Slagroom

Van magere of halvolle melk kun je karnemelk maken door deze aan te zuren. Dit deed men traditioneel ook.

Mike

 
Ik kon de nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb vandaag het room van de melk gehaald en deze geklopt. Het viel niet mee om hem stijf te krijgen. Na lang kloppen werd de room dikker, maar uiteindelijk werd die gelig en klonterig en toen ben ik maar gestopt. Wat er mis gegaan kan zijn is de temperatuur. Ik heb met een klein spuitje de room van de melk afgetrokken, maar heb een laag room op de melk laten zitten om er zeker van te zijn dat ik met puur room zou werken. Slagroom moet ijskoud zijn om hem goed stijf te kunnen kloppen. Door dit gepruts met dat spuitje is het room wat opgewarmd. Ik ben toen gaan kloppen, maar er was weinig resultaat, dus heb de room een tijdje in de koelkast laten staan om kouder te laten worden. Toen ben ik weer lang gaan kloppen, maar zonder stijf resultaat. Misschien heeft die hierdoor toch te veel geklop gehad en is het mislukt.

Wat ook kan is dat het pasteuriseren toch wat doet met het room waardoor die beter stijf te kloppen is. Ik las eens op een website dat roomijs maken ook beter gaat met gepasteuriseerde melk.

Ik ga het nog eens een keer proberen, maar dan doe ik de rauwe room gewoon eens in een navulbare slagroomspuit. Eens kijken of dit beter gaat...

 
Ik heb het vandaag ook weer room van de melk afgeschept. Gewoon met een lepel, dit gaat prima. Daarna met een garde geklopt, bij mij werd de room wel dik. Daarna door een beker bulgaarse yoghurt geschept, vanille erbij hmmmmm!

DenniS, kan het zijn dat je de room de eerste keer tot boter heb geslagen? Dat zijn de dikke gele klonters denk ik. Dat verandert dus niet meer, ook niet na koelen. Misschien kun je het nog wat langer kloppen zodat alle boter afscheidt. Heb je lekker zelfgemaakte rauwe boter:)

 
@ boselfje

Tijdens de eerste keer kloppen werd het room een beetje dikker, maar dat duurde al best lang. Toen heb ik hem terug gekoeld. Pas bij de tweede keer lang kloppen werd het room wat dikker en daarna gelig en al een klein beetje brokkelig. Het is nu nog zo dik als een gietbare saus, dus ik kan hem wel nog door de melk roeren of zo. Ik heb wel eens boter gemaakt van slagroom, dus herkende het voorstadium. Daarom was ik wel op tijd gestopt. Als het room gelig wordt, zal die niet meer stijf te kloppen zijn.

Maar krijg jij rauwe room wel echt stijf geslagen zoals slagroom of alleen maar wat dikker?

 
De room wordt wel mooi dik, het blijft met een 'kopje' op de lepel liggen. Het duurt bij mij inderdaad ook wel langer dan bij gepasteuriseerde room. En koelkast staat vrij koud, dus ik begin al met koude room, misschien maakt dat ook wel verschil.

 
Maar krijg je het niet stevig geklopt als je langer doorgaat?

Dan zal het pasteuriseren toch iets met de eigenschappen van het room doen, waardoor rauwe room niet zo geschikt is voor het maken van slagroom. Dan is het nog wel geschikt voor in een smoothie of om mee te koken, maar ja... dan wordt het dus ook sowieso heet.

Ik ga over een tijd sowieso nog wel eens rauwe room in de slagroomspuit doen. Tegen die tijd laat ik het resultaat jullie wel weten...

 
Quote:
Van magere of halvolle melk kun je karnemelk maken door deze aan te zuren.


Mike,

Met aanzuren bedoel je daarmee gewoon een weekje wachten tot het wat zuurder is, of moet je hier ook met bepaalde bacterien ofzo aan de slag?

@ Dennis/boselfje,

Ik zal vandaag ook eens proberen zelf slagroom te maken. Maar als dit zo makkelijk zou gaan, dan moet zelf rauwe roomboter maken toch ook niet zo moeilijk zijn lijkt me??

 
Nee klopt, dat is ook niet moeilijk. Je hebt alleen best veel room nodig voor een klein beetje boter.

Ik heb laatst room gefermenteerd met kefir korrels en dit tot boter geklopt en de karnemelk er toen uit 'gewassen'. Het ruikt wel lekker, ik heb het nog niet geproefd. Ik wil het op mijn boekweitbroodje proberen, maar ik heb al even geen brood gehad. Ik heb dit alleen wel gemaakt met UHT slagroom, dus niet met rauwe room, die had ik nog staan en dan vond ik het niet zo erg als het zou mislukken.

 
UHT = Ultra High Temperature. Dit maakt het product extra lang houdbaar omdat het zo kapotverhit is dat zelfs de bacterien het niet meer aan willen raken. Deze extreme vorm van bewerking zorgt voor ernstig beschadigde zuurstofmoleculen (vrije radicalen) en beschadigde vetzuren en cholesterol (degeneratieve oxidatie). De beste plaats voor UHT-producten is de prullenbak.

Mike

 
Hierover heb je me inderdaad een paar weken geleden ook uitleg gegeven, volgens mij in dit topic. Toen zei je inderdaad ook dat het in de prullenbak thuishoort. Van de vrije raadicalen en degeneratieve generatie had je toen nog niet uitgelegd. Ik had nog een pakje staan. Ik ben niet van het eten weggooien, maar ik denk dat mn kefirboter nu toch maar wel richting prullenbak gaat:(

 
Quote:
Je gooit ook geen eten weg, maar chemisch afval!

:lol:

Ik heb het er met mijn moeder nog over gehad, maar die dacht zich ook te herinneren dat ze vroeger bij haar op de boerderij thuis gewoon rauwe room stijf klopten. Maar vader herinnert zich dat ze slagroom altijd buiten klopten zodat er veel lucht bij kan en slagroom gekoeld wordt door het verdampingseffect... (?)

Wat ook meespeelt is dat wij wellicht geen suiker in de slagroom doen. En suiker helpt zeer zeker om room stijf te kloppen. Ik krijg gepasteuriseerde room ook niet zo stijf als met suiker gezoete room. Als iemand het gaat proberen, zorg er dan voor dat je rauwe room zeer koud is. Doe de room in een kom en zet die met kloppers en al op de koudste plaats in koelkast. En dan pas gaan kloppen...

 
Eiwit is niet stijf te kloppen als er vet bij zit. Dus dan zou je eerst het eiwit stijf moeten kloppen om het dan pas met de dik geklopte rauwe room te mengen.

 
Oh dat is waar inderdaad. Tja, dan is het voor je gevoel waarschijnlijk geen echte slagroom meer?

 
volgens mij helpt suiker niet om room stijf te kloppen, ik heb juist geleerd dat je suiker(of ander zoet) pas op het laatst moet toevoegen, anders heb je kans de slagroom niet stijf te krijgen.

 
Ik heb het vanochtend nog eens geprobeerd en er specifiek op gelet hoe dik het werd. Maar de room wordt bij mij echt net zo dik als gepasteuriseerde room. En ik voeg er (vanzelfsprekend:) ) geen suiker aan toe, wel wat vanillepoeder. Ik kan de beker op zn kop houden zonder dat het eruit loopt.

 
Nou, dan ga ik het toch nog eens opnieuw proberen met ijskoud rauw room.

Wat een gecommuniceer hier toch allemaal, en dat alleen maar over of je rauwe room nou wel of niet stijf kan kloppen. Menig NL-er die nu EK-voetbal aan het kijken is, zal ons voor gek verklaren! :)

Maar bedankt voor je bemoedigende post Boselfje. ;)

Ik ben nu melk aan het verzuren. Ik ga eens meten hoe lang het duurt voordat die uit zichzelf zuur is geworden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.313
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan