Selenium

Maar ben,

Slik jij dat allemaal bij uit een potje? Dan kan je toch beter alles in 1 hebben? Zag laatst een mineralen complex van geeen pasture. Dat lijkt mij dan handiger dan overal een potje apart van hebben?
 
Binc, een mineralen complex (alleen mineralen) van green pasture is mij onbekend.
Dit product kan ik wel vinden van green pasture http://www.greenpasture.org/public/products/mineralsplus/
Dit is enkel een combinatie van kelp poeder en biergist dat je ook nog eens duur moet betalen.
In kelp poeder en biergist zitten uiteraard ook een uitgebreid scala aan mineralen en vitaminen, maar gezien mijn eigen persoonlijke gevoel en visie, kies ik liever voor een andere vorm van supplementen. Neem als voorbeeld selenium, de één is er van overtuigd voldoende uit normale voeding binnen te krijgen, de ander zweert weer bij het eten van een paar extra paranoten en weer een ander gaat toch liever voor een goed opneembaar selenium supplement.

Ik kan niet bepalen of beslissen van wat een ieder tot zich wil gaan nemen of nodig acht. Ik kan wel ook goed begrijpen dat de nodige mensen de voorkeur geven om alleen hun mineralen en vitaminen uit complete voeding of dit soort producten wil of wens te halen en zich daarbij goed en gezond voelen.

Lange tijd heb ik namelijk ook zo gedacht, maar ben er in de tijd anders over gaan denken, ook mede door o.a. het volgen van Tony P. Wil niet zeggen dat ik alles maar meteen lukraak aanneem of overneem van wat ik lees of hoor, van wie dan ook.
 
Ik ben ook wel voor supplementen. Mits er echt tekorten zijn. Maar hoe verdeel je dan de dosis van verschillende potjes selenium, zink, koper, jodium, mangaan.

Is dat niet bijna ondoenlijk?
In melk en botten bouillon zitten toch ook veel mineralen? Denk je dat dat ook te weinig is?

Heb je dan van elk product een apart potje staan? En hoe is de verdeling dan?

Ik las overigens je bericht over msm. Dat heb ik zeker wel gebruikt. Evenals magnesium. Maar resultaten had ik niet echt. Wrs omdat er ergens anders weer tekorten van waren. En ja, ik ken overigens wel iemand op dit forum die zich druk maakt om toegevoegde stoffen in supplementen. Ik probeer altijd zo goed mogelijk een product uit te kiezen. Maar ik ben het station gepasseerd om alle foute ingrediënten overal uit te zoeken.
Je ontkomt toch niet altijd aan die foute stoffen. Hier win je wat en elders verlies je wat.
 
Ik snap je doelstelling om pas supplementen te gaan slikken wanneer je denkt dat er echt tekorten zijn. Maar hoe weet je dat dan zo zeker of er ergens eventueel een tekort van is? Pas als er iets in je lichaam begint te haperen? Op gevoel? Door dit regelmatig te laten testen?
Weet jij heden ten dage wat er nog werkelijk aan mineralen of vitaminen in voeding zit? Is deze hoeveelheid aan voedingsstoffen wel genoeg om je lichaam in goede gezondheid te laten functioneren? En hoe zit met de bijkomende en veelvoorkomende stressfactor en alle mogelijke vervuiling waar we dagelijks aan bloot gesteld (kunnen) worden? Alleen het er teveel mee bezig zijn kan al enorm veel stress en ellende veroorzaken. Ga er dus maar aanstaan van wanneer doe ik het goed? En dan ook die lichamelijk of geestelijke klachten die maar vaak blijven ontstaan, ondanks allerhande pogingen deze met 'gezonde' voeding en mogelijke aanvullingen (supplementen) te verhelpen. Is dat niet bijna ondoenlijk?
Of ik denk dat er te weinig mineralen in melk en botten bouillon zitten? Ik kan daar niet echt een goed antwoord op geven. Neem bv melk. Ik weet inmiddels dat je veel rauwe melk drinkt, maar weet jij dan zo zeker of in deze melk de verhouding calcium, fosfor, magnesium voor jou voldoende en goed is? En zit er daadwerkelijk wel de hoeveelheid selenium in die in lijstjes wordt aangegeven? En is drinken van 'teveel' rauwe melk ook nog wel gezond voor de mens? In het volgende artikel kan je lezen hoe er een verstoring tussen bv. calcium en magnesium kan ontstaan.
https://www.magnesiuminformatie.nl/magnesium-en-calcium/
Ik twijfel er niet aan dat goed getrokken bottenbouillon ook veel goede opneembare mineralen bevat. Maar toch ook weer deels afhankelijk of er ook extra groenten en kruiden aan zijn toegevoegd en bevat het dan ook wel werkelijk alle mineralen? En ook in voldoende mate?
En ik neem aan dat je niet altijd maar alleen op melk en botten bouillon leeft?

Als ik zelf supplementen gebruik en die gebruik ik, is het voor mij niet ondoenlijk om hier een juiste dosis in te vinden. Ik kijk eerst gewoon naar de standaard aanbevelingen bij een advies en therapeutische dosering. Ook kijk ik naar eventuele interacties en dat soort van zaken. Daarna kijk ik naar persoonlijke zaken en omstandigheden zoals mijn huidige eetpatroon en hoe ik in mijn vel zit betreffende bv stress etc. Ook mijn visie op (nano) vervuiling speelt daarbij een rol.
Als ik bv voldoende vlees eet, maak ik me minder zorgen over een mogelijke zink tekort en pas mijn supplement inname daar gewoon op aan.
Standaard aanbevelingen zijn o.a. te vinden op:
http://www.orthokennis.nl/nutrienten
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2081
 
Binc, als je stress hebt ga je vet opslaan, vooral op de buik. Dat komt door het hoge cortisolgehalte in je bloed.
Als je van al die stress uitgeput raakt, zet het lichaam de schildklier op een laag pitje, het doet alles om rust te krijgen.
Als ik ergens mee wil stoppen, dan hou ik dat wel in gedachten maar zet er geen druk op. Op een dag is het zover, stoppen gaat dan ineens gemakkelijk. Zit je eenmaal goed in de stopmodus, dan is het wel handig om alles wat met roken te maken heeft weg te doen, uit het zicht, uit je huis. Ik ben heel lang geleden met roken gestopt en heb jaren later wel een enkele keer een sigaret gerookt, of een stukje ervan en raakte niet opnieuw verslaafd.
Ik las ergens een tip om te zien of de supplementen nodig zijn en hoeveel je er dan van nodig hebt. Dat ging over zink, maar ik heb gemerkt dat het ook voor selenium, molybdeen, magnesium enz. opgaat. Gewoon proeven. Bijt een stukje van een pil af of maak een capsule open en neem er een beetje uit. Smaakt het goed, dan is het prima. Is het te veel, dan smaakt het vies. Voorbeeld bij magnesiumchloride: enkele korreltjes daarvan smaken heel lekker zout, wat mee wordt bitter.
Jodium doe ik altijd transdermaal, dan regelt het lichaam de opname. Ik Keltisch zeezout zit niet zoveel jodium meer in verhouding tot andere mineralen, simpelweg omdat jodium verdampt, zelfs dwars door plastic heen. Ik had hierover al eens iets willen schrijven onder de titel: Wo ist mein Jod, verdampt(!) noch mal. ;-)
 
http://goedgezond.info/2018/01/05/pijn-bij-fibromyalgie-veroorzaakt-door-lage-seleniumspiegel/
 
Jij neemt de jodium dus alleen op je huid? Je slikt het niet door?

Die 3% jodium kan je toch ook oplossen in water en dan op drinken? Wat is dan eigenlijk de dagelijkse dosering?

Ik ben wel heel benieuwd hoeveel potjes mineralen jullie dan hebben staan en welje? En die dan ook nog afzonderlijk van elkaar per dag innemen? Dit ivm de concurrentie met elkaar waar Ben het over had?

Ik eet trouwens wel wat zeekraal. Is dat ook niet voldoende voor jodium? Ik denk dat ik het niet vaak genoeg eet. En vis. Veel vis omdat ik dat lekker vind. Maar ene week ook meer dan de andere week.

Maar goed, ik ga de jodium wel proberen. Is vandaag binnen. Er staat alleen geen dosering op voor inname.

Ja dat roken he, vandaag had ik het er zwaar mee.

Ik denk niet dat ik momenteel een giga groot probleem met de bijnieren heb. Dat bleek ook uit de pupil test en de vragenlijst. Ik scoorde erg laag.
Ik ga nu toch echt verder met de schildklier. Jodium heb ik dus nu, naast selenium en zink. Maar daar moet dus ook nog koper en mangaan bij?

overigens kan ik echt wel dagen leven op alleen melk, bouillon eieren en kaas.

Soms heb ik dagen achter elkaar dat ik alleen dat neem zonder dat ik het gevoel heb mezelf uit te hongeren.

