Sama Hoole X-berichten

"Rood vlees leidt tot ijzerstapeling."

Een interessante waarschuwing, afkomstig van een soort die geen manier heeft om ijzer uit te scheiden en beschikt over een ingewikkeld mechanisme om te voorkomen dat er überhaupt te veel ijzer wordt opgenomen.

IJzerstapeling bestaat echt. Het is ook, in overgrote mate, genetisch bepaald. De aandoening heet hemochromatose, wordt voornamelijk veroorzaakt door mutaties in het HFE-gen, en het is een defecte thermostaat, geen probleem bij de slagerij.

Hier is de thermostaat in kwestie. Een gezonde darm reguleert ijzer al bij de ingang, met behulp van een hormoon dat hepcidine heet. Als je voorraad vol is, wordt de opname teruggeschroefd en laat je het grootste deel van het ijzer uit je avondeten gewoon door. Je neemt slechts een fractie van het heemijzer op dat je eet, en het lichaam bepaalt die fractie, niet je bord.

Mensen die wel een ijzerstapeling krijgen, hebben die regulering al vanaf de geboorte niet goed. Het verstandige advies voor hen is om zich te laten testen en, vaak, bloed te doneren. Niet om in angst voor een biefstuk te leven.

Dus als je de genen draagt, is dat iets wat je echt moet weten, en ik zou het laten controleren. Voor alle anderen geldt: je lichaam regelt al lang voordat iemand er in paniek over raakte stilletjes het ijzer uit je voeding.

De biefstuk overbelast een systeem dat speciaal is gebouwd om ermee om te gaan niet.

Helaas heb ik te maken met 'iron-overload'.

Ik laat zo'n 1 keer in de 2 jaar buiten de huisarts om mijn bloed testen omdat ik uit een familie kom met heel veel diabetes en vaatproblemen en ik dit toch een beetje in de gaten wil houden.

Laatste keer heb ik ook al mijn ijzerwaardes maar eens laten testen omdat mijn beide ouders nogal problemen hebben/hadden met ijzer regulatie.
Tja, toen kwam er dus een torenhoge ferritine waarde uit.....

Dus voor het eerst sinds 14 jaar naar huisarts.
Inmiddels loop ik bij een internist en heb heel wat bloedonderzoeken + echo van buik achter de rug. Dit moet allemaal volgens het protocol voordat ze mogen testen op hemochromatose.

Door de onderzoeken zijn de meest voorkomende oorzaken van ijzerstapeling uitgesloten, te weten:

-Overgewicht
-Lever, milt, pancreas en nierproblemen
-Ontstekingen in lichaam
-Diabetes

Gisteren dan eindelijk groen licht voor testen op hemochromatose. Over 6 weken pas uitslag.

Mocht dit de oorzaak zijn dan zijn aderlatingen noodzakelijk.
Gelukkig zit mijn ferritine nog onder de 1000 (820 nu). Boven de 1000 worden organen aangetast. Ben er dus wel op tijd dankzij mijn ingeving.

Laatst bewerkt:

Hierover vond ik dit draadje nog, geschreven door S.H:

De meeste mensen die een carnivoor dieet volgen, gebruiken te veel zout, drinken te veel water, eten te veel eiwitten en maken het te ingewikkeld.

Hier is de ongemakkelijke waarheid over wat je eigenlijk niet nodig hebt... en wat je wél nodig hebt 🧵Afbeelding
1. Zout 🧂

Je hebt er geen nodig. Vlees levert alle natrium die je nodig hebt, zolang je in ketose bent (een toestand met weinig vocht) en je kalium niet aanvult met groenten.

Wanneer je koolhydraten schrapt, spoelt je lichaam zout uit.

Dat betekent niet dat je het er weer in moet proppen.

Het betekent dat je een stapje terug moet doen en je lichaam de tijd moet geven om zijn nieuwe brandstofbalans te reguleren.

Geloof me, hydratatie werkt beter zonder dat je het constant hoeft bij te sturen.
2. Water 🌊

Als je water drinkt alsof je leven ervan afhangt, verdun je alleen maar je bestaande elektrolytenbalans en raak je MINDER gehydrateerd.

Vlees bevat water. Vetverbranding levert metabolisch water op (1 gram water voor elke 1 gram verbrand vet).

Drinken wanneer je dorst hebt, is meer dan genoeg om aan je behoeften te voldoen. Forceer het niet.
3. Eiwit 🥩

Natuurlijk wordt overtollig eiwit nooit omgezet in vet.

Het is ook zeer onwaarschijnlijk dat het wordt omgezet in glucose.

Maar het probleem met te veel eiwit is dat je snel je vermogen om het te verwerken overschrijdt, je je traag voelt door de belasting van de spijsvertering en je energiegevende vetten misloopt die je in plaats daarvan had kunnen eten.

Er is geen bewijs voor de voordelen van meer dan 0,8 gram eiwit per pond lichaamsgewicht. En je behoefte zal nog lager zijn bij een carnivoor dieet, omdat ketonen aminozuren vrijmaken die anders als energiebron zouden dienen.
4. Lever.

Ja, lever zit boordevol voedingsstoffen.

Nee, je hoeft geen lever te eten om goed te gedijen op een carnivoor dieet. Rood vlees en eieren zijn ook prima.

Door lever te vermijden, loop je ook geen risico op toxiciteitsproblemen door een teveel aan vitamine A of koper.

Er is een reden waarom onze voorouders het vroeger aan de honden gaven.
5. Vet (het vet dat je echt nodig hebt) 🧈

Dit is de reden waarom we mens zijn, en onze evolutionair gekozen brandstofbron.

Je moet er naar streven alsof het succes van je dieet ervan afhangt.

Te weinig vet → dip, trek in ongezonde snacks, vermoeidheid.

Vetrijk eten is geen valsspelen, het is de truc.
Je voorouders maten geen elektrolyten, slikten geen capsules met gedroogde stierentestikels en droegen niet constant een liter water bij zich.

Ze aten gewoon mammoeten.

Het carnivore dieet werkt omdat het simpel is.

Micromanagement maakt het alleen maar erger.

Eet vette stukken rood vlees tot je erbij neervalt, laat je lichaam de rest doen.
Voor een diepere duik in deze dilemma's voor carnivoren heb ik een artikel geschreven over hoe ik tot deze conclusies ben gekomen gedurende mijn jarenlange ervaring met dit dieet.
Volgens mij heeft @Jeroenski ook een tijd zoutloos gegeten maar is hier op terug gekomen.

Hierover vond ik dit draadje nog, geschreven door S.H:

Volgens mij heeft @Jeroenski ook een tijd zoutloos gegeten maar is hier op terug gekomen.

Een zoutloze steak smaakt toch wel echt een stuk minder lekker...

Klopt, ik kreeg op een gegeven moment s'nachts last van kramp in mijn benen. Toen ik van het compleet rauw eten ben afgestapt is ook het zout weer terug gekomen. En na het luisteren van een podcast met Sally Fallon morel over zout ben ik overtuigd dat we het wel nodig hebben maar nu zegt Sama Hoole dat op een carnivoor dieet we het niet nodig hebben. Maar in die periode zoutloos was ik ook niet 100 % carnivoor, ik dronk toen groentesappen waar ook honing in zat, ik zat dus niet in Ketose. Maar ik denk er niet over om weer terug te gaan op zoutloos omdat gebakken vlees zonder zout echt nergens naar smaakt, Lever en hart wat ik wel rauw eet smaakt wel goed zonder zout.

Jicht wordt al driehonderd jaar de ziekte van de koningen genoemd, en het verhaal luidt dat rijke mannen het kregen van te veel rood vlees en rode wijn. Een van de mooiste moralistische verhalen in de hele geneeskunde. Eet als een heer, lijd als een heer.

Er zit een gat in.

Jicht komt nu veel voor, vaker dan ooit tevoren, en het clusterde niet langer onder de aristocratie. Het stijgt het snelst in bevolkingen die de minste hertenvlees eten en de meeste goedkope zoete voeding. De ziekte van de koningen is stilletjes de ziekte van de automaat geworden.

De reden is fructose. Sinds de jaren 1960 is bekend dat fructose, de suiker in gezoete dranken, siropen en bewerkte voeding, het urinezuur verhoogt, en urinezuur is het spul dat kristalliseert in het gewricht en de pijn veroorzaakt. Je bloedurinezuur stijgt binnen minuten na een grote fructosehit. De suikerrijke drank doet een kantoorwerker aan wat het banket volgens de overlevering de hertog aandeed.

Dan de drank zelf. Bier is de grootste boosdoener in de kamer, omdat het purines bevat en, erger nog, de alcohol de nieren blokkeert zodat ze het urinezuur niet kunnen afvoeren. De helft van wat de wijn op dat banket deed, was de uitgang blokkeren.

Het eerlijke deel: ja, schaal- en orgaanvlees bevatten ook purines die het urinezuur verhogen. Maar purines werken langzaam, een vertraagde druppel over uren, terwijl fructose het binnen minuten piekt. Het rundvlees is een toeschouwer die de schuld krijgt van het gezelschap waarin het verkeerde.

De koningen schoven het op de vlees omdat het vlees het zichtbare luxeartikel was. De suiker en de drank kregen een vrijstelling, omdat niemand daar nog bang voor was.

Dezelfde fout, drie eeuwen later, met veel betere data en geen greintje meer gezond verstand.

Was wel benieuwd of AV-bier ook veel purines bevat:

1783094596984.png

Forum statistieken

Onderwerpen
4.701
Leden
8.705
Nieuwste lid
StanVerhoeven
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan