Selenium

Hmm, stof om over na te denken...daarom zegt Mike denk ik ook altijd, melk is volledige voeding. Je kan er op leven toch?

Alleen is mijn melk consumptie samen met bouillon misschien wel wat extreem?

Ik ben overigens 20 kilo aangekomen in 2 jaar tijd. Van 58 kilo naar bijna 80. Er zou iets af mogen maar dat wil mijn lijf nog niet geloof ik.

Ik twijfel ook of ik jodium nodig heb. Omdat ik nog steeds niet over uit ben of het een te snelle schildklier is. Stofwisseling is heel veel beter geworden. Maar soms met dit soort dagen dat je toch even iets eet wat niet wapf is val ik terug. Dan heb ik dus wel soms last van diarree. Hoewel dat een zeldzaamheid is geworden.
 
Waarom twijfel je of je (extra) jodium nodig hebt bij een eventueel te snel werkende schildklier? En wat is de reden waarom ben je daar nog niet over uit bent? (of het een te snelle schildklier is)
 
Omdat ik sole neem. Daar zit ook jodium in. Ik ben een beetje huiverig om dan ook nog extra jodium te nemen?

De twijfel zit hem in het feit dat ik vaker hier over heb gehad, dat ik denk dat ik een te snelle schildklier had waar ik dan jaren last van heb gehad. Of een ontsteking. Geen idee. Maar nu, na ruim 2 jaar wapf, op de juiste manier heb ik due schildklier wellicht al voor een groot deel geheeld? Nu lijken de symptomen meer op een trage werking. Snel koud, lage temperatuur. Ik wil echter nooit meer terug naar hoe ik mezelf al die jaren heb gevoeld. En vandaar ook huiverig om extra jodium te nemen. Wellicht is dat een verkeerde gedachte van mij.
 
In een sole zit enkel een kleine hoeveelheid jodium. Niets mis met voorzichtigheid of een vorm van huiverigheid, maar je zou een eventuele tekort ook een keer bij jezelf kunnen testen. Vergeet ook niet dat een goedwerkende pijnappelklier en je bijschildklieren ook belangrijk zijn.
 
Ik had idd gelezen dat je het op de huid kan testen. Heb ik niet gedaan. Ik geloof dat kelp ook nog een optie kan zijn. Hoewel ik ook daarover verschillende dingen lees. Selenium en zink neem iknu dus wel. Misschien niet onverstandig om jodium te testen. Waar bestellen jullie de lugols jodium?

Er is 1 ding waar ik echt nog vanaf moet
Ik was weer begonnen met roken helaas in mijn stress periode. En helaas, sedert dien kost het mij moeite daarmee te stoppen ?
Funest voor de schildklier in elk geval.
 
Ik koop deze bij unlimitedhealth en gebruik zelf de 15% versie. Voor een eventuele thuistest zou ik de 3% oplossing nemen. De thuistest schijnt niet geheel accuraat te zijn, maar wel voldoende om een idee te krijgen.
Over kelp zijn inderdaad de meningen verdeeld. Ik ben zelf geen voorstander.
De nascent jodium is hier ook goed.

https://unlimitedhealth.nl/detoxadine-29-6-ml.html?sqr=nascen&

https://unlimitedhealth.nl/iodine-solution-3-50-ml.html?sqr=jodiu&

Voor een eventuele thuistest:
http://www.iodine-resource.com/



https://healthunlocked.com/thyroiduk/posts/134342945/the-basic-iodine-patch-test
 
Goed, ik zal dan idd de jodium eens gaan testen. Om welje reden is het beter de selenium over 3 keer daags te verdelen?
Tabletjes zal ik dan in 3 moeten snijden.

Ja stoppen met roken is zeer zeker 1 van de prioriteiten dit jaar. Het is eerder ook gelukt. Dus nu lukt het ook wel weer.
 
Binc je hebt waaschijnlijk onlangs op Radar of Kassa de uitzending gezien over roken? De spullen die erin zitten om je bewust verslaafd te maken zijn nog erger dan we altijd dachten.
Dus bij iedere sigaret denken: nu spek ik de portemonnaie van de sigaretten industrie en zij maar lachen ha ha ha en jij wordt er lekker ziek van ha ha ha.
Je kunt nog beter een of ander snoepje nemen dat ook niet gezond is dan een sigaret. om even over het dooie punt heen te komen.
Hoeveel sigaretten heb je nu in huis? Stook er een vuurtje van buiten. Dag sigaret.

 
Een kennis van mij heeft COPD aan het roken overgehouden. Geloof me, dat wil je niet!
Klopt wat Liesje zegt van die verslavende stofjes.
 
Dames, ik kom niet van een andere planeet als jullie waardoor ik uitleg nodig heb wat de gevolgen zijn. Ik weet het heus wel. Ik heb gezegd dat het mijn prioriteit heeft om weer je stoppen! Dat moet genoeg zijn.
 
Terug naar de selenium.

Ben, wat is de reden dat je aan geeft dat het beter is de dosering over 3 keer per dag te verdelen?
 
Binc, inname van 200 mcg selenium in één keer is vrij hoog en kan mogelijk voor een disbalans zorgen in verhouding tot andere mineralen. Net zoals eiwitten schijnen ook mineralen met elkaar te kunnen concurreren om opgenomen te worden door het lichaam. In de verhouding van zink en koper zie je ook vaak een disbalans ontstaan, wanneer mensen plots alleen een hoge dosis extra zink gaan slikken.
Veel voedingsstoffen werken in synergie met elkaar en kunnen elkaar vooral versterken wanneer deze in een juiste verhouding zijn.
Met selenium is dit ook het geval. Selenium speelt ook een belangrijk onderdeel om in synergie de status van je glutathion te kunnen verhogen.
De inname van 100 mcg selenium schijnt ook al voldoende te zijn om bv als ontstekingsremmer te laten werken. Om meerdere redenen denk ik dus dat selenium beter tot zijn recht kan komen als je de inname van 200 mcg verdeeld in 2 of 3 fasen. Buiten je voeding om denk ik dat je met een totale dag inname van 200 mcg extra selenium redelijk goed zit. Maar ook dit kan weer afhangen van veel factoren.
In het volgende artikel van Rineke Dijkinga staan ook wel een aantal goede punten met betrekking tot de schildklier, waarbij ze ook aangeeft dat ontstekingen (denk hierbij natuurlijk ook aan stress) ook veel selenium vreten, zodat de schildklier het onderspit delft. Ditzelfde verhaal kennen we natuurlijk ook van magnesium dat weg wordt gevreten bij o.a. ook te veel stress.

https://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/schildklier,-voeding-en-leefstijl-bij-een-te-lage-werking.html
 
Ik ken het artikel van Rineke idd.

Vivianne had al eens eerder tegen mij gezegd dat bij zink en selenium inname je op moet letten voor een tekort aan koper. Ik slik geen koper als mineraal trouwens. Wel dus zink en selenium. Maar de zink zou ik dan ook over de dag moeten verdelen?

Verder las ik dat als je selenium therapeutisch in zet een dosis van 300 mg per dag toegestaan is? Dat lijkt mij best veel. Ik weet ook dat je selenium uit paranoten kan halen. Maar die dingen vind ik echt serieus niet te hachelen. Als het nou in macedemia noten zat was het een ander verhaal ?

Ik merk zeer zeker dat de selenium wat doet. Maar ineens heb ik ook een hele heftige en hevige menstruatie. Ik had ergens gelezen dat dat ook door schildklierproblemen kan komen.

Vandaag heb ik trouwens geen 1 sigaret genomen. Valt niet mee, maar goed.

Ik ga de jodium nog bestellen. Dit is er nog niet van gekomen. De jodium kan je dan dagelijks nemen met de selenium en zink en levertraan? Levertraan met boterolie neem ik 3 keer per dag. Dus het lijkt mij wel dat dat voldoende vitamine E is?

Wat ik merk is dat met de inname van selenium ik meer ontspannen spieren heb. Blijkbaar is magnesium dus niet het enige wat helpt tegen spierpijn denk ik. Alleen magnesium had ik in elk geval geen baat bij.

Ik lees hier veel over een te trage schildklier. Wellicht is dat nu aan de orde bij mij, of ik zit er ergens tussenin. Maar mijn vermoeden blijft dat ik alle symptomen had van een te snel werkende schildklier of ontstoken. Ik ben wel heel benieuwd, als je een lever reiniging doet terwijl je een te snel werkende schildklier hebt of dat dan oke is? Want de lever reinigingen die ik destijds deed, dat ging echt niet goed. Alles wat ik at kon ik meteen rennen naar de toilet. Die appeldrank bleef ook niet binnen. Meteen maag krampen en diarree.

 
Naar mijn idee is koper een zéér onderschat mineraal. Ik heb wel eens gehoord of gelezen dat in Amerika de bevolking grotendeels een tekort heeft aan koper. Zoals je waarschijnlijk wel weet ben ik al jaren een volger van Tony P. en hij besteed er ook niet voor niets heel veel aandacht aan. Koper is een enorme sterke ontgifter (denk hierbij ook aan chlorofyl als kopercomplex) en koper helpt ook om de hersenfunctie te beschermen. Koper is ook belangrijk voor een goede werking van de zenuwen (verbinding).
Als je veel artikelen in Nederland over koper mag geloven, dan komt een koper tekort hier nauwelijks voor of is zeldzaam te noemen. Des te meer hebben steeds meer mensen hier wel last van hersenziekten. Toen er nog koperen waterleidingen waren, kwamen deze ziekten volgens mij ook minder voor. Of dit eventueel in verband staat met het een of ander, wie zal het zeggen? De opname van koper wordt trouwens geremd door zink en door een vitamine C inname van minimaal 1500 milligram per dag. Hoeveel mensen slikken tegenwoordig geen extra zink (zonder koper) en hoeveel mensen verhogen hun dagelijkse vitamine C inname wel niet (tot meerdere grammen aan toe)?

Een zink supplement zou je net zoals selenium over meerdere keren per dag kunnen verdelen, ook natuurlijk afhankelijk van het aantal mg zink per supplement. Zink is ook bij vele processen betrokken. Over inname van eventueel zwavel als MSM heb ik je nog niet gehoord. Zeker ook bij (chronische) pijnklachten een belangrijk mineraal.

Therapeutisch wordt selenium zelf tot 400 mcg ingezet, ook bij bv extreme vermoeidheid/uitputting en hersenmist (brain fog), iets dat veel bij vrouwen voorkomt. Volgen veel informatie zou boven de 600 mcg dagelijks inname van selenium schadelijk en averechts kunnen gaan werken. Tony P. denkt daar weer anders over en zegt dat selenium via een liposomaal (ingepakt in bv verzadigd vet) zonder gevaar of bijwerkingen in zelfs een hogere dosis veilig ingenomen kan worden.

Op zich denk ik dat selenium net zoals magnesium geen pijnstillende, maar spierkramp opheffende, dus ontspannende eigenschappen heeft. En tezamen misschien nog wel krachtiger?

Inname van een selenium supplement wordt vaak aangeraden op een nuchtere maag, ik denk dat dit te maken heeft met het dan niet hoeven te concurreren. Ook bv. een scala aan mineralen (sole) wordt aangeraden om op een nuchtere maag in te nemen. Selenium tezamen met jodium schijnt ook goed te combineren zijn. Logisch zou je kunnen denken omdat ze beide essentieel voor een goed werkende schildklier zijn.

Heftige menstruatie wordt zeker vaak in verband gebracht met een schildklierprobleem. Men spreekt dan van een hypothyreoïdie, een trage of langzaam werkende schildklier die te weinig hormonen aanmaakt. De schildklierfunctie is hierbij ook weer afhankelijk van een balans tussen mangaan en jodium en een tekort van beide kan dus hypothyreoïdie veroorzaken.

Mangaan en boron (borax) zijn trouwens ook twee onderschatte mineralen. Zitten deze nog wel voldoende in de bodem of in voldoende mate in voeding?

Mocht je je daadwerkelijk blijven afvragen hoe een ontregelde of ontstoken schildklier kan ontstaan, waar heel veel vrouwen trouwens last van hebben, ga dan misschien ook eens denken aan nano vergiftiging (iets waar Tony P. constant op hamert). Mocht je zijn visie over deze materie gaan bevatten en niet meer uitsluiten, dan kun je daarin misschien veel antwoorden vinden. Ik sluit zelf al geruime tijd niet meer uit, dat o.a. nano vergiftiging wel eens daadwerkelijk de grote veroorzaker kan zijn van vele ontstane ziekten of slecht werkende en uitgeputte organen.

Heeft ooit iemand op deze forum zich wel eens afgevraagd waarom er in zoveel supplementen silicon dioxide toegevoegd is? Is dit daadwerkelijk alleen als antiklontenmiddel? Zijn daar geen andere alternatieven voor te vinden en is dit in een gesloten capsule echt noodzakelijk? Waarom vind je dit antiklontenmiddel ook bijna altijd terug in supplementen van tabletvorm? Heeft een supplement in tabletvorm een antiklontenmiddel nodig dan?

Voor de geinteresseerden! In de volgende podcast van Tony P. Deel 1 tot 1:46:00 uur komt nano vergiftiging, selenium, een toevoeging in supplementen (excipients) als silicon dioxide regelmatig ter sprake. Mocht je het kunnen opbrengen hier aandachtig naar te luisteren en daarbij aantekeningen te maken, dan vraag ik me af of je daarna nog onschuldig kan denken over bv. silicon dioxide. Ook maakt Tony zijn visie duidelijk over de ziekte van Lyme (rond 1:33:00) en transsexuelen (rond 1:40:00)




 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.475
Berichten
503.286
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan