.html

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/66662-kalium-kaliumtekort-symptomen-te-hoog-en-kalium-voeding.html

Mike

 
Deze week kwa spijsvertering even een disbalans, de ene dag verstopt, de andere dag (en nu dus al 2 dagen achter elkaar) aan de diarree. Vanmorgen voelde ik me bagger, zwak, ziek en heel misselijk.. Nadat ik wat geloosd had ging het beter, maar ik voelde dat het niet goed was. Niet lang hierna ook weer naar de wc en dunne ontlasting, de misselijkheid werd minder na mate ik meer naar het wc was geweest..

Maar ik voel me nu echt op, zwak op mijn benen en beetje dizzy. Ik heb al gezorgd voor extra inname van zout, in de vorm van sole (aan elke kop thee) en bouillion. Vanmiddag lukte het me niet veel te eten, dus een smoothie gemaakt die er wel inging.

Nu vraag ik me af of ik misschien teveel natrium binnenkrijg en daardoor een Kalium tekort heb ontwikkeld. Als ik de symptomen lees, komen deze aardig overheen (vooral ook steeds die misselijkheid)

Ook al gezocht op kaliumrijke voeding...

Wat denken jullie? Zou het kunnen dat ik een tekort aan kalium heb en hoe kan ik deze balans het beste herstellen?

 
Wat eet je zoal? Het is moeilijk je vraag te beantwoorden als we geen goed idee hebben van wat je eet.

Mike

 
Mike, een dag zoals gister:

start met een glas lauw water met citroensap en sole,

hierna wanneer ik trek krijg een smoothie van: komkommer, wortel, levertraan, klein beetje lijnzaadolie en olijf, curcuma, citroen, soms wat kruidnagelpoeder/peper

tegen de middag: in kokosolie/ghee gesmoorde groenten (meestal courgette/witlof/prei/ui) met diverse kruiden en zeezout. Hierbij 100 gram vis/vlees, soms een stuk advocado. Dit met wat geschilde komkommer en lepel quinoa/amaranth en lepel kokosvet

soms nog wat tussendoor: eitje/ omelet, kop groene thee, smoothie/ roerbak/ vis/kip

tegen de avond: flink bord gesmoorde groenten met kruiden en zeezout of goed gevulde soep, hier geen KH of eiwit meer

Ik drink over de dag kruidenthee, veel groene thee/ mate thee en gember/brandnetelthee

s'ochtends en 's avonds neem ik sole in mijn thee en deze gaat ook in de smoothie

 
Ikke,

Ik vermoedde dit al, maar nu weet ik het zeker: je zit te laag in koolhydraten. Hier heb ik je vaker op gewezen en ook toen was dit n.a.v. vergelijkbare klachten. Wie niet leert van de geschiedenis is gedoemd deze te herhalen.

Mike

 
Tja, zal het dat zijn.. toch weer die KH.. Ga deze week eens ophogen en kijken wat het doet.

Maar zou mijn inname van natrium (zeezout) de balans met kalium verstoren?

Wat ik nog vergat: ik heb nu een aantal dagen een rauw ei door de smoothie gedaan met olijf en citroen.. zou dit altijd reinigend moeten werken? of kan een rauw ei ook verstoppend werken?

 
Ik voel me al moe worden als ik het lees. Start je dag eens lekker met gebakken eieren met spek in roomboter gebakken! Vet en proteinen! Je kan toch niet leven op een glas lauw water met citroensap en wat zout. En pas als je trek krijgt neem je iets waar dat ook allemaal maar mondjesmaat in zit. Ik vind helemaal niet dat je zo weinig koolhydraten eet, in de groenten zitten die genoeg volgens mij. Ik mis het vet en de proteinen. Pak ook eens een lekkere biefstuk.

 
Bastiaan,

Ik deel jouw conclusie dat ikke te weinig vet en eiwitten eet. Groenten moet je echter niet meetellen als koolhydraten. Die zijn zo laag in kh dat ze niet bijbossen.

Mike

 
Samenvattend:

weinig vet

weinig proteinen

weinig koolhydraten

Geen wonder dat je je moe voelt.

 
Ikke,

Ik denk dat je an-verleden je nog steeds parten speelt. Er is bij jou nog geen overvloedsbewustzijn, de werkelijke kracht van de natuur. Tegenover overvloed staat schaartse, gebreken, tekorten. Je doet jezelf nog steeds letterlijk en figuurlijk tekort door jezelf te blijven ondervoeden, ook al is dit een wereld van verschil met je uithongeringsgedrag van weleer. Reserves moet je kweken! Calorieen doen er niet toe, het gaat om voedingsdichtheid.

Mike

 
Mike en Bastiaan,

Ik denk zeker dat er nog een stukje ES zit, dat invloed heeft op wat ik doe. Alhoewel ik me ook heel bewust ben (en wil zijn) van de groei en veranderingen die ik de laatste jaren heb bereikt op dit gebied.

Mijn valkuil is te star en gecontroleert alles in de hand willen houden, dat stukje loslaten lukt me nog niet voldoende... dat stukje overvloedsbewustzijn waar Mike het over heeft.

Die vermoeidheid is lastig te controleren/peilen.. soms heb ik zelfs het idee dat ik veel vermoeider ben als ik beter en meer heb gegeten en dat maakt het ook zo moeilijk..

 
@ Bastiaan

In deze topic heb ik een overzicht gegeven van koolhydraatgehaltes in voeding. Dan zie je dat veel groentes en zelfs ook het meeste fruit helemaal niet zo hoog scoren, natuurlijk ook omdat ze veel water en vezels bevatten...

@ Ikke

Wat dacht je van een bak volle kwark met daarin een handje haver, een scheutje water en een snufje zout. Deze zet je 's avonds op kamertemperatuur als ontbijt voor de volgende dag. Eventueel een theelepeltje honing erin, een theelepel kaneel of een klein handje gewelde noten. Ik heb dit afgelopen week dagelijks gegeten en daarop nog een dik pak geklopte slagroom! Heerlijk...

En inderdaad zoals Bastiaan voorstelt: eieren, spek en vet. Even bakken met een uitje of iets en misschien nog wat geraspte vette kaas. Daar kan je minstens 8 uur op teren!

 
@Ikke: AN gaat volgens mij ook helemaal onder het hebben van controle, misschien omdat je opgegroeid bent met allerlei andere omstandigheden waarover je geheel geen controle of zeggenschap had. Je eigen lichaam, daar heb je dan als enige nog wel wat controle over. Ik ken je verhaal verder niet. Ik vind het al heel knap dat je je daar aan hebt weten te ontworstelen. Veel mensen met AN lukt het niet om het gat in hun ziel te helen.

Daarbovenop komt natuurlijk onze conditionering dat vet en vlees slecht zou zijn. Onbewust blijft dat spelen. Het is moeilijk om je via een forum goede raad te geven maar Mike heeft wel gelijk: stel je zelf af op overvloed. Niets in de natuur leeft vanuit schaarste. Misschien heb je baat bij een echte goede therapeut om je te helpen de laatste stappen te kunnen maken.

@Mike & Dennis: buiten groenten eet ik eigenlijk helemaal geen koolhydraten, dus ik vind het al gauw veel :). Ik denk dat koolhydraten geen essentiele nutrienten zijn. De hoeveelheid die ons lichaam nog wel nodig heeft (ongeveer 1 theelepeltje in ons bloed) kan het gemakkelijk maken via glyconeogenese.

 
@ dennis,

Dank voor je tip. Dit zou wel lekker zijn, maar ik eet nu al een jaartje geen melkproducten meer, omdat bleek dat ik hier ontzettend allergisch voor ben! Voorheen at ik heel veel kwark! Nu ben ik voorzichtig weer wat geitenyoghurt aan het toevoegen, maar mondjesmaat.. zou wel willen dat ik het gewoon weer kon eten, vind het heerlijk!

@ bastiaan,

Dank voor je reactie Bastiaan. AN is idd een complexere 'ziekte' dan veel mensen beseffen. Het heeft niet zozeer met eten te maken, dan wel met controle.. Het is nu inmiddels al ruim 10 jaar geleden dat ik de ES ontwikkelde, op mijn 17de was het heftig en ben ik een tijd opgenomen geweest. Ik heb hierna altijd therapie gehad, verschillende vormen en verschillende therapeuten. Dit heeft me wel verder geholpen hoor, heb er veel geleerd, maar vooral veel verwerkt van dingen die in mijn jeugd zijn gebeurd.

Ik heb het allemaal een plaatje gegeven en kan er prima mee omgaan, maar toch blijft de ES een deeltje van me. Dit is prima als ik er maar op de goede manier mee om kan gaan.

Eten is nu voor mij een feestje, ik geniet van alles wat ik eet en doe dit ook met veel zorg en aandacht. Mijn interesse in voeding en gezondheid is ontzettend gegroeid door alle klachten die ik ondertussen had. Hierdoor ben ik me gaan verdiepen in wat voeding met je lichaam kan doen.

Bastiaan, jij bent ook therapeut?

 
@Ikke

Nee, ik ben geen therapeut. Maar ik heb een opleiding als coach en daar horen de nodige therapeutische aspecten bij. Mijn vriendin is psycholoog, dus we hebben daar wel wat raakvlakken en interesses.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan