slappe benen, dizzy.. herkenbaar?

@Alexandra

Vloeibare silicium? In welke vorm is dat?

@Mike

Ik dacht dat de hersenen ook op ketonen konden draaien. Is dat een misvatting of ligt het genunanceerder?

 
Quote:
@Alexandra

Vloeibare silicium? In welke vorm is dat?



Ze verkopen het ook bij de DA. Het liep heel goed zei de jufrouw en veel mensen die er weer omkwamen, ondanks de prijs. Er zat o.a. ook MSM in. Super dacht en eindelijk iets wat niet via internet hoeft. Het was ook inclusief sorbitol, xylitol, ...tol en sucralose. :evil:

Ik zag het ok bij de tuinen, daar zag ik niets bezwaarlijks in behalve dat de stevia als vulstof PEG had. Is dat aardolie?

Kijk hier eens Moondust:

https://www.fatsforum.nl/topic/tip-vloeibaar-silicium#post-80448

 
Moondust,

Ja, de hersenen kunnen ook op ketonen draaien. Was het maar zo simpel dat als je geen of weinig kh eet je dan automatisch in ketose komt. Het heeft ook te maken met de energetische kant. Hoe verdeel jij je levensenergie? Waar gaat het allemaal naartoe? Dan kom je op het gebied van het balanceren van de chakra's, kundalini en al dat soort dingen. Dit vereist een diepgaande spirituele kennis, die vervormd en verloren is geraakt. Je komt er niet met een curusje sjamanisme of mediteren!

Ikzelf ben ook nog lerende op dit gebied, de Hogeschool des Levens. Belangrijk is vooral om heel veel af te leren i.p.v. aan te leren. We zijn allemaal tot volgers gemaakt (vrouwelijk principe) en veel te weinig tot zelfstandige denkers, strijders en leiders (mannelijk principe). Alleen al het herontdekken van de gedragingen die horen bij je natuurlijke geslachtsrol is een studie op zich!

Mike

 
Quote:
Alleen al het herontdekken van de gedragingen die horen bij je natuurlijke geslachtsrol is een studie op zich!


Dat is een ding dat zeker is en dan heb je het alleen nog over de theorie...

 
De hersenen verbruiken ongeveer 20% van de enrgie van een volwassen persoon.In absolute waarde kom je ongeveer uit op 600 cal.per dag.Vandaar ook de stelling dat een persoon 150 gr KH per dag nodig zou hebben om de hersenen van energie te kunnen blijven voorzien.

Door een goed eetpatroon kun je ervoor zorgen dat je hersenen nog maar 1/3 van hun energie aan KH nodig hebben en in de rest zal door ketonen voorzien worden.

De energetische kant van het verhaal is toch wel tamelijk een vaste waarde en zal niet veel verschillen tussen personen en of onder invloed van denken dan wel het onderwerp van denken.het is toch vooral de lange termijn insulinespiegel die zal bepalen of je in ketose komt en blijft.

wanneer je de regels aan blijft houden kun je jezelf niet uit ketose denken.

ad

 
Quote:
De energetische kant van het verhaal is toch wel tamelijk een vaste waarde en zal niet veel verschillen tussen personen en of onder invloed van denken dan wel het onderwerp van denken.het is toch vooral de lange termijn insulinespiegel die zal bepalen of je in ketose komt en blijft.


Daar maak je een denkfout, ad. Ik betrap je er keer op keer op dat je nog teveel behept bent met een mechanistische (darwinistische) kijk op de zaken. Zeg me na: de mens is veel meer dan een verzameling losse onderdelen!

Mike

 
Afdalen naar je onderbuik lukt je niet zomaar, want je begint verkeerd. De energie gaat niet van boven naar beneden en dat is wat je doet als je wilt afdalen. Dit kan voor heel wat verwarring zorgen.

De energie moet eigenlijk andersom stromen, men moet de energie van onderen toelaten ( onze Moeder Aarde zorgt goed voor haar kinderen) om zo zachtjes de energie naar boven toe te leiden. Op deze manier maak je je hoofd leeg en dit gebeurt niet als je steeds moet denken ; ‘oh jeetje… mijn hoofd moet leeg’.

Laat de ademhaling van onderaf beginnen. Ten eerste wordt je hoofd op een natuurlijke manier leeg van allerlei (denk)overlast en ten tweede pak je op deze manier de ‘dodelijke’ stress aan.

Ik ben nog steeds vegetariër, voel me energiek, gezond en vrolijk, mijn hormonen gaan niet op hol of zijn uitgeput. Maar dit krijg ik niet zomaar op een presenteerblaadje… het vraagt innerlijke overgave, verandering van adem en veel kennis. Ben je hier nog niet aan toe, dan zit je nog steeds in de overlevingsfase. Je zit in je hoofd…..

Cellen kunnen twee dingen… overleven of groeien. Het is het een of het ander, en iedereen op dit forum weet dat stress een overleving-toestand is. Bij overleven is er ook geen groei van de cellen.

Leven vanuit het bovenlichaam is leven vanuit het ik-bewustzijn, betekent ook een zeer stress gevoelige levenssituatie, want het ‘ik’ wilt overleven en dit betekent weer stress.

Bij een gezonde ademhaling zie je geen beweging in de buik ( de luie adem volgens Dr. Buteyko) de beweging in het onderlichaam moet men innerlijk voelen, dit is niet zichtbaar aan de buitenkant, net zoals je ook niet kan zien dat je hart klopt.

Volgens Dr. Buteyko is de ‘luie adem’ de basis voor alle gezonde processen die in je lichaam afspelen. Zodra je de adem van onderen laat opkomen zonder inmenging van het bovenlichaam komt men vanzelf in de vetverbranding.

Laat je dragen door de aarde en laat de adem vanzelf instromen in je buik, dan leef je vanuit het innerlijke, vanuit het Zijn-bewustzijn om zo tot bewustzijn (ervaringen) te komen. Van onderen naar boven

Met deze manier van ademen kunnen alle cellen ongestoord groeien of zichzelf vernieuwen, omdat het sterke ik-bewustzijn een toontje lager zingt. Het lichaam is niet meer gericht op overleven maar op groeien.

Met de inademing stroomt het leven van de aarde in je voeten, benen, bekken en buik, met de uitademing stroomt deze langzaam richting hoofd zonder dwang. Het leven begint op aarde om zo op te stijgen. Dit vraagt wel innerlijke overgave.

Dit geldt ook voor gezonde gedachten, leef je positief dan groei je, leef je in de negativiteit dan proberen je lichaamscellen te overleven (weer stress). Denk daarom alleen maar mooie gedachten, het zijn de negatieve en zorgelijke gedachten die je stress bezorgen.

Lachen, dansen, genieten, vrolijke en zorgeloze gedachten zijn als balsem voor je cellen, dit zorgt ervoor dat je lichaam snel herstelt van een stress periode, heel goed voor de spijsvertering is en het sterkt je lichaam ook nog. Dit kost niks en het is voor iedereen toegankelijk, iedereen kan lachen… :D

 
Ik heb het gezegd mike.maar er gebeurd niets.?? Dat zal bij mij trouwens ook niets opleveren. alleen wanneer ik ietas goed doordacht heb en zelf de conclusies getrokken heb dan zal ik het wel of niet met iemand eens zijn. Zou stom zijn om dat op basis van andere redenen te doen.

Tot nu kan ik de mechanistische werking niet ontkennen.Dat wil niet zeggen dat ik een mens als enkel een verzameling van onderdelen zie maar telkens als een geheel maar ook dat men via deze aparte onderdelen het geheel beinvloedt.

Ik ben me in die zin best wel bewust van de invloed van bv.gedachten op juist die mechanistische werkingen.

In het geval van hierboven , wat klopt er niet aan?

ad

 
ad,

Je maakt het belachelijk. Ik heb nooit gezegd dat je puur en alleen op gedachtenkracht een knopje aan- of uit kan zetten. Maar daarmee is de kracht van onze gedachten nog steeds veel groter dan we denken!

Mike

 
Mike,

Een grappig bedoelde opmerking maak ik niet om het belachelijk te maken(is wel mogelijk dat het zo overkomt).

Ik dacht dat ik ook aangaf wel degelijk in de kracht van bv.gedachten te geloven.Hoe groot deze kracht is ,daar durf ik geen uitspraak over te doen.Maar ,ook nu denk ik dat het primair om juiste voeding zal gaan ,zeker omdat dit ook de kracht van een gedachte zal beinvloeden.Toch?

ad

 
Alexandra, jij gaf aan ook geregeld wazigheid te hebben ervaren. Kan je daar wat meer over vertellen hoe zich dat bij jou uitte? Is de verbetering waar je over spreekt direct te relateren aan een sterke vermindering van stress?

 
Ik heb al een keer ergens neergezet dat ik toe was aan zo'n stipenbrilletje, alleen kwam het er maar niet van om er eentje te bestellen. Ik zag regelmatig wazig, alsof er een soort vlies over mijn ogen heen ging. En dat kreeg ik niet weg gewreven. Vooral last van met afstanden, bijvoorbeeld tv kijken. Loste dat op door de tv gewoon uit te zetten ;)

Het heeft voor mij geen combinatie met stress. Had het in tijden van meer en minder stress. Stress zal er heus wel iets mee te maken hebben, met wat niet, maar staat voor mij hier op dit moment los van. Heb er namelijk al maanden lang last van. Maar zoals het onverwachts is gekomen, zo is het ook weer onverwachts weg gegaan. Het had voor mij geen prioriteit, de last was niet erg genoeg en ik verwachte dat het door middel van wat ik verder allemaal doe op het gebied van voeding en supplementen vanzelf wel zou verdwijnen. En daar lijkt het nu ook op.

 
@Alexandra

Dan is dat toch anders dan bij mij. Het scherpstellen duurt heel even, maar verder zie ik wel scherp (geen bril of contactlenzen).

@Mike

Ik lees overal op internet dat de hersenen alleen op koolhydraten (lees: glucose) draaien. Ik heb van jou begrepen dat de hersenen ook deels op vetten kunnen draaien. Kan je uitleggen hoe deze glucose-vetten-balans als brandstof voor de hersenen precies werkt, waarom al die andere websites ongelijk hebben en wat ik qua voeding zou kunnen doen om de brandstof voor mijn hersenen meer in balans te brengen? Simpelweg de koolhydraten iets opvoeren? Momenteel eet ik amper koolhydraten. Alleen in groenten (wortels, broccoli, etc.) en een beetje zuur fruit (zure appels, citroensap, grapefruitsap). Het moment dat ik zo laag in koolhydraten ben gaan eten zou best overeen kunnen komen met het moment dat ik de lichte wazigheidsklachten heb gekregen.

 
@Moondust,

Niet dat ik voor mike wil antwoorden en ik heb momenteel weinig tijd(kom er dus wel nog op terug).

vraag jezelf eens af: de meeste tijd hebben de mens(achtigen) overleefd in de ijstijd en toen was ergeen mogelijkheid om noemeswaardig veel Kh.te kunnen eten.Verder was er geen internet die mensen ertoe aanspoorden om KH te eten!!!

Lees eens het topic IF.door er staat daar eea over dit theme beschreven.

hersenen draaien overigens niet op vetten(ze zouden zichzelf verteren) maar op ketonen.Een wezenlijk verschil.

Er zijn situaties waarin je moet oppassen met te laag in KH. gaan zitten(met dank aan de moderne leefwijze).Maar na een tijdje moet het mogelijk zijn.Stel je wordt nu per direkt in de wildernis gedropt.Je kunt dan wel denken ik heb nu KH. nodig. Maar als ze er niet zijn?Juist ja,survival.

ad

 
Er is een gedeelte van de hersenen dat alleen op glucose kan draaien en dat wordt geleverd doordat het lichaam dat kan maken uit eiwitten via een proces genaamd gluconeogenese.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenese

En waarom al die ander website's ongelijk hebben als ze zeggen dat de hersen uitsluitend op glucose draaien?

Wat mij betreft omdat uit talloze studies blijkt dat mensen met epilepsie die op een hoog vet en zeer khd arm dieet worden gezet geen aanvallen meer hebben en een prima hersen functie.

Volgens mij is het toch algemeen bekend dat de hersenen in ieder geval voor een groot deel op ketones kunnen draaien?

Dit is misschien ook wel interessant voor je:

Quote:
Fortunately, we have a terrific system of fuel for periods of fasting or low carbohydrate eating - our body (and brain) can readily shift from burning glucose to burning what are called ketone bodies.

It is true that some parts of some brain cells can only burn glucose, but fortunately our bodies can turn protein into glucose through a process known as gluconeogenesis. This fact means that while there are essential requirements for both fat or protein (meaning we would die without eating at least some fat and at least some protein), we can live quite happily while consuming no carbohydrate at all. That's not saying there aren't some disadvantages or side effects to a so-called "zero carb" diet, but it won't cause the massive health problems and death that consuming zero fat or zero protein would.


http://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/201104/your-brain-ketones

 
Bedankt voor de uitleg Ad en Pike. Conclusie is dus dat ophogen van koolhydraten niet nodig is en de wazigheid niet zal verhelpen. Immers, mijn lichaam kan ook eiwitten omzetten in glucose. Dus zorgen voor voldoende eiwtinname. Ik kan het verhogen van KH natuurlijk altijd voorzichtig testen, zolang de verhoging maar beperkt blijft tot minder dan 100 gram KH drooggewicht). Vraag blijft waar de wazigheid dan wel door wordt veroorzaakt. Ik ervaar het niet als alarmerend, maar hoop wel dat het niet te lang duurt. Overigens heb ik de indruk dat het na een maaltijd beter wordt, maar echt een duidelijk patroon heb ik nog niet kunnen ontdekken.

 
Ik persoonlijk denk dat wanneer je tot max.100 gr.KH. inname gaat je jezelf uit de ketose zal houden.Zeket wanneer je evt.uit voorzorg ook je eiwit inname verhoogd.Dit is alee rder besproken en ook voor zover mogelijk was berekend ,meen ik me te herinnenren.

Hoe dan ook,om je hersenen van energie te blijven voorzien heb je inderdaad KH. of ketonen nodig. In volledige ketose zullen je hersenen nog maar voor ongerveer 30% van hun energie voorziening glucose nodig hebben.wanneer je niet in volledige ketose zit zal dit een hoger percentage zijn en zeer waarschijnlijk zullen je hersenen zelfs weer volledig van glucose afhankelijk zijn . Ik zie niet dat het een situatie zal zijn van een beetje van dit en een beetje van dat.Dit is enkel zo wanneer je de KH. inname laag genoeg zal houden en je lichaam in een overgangsfase steeds meer ketonen aan zal maken en de hersenen er steeds meer van zullen gebruiken.

Misschien zit daar je probleem of misschien zijn er onderliggende factoren waardoor je nu niet te laag in de KH.moet gaan zitten.Het gehele verhaal hoeft ook niet de oorzaak van je wazigheid te zijn maar volgens mij 'kan' het wel een oorzaak zijn.

ad

 
Ik vermoed zelf dat het een overgangsfase is, want mijn voeding (WAPF) is volgens mij goed op orde. Ik wil ook eigenlijk liever niet gaan testen met het ophogen van de KH, omdat ik juist diep in de vetverbranding wil zitten. Zolang mijn lichaam in theorie maar niets tekort komt. Ik was namelijk bang dat je een minimale hoeveelheid glucose nodig hebt voor de hersenen, maar het lichaam kan dit dus zelf compenseren. Mijn gedachten zijn dat de compensatie vanzelf zal afnemen naarmate de hersenen beter de ketonen kunnen gebruiken.

 
Hoe lang zit je al in deze fase?

heb je de mineralen inname ook op orde? probeer eens de sodium inname te verhogen wanneer je je wazig voelt(middel lekkere bottenbouillon bv.)

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.892
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan