Slagroom

G

Guest

Guest
Ik gebruik veel slagroom, als ik rond 16.00 een dip krijg dan neem ik een beker room, hetwerkt goed.het weerhoud mij ervan om naar foute dingen te grijpen.maar nu vraag ik mijn eigen af of het erg is om veel room te gebruiken ik bedoel is het slecht omdat.......?of kan heel veeeeel room geen kwaad.ik vind het zo lekker ik gebruik soms wel 300ml per dag

Grt lola

 
Iola,

Volgens mij kan het geen kwaad. Als jij je er goed bij voelt.

Hoe is het met jouw energie niveau en je stoelgang?

 
Poeki ik heb wel minder energie...maar kan dat van de room komen??en mijn stoelgang is niet al te goed.

Maar dat probleem heb ik al wat langer.

Lievergezond ik kom ook erg aan maar volgens mike komt ervan zelf verandering in.ik hoop dat ik opgeven moment in de vetverbranding kom.....??

Grt lola

 
Lola,

He klinkt alsof de vele room averechts werkt. Je lever kan deze overvloed aan vet (nog) niet aan. Room en andere verzadigde vetten zijn extreem ontgiftend, maar je lever en darmen moeten dat tempo van ontgifting wel aankunnen. Gezien je lage energie en gebrekkige stoelgang kost dit meer energie dan het oplevert en dan doe je er verstandiger aan te minderen met de vetten, totdat je lichaam wel zo ver is. In principe kun je ongelimiteerd verzadigd vet eten, maar je lichaam moet er wel klaar voor zijn.

Mike

 
Wij gebruikten ook veel slagroom en crème fraiche.

Maar we gingen terug in energie en onze stoelgang was ook niet je-van-het.

We zijn minder vet gaan gebruiken, hebben de crème fraiche en slagroom gehalveerd.

We zijn wel meer kefir gaan drinken. En onze stoelgang gaat veel beter.

Zijn iets meer koolhydraten gaan gebruiken in de vorm van witte rijst, zoete bataat, zure appel in de smoothie.

Ons energie peil wordt ook beter maar we krijgen nu ook meer zon onze huid, jazeker zon, hij schijnt nog af en toe. :p

Ik moet wel zeggen dat we ook twee weken geleden een leverreiniging hebben gedaan. Zelf had ik een aantal groene vetbolletjes, geen steentjes. Maar ik heb het idee dat de reiniging toch resulteert in een betere vertering.

Dus onze betere stoelgang kan komen van:

de lever/gal reiniging

kefir drinken

vet inname iets verlagen

Dat is dan als je meerdere dingen tegelijk doet, dan weet je niet waar het van komt.

Maar ja, het is een verbetering dus dat is altijd goed.

Mijn zus gebruikte ook heel veel vet, zeker een bekertje slagroom per dag, minder nog dan jou dus.

Door het vele vet, de slagroom, melk en kefir ging ze minder drinken, kreeg ze last van haar rug (nieren).

Ze is nu tijdelijk gestopt met de slagroom, en is minder vet gaan gebruiken en wat meer water met sole gaan drinken.

Haar rugpijn (nieren) is over.

 
Oke ik begrijp het ik ga vanaf vandaag maar is jullie advies opvolgen.

Heel erg bedankt maar .....ik vind die room toch erg lekker hoor :eek: naja minder is ook lekker.

Grt lola

 
Lekker is het zeker en ik denk dat jouw hang naar room voortkomt uit het inhalen van een 'achterstand' (vettekort), maar je moet hier desondanks verstandig mee omgaan. Zoals Poekie aangeeft hebben de bergen vet die zij en haar man en haar zus gingen consumeren net als bij jou niet geleid tot verlichting van de klachten, maar tot verergering en dan schiet je dus je doel voorbij. Het lichaam laat zich niet dwingen richting vetverbranding.

Mike

 
Gebruiken jullie rauwe room? Of is het ook acceptabel om gepasteuriseerd te nemen? En zit er dan weer veel verschil in de bekertjes verse room en de pakjes UHT room?

 
Het mooie van botervet is dat als je het pasteuriseert je slechts 1 voedingsfactor verliest en dat is de Wulzen-factor, een anti-stijfheidsfactor. Verzadigd vet is nu eenmaal stabiel en daarmee hittebestendig. Gepasteuriseerde room is dus nog steeds een prima product. Zo ook gepasteuriseerde roomboter. UHT is een heel ander verhaal. Dat is extreme verhitting (Ultra High Temperature). Dat spul is zo lang houdbaar omdat geen enkele bacterie het wil aanraken en dan klopt er iets niet!

Mike

 
Ik zat zo te denken, wie rauwe slagroom wil kan toch ook gewoon zijn rauwe melk afromen. In een liter rauwe melk drijft 200 tot 250 ml room. Dat is toch gewoon slagroom, niet?

Weet iemand een handige manier om af te romen. Ik zit al te denken aan een dikke spuit gebruiken om het eraf te zuigen of een grote soeplepel, maar dan moet de melk niet meer in de fles zitten...

 
Leuk idee, maar 200 tot 250ml room in een liter melk klopt volgens mij niet. Dat zou betekenen dat je melk een vetpercentage heeft van 20-25% ??

 
Nee, want slagroom heeft een vetpercentage van 30-35%, geen 100%...

Roomboter die uit de (aangezuurde) slagroom gewonnen wordt heeft niet eens een vetpercentage van 100%, maar 82%.

Het vetpercentage van de rauwe melk ligt dan ongeveer tussen de 6% en de 8%.

 
Aha, nou, dan zou het wel moeten kunnen volgens mij. Leuk om eens te proberen in elk geval. 250ml rauwe slagroom voor €0.50 lijkt mij ook wel wat 8)

Blijf je alleen met een boel magere melk zitten, maar dat zou verdund door de tuin kunnen. Zou mooi zijn als je zo simpel rauwe slagroom zou kunnen maken.

 
Quote:
Zou mooi zijn als je zo simpel rauwe slagroom zou kunnen maken.


Ja inderdaad, dat bedacht ik me ook opeens. Het is rauw, biologisch, goedkoop en je hebt ook nog magere melk waar je misschien nog wat mee kan doen, al is het maar opdrinken. :)

Weet iemand dit, is het gezond om biologische rauwe magere melk te drinken?

Ik ga het zeker eens proberen binnenkort, even room afscheppen en opkloppen. Wie doet me wat... :p

Maar Evan, betaal jij slechts 50 cent voor een liter rauwe melk ja? In Eindhoven is het 1 euro. Wat betalen anderen eigenlijk?

 
Het kan zeker wel, als het een dag in de koelkast staat, komt er echt een dikke laag room op die ik er inderdaad wel eens afgeschept heb. Vervolgens lekker opgeklopt, mmm. Beetje jammer alleen dat ik dan magere of halfvolle melk overhoud.

Ik betaal 50 cent per liter biologisch dynamische melk:)

Ik heb van de week gefermenteerde boter gemaakt: room met kefirkorrels laten fermenteren. Korrels eruit scheppen en room met garde kloppen tot boter zich scheidt van de wei. Dan 'wassen' in koud water. Ik heb het nog niet geproefd maar het ruikt wel lekker:)

 
Ja, hier in het Noord-Limburgse betaal ik ook € 1,00 per liter.

 
Wij betalen bij een biologisch dynamische boer € 1,00 voor een liter en bij een niet biologische boer € 0,60.

Die boer is wel op een goede manier bezig.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.745
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan