Selenium

G

Guest

Guest
Ik heb geen idee of er al een topic is over selenium, dus hoop niet dat ik nu iets dubbel plaats.

Mijn vraag is of iemand wel een ervaren heeft, of weet, dat selenium pijnstillend werkt? Ik heb namelijk het idee dat dat wel het geval is? Kan dit kloppen? Is dat wat selenium kan doen?
 
Al wel vaak ter sprake gekomen, maar er was nog geen topic over. Tekort kan voor spierpijn of spierzwakte zorgen, dus kan verband houden inderdaad.
 
Ik merkte het niet aan mijn spieren vandaag. Eerder wel idd. Maar ik merkte dat het menstruatiepijn behoorlijk verminderd. Ook gerelateerd aan schildklier misschien?
 
Vit e zit toch ook in de levertraan?
Ik neem de selenium van solgar. 1 per dag. Is dat voldoende?
 
Zou het dan kunnen zijn dat ik Eem schildklier ontsteking heb, of heb gehad met alle klachten die ik had?

Veel diarree, veel spierpijn dagelijks slapeloosheid, duizelig en weet ik niet wat nog meer. Zoals te mager zijn geweest en niet aan komen.
 
Aan levertraan wordt vaak vitamine E toegevoegd ter bescherming van oxidatie. In veel soorten olie zit een natuurlijke hoeveelheid aan vitamine E, maar ik dacht zelf dat tarwekiemolie en rode palmolie koplopers zijn. Ook rijstolie maar daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van.

Als ik het goed heb gezien is selenium van solgar in tabletvorm en bevat ook 200 mcg. Persoonlijk zou ik de inname hiervan verdelen over 2 a 3 keer per dag.

De klachten die jij aangeeft zouden mogelijk bij een te snelwerkende schildklier van toepassing kunnen zijn.
 
Dat is dus ook heel lang mijn vermoeden geweest een te snelle schildklier. Had het ook altijd warm.

Inmiddels lijkt het echt niet meer op een te snelle schildklier maar eerder traag. Ik heb dit al eens met andere forumleden over gehad. Ontsteking van de schildklier geeft wel dezelfde klachten.
 
Pas maar op met het hebben over een ontsteking van de schildklier, voordat je het weet heb je de term Hashimoto op je dak ;-)

Binc, ik hoef jou niet uit te gaan leggen dat (langdurig) bloot staan aan stress ontstekingen veroorzaakt en een grote boosdoener is van vele kwalen. Cortisol remt nu eenmaal ook de aanmaak van het schildklier stimulerende hormoon (TSH)
Gezien jou persoonlijke topic is er van stress ook behoorlijk sprake geweest.
 
Mijn klachten begonnen toen ik wapf ging doen. En vlak na vaccinatie omdat ik naar buitenland ging. In 2007. Toen geen sprake van stress. Wapf heb ik in 2007 wellicht niet helemaal juist toegepast.

Sinds 2015 wel op de juiste manier. Sedert dien heb in sprongen vooruit gemaakt.
Ik kwam er ook achter dat mijn tsh altijd heel laag was. Laagste waarde is volgens mij 0.45.
Recentelijk deze laten prikken met alle andere dingen erbij voor schildklier.
Recentelijk was mijn tsh 0.95. En hoe meer deze ging stijgen, hoe beter ik mij steeds ging voelen. Heb dik 9 jaar met die diarree klachten gelopen en de rest wat symptomen geeft van snelle schildklier en ontsteking.

Die stempel waar jij het over hebt had ik al eens gekregen ???
 
Ik had fibro klachten elkedageenei. Met selenium heb ik die pijnen dus niet. Exact wat Tanja schrijft. Behalve mijn nek. Die doet wel zeer maar ook minder.
Vandaag merkte ik ook na het nemen ervan dat menstruatie pijn verminderd.

Het jan heel goed dat die spier klachten veroorzaakt worden door een probleem met de schildklier en oa selenium te nemen een groot deel van de klachten weg haalt.
 
Pas maar op met het hebben over een ontsteking van de schildklier, voordat je het weet heb je de term Hashimoto op je dak.

Ja, voor je het weet komt Lievergezond weer uit lurk-modus met ellenlange posrs! :mrgreen:

Mike
 
Dat had ik elders recent alweer gelezen ergens. Geen idee meer waar. Maar hier hoef ik het niet nog een keer te lezen.

Bovendien is een trage schildklier iets anders als een te snel werkende.
En, er zijn al andere schildklier topics. Deze gaat over selenium. En hoe dit kan helpen voor de schildklier. Althans, zoals ik het ervaar.

En zeg er ook maar alvast bij dat ik geen Lyme heb!!!!
 
In rauwe melk zit ook veel selenium toch? Of heb ik dat mis? Drink minstens 14 liter in een week van rauwe melk. Soms meer. Daar staat tegenover dat ik minder andere voedingsmiddelen neem. Wel bouillon en zacht gekookte eieren. Maar als ik even trek krijg pak ik al snel melk of kefir.
 
Hoe vind je deze?

Melk is in feite een emulsie van olie en water. Sommige mensen noemen zo’n mengsel ook wel, met een duur woord, een colloïdaal mengsel.

Om één liter melk te maken moet een koe zo’n 600-800 liter bloed door haar uier pompen. Denk daar nog maar eens aan wanneer je je volgende glas inschenkt. Die koe heeft haar hart erin gestopt!

Mineralen in rauwe melk:

Ook de hoeveelheid mineralen in rauwe melk is afhankelijk van een aantal factoren. Bodemkwaliteit, geografische locatie, koeienras, gezondheid van het dier, enz. Al deze factoren spelen een rol.

De beschikbaarheid van de mineralen in rauwe melk hangt af van hoe functioneel de enzymen en andere factoren nog zijn. Hier zijn enkele waarden (bij benadering) voor de hoeveelheden mineralen in een quart (0,95 ltr) rauwe melk:

Natrium – 330-850 mg
Kalium – 1.040-1.600 mg
Chloor – 850-1.040 mg
Calcium – 1.040-1.225 mg
Magnesium – 85-130 mg
Fosfor – 850-940 mg
IJzer – 280-570 µg
Zink – 1.880-5.660 µg
Koper – 95-570 µg
Mangaan – 19-47 µg
Jodium – ca. 245 µg
Fluor – 28-207 µg
Selenium – 4.7-63 µg
Kobalt – 0.47-1.23 µg
Molybdeen – 17-113 µg
Nikkel – 0-47 µg
Silicium – 700-6.600 µg
Vanadium – sporen 290 µg
Tin – 38-470 µg
Arseen – 19-57 µg
 
Ik hoor maar al te vaak dat de bodem hier in Nederland volledig is uitgeput en dit zeker wat betreft selenium. In hoeverre er dan nog selenium in bv melk of eidooier zit? Ik heb eens gelezen dat sommige boeren hun kippen extra voorzien van selenium via de voeding of drinkwater. Of dit ook zo met koeien is?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.907
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan