resultaten/verbeteringen in je gezondheid door WAPF voeding

Ik heb het een en ander al gelezen over de visie van weston price, zowel hier op het forum als op de site 'Voedingisgezondheid'. Het is alleen de verandering in mijn voedingspatroon die het lastig maakt en dat ik absoluut niet af wil vallen. Een aantal punten van WAPF hanteer ik (zoals runderbouillon, ruim dierlijke vetten, rauwe melk (overigens net mee begonnen)). Maar ik eet nog wel te veel koolhydraten denk ik. Hiervoor kies ik meestal de juiste (gekookte groenten, zoete aardappel, geweekte gierst/boekweit/quinoa/rijstvlokken, witte basmatirijst). Alleen ook af en toe de gewone aardappel. Het schrappen van meer koolhydraten vind ik risicovol i.v.m. het afvallen. Ook heb ik moeite met de eiwitvertering van dierlijk voedsel, dus dat verhogen vind ik ook lastig.

Verder hanteer ik het principe van de Traditionele Chinese Voedingsleer met de spijsvertering als basis en daarbij toegepast de thermische werking van voedingsmiddelen. Een warm ontbijt vind ik bijvoorbeeld heel fijn. Daarom zou ik al moeite hebben met een yoghurtsmoothie in de ochtend. En vraag ik me af of dat geen blok legt op je spijsvertering.

Kleurig, vervelend dat je bent afgevallen. Over bijnieruitputting heb ik ook gelezen, maar net als met candida e.d. denken vele mensen a.d.h.v. de symptomen dat ze dat hebben. Terwijl dat misschien niet zo hoeft te zijn. Het nemen van dierlijk bijnierextract is dan misschien helemaal niet van toepassing en kan zelfs gevaarlijk zijn. Mijn lengte is 1,79 meter met een gewicht van 48,5 kg. Ik probeer al langer aan te komen, maar het blijft helaas alleen stabiel. Heel frustrerend. Daarnaast heb ik de pech dat ik geen mogelijkheid heb om op mezelf te wonen en dus gebonden ben aan het ouderlijk huis. Daarom kan ik een aantal keer per week niet bepalen wat we eten en mijn ouders delen helaas niet mijn voedingsvisie en het belang dat ik hecht aan gezonde voeding.

Misschien is het inderdaad beter al ik een voorsteltopic aan maak.

 
Quote:
Een warm ontbijt vind ik bijvoorbeeld heel fijn.



Mooi, ik stel voor: vijf eieren met spek en een glaasje kefir.

 
Ik denk dat er nergens op het forum terug te vinden is dat je in de ochtend met zuivel moet beginnen. Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om met soep te starten. Velen starten de ochtend met gebakken eieren. Het lijkt mij dat die ook warm zijn ;)

En het is maar slecht verdeeld, de 1 moet heeeeeel veel moeite doen om niet af te vallen, de ander weet niet hoe het aankomen te stoppen. Terwijl er naar mijn idee in onze blauwdruk een gezond gewicht is vastgelegd. Maar hoe dit te bereiken, dat blijkt een individuele weg, met de nodig obstakel.s

 
Hahaha. Dat was inderdaad een inkoppertje. Alleen kies ik ook voor een licht verteerbaar ontbijt (rijstepap met pompoen, kokossanten en ghee). En vijf eieren gaat mijn spijsvertering niet leuk vinden ben ik bang.

 
De soep doe ik meestal twee uur na het ontbijt. Daarbij desembrood met boter en een gekookt ei of rauwe schapenkaas.

 
Ja maar is dat licht verteerbare ontbijt van jouw dan niet juist weer heel laag in calorieën? Je wil toch aankomen?

Je kan het een keer proberen, met minder eieren kan natuurlijk ook of in combinatie met die rijstepap/pompoen/ghee.

 
Ik denk inderdaad ook dat het beter is een voorsteltopic te maken, want dit wordt wel persoonlijk en heeft helemaal niets meer te maken met de resultaten die zijn behaald. Het voordeel van een eigen topic is dat je alles makkelijk voor jezelf terug kan vinden. Zeker in het begin is dat wel erg fijn. En ik hoop dat je over 3-6 maanden hier in t topic schrijft: "10 kilo aangekomen!"

 
Het ontbijt is altijd een flinke kom pap en ik zit er ook lang vol door. Het is vaak zo dat ik juist weer moet eten terwijl ik daar geen behoefte aan heb. Ik heb wel eens een ei door de pap gedaan, maar die combinatie viel niet goed. Bedankt voor het meedenken in ieder geval! Alexandra, ik hoop vandaag nog een voorsteltopic aan te kunnen maken. En hopelijk ga je gelijk krijgen wat betreft het aankomen!

 
Ik ben zelf een tijd veel te mager geweest, ik ben in een paar weken tijd 8 kg aangekomen (zonder enige verandering in voeding), puur door verminderde stress en mede daardoor beter slapen. Mijn ervaring is dat stress een hele grote factor is in ondergewicht. Ik lees in je posts dat je problemen hebt met je spijsvertering, kan ook heel goed door stress komen.

 
Mijn eerste mini-stapje opweg naar verbetering is gemaakt! Voor het eerst sinds 3 jaar heb ik weer lange harde vingernagels, ze brokkelen niet meer af. Gisteren vroeg mijn buurvrouw: wat een mooie nagels, ben je naar een nagelstyliste geweest? TROTS :D

Dus iets gaat er de goede kant op. Verder loop ik nog steeds te kwakkelen. Maar dat heeft alles te maken met mijn acute bronchitis en mijn ongewilde bijbehorende antibiotica kuurtje in Thailand. Voor mensen met de bijnieruitputting, na hoeveel maanden begonnen jullie resultaat te voelen? Ben ontzettend benieuwd...!

 
je bronchitis gaat ook over Kleurig. Ik heb dat zelf ook zoiets, s'nachts lag ik zo hard te piepen dat mijn man het opviel, het kwam boven zijn gesnurk uit. :lol:

Zelfs als ik tenniste of zo, hoorde ik mezelf overdag ook behoorlijk piepen. Dat is nu nagenoeg weg. Zo is het er nog en op een dag denk je, hé, ik hoor mezelf niet meer

 
Echt Marijan? Heb jij daar chronisch last van gehad? Gezellig zo'n concertzaal in jullie slaapkamer :D. Ik heb als baby last gehad van bronchitis en daarbij darmflora verwoestende antibiotica gekregen. Maar tot aan vorige maand heb ik dit nooit meer gehad. Nu heb ik nog steeds een ratel/kriebel/vocht in mijn longen. Ik probeer er maar niet teveel aandacht aan te schenken. Fijn om te horen dat dat ook weg gaat..

 
Ja, ik heb dat echt wel een jaar of 5 gehad of zo.

Toen wist ik nog niet van Weston Price, ik drink al ruim 3 jaar rauwe melk enz.

Ik denk dat afval wat je lichaam niet meer op de normale weg kwijt kan (poep en pies) op een andere manier je lijf uit wil, longen, huid enz.

 
Ik was een half jaartje vegetarisch aan het eten toen ik stuitte op een youtube filmpje van Sally Fallon en besloot om weer vlees te gaan eten...

Ik had toen last van mijn gewrichten, een extreem droge huid, wazig zicht waardoor ik een bril ging dragen, veel diarree en een algeheel gevoel van zwakte.

Nu: mijn huid kan zichzelf op peil houden, mijn bloedsuiker is gestabiliseerd, mijn zicht is helder/scherp, mijn stoelgang (kan beter) is niet te dun en ik kan weer tegen een stootje...ik ben al ruim een jaar niet meer ziek of verkouden geweest. Mijn weerstand is beter en ik kan beter tegen warmte en kou.

Ik maak me momenteel niet zo druk om wat ik eet, ik houd het haalbaar en ga niet voor perfectionisme in mijn dieet, als er af en toe een zak chips tussen zit...so what?, dat ontspant...belangrijkste is dat ik nu weet wat mijn lichaam nodig heeft.

 
Quote:
als er af en toe een zak chips tussen zit...so what?, dat ontspant...belangrijkste is dat ik nu weet wat mijn lichaam nodig heeft.


En dat is geen zak chips...

Mike

 
Als ik naar mijn cardioloog had geluisterd zou ik voor de rest van mijn leven aan de betablockers hebben gezeten.

D.m.v. een Scio Indigo test ben ik er achter gekomen dat mijn tandvlees een oorzaak van ritmestoornissen was.

Een kies laten trekken en de rest grondig laten reinigen.

Een zapper aangeschaft om de zuurgraad recht te trekken.

Met als prettige bijkomstigheid dat ik na ruim een halve eeuw geen hooikoorts meer heb.

Sinds begin dit jaar staat er op het menu: vlees, vis, rauwmelkse kaas, vetten, groenten en als fruit avocado's.

Koolhydraten eet ik nog zelden.

Naar mijn gevoel haal ik hier eigenlijk geen energie uit en blijft het een vulmiddel.

Mijn gewicht is ongeveer hetzelfde gebleven en ik voel mijzelf er prima bij.

Vorige week weer eens met eieren begonnen maar van het eiwit krijg ik helaas nog steeds eczeem.

Ik lees dat velen rauwe melk drinken maar wat is daar zo goed aan op de vetten na?

Deze kwam ik nog tegen over het drinken van hete vloeistoffen en gekookt tandvlees.

http://www.whale.to/d/gum2.html

 
Quote:
Vorige week weer eens met eieren begonnen maar van het eiwit krijg ik helaas nog steeds eczeem.


Dan is er nog ruimte voor verbetering van de eiwitvertering en dus maagzuur en dus stressbestendigheid (sterkere bijnieren). Verder goed om te lezen dat deze voeding je zo goed doet!

Óok goed nieuws voor kanne, maar houd jezelf niet voor de gek dat chips 'ontspant'. Toegeven aan foute gewoontes omdat het 'ontspant' is een teken van spanning en dus stress en dus zwakke bijnieren. Je kunt dat willen rechtvaardigen, maar het is productiever om dit onder ogen te zien en hieraan te werken.

Mike

 
Quote:
Vorige week weer eens met eieren begonnen maar van het eiwit krijg ik helaas nog steeds eczeem


Misschien ook lekkende darm als oorzaak?Of hier en daar iets van gluten in de voeding?

ad

 
@ fatsnotbad

Klopt, ik ben nog steeds aan het ontgiften maar het was een tussentijds testje.

@ ad ligtvoet

Klopt, maar het gaat al vele malen beter.

Ik gebruik trouwens ook de gemengde capsules van Green Pasture.

Die hebben ook een gunstige werking op de lekke darm.

Gluten hebben wel in het menu gezeten maar nooit veel.

Deze overgang qua voedsel heb ik trouwens wel geleidelijk aan gedaan.

Niet dat ik ooit in de Mc Donalds kwam maar koolhydraten als brood stonden wel op het menu.

 
Ik eet graag eieren maar in jou geval zou ik ze weer weglaten tot misschien wel 6 maanden.Dan weer opnieuw proberen.Wel goed om te achterhalen waar de eieren vandaan komen,ik bedoel dus hoe de kippen gevoerd worden etc.

je kunt zo te lezen voldoende andere dierlijk eiwit bronnen eten dus dit mag geen probleem zijn.

Je hebt de overgang geleidelijk aan gedaan maar met gluten is het zo dat de problemen ook geleidelijk aan erger kunnen worden zonder dat je nog een link legt met de gluten(over jaren).

Succes,

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.912
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan