slechte bloedcirculatie

G

Guest

Guest
Ik heb al altijd een slechte bloedcirculatie gehad. Al sinds mijn 14de spataders gekregen op mijn benen, ook wat op mijn schouders en wat gesprongen adertjes aan de neusvleugels. Ik weet dat het erfelijk is, want mijn grootvader voor zover ik me herinner heeft altijd al een rood hoofd gehad dat volstaat met couperose. Ook heb ik al enkele jaren last van een winterteen, meestal het gehele jaar door en ik weet niet wat hieraan te doen.

Zou het kunnen dat één van m'n voorouders een stof te weinig innam, zodat het werd doorgegeven of hoe komt dat eigenlijk?

P.S. mijn grootvader heeft altijd veel keukenzout op zijn eten gestrooid, zou dit zijn aders beschadigd kunnen hebben en ook nog eens zijn DNA wat betreft de aderen?

 
Lekkerromig?

Heb je ook altijd koude handen? Ik heb ook een slechte bloedciculatie. Ik weet dat mijn opa en moeder een lage bloeddruk hebben/hadden. Ik heb ook aanleg voor spataderen en als tiener had ik ook al gesprongen haarvaatjes op mijn benen.

 
Wat vooral 'erfelijk' is dat de ene generatie gezinsleden aan de daaropvolgende generatie slechte eetgewoontes doorgeeft. We herhalen immers wat we geleerd hebben, nietwaar? Maar goed, het kan inderdaad voorkomen dat een of meerdere generaties met slechte eetgewoontes dermate nijpende tekorten aan voedingsstoffen ontwikkelen dat ze deze doorgeven aan de volgende generatie, die dan al met tekorten op de wereld komt (degeneratie). Je kunt niet doorgeven wat je zelf niet hebt.

Lekkerromig, toen je ongeveer een maand actief was op dit forum schreef ik:

Quote:
@lekkerromig,

Je doet je forumnaam veel te weinig eer aan. Zo lekker romig eet je dus niet. Je eet veel teveel suikers/koolhydraten en krijgt de nodige antinutrienten binnen.


Dit is wat ik bedoel met doorgegeven van slechte eetgewoontes. Dat zit niet noodzakelijk in de genen, maar kan simpelweg imitatiegedrag zijn dat je van jongs af aan hebt meegekregen.

Los van of je nu wel of niet beschadigd DNA hebt meegekregen via een of meerdere voorouders valt er ongelooflijk veel winst te behalen met wat je NU, in dit leven, wel of niet eet. Die slechte bloedcirculatie komt door de verwoestende effecten van suiker, zetmeel en koolhydaten. Je bent trouwens de derde in een paar dagen tijd die over couperose begint. In de topic over dit onderwerp lees je dat dit te maken heeft met te weinig maagzuur en darmdysbiose (verstoorde darmflora). Verder verwijs ik je naar de info in de volgende topics:

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=311

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=796

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=787

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=800

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=137

Nu stip je het onderwerp 'slechte bloedcirculatie' aan. In de topic 'uitgeputte bijnieren' van 3 maanden geleden, waaruit ik bovenstaand citaat naar jou heb gehaald, kun jij je ook vinden en in diezelfde topic schrijf jij over krakende gewrichten, waarop ik antwoord:

Quote:
O ja, en die krakende gewrichten komen door versuikering van het kraakbeen. Je bloedsuikerspiegel is te hoog en daardoor gaan de suikers zich binden aan eiwitten in de bloedstroom ('cross-linking') en ontstaan zgn. AGEs, Advanced Glycation End Products. Letterlijk: vergevorderde eindproducten a.g.v. versuikering. Vergevorderde versuikering van eiwitten dus. Hierdoor worden de eiwitten stijf. Als dit bij het kraakbeen in je gewrichten gebeurt gaan ze kraken en worden ze minder flexibel.


Het wordt echt tijd dat jij de juiste verbanden gaat leggen. Slechte bloedcirculatie, couperose, bijnieruitputting, krakende gewrichten, het komt allemaal van hetzelfde: overmatige consumptie van suiker, zetmeel en koolhydraten. Ga dus inderdaad 'lekker romig' eten en keer deze ellende om!

Mike

 
@Debsy,

koude handen heb ik niet zo vaak, mijn voeten worden sneller koud, maar ik loop thuis wel vaak op blote voeten eigenlijk.

Mijn grootvader heeft ook een lage bloeddruk, daardoor denkt hij wellicht dat hij gerust wat meer met het zoutvat mag schudden (was het Keltisch zeezout dat erin zat, was het geen erg geweest, maar ja. dat weet hij dus niet).

Mijn moeder heeft ook spataderen, maar zij heeft dan weer een te hoge bloeddruk. Ik heb soms wel een iets hogere bloeddruk gehad, maar laatst was die normaal (12/8).

Wat ik vooral vermijd is om spannende kledij te dragen, dat is echt een big no-no als je er aanleg voor hebt. Vroeger heb ik ook nog een tijd knoflook capsules geslikt, want look is goed voor de bloedsomloop. Zou ik misschien opnieuw kunnen doen, want look is een goeie ontgifter én het helpt je stoelgang op gang te brengen wat handig is wanneer je minder vezels eet.

Weet je soms of je grootvader of één van zijn ouders ook veel keukenzout gebruikte?

@Mike, bedankt voor de links.

Sommige stukken had ik al gelezen, maar het is goed om de info af en toe opnieuw te lezen, kwestie van het er goed in te prenten. :mrgreen:

In de vetverbranding overgaan is cruciaal heb ik begrepen en ik eet ondertussen al romiger. Heb net een lekker stuk Ierse rumsteack met een romige saus op :p .

Ik zal pas de proef op de som kunnen nemen wanneer ik goed in de vetverbranding ben gekomen en ik dit aan mijn aderen (oa) zal kunnen zien. Maar ik vermoed toch dat het veelvuldig keukenzout gebruik van mijn grootvader hier ook wel voor een groot stuk tussen zat (gelukkig kan beschadigd DNA terug hersteld worden), want er zijn ook wel veel mensen die in de versuikering zitten, maar toch geen spataderen van op jonge leeftijd krijgen.

Ik had op een andere thread ook nog gevraagd of het nemen van natriumbicarbonaat kan helpen om de pancreas te ondersteunen?

Ik heb ook wel gelezen dat natriumbicarbonaat het maagzuur neutraliseert, is dat dan toch geen zo'n goed idee?

Gaat het hem eigenlijk om de hoeveelheid maagzuur of de zuurtegraad in het maagzuur, vraag ik me af?

Is het correct dat indien je lichaam mineralen ontleent van je botten, dat supplementen innemen als sole en spirulina niet of te weinig zal helpen zolang je de versuikering niet omkeert?

 
Huh, ik lees in een artikel over baking soda op Naturalnews.com dat

As it(baking soda) mixes with the hydrochloric acid in the stomach, baking soda triggers a chemical reaction, and its end products are salt (NaCl, or sodium chloride), carbon dioxide (CO2) and water.

Dit lijkt me dus juist slecht te zijn voor de bloedsomloop (zal wel geen toeval zijn zeker dat ik het hier over heb) als het zich oa splitst in keukenzout..

Hoewel er voor de rest staat:

However, commercial antacid products only lessen symptoms of over-acidity by blocking the production of acid and can often produce unwanted side effects. They alter your body's ability to absorb protein and calcium, which can then create the need for a calcium supplements to compensate.

If it were not for the presence of sodium – which makes the tissue in the stomach highly alkaline – the lining would be destroyed by the hydrochloric acid in the stomach. The stomach, intestines, joints and ligaments are in constant need of natural food-source sodium. Naturally occurring sodium is not to be confused with the sodium from common commercial table salt, which is processed with extreme heat using many chemical and bleaching agents.

Potassium neutralizes acid wastes, and in combination with sodium, maintains a healthy acid/alkaline balance. Potassium and sodium are nearly always found together in the body and perform many of the same functions. Second only to breathing and maintaining a heartbeat the most important metabolic function our body performs is to maintain a balanced pH. Baking soda, in small amounts, performs this function.


Nou ik denk dat jij het gebruik van natriumbicarbonaat om die redenen wel afkeurt zeker Mike, aangezien het je maagzuur meer basisch maakt? Maar hoe zit dat dan met de alvleesklier die van nature diezelfde stof aanmaakt..

 
Weet je wat ik net las?

Dat maagzuurremmers op basis van natriumbicarbonaat zijn.

Logisch natuurlijk.

 
Ja die natriumbicarbonaat neem ik dus niet meer (heb het slechts een paar dagen gedaan), maar er zijn nochtans mensen die er door genezen zijn van kanker (misschien dat dat helpt in combinatie met een veganistisch dieet, dan heb je minder maagzuur nodig)

 
Lekkerromig: ik denk dat orale inname van natriumbicarbonaat een heel andere werking heeft dan erin baden in water!

Ik heb gelezen in een boek van Lara Masanova Tatje dat elke dag een warm bad van een half uur met 100 gram natriumbicarbonaat deel uitmaakte van haar protocol om van de kanker te genezen.

Lothar Hirneise prijst het ook aan als manier om het linksdraaiend melkzuur uit het kankerlichaam te trekken dat gelijk ook de pijn wegneemt.

Via de huid heeft het denk ik een heel andere werking dan oraal.

 
@ Lievergezond,

ik had daar ook al wat van gelezen en zoals je zegt kan het goed zijn dat dit een heel andere werking heeft dan oraal in te nemen, een beetje zoals met magnesium chloride waardoor de stof de maag niet passeert en zodoende het maagzuur niet kan afremmen.

Het was ivm dat linksdraaiend melkzuur dat ik het ook interessant vond, want ik vermoed dat ik daar last van heb. Ik zal het nog eens wat verder opzoeken, bedankt voor de tip!

 
Even een mythe de wereld uit helpen: maagzuurremmers zijn NIET op basis van natriumbicarbonaat (zuiveringszout), maar van calciumcarbonaat. Zoals gezegd is natriumbicarbonaat een lichaamseigen zout dat door de alvleesklier wordt geproduceerd. Of natriumbicarbonaat nu wel of niet het maagzuur neutraliseert weet ik eerlijk gezegd nog steeds niet. In dit artikel wordt gesteld dat het juist helpt om meer maagzuur aan te maken.

Mike

 
Mike,

uit dat artikel blijkt ook dat (alkaline) water drinken, de maag aanzet om meer hydrochloric acid af te scheiden om de zuurtegraad op peil te houden. Het bijproduct door het maken van hydrochloric acid is sodium bicarbonate (NaHCO3) or potassium bicarbonate (KHCO3). (waarom or/of ?)

Dus dan klopt het niet dat water drinken het maagzuur zou verdunnen (want ik heb dit hier wel al op het forum gelezen), althans niet volgens dit artikel ? En zou je door water te drinken, de maag zelf aanzetten om zijn eigen zuur + natriumbicarbonaat aan te maken..

 
Quote:
uit dat artikel blijkt ook dat (alkaline) water drinken, de maag aanzet om meer hydrochloric acid af te scheiden om de zuurtegraad op peil te houden.


Het artikel gaat zeer specifiek over het alkalische mineraal bicarbonaat. De auteur stelt dat als water dit van nature bevat de bicarbonaat bijdraagt aan de aanmaak van maagzuur. Ervan uitgaande dat de natuur geen fouten maakt zou de auteur een punt kunnen hebben. De reden waarom ik me hier echter niet 100% sterk voor maak is dat je vervolgens zou moeten kijken naar hoeveel bicarbonaat er in natuurlijk water voorkomt.

Op het moment dat wij dit gaan imiteren door natriumbicarbonaat aan kraanwater of bronwater toe te voegen, kan het maar zo zijn dat we al snel gaan overdoseren, waardoor we wellicht het tegenovergestelde bereiken en inderdaad de maagomgeving te veel alkaliseren. Wellicht werkt het wel als je soortgelijke hoeveelheden toevoegt aan water als die ook in natuurlijk water voorkomen.

Een oude volkswijsheid in Engelstalige landen is dat je een theelepeltje natriumbicarbonaat moet toevoegen aan een glas water. Misschien dat je dat zou moeten aanhouden, maar zeker weten doe ik het niet.

Mike

 
van het hormoonforum van Marja:

het eten van te veel koolhydraten veroorzaakt ook snel brandend maagzuur. verder is een watergebrek ook slecht voor de maagfunctie. je dient tenminste 2 liter water te drinken per dag en daarbaan ong 1,25 mg keltisch zeezout per liter water toegevoegd.

je kunt zelf testen of je inderdaad te weinig maagzuur hebt.

gebruik een afgestreken teaspoon (=5 ml) baking soda (arm&hammer) opgelost in een glas water en drink dat op je nuchtere maag.

· als je voldoende maagzuur hebt dat zul je binnen een kwartier beginnen te boeren. drink meer water om dat effect te minimaliseren.

· als je geen enkel effect hebt dan heb je te weinig maagzuur.

Dia.

 
Mike schreef:
Quote:
De reden waarom ik me hier echter niet 100% sterk voor maak is dat je vervolgens zou moeten kijken naar hoeveel bicarbonaat er in natuurlijk water voorkomt.


Het is inderdaad nogal een gegoochel als je zelf van alles gaat bijvoegen dat misschien overbodig is of de boel zelfs (nog meer) uit balans haalt, maar ben je er het dan mee eens dat water drinken goed is voor het maagzuur, of hangt dit af van het soort water?

Dia schreef:
Quote:
je dient tenminste 2 liter water te drinken per dag en daarbaan ong 1,25 mg keltisch zeezout per liter water toegevoegd.


1,25 mg dat is wel weinig, hoe meet je dat? Ik vraag mij af waarom wij niet gewoon zeewater drinken, te zout wellicht? Als je aan zee woont, dan kun je toch het best een kannetje met zeewater vullen en dat aanlengen met water, ipv sole.. :wink:

en bedankt voor de tip Dia, als ik nog meer pro verhalen over baking soda kan vinden, zal ik het misschien nog eens proberen.

 
Marja heeft 1,25g bedoeld, hoor. Dat kun je afwegen... Maar je kunt evengoed gewoon sole naar smaak in je water doen ;) En zeewater... Zou ik nu weer niet aan moeten denken. Dan heb ik het idee dat ik gewoon een lik van een boot of elk willekeurig zeedier neem.

 
Ik heb sinds ik low-carb eet (nu ruim een jaar) last van koude handen en een koude (paarse) neus als de omgevingtemperatuur daalt. Voorheen heb ik hier nooit last van gehad, en kon uren met blote handen in de sneeuw spelen zonder klachten (enkele jaren geleden nog).

Nu moet ik zeggen dat ik een tijdje geleden teveel kruisbloemige groenten gegeten heb en dat daardoor mijn schildklier misschien wat trager zou kunnen zijn gaan werken?? Zou een overmatige consumptie van keltische zeezout/himalayazout ook een oorzaak kunnen zijn? Is het verstandig om de kruisbloemigen een tijdje te elimineren? Tevens is mijn 'sexdrive' sinds ik 'low-carb' eet een stuk minder. Bij voorbaat dank voor advies.

 
Teveel kruisbloemigen zie ik als hoofdverdachte, niet het zout. Ook gekookt blijven er goitrogenen aanwezig die (bij overmatige consumptie) de schildklierwerking kunnen vertragen. Dit verklaart tevens de kouwelijkheid en het verminderde libido.

Mike

 
Bedankt voor je reactie Mike. Hoeveel keer max. per week zou jij adviseren om kruisbloemigen te consumeren? (gemiddeld gezien, bij normale schildklierfunctie)

Hoe lang zou het duren, bij complete eliminatie van kruisbloemigen, om de schildklier weer normaal werkend te krijgen?

Zou teveel stress en te weinig ontspannen lichaamsbeweging ook nog een factor kunnen zijn?

 
Quote:
Hoeveel keer max. per week zou jij adviseren om kruisbloemigen te consumeren?


Wissel gewoon voortdurend af tussen alles in de kolenfamilie, alles in de uienfamilie en groene bladgroenten. Zo doe ik het ook. Houd ook rekening met het seizoen.

Quote:
Hoe lang zou het duren, bij complete eliminatie van kruisbloemigen, om de schildklier weer normaal werkend te krijgen?


Geen idee. Er is geen algemeen protocol en dit is dus afhankelijk van de persoon.

Quote:
Zou teveel stress en te weinig ontspannen lichaamsbeweging ook nog een factor kunnen zijn?


De lichaamsbeweging speelt m.i. niet zo'n belangrijke rol als iedereen wel denkt, Stress, daarentegen, levert een hoge cortisolproductie op, die de schildklierfunctie weer drukt.

Mike

 
Een avondwandeling als lichaamsbeweging zorgt er bij mij voor dat ik veel beter slaap. Ik ben dan beter uitgerust en maak me minder snel druk om dingen, dus minder stress. Zo helpt deze lichaamsbeweging indirect stress te verminderen. Zware inspanning kan juist weer meer stress geven, werkt dus averechts.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan