soep en moe

Bastiaan,

Ik beschouw koolhydraten ook niet als essentiele voeding. Er zijn wel essentiele aminozuren (voorlopers van eiwitten) en essentiele vetten, maar geen essentiele koolhydraten.

Als jij er mee weg kan komen om uitsluitend groenten als kh-bron aan te houden dan more power to you. Ik kan dat ook en ik heb al vaker geconstateerd dat mannen sterkere bijnieren hebben en met extreme low-carbdieten beter overweg kunnen dan vrouwen. Of dit een evolutionair/anatomisch gegeven is weet ik niet, het kan ook cultureel zijn.

Vrouwen wordt angst voor vet, cholesterol en dierlijk voedsel aangepraat en ze worden richting kh (vooral granen) geduwd. Voeg daaraan toe veelvuldig lijnen en het beruchte jojo-effect en de metabolische ramp is compleet. Om vanuit een suikerverbranding de weg terug te vinden naar een vetverbranding moeten veel vrouwen niet te laag in kh gaan, vooral niet als ze (net als ikke) daar onvoldoende vetten en eiwitten tegenover zetten. Eerst moeten de lever en de bijnieren helen en dan pas is het lichaam klaar voor minder carbs.

Het zijn altijd mannen die een radicale omschakeling naar een low-carb of no-carb dieet propageren. Dit is ook de denkfout die Atkins maakte. Als je zijn Introfase volgt met 20 gr. kh per dag, dan zul je zien dat veel mannen dit wel aankunnen en veel vrouwen hopeloos crashen. Vandaar dat ik het Atkinsdieet omdraai en aanbeveel om langzaam te minderen vanuit het maximum (100 gr. per dag) dat Atkins stelt.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.926
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan