Sama Hoole X-berichten

"Rood vlees leidt tot ijzerstapeling."

Een interessante waarschuwing, afkomstig van een soort die geen manier heeft om ijzer uit te scheiden en beschikt over een ingewikkeld mechanisme om te voorkomen dat er überhaupt te veel ijzer wordt opgenomen.

IJzerstapeling bestaat echt. Het is ook, in overgrote mate, genetisch bepaald. De aandoening heet hemochromatose, wordt voornamelijk veroorzaakt door mutaties in het HFE-gen, en het is een defecte thermostaat, geen probleem bij de slagerij.

Hier is de thermostaat in kwestie. Een gezonde darm reguleert ijzer al bij de ingang, met behulp van een hormoon dat hepcidine heet. Als je voorraad vol is, wordt de opname teruggeschroefd en laat je het grootste deel van het ijzer uit je avondeten gewoon door. Je neemt slechts een fractie van het heemijzer op dat je eet, en het lichaam bepaalt die fractie, niet je bord.

Mensen die wel een ijzerstapeling krijgen, hebben die regulering al vanaf de geboorte niet goed. Het verstandige advies voor hen is om zich te laten testen en, vaak, bloed te doneren. Niet om in angst voor een biefstuk te leven.

Dus als je de genen draagt, is dat iets wat je echt moet weten, en ik zou het laten controleren. Voor alle anderen geldt: je lichaam regelt al lang voordat iemand er in paniek over raakte stilletjes het ijzer uit je voeding.

De biefstuk overbelast een systeem dat speciaal is gebouwd om ermee om te gaan niet.

Helaas heb ik te maken met 'iron-overload'.

Ik laat zo'n 1 keer in de 2 jaar buiten de huisarts om mijn bloed testen omdat ik uit een familie kom met heel veel diabetes en vaatproblemen en ik dit toch een beetje in de gaten wil houden.

Laatste keer heb ik ook al mijn ijzerwaardes maar eens laten testen omdat mijn beide ouders nogal problemen hebben/hadden met ijzer regulatie.
Tja, toen kwam er dus een torenhoge ferritine waarde uit.....

Dus voor het eerst sinds 14 jaar naar huisarts.
Inmiddels loop ik bij een internist en heb heel wat bloedonderzoeken + echo van buik achter de rug. Dit moet allemaal volgens het protocol voordat ze mogen testen op hemochromatose.

Door de onderzoeken zijn de meest voorkomende oorzaken van ijzerstapeling uitgesloten, te weten:

-Overgewicht
-Lever, milt, pancreas en nierproblemen
-Ontstekingen in lichaam
-Diabetes

Gisteren dan eindelijk groen licht voor testen op hemochromatose. Over 6 weken pas uitslag.

Mocht dit de oorzaak zijn dan zijn aderlatingen noodzakelijk.
Gelukkig zit mijn ferritine nog onder de 1000 (820 nu). Boven de 1000 worden organen aangetast. Ben er dus wel op tijd dankzij mijn ingeving.

Laatst bewerkt:

Hierover vond ik dit draadje nog, geschreven door S.H:

De meeste mensen die een carnivoor dieet volgen, gebruiken te veel zout, drinken te veel water, eten te veel eiwitten en maken het te ingewikkeld.

Hier is de ongemakkelijke waarheid over wat je eigenlijk niet nodig hebt... en wat je wél nodig hebt 🧵Afbeelding
1. Zout 🧂

Je hebt er geen nodig. Vlees levert alle natrium die je nodig hebt, zolang je in ketose bent (een toestand met weinig vocht) en je kalium niet aanvult met groenten.

Wanneer je koolhydraten schrapt, spoelt je lichaam zout uit.

Dat betekent niet dat je het er weer in moet proppen.

Het betekent dat je een stapje terug moet doen en je lichaam de tijd moet geven om zijn nieuwe brandstofbalans te reguleren.

Geloof me, hydratatie werkt beter zonder dat je het constant hoeft bij te sturen.
2. Water 🌊

Als je water drinkt alsof je leven ervan afhangt, verdun je alleen maar je bestaande elektrolytenbalans en raak je MINDER gehydrateerd.

Vlees bevat water. Vetverbranding levert metabolisch water op (1 gram water voor elke 1 gram verbrand vet).

Drinken wanneer je dorst hebt, is meer dan genoeg om aan je behoeften te voldoen. Forceer het niet.
3. Eiwit 🥩

Natuurlijk wordt overtollig eiwit nooit omgezet in vet.

Het is ook zeer onwaarschijnlijk dat het wordt omgezet in glucose.

Maar het probleem met te veel eiwit is dat je snel je vermogen om het te verwerken overschrijdt, je je traag voelt door de belasting van de spijsvertering en je energiegevende vetten misloopt die je in plaats daarvan had kunnen eten.

Er is geen bewijs voor de voordelen van meer dan 0,8 gram eiwit per pond lichaamsgewicht. En je behoefte zal nog lager zijn bij een carnivoor dieet, omdat ketonen aminozuren vrijmaken die anders als energiebron zouden dienen.
4. Lever.

Ja, lever zit boordevol voedingsstoffen.

Nee, je hoeft geen lever te eten om goed te gedijen op een carnivoor dieet. Rood vlees en eieren zijn ook prima.

Door lever te vermijden, loop je ook geen risico op toxiciteitsproblemen door een teveel aan vitamine A of koper.

Er is een reden waarom onze voorouders het vroeger aan de honden gaven.
5. Vet (het vet dat je echt nodig hebt) 🧈

Dit is de reden waarom we mens zijn, en onze evolutionair gekozen brandstofbron.

Je moet er naar streven alsof het succes van je dieet ervan afhangt.

Te weinig vet → dip, trek in ongezonde snacks, vermoeidheid.

Vetrijk eten is geen valsspelen, het is de truc.
Je voorouders maten geen elektrolyten, slikten geen capsules met gedroogde stierentestikels en droegen niet constant een liter water bij zich.

Ze aten gewoon mammoeten.

Het carnivore dieet werkt omdat het simpel is.

Micromanagement maakt het alleen maar erger.

Eet vette stukken rood vlees tot je erbij neervalt, laat je lichaam de rest doen.
Voor een diepere duik in deze dilemma's voor carnivoren heb ik een artikel geschreven over hoe ik tot deze conclusies ben gekomen gedurende mijn jarenlange ervaring met dit dieet.
Volgens mij heeft @Jeroenski ook een tijd zoutloos gegeten maar is hier op terug gekomen.

Hierover vond ik dit draadje nog, geschreven door S.H:

Volgens mij heeft @Jeroenski ook een tijd zoutloos gegeten maar is hier op terug gekomen.

Een zoutloze steak smaakt toch wel echt een stuk minder lekker...

Klopt, ik kreeg op een gegeven moment s'nachts last van kramp in mijn benen. Toen ik van het compleet rauw eten ben afgestapt is ook het zout weer terug gekomen. En na het luisteren van een podcast met Sally Fallon morel over zout ben ik overtuigd dat we het wel nodig hebben maar nu zegt Sama Hoole dat op een carnivoor dieet we het niet nodig hebben. Maar in die periode zoutloos was ik ook niet 100 % carnivoor, ik dronk toen groentesappen waar ook honing in zat, ik zat dus niet in Ketose. Maar ik denk er niet over om weer terug te gaan op zoutloos omdat gebakken vlees zonder zout echt nergens naar smaakt, Lever en hart wat ik wel rauw eet smaakt wel goed zonder zout.

Jicht wordt al driehonderd jaar de ziekte van de koningen genoemd, en het verhaal luidt dat rijke mannen het kregen van te veel rood vlees en rode wijn. Een van de mooiste moralistische verhalen in de hele geneeskunde. Eet als een heer, lijd als een heer.

Er zit een gat in.

Jicht komt nu veel voor, vaker dan ooit tevoren, en het clusterde niet langer onder de aristocratie. Het stijgt het snelst in bevolkingen die de minste hertenvlees eten en de meeste goedkope zoete voeding. De ziekte van de koningen is stilletjes de ziekte van de automaat geworden.

De reden is fructose. Sinds de jaren 1960 is bekend dat fructose, de suiker in gezoete dranken, siropen en bewerkte voeding, het urinezuur verhoogt, en urinezuur is het spul dat kristalliseert in het gewricht en de pijn veroorzaakt. Je bloedurinezuur stijgt binnen minuten na een grote fructosehit. De suikerrijke drank doet een kantoorwerker aan wat het banket volgens de overlevering de hertog aandeed.

Dan de drank zelf. Bier is de grootste boosdoener in de kamer, omdat het purines bevat en, erger nog, de alcohol de nieren blokkeert zodat ze het urinezuur niet kunnen afvoeren. De helft van wat de wijn op dat banket deed, was de uitgang blokkeren.

Het eerlijke deel: ja, schaal- en orgaanvlees bevatten ook purines die het urinezuur verhogen. Maar purines werken langzaam, een vertraagde druppel over uren, terwijl fructose het binnen minuten piekt. Het rundvlees is een toeschouwer die de schuld krijgt van het gezelschap waarin het verkeerde.

De koningen schoven het op de vlees omdat het vlees het zichtbare luxeartikel was. De suiker en de drank kregen een vrijstelling, omdat niemand daar nog bang voor was.

Dezelfde fout, drie eeuwen later, met veel betere data en geen greintje meer gezond verstand.

Was wel benieuwd of AV-bier ook veel purines bevat:

1783094596984.png

Kanker is een van de meest winstgevende dingen die een menselijk lichaam kunnen overkomen.

Niet voor de mens. Voor iedereen die rond de mens staat.

Een enkele behandelingskuur kan meer kosten dan een huis. De wereldwijde uitgaven aan kankermedicijnen lopen in de honderden miljarden per jaar en stijgen zonder mankeren, elk jaar. Er zijn medicijnen die zes cijfers in rekening brengen voor een paar extra maanden leven. Een hele economie is rond de ziekte ontstaan, en zoals elke economie is die in de eerste plaats opgebouwd om zichzelf in stand te houden.

Nu het ongemakkelijke deel.

We weten al sinds de jaren 1920 dat een groot aantal tumoren gretig naar glucose hunkert. Otto Warburg won er een Nobelprijs voor dat hij het opmerkte. Het is de reden waarom de standaardscan überhaupt werkt. Suiker is het eerste waar de kanker op af duikt.

Dus stelde iemand de voor de hand liggende vraag. Wat gebeurt er als je de suiker wegneemt? Een ketogeen dieet, lage glucose, hoge vetten, naast een juiste behandeling. Er is hier serieus onderzoek naar, echte interesse, enkele veelbelovende vroege signalen, vooral bij bepaalde hersenkankers.

En dan loopt het grotendeels vast. Het idee is solide genoeg. Het probleem is dat je niet kunt patenteren op anders eten. Geen pil om te verkopen, geen kuur om te factureren, geen inkomsten in het vertellen van een patiënt om zijn bord te veranderen. De onderzoeken die het definitief zouden beslechten zijn enorm en duur, en de mensen met dat soort geld hebben geen enkele reden om een behandeling te financieren die ze nooit zouden kunnen bezitten.

Niemand hoeft het te onderdrukken. Het negeren doet hetzelfde werk, en de prikkels zorgen er stilzwijgend voor.

Een therapie waar niemand geld voor kan vragen, die zit in een systeem dat volledig draait op geld vragen, zou nooit een eerlijke kans krijgen.

Voor het grootste deel van een eeuw kwamen de felle kleuren in kindereten uit aardolie.

Rood 40, Geel 5, Geel 6, Blauw 1. Koolteer en derivaten van ruwe olie, geschilderd in de snoepjes, de cornflakes, de frisdranken en de verjaardagstaart van bijna elk kind in het land. Europa keek jaren geleden naar het onderzoek over deze kleurstoffen en het gedrag van kinderen en begon zich terug te trekken, voegde waarschuwingslabels toe, herformuleerde met echte fruit- en groentekleuren.

Groot-Brittannië en Amerika zetten door.

Pas in 2025 zetten Amerikaanse toezichthouders eindelijk stappen om de aardoliekleurstoffen uit te faseren, en zelfs toen voornamelijk door de industrie beleefd te vragen en te hopen dat die zou voldoen tegen het einde van het volgende jaar.

Stop en tel de decennia. Generaties kinderen gevoed met kleuren getrokken uit dezelfde vat als benzine en asfalt, kleuren die absoluut geen nutritioneel doel dienen en puur bestaan om goedkoop eten aantrekkelijk te laten lijken, stilzwijgend toegestaan lang nadat de zorgen bekend waren en lang nadat andere landen hadden ingegrepen.

Het systeem dat dit vijftig jaar liet doorlopen, is hetzelfde systeem dat je vertelde dat boter het gevaar was en margarine de veilige keuze.

Het is zeer zelfverzekerd, en het is zeer traag, en het biedt bijna nooit excuses aan.

"Eet je groenten. Het is wat de natuur bedoeld heeft."

De natuur heeft zoiets niet bedoeld.

Broccoli bestaat niet in het wild. Bloemkool ook niet, boerenkool, kool, knolraap, of spruitjes. Ze komen allemaal uit dezelfde plant, een warrig bittere onkruid genaamd wilde kool dat zich vastklampt aan zeekliffen, gemarteld door eeuwen van menselijke fokprogramma's tot wat het beste verkocht in die eeuw. De natuur maakte het onkruid. Wij maakten de rest, op een veld, met opzet.

Je wortel was een vezelige bleke wortel die naar zeep smaakte totdat mensen honderden jaren geduldig de bitterheid eruit fokten en de zoetheid erin. Zoete maïs was een wild gras met een handjevol harde korrels op een stengel. Het groentenschap is geen wandeling door de wildernis. Het is een museum van menselijk knutselen, een monument voor wat we een plant kunnen dwingen te worden als we er duizend jaar op leunen.

Kijk nu naar het herkauwer. De koe, het schaap, grazend op een helling in meer of minder het lichaam dat het droeg voordat we landbouw uitvonden. Nauwelijks aangeraakt door ons geknoei. Al perfect in het omzetten van gras dat je niet kunt eten in vlees en melk die je wel kunt.

Ze vertelden je dat het ding dat we op een veld ontwierpen natuurlijk was, en het dier dat hier lang voordat wij kwamen al was, niet.

Gerald heeft een roodborstje. Of, om precies te zijn over de hiërarchie, een roodborstje heeft Gerald.

Het verscheen in de herfst en nam eenvoudigweg bezit, zoals roodborstjes dat doen, en nu behandelt het een negenhonderd kilo zware stier als zijn persoonlijke bezit, zijn vervoermiddel en zijn dinerbestek. Het rijdt op zijn rug. Het zit op een horens als een boegbeeld. Het houdt het grazen in de gaten vanaf de poort met de strenge blik van een voorman. Wanneer Gerald naar vers gras verhuist, verhuist het roodborstje met hem mee, want Gerald is, eerlijk gezegd, het beste wat het ooit is overkomen.

Er ligt een oeroud pact aan ten grondslag. Lang voordat er tuinmannen waren om door roodborstjes te worden gepest, waren er grote grazende beesten, wilde runderen en everzwijnen en bizons, die de aarde omwoelden en insecten opjoegen overal waar ze gingen. Die beroemde brutaliteit van roodborstjes, de manier waarop er een op een voet afstand van je spade zit met een verwachtingsvolle blik, ging nooit over jou. Het gaat over het enorme dier dat jij vertegenwoordigt. Duizenden jaren lang was het beste maaltijdbonnetje voor een roodborstje om iets reusachtigs, zwaars en permanent etends te volgen.

Gerald is dat iets. Elke hoefslag in het natte gras brengt een kever, een made, een verschrikt spinnetje tevoorschijn, en het roodborstje is er om de huur op te halen. Gerald stoort zich er niet aan en merkt het niet op, wat in zijn geval op hetzelfde neerkomt.

Dus een van de oudste partnerschappen in het land speelt zich af in een veld bij Hereford. Het kleine rode heerschap, overtuigd dat hij de stier bezit. De stier, sereen hem in die waan latend.

Gerald graast. Het roodborstje rijdt mee. Geen van beiden heeft een woord over de ander gelezen, en tussen hen in hebben ze het perfect geregeld, wat meer is dan de meesten van ons kunnen zeggen.

Sama Hoole
@SamaHoole
·
14 u
Vertaald uit het Engels
Vegan pleitbezorger: Mensen gedijen op planten. Het is het gezondste dieet op aarde.

Historicus: Noem de populatie die gezonder werd door over te schakelen op dat dieet.

Pleitbezorger: Er zijn veel studies die laten zien...

Historicus: Geen studie. Een populatie. Een echte, op een kaart.

Pleitbezorger: Nou, de Blauwe Zones.

Historicus: Eten varkensvlees, lamsvlees, vis en kaas. Allemaal.

Pleitbezorger: Okinawa at voornamelijk zoete aardappel.

Historicus: En varkensvlees, van neus tot staart, gekookt in reuzel. Dat komt nooit in de samenvatting.

Pleitbezorger: India is grotendeels vegetarisch.

Historicus: En de hoofdstad van diabetes en groeistoornissen ter wereld.

Pleitbezorger: Dat is armoede.

Historicus: De rijke vegetariërs hebben ook groeistoornissen. Dat hebben ze gecontroleerd.

Pleitbezorger: [pauze]

Historicus: Ik zal het eenvoudig maken. Eén natie. Vrij, gevoed, en die planten kiest.

Pleitbezorger: [pauze]

Historicus: Neem alle tijd die je nodig hebt.

In de jaren 1920 voerden twee Britse wetenschappers per ongeluk het perfecte dieetexperiment uit, en het antwoord was zo ongemakkelijk dat het stilletjes een eeuw lang werd begraven.

John Boyd Orr, later de eerste baas van het voedselagentschap van de Verenigde Naties, en John Gilks, hoofd van de Keniaanse medische dienst, bestudeerden twee volkeren die zij aan zij leefden op hetzelfde land.

De Kikuyu waren boeren. gierst, maïs, zoete aardappel, bonen. Vlees alleen op ceremoniële dagen. Het exacte plantaardige dieet dat een moderne voedingsdeskundige zou inkaderen en aan de muur zou hangen.

De Maasai naast de deur leefden van vee. Vlees, melk en bloed getapt uit het levende dier. Bijna niets van de grond.

Daarna maten ze hen op.

De Maasai-mannen waren rond de vijf inch langer. Ze waren zwaarder, en het extra gewicht was spier. Hun greep was ruwweg anderhalf keer zo sterk. Meer bot, bredere schouders, en geen van de zwellingen, zweren en rotte tanden die door de boeren heen liepen.

De Kikuyu, op het dieet waarvan ons wordt verteld dat het ideaal is, zaten vol met botziekte, bloedarmoede en chronische infecties. De Maasai, op vlees en melk en bloed, niet.

Orr en Gilks schreven het helder op en publiceerden het in de Lancet in 1927. De mensen die dieren aten waren groter, sterker en gezonder dan de mensen die planten aten. Zelfde land, dezelfde tijd, alles anders gelijk gehouden.

Een eeuw later heeft het nooit een enkele dieetrichtlijn gehaald.

De twee volkeren voerden het experiment brandschoon uit. Ze gaven gewoon het verkeerde antwoord.

Kijk naar het patroon. Het loopt altijd maar één kant op.

Toen boter werd gedemoniseerd, stond Unilever klaar met margarine.

Toen reuzel en talg werden gedemoniseerd, stond Procter and Gamble klaar met Crisco.

Toen eieren werden gedemoniseerd, stond Kellogg's klaar met een kom cornflakes.

Toen rood vlees werd gedemoniseerd, stond Cargill klaar met soja.

Toen borstvoeding werd gedemoniseerd als achterlijk, stond Nestlé klaar met flesvoeding.

Toen leer werd gedemoniseerd, stond BASF klaar met plastic dat eruitzag als huid.

Toen wol werd gedemoniseerd, stond ExxonMobil klaar met de grondstof voor polyester.

Toen dierlijk vet zelf werd gedemoniseerd, klom zaadolie op van industrieel afval naar het meest gebruikte kookvet ter wereld.

Elk van hen was een voedsel of een vezel waarop mensen duizenden jaren hadden gedijd, veroordeeld op het exacte moment dat een goedkopere fabriekskopie klaarlag op de plank.

Het product kwam eerst. De wetenschap kwam er dribbelend achteraan, precies op tijd, op het moment dat er een vervanger te koop was.

Volg het geld. Het advies begint ineens veel meer zin te krijgen.

De groene smoothie is gezondheidsvoedsel op dezelfde manier als een gokkast een pensioenplan is.

Twee koppen rauwe spinazie per dag gedurende tien dagen brachten een vrouw in nierfalen.

Een man die groenten perste sloot de zijne op dezelfde manier af.

Spinazie is de hoogste bron van oxalaat in het menselijke dieet.

Oxalaat bindt calcium tot naaldscherpe kristallen en drijft ze in je nieren, waar ze blijven zitten.

Het grijpt de mineralen zelf die je dronk in die drab om te krijgen en sleept ze mee naar buiten op de weg erdoorheen.

Ze verkochten het aan je als een reiniging. Het is het enige ding op de plank dat het orgaan vergiftigt dat de reiniging doet.

En de hardst getroffen zijn degenen die het hardst proberen, een liter per dag wegklokken omdat iemand met een ringlamp het medicijn noemde.

Een gekookt ei stuurde nog nooit iemand naar dialyse. Het voedde ze gewoon, en vroeg niets terug.

Jarenlang vertellen ze je meer vezels te eten. Houdt de darmen gezond, voorkomt diverticulitis, al die kleine zakjes in de darmwand die wachten om op te vlammen. Laad je bord vol met volkoren granen en ruwvoer en je komt er wel.

Dan komt de diverticulitis toch, en word je met echte pijn opgenomen.

Het eerste wat ze doen is de vezels weghalen.

Direct over op een laag-residu-dieet, de beleefde term voor het mildste, meest gemakkelijk verteerbare eten dat ze kunnen vinden, zodat de rauwe darmen bijna niets hebben om te verwerken terwijl ze genezen. Bij een ernstige opvlamming alleen heldere vloeistoffen.

Hier is het stukje dat ze snel overslaan. Het laagste residu-voedsel op aarde is vlees. Rundvlees wordt zo volledig afgebroken en opgenomen, zo hoog in de darmen, dat het bijna niets achterlaat om langs de zere plekken te schuren. Geen ruwvoer. Geen fermenterende massa. Het kalmste wat je een boze darm kunt geven is een stukje mals vlees.

En dat is precies het eten waarvan ze je waarschuwen voor de rest van je leven af te blijven.

In plaats daarvan grijpen ze naar witte toast en bouillon. Vezels eruit gemalen. Wat een stille bekentenis is dat het er echt op aankomt, als elke gram telt, vezels het ding zijn dat je verwijdert.

Eet vezels om het probleem te voorkomen. Krijg je het probleem, dan is de eerste zet de vezels eruit halen.

Maar eet wel je vijf per dag.

De luidste stem die je vertelt om op te houden met rundvlees eet ook de boerderijen, financiert de nepvervangers, en houdt de microfoon vast.

Bill Gates is de grootste particuliere eigenaar van landbouwgrond in Amerika.

Het is een klein stukje van het totale land van het land, en dát is nu juist het punt. Je hoeft niet veel grond te bezitten om te beslissen wat de rest ervan produceert.

Kijk dan eens naar wat hij financiert.

Geld in Impossible Foods. Een belang in Beyond Meat. Een startup die "boter" kweekt uit koolstofdioxide in een vat, geen koe vereist.

Hij heeft die boter geproefd en zegt dat hij geen verschil kon proeven. Hij zal vermoedelijk nog steeds het echte spul eten.

Hij financiert ook een vaccin voor vee, om de microben in de maag van de koe die methaan produceren het zwijgen op te leggen.

De pens, het verfijndste verteringsstelsel op aarde, het ding dat gras omzet in biefstuk, en het plan is om het stil te spuiten.

De veeboeren noemden het idee belachelijk. De financieringsrondes deden dat niet.

En hij zei het in een live microfoon. Alle rijke landen, in zijn woorden, zouden moeten overstappen op honderd procent synthetisch rundvlees.

Dan is er Afrika, waar zijn stichting bijna een miljard dollar investeerde in het herinrichten van de landbouw over het hele continent.

Het beloofde de inkomens van dertig miljoen huishoudens te verdubbelen. Het mislukte. De honger nam toe.

Het sloot kleine boeren op in gepatenteerd zaad en synthetische kunstmest, begroef hen in schulden, en leunde op wetten die het bewaren van je eigen zaad strafbaar stellen.

De boeren daar hebben er een botter woord voor. Ze noemen het de tweede kolonisatie.

Dus hier is het plaatje.

Hij bezit de landbouwgrond. Hij financiert de vervanger voor wat het produceert. Hij financiert het vaccin om het dier te herprogrammeren. Hij schreef de preek die zegt dat het allemaal voor de planeet is. En hij voerde de proef uit op de armsten van Afrika eerst.

Misschien is elk stukje daarvan toeval en goede wil.

Maar als één man het veld bezit, het alternatief patenteert, de koe medicamenten toedient, het evangelie schrijft, en stilletjes de echte boter voor zijn eigen tafel bewaart, begint filantropie te voelen als een kostuum.

Hij bouwt de toekomst van voedsel. Hij is alleen vergeten om jou een plek aan tafel te geven.

Een koe die in een veld staat, verricht stilzwijgend het werk van ongeveer zes industrieën tegelijk.

De kunstmestfabriek: hij laat de stikstof rechtstreeks op de bodem vallen, geen fabriek, geen aardgas, geen zak.

De grasmaaier: hij houdt het gras kort en het struikgewas op afstand, en loopt volledig op het ding dat hij maait.

Het recyclagecentrum: hij neemt cellulose die geen mens kan verteren en zet het om in het meest complete eiwit op de planeet.

Het waterleidingbedrijf: het diepgewortelde weiland eronder zuigt regenwater op dat anders het dorp stroomafwaarts zou overspoelen.

De koolstofafvanginstallatie: elke graasbeurt stuurt wortels en suikers de bodem in en sluit koolstof vast onder het veld.

De apotheek: melk, vet, en de vetoplosbare vitamines die de mensen eromheen rechtop houden.

Om één koe te vervangen, zou je een fabriek nodig hebben voor elk van die functies, waarvan de meeste op fossiele brandstof draaien.

De koe doet het allemaal op gras en regen, en vraagt om een veld.

Wij besloten dat de koe de inefficiënte was.

De man die vitaminen ontdekte, bewees per ongeluk dat je niet kunt leven op plantenchemie alleen. Toen bewees hij dat margarine onzin was. Niemand bedankt hem ervoor.

Cambridge, 1912. Frederick Gowland Hopkins voert ratten een dieet van pure, gezuiverde bouwstenen. Zuivere eiwitten, zuivere vetten, zuivere koolhydraten, de juiste mineralen, alles wat de wetenschap van die tijd zei dat een dier nodig had. De ratten stoppen met groeien. Dan beginnen ze te sterven.

Hij voegt een klein scheutje melk toe aan de dagelijkse rantsoenen. Slechts een paar druppels. De stervende ratten komen overeind en groeien.

Wat er ook in die melk zat, en ontbrak in de hoop gezuiverde plantenchemie, was het verschil tussen leven en dood. Hij noemde deze ontbrekende stukken accessoire voedsel-factoren. Wij noemen ze vitaminen, en hij won een Nobelprijs voor het vinden ervan.

Laat het tot je doordringen wat dat experiment werkelijk liet zien. Je kunt elke macronutriënt samenstellen die een leerboek opsomt, in perfecte hoeveelheden, en een dier dat ermee gevoed wordt zal wegkwijnen, totdat je het iets geeft dat van een dier komt.

Er is een nasleep die nooit verteld wordt. Tijdens de oorlog werd Hopkins gevraagd om margarine te testen, en hij vond het inferieur aan boter, omdat het de vetoplosbare vitaminen miste die boter bevat en de fabriek niet kon nabootsen.

De vader van de vitaminen vond leven in een druppel melk en vond dat boter de goedkope vervanger versloeg. Honderd jaar later verkopen we mensen nog steeds de vervanger en het gezuiverde poeder, en noemen het wetenschap.

Consultant: "U hebt een hartaanval gehad. Om de volgende te voorkomen, moeten we praten over uw dieet."

Patiënt: "Ga door. Wat is het plan?"

Consultant: "Minder rood vlees. Volkoren granen. Boter vervangen door een smeersel. Vetarm waar u kunt."

Patiënt: "..."

Consultant: "Havermout is een heerlijke manier om de dag te beginnen."

Patiënt: "Dat is mijn dag. Al dertig jaar."

Consultant: "Dan maken we het strenger."

Patiënt: "Strenger? Ik was het modelpatiënt. Havermout, margarine, kip zonder vel, alles erop en eraan."

Consultant: "En toch bent u hier."

Patiënt: "Op de hartafdeling. Waar ze me het hartafdelingspamflet in handen drukken."

Consultant: "Het is evidence-based."

Patiënt: "Dat is de afdeling ook. Die zit vol."

Consultant: "Volg gewoon het pamflet."

Patiënt: "Dat pamflet is het menu dat ik dertig jaar heb gegeten."

Consultant: "..."

Patiënt: "Druk er een die ergens anders dan dit bed eindigt."

Forum statistieken

Onderwerpen
4.701
Leden
8.705
Nieuwste lid