schildklier medicatie

Hoi Vivianne,

Ja, denk het ook want ook mijn ochtendtemperatuurmetingen vallen laag uit.

Daar ga ik me eens in verdiepen in de progesteroncreme. Goed dat je het noemt van de haaruitval, dat willen we natuurlijk niet. Ik neem in ieder geval al gefermenteerde levertraan met boterolie.

De edelstenen heb ik ook opgeschreven!

Misschien dat ik de voeding nog even de kans moet geven om in te dalen..

Wederom dank voor je adviezen.

 
wat kost de armour thyorid? en waar nu het beste te bestellen. Ik heb mijn moeder getest ( kinesiologische spiertest) en ze test sterk op armour thyorid. ze wil nu overstappen avn synthetische thyrax naar armour.

Ik heb in mijn testijst staan: (meteen maar een lijstje voor anderen die ook een keuze willen maken)

- armour thyorid (amerikaans),

- armour thyorid (van mierlo hout),

- thyorid Efra ( canada) en

- thyreoïdum.

Is er nog meer keuze? dan test ik opnieuw.

En als het bij de amerikaanse armour blijft... ze krijgt recept van huisarts en die wil haar begeleiden alhoewel die er zelf niks vanaf weet. Maar werkt dus wel mee met recept. Hoe aanpakken en waar beste / goedkoopste te bestellen. ze woont vlak bij Belgische grens dus als daar mogelijkheden zijn hoor ik het graag.

oh ja heb tevens bijnieren getest en die testen sterk.

 
geen reacties meer...

Mike: jij schrijft dat bij de combinatie uitgeputte schildklieren en vertraagde schildklier, altijd de bijnieren eerst op orde moeten komen.

Heeft het geen zin om de schildklier eerst aan te pakken. kan die niet primair zijn?

 
Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op Mt'je haar vraag.

Ben zelf ook steeds vaker aan het denken of ik met ondersteuning voor de schildklier ga starten. Ben m'n witte vingers met kou en regen, spataderen, wintertenen en het sowieso snel koud hebben, zat. Ben nu bijna een jaar aan de adrenal maar bijnierprobleem is waarschijnlijk niet over. Of kunnen mijn symptomen nog op iets anders wijzen?

 
@Mtje: misschien de moeite waard om even een kijkje te nemen op het Hormonale Disbalans forum? Daar zitten veel gebruikers van Armour Thyroid, daar kun je vast meer info vandaan halen.

Ik ken trouwens iemand die geen uitgeputte bijnieren heeft, maar wel een schildklierprobleem (vastgesteld door een cortisolspeekseltest en bloedtest). Lijkt mij dat de schildklier dus WEL primair kan zijn (of dat de bijnieren in de loop v/d tijd zijn genezen maar schildklier niet).

@Cowgirl: bij mij deed Adrenal ook weinig tot niks… Ik heb het een dik half jaar consequent gebruikt. Mijn TSH bleef stijgen. PMS aanvallen verminderden niet (schijnt met de lever samen te hangen). Doe nu aan acupunctuur, deze man geeft aan dat ik een te lage nierenergie heb (bijnieren(. Hij heeft de schildklier nog niet eens direct behandeld, en toch is mijn TSH al aan het zakken. Bij mij zijn het dus wel de bijnieren primair! Plus mijn keizersnede, tijdens een operatie schijn je veel schildklierhormonen te verliezen.

 
Hoi Mtje, ik bestel de Armour in Duitsland,

www.interapo.com Handelsregister Telefon: 07 11 / 22478 20

Internationale Apotheke Dr. Bernd Miller OHG Amtsgericht Stuttgart Telefax: 07 11 / 22478 32

Königstraße 70 HRA 1525 E-Mail: kondraschov@interapo.com

70173 Stuttgart

2 9999117 Armour Thyroid 30 mg 100 Tbl. 33,07 € 66,14 €

2 9999117 Armour Thyroid 120 mg 100 Tbl. 54,87 € 109,74 €

In Canada kan ik niet meer bestellen bij het adres dat ik heb, die zijn er helaas mee gestopt.

San, de acupunctuur werkt dus goed voor je ik ben benieuwd hoe het verder verloopt,

gr Jolanda

 
Ik ook! Het zou heel mooi zijn als ik op deze manier zonder medicatie van mijn schildklierprobleem af kan komen. Mijn anti TPO is al flink gezakt door gebruik van selenium, neem jij dat ook Jolanda? Mijn waarde was eerst 550, half jaar later 335. Volgens de dokter stond ik op de lijst om Hashimoto te krijgen, maar zo te zien gaat dat voorlopig niet door...

 
Quote:
Het zou heel mooi zijn als ik op deze manier zonder medicatie van mijn schildklierprobleem af kan komen


Dit kan in bepaalde gevallen !

Hier nooit Adrenal gebruikt en toch mijn schildklier goed op orde gekregen door enkel inname van extra jodium en selenium.

Interessant op dit vlak is de volgende informatie uit een presentatie van Dr. Baisier die op de site www.hypomaarniethappy.nl terug te vinden is.

De Belgische arts Walter Vincent Baisier publiceerde in 2000 een symptonenoverzicht van een te trage schildklierwerking.

Zaken die de conversie van T4 naar T3 beïnvloeden

Een lijstje met stoffen die de conversie van T4 in T3 bevorderen:

>Selenium

>Vitamine E

>Ijzer

>Magnesium

>Zink

>Jodium

>Vitamine B12

>Cortisol

>Groeihormoon

>T3

>Melatonine

Met name op T3 vestigde Basier nog even de aandacht: om T4 in T3 om te zetten is een beetje T3 nodig.

Stoffen/ziekten die de conversie van T4 in T3 belemmeren zijn:

>Ziekten van lever en nieren

>Voedseltekort

>Resorption disturbance

>Diabetes

>Ouderdom

>De pil

>Oestrogenen

>Beta blockers

>Lithium

>Bactrimel

>Cordarone (Amiodaron)

>Strumasol

>Phenylbutazene

Symptomen

Dr. Basier gaf een zeer uitgebreid overzicht van symptomen van hypothyreoïdie, zoals het voorkomen van galstenen en witte, gebarsten hielen en galstenen.

Ook galstenen in de familie geven een risico op hypothyreoïdie. Dr. Basier noemde ook enkele symptomen die kinderen met hypothyreoïdie hebben.

Doordat de schedelgroei in horizontale doorsnee meer geremd word dan in kin-neus-nek doorsnee ontstaat een opvallende wipneus. Aan de ene kant traagheid, aan de andere kant hyperbeweeglijkheid vallen op.

Dr. Basier ziet 8 symptomen het meeste onder zijn patiënten:

- vermoeidheid

- depressie

- koudheid

- hoofdpijn (ook migraine)

- spierkrampen

- constipatie

- arthritis

- vertraagde achillespees reflex

Slecht 3% van de patiënten vertoont deze symptomen niet, maar is toch hypothyreoot. De lichaamstemperatuur bij ontwaken kan ook wijzen op hypothyreoïdie (bij minder dan 36.7 graden), maar is niet nuttig bij het vinden van de optimale dosis: de temperatuur blijft vaak laag.

Elk van de 8 hoofdsymptomen krijgt een score van 0 (niet aanwezig), 1 (licht aanwezig) of 2 (fullblown aanwezig). De maximumscore per patiënt is dus 16. Een score van meer dan 5 wijst op hypothyreoïdie. De score kan ook worden gebruikt om het succes van de behandeling te meten: in een groep van 832 door Dr. Basier onderzochte patiënten was de gemiddelde score voor behandeling 10 (+/-3), na behandeling 2.9 (+/-2.3).

Bloed en urine-onderzoeken

Allereest: Deze onderzoeken kunnen de diagnose (soms) ondersteunen, maar kijken naar symptomen is het allerbelangrijkste!

TSH

Over de TSH test heeft Dr. Basier een uitgesproken oordeel: “TSH correleert NIET met symptomen! De test heeft geen enkele waarde, ik laat hem niet uitvoeren.”

De verklaring: “TSH staat in feedback met T4, niet met T3, maar de patiënt heeft T3 nodig. Alleen T4 onderdrukt TSH, wat de productie van de schildklier van T3 nog verder verminderd. Het gevolg is dat de toestand van de patiënt verslechterd.”

Schildklierantilichamen

Het onderzoeken van antilichamen tegen de schildklier is wel nuttig: vindt men antilichamen, dan had, heeft of zal men schildklierproblemen krijgen.

24 uurs urinetest op T3

“De meest betrouwbare test is 24 uurs test op T3. Deze test is ongevoelig voor TBG.” *noot Schildklierhormoon bindend globuline, maar dan de engelse afkorting *. De optimale waarden voor 24 uurstest T3 is omgeveer 2000 pmol. Minder dan 1400 pmol betekent hypothyreoïdie, meer dan 2600 pmol hyperthyreoïdie. Deze waarden zijn niet gevonden door te kijken wat de gemiddelde waarde is die mensen hebben, maar door te kijken wat de waarden zijn van optimaal ingestelde mensen.

Pas na minimaal 2 maanden stabiele instelling heeft het zin deze test te herhalen, eerder zijn de uitslagen niet betrouwbaar.

Behandeling

Behandeling vindt plaats met T4 en T3, hetzij dierlijk (Armour Thyroid, Bio Tech Thyroid, vroeger ook Thyanon) hetzij synthetisch.

De gemiddelde ideale dosis Armour Thyroid bedraagt 240 mg (4 grain) (eigen onderzoek Dr. Basier).

T4 versus T4/T3

Slechts maximaal één op 4 patiënten kan voldoende T4 in T3 omzetten om genoeg te hebben aan alleen Thyroxine slikken.

In de jaren zeventig heeft Dr. Basier meegewerkt aan testen met T4 in plaats van dierlijk schildklierhormoon.

Mensen die werden omgezet van Armour Thyroid op T4 alleen (bijvoorbeeld door de huisarts, onder druk van de publiciteit) gingen achteruit. Bij terugschakelen op een gecombineerd preparaat verdwenen de klachten.

89 (elders) met T4 behandelde hypothyreoïdiepatiënten hielden allerlei hypothyreoïdie klachten, zij verbeterden toen zij T4/T3 combinatie kregen. Met alleen T4 hadden zij net zoveel klachten als niet behandelde patiënten.

Vraag: Waarom hebben veel mensen met hypothyreoïdie moeite om T4 in T3 om te zetten?

Antwoord: Dit wijst erop dat de ziekte niet alleen in de schildklier ligt, maar ook in de lever en nieren. Auto-immuunreacties tegen de bijnieren komen voor bij hypothyreoïdie. De lever zet minder T4 op in T3 ter bescherming van de hersenen. Uit de zaal wordt genoemd dat bij auto-immuunziekten vaak receptorstoornissen worden gezien.

 
Dit is wel een eye opener voor mij Vivianne. Bedankt voor deze info!

Ik dacht altijd dat ik in ieder geval tot een paar jaar geleden een minder functionerende schildklier had omdat ik zoveel symptomen had, maar mijn TSH en bloedwaarden waren oke.

Zelfs mijn 24 uurs urine test waarden waren slechts licht onder de maat maar als ik dit zo lees dan kan ik gewoon zeggen dat ik full blown hypothyreoïdie heb gehad!

Quote:
24 uurs urinetest op T3

“De meest betrouwbare test is 24 uurs test op T3. Deze test is ongevoelig voor TBG.” *noot Schildklierhormoon bindend globuline, maar dan de engelse afkorting *. De optimale waarden voor 24 uurstest T3 is omgeveer 2000 pmol. Minder dan 1400 pmol betekent hypothyreoïdie


Mijn waarde was 691! Geen wonder dat ik mij zo slecht voelde. Maar de ref. waarden liggen tussen 800 en 1800 dus Ron Velthuis wilde daar destijds geen armour thyroid voor geven omdat hij begrijpelijkerwijs dacht dat het nog redelijk oke was. Niet dus.

Ik raad iedereen aan om bij onduidelijkheid over je schildklier zo'n 24 uurs urine test te gaan doen want vooral die TSH test is echt BS maar ook die bloedtesten zijn zeer onbetrouwbaar.

 
Mijn T3 waarde was bij een urineonderzoek nog veel lager. Maar ik was binnen no time hyper van thyreoidum. De arts snapte daar helemaal niets van, met zulke lage waardes. Nu denk ik dat dat kwam omdat ik geen bijnierondersteuning erbij/ervoor kreeg ( misschien ). Verhaal van arts hierboven zet me dan weer wel aan het denken.

Pike, heb je toen dus geen schildklier medicijnen gekregen ? En slik je nu wel jodium ?

Vivianne, hoeveel jodium en selenium nam ( of neem je nog steeds ) je ?

 
Nee ik heb nooit medicijnen gehad voor de schildklier. Ik neem inderdaad jodium (lugols) en selenium. Verder ben ik ook magnesium gaan nemen en, in de vorm van lever, b12, vitamine A, zink en ijzer.

Neem jij nu armour? En wat kwam er uit jouw bloedtest dan of heb je die niet gedaan?

 
Pike, nee ik slik nu geen schildklierhormonen. En bloedtest naar TSH is erg verschillend in de loop der jaren. alles tussen de 0,149 (toen was die T3 waarde zo mega laag)en 4.

Misschien ga ik weer eens op zoek naar een arts die werkt met de urinetest. Maar geen idee hoe ik die kan vinden.

Merk je verschil door de jodium en selenium ( in de vorm van paranoten ?) ?

 
Ja ik merk een enorm verschil met de jodium en selenium (supplement vorm).

Maar ook doordat mijn darmen nu veel beter werken door WAP eten.

Heb jij nooit armour thyroid gehad?

 
Nee thyreoidum en later een keer thyrax. Ik ga me maar eens inlezen hier op het vorm over lugol's. Jullie smeren dat op de huid toch ?

 
Heel interessant hier, ik lees mee. Ik ben me de laatste tijd weer wat meer in mijn schildklier aan het verdiepen, de trage. Ik slik sinds een jaar of 8 l thyroxine en zit nu op 100 mg. Maaaaaar ik ben dat zelf aan het afbouwen, laat mn ha dat maar niet horen, :mrgreen: vorige keer kreeg ik op mn donder dat ik zelf niet mocht gaan rommelen. Maar ik voel me prima dus ik probeer het gewoon, ik eet veel meer kokosolie, e.d. Wat ondersteunend werkt, dus waarom die pillen nog? Ik neem nu wel nog 25 mg.

Maar waar haal je die 24 uur test?

Dit kwam ik op hypomaarniet happy nog tegen:

Kelp:

Kelp is een wier dat veel jodium bevat. Tekort aan jodium veroorzaakt struma en hypothyreoïdie.

Extra jodium, dus ook kelp, is schadelijk voor schildklierpatiënten. Deze, maar ook gezonde mensen, moeten kelp beslist mijden.

Bij een ( beginnende) schildklieronsteking of ziekte van Hashimoto, gaat het lichaam in de tegenaanval (auto-immuunreactie) vanwege de stimulerende werking van jodium op de schildklier. De schildklierontsteking of ziekte van Hashimoto wordt zo verergerd. De jodium uit kelp kan ook hyperthyreoïdie veroozaken. Het is dus beslist geen onschuldig middel.

Je krijgt voldoende jodium binnen door het eten van brood, vis, melk en eieren.

In kokosvet zit toch jodium!?? Hel verwarrend allemaal.

 
Geen idee of je die test zelf kan aanvragen of dat dat moet via een arts. Het ELN voert zo'n test uit.

 
Zonne, nee ik neem het gewoon oraal. Ik nam een aantal jaren geleden nog vaak 50 mg een aantal dagen per week en dat heeft mij enorm geholpen. Nu meestal wat minder maar als ik enige tijd niets heb gehad begin ik mij toch minder fit te voelen.

@Pops,

inderdaad jodium is zeer controversieel. Het stukje wat jij aanhaalde is ongeveer hoe erover gedacht wordt in de reguliere geneeskunde maar aan de andere kant zijn er heel veel mensen die precies het tegenovergestelde ervaren, waaronder ikzelf dus.

Ik dacht altijd dat de jodium mij voornamelijk hielp tegen de lyme maar na de post van Vivianne denk ik dat het voornamelijk heeft geholpen om mijn schildklier beter te laten werken.
Quote:
Je krijgt voldoende jodium binnen door het eten van brood, vis, melk en eieren



Nee, zeker niet met al die andere haloïden in het milieu.

Quote:
In kokosvet zit toch jodium!?? Hel verwarrend allemaal.



In kokosvet zit geen noemenswaardige hoeveelheid jodium.

Quote:
Bij een ( beginnende) schildklieronsteking of ziekte van Hashimoto, gaat het lichaam in de tegenaanval (auto-immuunreactie) vanwege de stimulerende werking van jodium op de schildklier. De schildklierontsteking of ziekte van Hashimoto wordt zo verergerd



Hier zit wel wat in trouwens, dus als je Hashimoto's hebt dan zou ik niet zomaar aan de jodium gaan. Al zijn er ook mensen die er wel hele goede resultaten mee hebben geboekt maar dan wel in samenwerking met een dokter die hier verstand van heeft en die zijn er in Nederland niet zoveel.

 
De 24 uurs urine test heb ik destijds hier laten uitvoeren:

http://www.europeanlaboratory.nl/

Verder staat er:
Quote:
Het aanvragen van testen

Voor behandeling van verstoringen in de stofwisseling is kennis nodig van het metabolisme van het lichaam. Daarom neemt het ELN alleen testaanvragen in behandeling die gedaan zijn op verzoek van een arts of andere deskundige


Dus de vraag is wat zij verstaan onder een "deskundige" :wink:

 
Dag Zonne,

Hier haal ik enkel jodium en selenium uit de voeding en niet uit suppletie. Voor de jodium heb ik genoeg aan de combinatie 2 maal in de week zalm / kabeljauw / mosselen / oesters in combinatie met 3 maal daags 3 tabletjes chlorella en 4 tot 5 eieren van grasgevoerde kippen en het gebruik van keltisch zout in de keuken voor het op smaak brengen van vlees, een enkele aardappel en de groenten uit de stoomoven.

Selenium zit in een hoge concentratie in gedroogde rozenbottels. Hiervan laat ik een theeelepel bottels ca. 1/2 u weken in een half glas water alvorens deze te vermengen met sinaasappelsap en op te drinken. Je kan beginnen met elke dag dit 1 maal in te nemen en vervolgens 2 tot 3 maal in de week. De magnesium haal ik uit magnesiumcitraat in combinatie met appel of sinaasappel en ook uit zwarte chocolade.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.072
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan