Slagroom

Ik heb net ook even geprobeerd om slagroom te maken. Heb met een lepel een beetje de room eraf geschept. Met de staafmixer werd dit al snel heerlijke dikke slagroom. We hebben er een klein beetje honing aan toegevoegd. Heerlijk! Zeker lekkerder dan gepasteuriseerde room!

 
Eten jullie weleens mascarpone? Dat is volgens mij niet UHT, het staat in de koeling in de supermarkt. Weet alleen niet of ze het bij de biowinkel hebben, vast wel.

Ik wil er tiramisuvulling mee maken, eieren, mascarpone, vanille en wat honing. En dan eten zonder de lange vingers, lekker dikke romige vla:)

 
Ik kreeg net mijn rauwe slagroom niet dik geklopt. Eerst dacht ik dat het er misschien aan kon liggen dat ik teveel melk had meeschept, maar dat is niet zo, dit was hele pure room. Maar ik denk dat het inderdaad ligt aan de temperatuur, zoals DenniS al eerder opmerkte. Het was maar een klein beetje room en omdat ik het toch wat langer dan gepasteuriseerde room moet opkloppen voordat het dik wordt, denk ik dat de room te warm is geworden. Volgende keer zorg ik dat mijn kom of beker ook gekoeld is, misschien zelfs uit de vriezer.

 
Potverdorie! Nou heb ik room van de rauwe slagroom afgeschept en deze in een slagroomspuit gedaan en flink koud laten worden en wat komt eruit.... SCHUIM! Nee geen volle vette stevige dikke slagroom, maar schuim die lijkt op stijfgeslagen eiwit. Ik snap er niks van..! :evil:

 
Mot de slagroom ook van rauwe melk zijn? Die kan ik namelijk niet vinden dus zal ik hem moeten maken maar hoe doe je dat? Of heb ik dat in dit topic gemist?

 
En natuurlijk vind ik dus het antwoord op de eerste vraag. Volgend Mike kan de gepasteuriseerde room wel.

 
Quote:
Mot de slagroom ook van rauwe melk zijn? Die kan ik namelijk niet vinden dus zal ik hem moeten maken maar hoe doe je dat?


Geen enkele vorm van ongepasteuriseerde zuivel mag naar mijn weten verkocht worden in de winkel. Ongepasteuriseerde room verkrijg je enkel door rauwe melk af te romen. En inderdaad is pasteuriseerde room niet ideaal, maar minder erg als gepasteuriseerde melk. Het is me duidelijk wat de nadelen zijn van melk pasteuriseren, maar toch vraag ik me dan af waarom verwarmd vlees bijvoorbeeld dan geen probleem is. Heeft dit alles te maken met de verteerbaarheid? Gepasteuriseerde melk verteert slechter en verwarmd vlees verteert beter..?

 
Kan je verzuurde en inmiddels een beetje verhardde slagroom ook nog gebruiken? Als soort van kaas? Of zijn hierin verkeerde bacteriën bezig?

Het gaat om gepasteuriseerde room.

Ik ben zo aan het experimenteren met alles wat je met melk kan doen en maken, dat ik nu bij iets wat ik vroeger linea recta zou weggooien nu vraagtekens zet..

 
Ik zou het wel even proeven van te voren, voordat je het ergens mee mengt.

Wij hadden laatst ook een slagroom gebruikt die al wat langer stond en die smaakte erg bitter.

Het beheerste de hele smaak in de smoothie, niet zo lekker.

Lia

 
Ok! Dankjewel! Voor de tips&meedenken :)

Hij staat nog steeds te wachten, maar morgen ga ik op ontdekkingstocht met 'm..

Inmiddels had ik ook gelezen dat boter soms ook gemaakt wordt van juist al wat verzuurde room, om de boter meer body te geven. En achterin het boek van Fallon voor baby's staan ook wat recepten met 'cultured cream', maar ik moet me de precieze betekenis van die Engelse termen nog even eigen maken.

 
@matilda: wordt er in dat boek ook gesproken over Piima cultuur (bepaalde fermentatiecultuur/starter)? Dat kun je hier in NL niet krijgen jammergenoeg, tenminste, ik heb het niet kunnen vinden. Iemand een idee toevallig?

 
San, in mijn boek niet, maar in het online boek van de Nederlandse versie van het algemene boek van Fallon wel. Ik zal het even hieronder kopiëren, voor geïnteresseerden.

Voor de cultuur ga ik vragen in het Kushi Instituut hier in Amsterdam! Die hebben allerlei culturen, ik haal daar ook weleens natto.

Op de online-blz. 99:
Quote:
Gefermenteerde boter

e n botermelk (karnemelk). (pa g. 83)

Recept voor ca. een half pond boter

e n ½ liter botermelk.

1 liter piïma room of crème fraiche (pag. 84)

of 1 liter rauwe room die ca. 8 uur lang op kamerte

mperatuur heeft gestaan om te verzuren.

Doe de ge fermenteerde of verzuurde room in een k

eukenmachine met een stalen

ronddraaiend blad en laat dat draaien tot zich bote

r vormt. Doe de boter en de karnemelk door

een doek of zeef die over een kom hangt. Doe de bot

er vervolgens in een roestvrijstalen of

houten kom en pers de karnemelk met een houten lepe

l er uit, en zeef die door de doek bij de

karnemelk die al in de kom zit. Was de boter door e

r een beetje water bij te doen e n wat er op

te drukken. Herhaal dit totdat er geen karnemelk me

er uitkomt. Vorm de boter tot e en bal, en

neem die uit de kom om droog te deppen met papieren

doekjes. Doe de boter dan in een kruik

of gla ze n pot. Maak de pot goed dicht, en verder

dan koel bewaren. (Boter kan ingevroren

worden om langer te kunnen worden bewaard).

Variatie: Zoete boter.

Gebruik verse room die niet verzuurd is. Je kunt er

indien gewenst ¼ thee lepel zeezout er bij

doen.

 
0,25 liter room opdrinken

Ik had nog een beker room staan die op moest. Ik lees hier wel eens dat mensen gewoon de room drinken, dus ik dacht: laat ik dat ook eens proberen. Dus 's ochtends om 10u op nuchtere maag een kwart liter room opgedronken. En het effect was heel duidelijk te voelen. Ik kreeg bijna meteen een soort aardende zwaarte over me heen. Ik werd niet misselijk, maar kreeg wel een gevoel van 'het ligt zwaar op de maag'. Ik vond het geen fijn gevoel. Ik heb niet het idee dat ik er mijn lichaam een plezier mee deed. Ik heb wel de hele dag geen behoefte gehad om te eten, maar ook de hele dag geen lekker gevoel in mijn maag gehad. Na het avondeten was het weer goed.

Voor mij niet voor herhaling vatbaar...

 
DenniS,

Heb je dat ook als je slagroom ergens doorheen doet? Bijvoorbeeld in een bak yoghurt.

Ik kan eigenlijk zonder probleem drie bakjes slagroom van 200ml achter elkaar opdrinken.

Of dat een goed idee is weet ik niet, maar het lichaam schijnt het zelf aan te geven als er te veel vet is gegeten. Dan ontstaat misselijkheid.

 
Op nuchtere maag klinkt wel heel heftig. Ik ga het morgen uitproberen als ik t niet vergeet!

Slagroom is voor mij een heel heilzaam medicijn, het drukt de boel dusdannig aan dat iedere verstopping, waar dan ook in het lijf, gegarandeerd aangepakt en opgelost wordt. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik het op nuchtere maag inneem, grote kans dat ik compleet leegloop ;)

 
Ik doe wel regelmatig een flink dik pak slagroom door de volle kwark en nog wel eens wat noten erdoor wat ook vet is. Zonder problemen. Van vet eten heb ik ook niet zo gauw last, maar dit hangt toch wel af van wat voor een vet eten. In een gewoon avondmaal kan ik zo veel vet doen als ik wil, nog nooit misselijk van geworden. Van bepaalde soort dingen krijg ik wel sneller last van misselijkheid, denk aan pannenkoeken, oliebollen, pap. Het zijn dus vaak producten waarin zetmeel zit. Het lijkt wel of de combinatie van veel vet en veel zetmeel of suikers niet zo goed valt. Of de combi van zuivel met veel zetmeel en vet.

 
Ik heb het inderdaad uitgeprobeerd en niets :D Gewoon een gevuld gevoel en dat was het. Kon er weer voor uren tegenaan!

De combi met zetmeel ken ik niet, eet het niet meer. Maar kan me voorstellen dat dat een verzadigend effect heeft. En bonk in de maag.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.157
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan