Vanochtend was het hoger beroep van de rechtszaak Jan Bonte versus Sidney Smeets. Wat eraan vooraf ging: Jan Bonte heeft in 2023 een felle aanklacht geschreven over D66 en noemde in die post Sidney Smeets een pedofiel, die post plaatste hij op X. Vervolgens heeft Smeets aangifte gedaan van laster. Jan Bonte is in 2024 veroordeeld tot een geldboete en een taakstraf en is daartegen in beroep gegaan.
Vanochtend om 10.30 was de rechtszitting in de rechtbank van Zwolle. Er waren drie rechters, een voorzitter en twee raadsheren, een advocaat-generaal (van het Openbaar Ministerie, OM) en een griffier. Verder waren Jan Bonte en zijn advocaat er. Sidney Smeets was er zelf niet, wel had hij een slachtofferverklaring geschreven, die werd voor een deel voorgelezen. Ook Chris Klomp was niet aanwezig.
Het was een interessante rechtszaak om naar te luisteren. De voorzitter legde uit dat deze zitting een vervolg was op de vorige, niet alles van de vorige keer werd herhaald. Eerst werd er een aantal vragen aan Jan Bonte gesteld, waarom hij Sidney Smeets pedofiel had genoemd en in welke context hij die tweet destijds had geplaatst. De slachtofferverklaring van Sidney Smeets werd voor een deel voorgelezen. Die vond ik wel opmerkelijk. Sidney Smeets noemde Jan Bonte een 'lasterneuroloog' en had die term uit een blog van Chris Klomp gehaald.
https://chrisklomp.nl/de-val-van-wappieneuroloog-jan-bonte/

Verder beweerde Smeets in zijn slachtofferverklaring dat Jan Bonte als neuroloog 'overal ontslagen was' en dat hij eerder vervolgd was wegens doxing. Drie beweringen die op zichzelf al lasterlijk waren. Aan het einde van de zitting hielden de advocaat van Smeets/ het OM en de advocaat van Jan Bonte een slotpleidooi. Dat van Jan's advocaat vond ik indrukwekkend. Hij refereerde aan tweets van Smeets zelf, die eerder Kees van der Staaij, gerespecteerd Tweede Kamerlid voor de SGP, een 'l*l met een vissenkop' had genoemd.
Hoewel ik het een interessante rechtszaak vond, vroeg ik me als toehoorder wel af, hoe het kan dat het Openbaar Ministerie kennelijk wel een aangifte van Sidney Smeets in behandeling neemt, maar vervolgens niet door lijkt te hebben dat Sidney Smeets zichzelf in zijn slachtofferverklaring schuldig maakt aan het belasteren van Jan Bonte. Het begrip 'lasterneuroloog' komt uit de koker van Pepijn van Erp en is an sich laster.

Dit is mijn reflectie van de rechtszaak, uiteraard niet neutraal, want de meeste mensen zullen wel weten dat Jan Bonte een goede vriend van me is.
De uitspraak van de rechter is over enkele weken.
PS De foto boven dit verslag is van het beeld wat op de binnenplaats van de rechtbank in Zwolle staat.