 
Elk mineraal supplement hoeft helemaal niet afzonderlijk per dag van elkaar ingenomen te worden. Hoe ik het zie is dat alléén bij een vrij hoge dosering van een bepaald mineraal supplement het mij niet verstandig lijkt deze samen met andere mineraal(supplementen) in te nemen ivm het mogelijke concurreren. Dit zie je vooral ook terug bij therapeutische doseringen, waarbij vaak wordt geadviseerd de inname op een nuchtere maag te doen of buiten de maaltijden om. Dus niet samen met iets anders. Indien de doseringen van mineralen redelijk goed op elkaar afgestemd zijn kan het prima samen en juist zorgen voor een goede samenwerking. Denk hierbij bv aan koper en zink. Deze werken heel goed samen als de verhouding tussen koper tot zink 1 mg tot 10 tot 15 mg is.

Voor een eventuele orale dosering van jodium kun je bv. hier kijken http://www.orthokennis.nl/nutrienten/jodium

Of je wenst extra koper of mangaan als supplement in te nemen is aan jou. Mocht je zink als supplement willen blijven innemen (ook afhankelijk van het aantal mg) dan zou ik je adviseren dit zeker in overweging te gaan nemen. Kijk daarbij eerst ook even naar je voeding, of je via deze weg denkt al voldoende koper binnen te krijgen. Voor mangaan hetzelfde.
 
Ik dacht dus idd ook aan de samenwerking van meerdere mineralen die elkaar aanvullen iplv concurreren.

Maar als je dus de 3% jodium hebt hoeveel Mg is 1 druppel dan? Daar kom ik niet helemaal uit.
 
???? sorry, niet goed gekeken. meestal ben ik alleen blond wanneer mij dat zo uit komt ?
 
Gisteren bij het zoeken naar supplementen kwam ik deze site tegen: google: BulkPowders. interessant.
 
Het is je vergeven Binc ;-)

Liesje, ze hebben inderdaad best wel goede producten daar. Koop daar zelf regelmatig enkele producten in bulk met 33% tot 40% korting.

Volgens de aanbeveling van dit soort sites, zou dan 1 tot 2 druppels inderdaad voldoende zijn. Mijn persoonlijke visie laat ik hier even buiten beschouwing.
 
Gelukkig!!

Maar misschien ben ik wel benieuwd naar je persoonlijk visie?

Gerard zei dat ie het op zijn huid smeert.
Maar gewoon drinken kan toch ook? Hoewel ik net 2 druppels in water heb opgelost vind ik het maar stinken. Verder proef ik er weinig van.
 
Misschien is er ook een verklaring dat mijn nek pijn als sneeuw voor de zon verdwijnt? Vlak nadat ik de jodium heb genomen? Maar dat zul je vast niet geloven. En toch voel ik heel snel pijn vermindering. Ik had de titel van dit topic beter, selenium, jodium kunnen noemen ?
 
Op je huid smeren had ik je aangeraden om eventueel eerst de test te doen. Zelf neem ik het ook gewoon in met water, maar dit is voor iedereen persoonlijk. Met die 2 druppels of eventueel 2 x 1 druppel samen met selenium speel je volgens mij gewoon safe. Kijk eerst maar even wat het op termijn met je doet en hoe het voelt.
Zelf gebruik ik veel hogere doseringen (wel opgebouwd), maar dit heeft te maken met mijn kijk op vergiftiging waar ik het wel eens regelmatig over hebt. Ook gebruik ik jodium als onderdeel van ontgifting van kwik.
 
Ik heb ooit jodium gekocht via internet en kreeg geen bruine jodium maar waterachtig. Ik kan het dus niet op mijn huid controleren.
Weet ook niet of deze jodium wel de goede is. Onlangs is het in mijn bloed gecontroleerd en ik zou voldoende hebben.
Maar ook lees ik vaak dat iets in het bloed niet perse in je cellen hoeft te zitten. en met nog steeds een slechte vertering weet ik dat dan weer niet.
Wat ik wel weet is dat ik momenteel veel haaruitval heb, vind ik niet leuk. Heb ik nooit eerder gehad ondanks een trage schildklier.
 
Ja, op huid heb ik ook gedaan. En daarom ging ik het oplossen in water. Maar ik begrijp dat je het dus ook dagelijks op je huis kan smeren om in te nemen. Maar het gaat dan wel in je kleding zitten. Dat vind ik minder fijn.

Liesje, welke jodium heb jij dan?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.401
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan