(Rauwe) melk

Wij doen er meestal een week mee.

De smaak verandert wel iets maar de melk is dan gewoon nog goed om te gebruiken.

 
Als je zelf wei wilt maken hoef je volgens mij alleen maar de yoghurt uit te laten lekken, ik doe dit en een theedoek (in een zeef leggen en dan op een mengkom) en nachtje laten staan en...voila.

De uitgelekte yoghurt is weer een heerlijk toetje als je deze mengt met geklopte slagroom ( met een beetje honing ).

Welkom hier christel, en dat is niet gemakkelijk voor die kereltjes, en niet voor jou om te moeten zien dat jou jongens het soms zo moeilijk hebben.

Ik heb, via video, wel opmerkelijke resultaten gezien, vooral bij kinderen. Dus ik hoop echt dat het snel resultaat gaat opleveren.

Uiteraard stapje voor stapje, en het zal een lange weg zijn, maar zeker weten een boeiende weg.

 
Halleluja! :D

Er zit een biologische boer met biologische melk op een kwartier lopen van m'n werk!!!!!!

Ik zeg met opzet "lopen", want ik ga met de trein naar m'n werk, heb daar dus geen auto. Maar ik zou best af en toe in m'n lunchpauze één of twee liter kunnen halen :D

Morgen eerst maar eens bellen of hij inderdaad ook ráuwe melk verkoopt......en wie weet wel boter!

En anders zit er ook een boerenmarkt in de stad waar ik werk.....dat is ook een optie.

bedankt voor de tips weer mensen!

Oh ja nog even dit.........als de smaak van rauwe melk na een week verandert, en wat zuurder wordt (zoals iemand hier eens schreef) , betekent dat dan niet dat het aan het bederven is? 8O

 
Quote:
als de smaak van rauwe melk na een week verandert, en wat zuurder wordt (zoals iemand hier eens schreef) , betekent dat dan niet dat het aan het bederven is?


Het verschil tussen natuurlijke zuring en rotting (bederf) zit hem in de enzymen. Bij rauwe melk zijn de enzymen nog levend en wel en daardoor zuurt de melk en wordt een soort yoghurtmelk of kaasmelk. Bij gepasteuriseerde melk zijn de enzymen door verhitting gedood en treedt er na verloop van tijd rotting op. Dat is een groot verschil en deze twee dingen moeten niet door elkaar gehaald worden!

Mike

 
Quote:
Er zit een biologische boer met biologische melk op een kwartier lopen van m'n werk!!!!!!

Ik zeg met opzet "lopen", want ik ga met de trein naar m'n werk, heb daar dus geen auto. Maar ik zou best af en toe in m'n lunchpauze één of twee liter kunnen halen


Misschien kun je op marktplaats een goedkope vouwfiets op de kop tikken :wink:

 
Enjoy,

Zie je de aanhouder wint.

Is het toch waar: zoekt en gij zult vinden.

Top, dat je een boer hebt gevonden.

Het zal je veel brengen, die rauwe melk.

 
Hallo Christel

Welkom hier op het forum!

Quote:
Mijn zoontjes hebben beiden een autisme spectrum stoornis, allergieën, astmatische bronchitis, eczeem, nou ja de bekende welvaartziektes zogezegd.


Ik lees net je primeur-post (?) en denk meteen aan een artikel dat ik pas heb gelezen. Hier een citaat eruit en de bron.

De vier A-aandoeningen

Wetenschappers en onderzoekers geloven dat een groot aantal chronische aandoeningen bij kinderen het gevolg kunnen zijn van het inbrengen van vreemd DNA via vaccinatie op zeer jonge leeftijd in een onrijp immuunsysteem. De Amerikaanse kinderarts dr. Kenneth Brock heeft de term ‘de vier A-aandoeningen’ geïntroduceerd voor autisme, ADHD, astma en allergieën. Bij elkaar wordt ongeveer een derde van alle kinderen in Amerika door een van deze vier getroffen. Alle vier deze aandoeningen namen twintig jaar geleden plotseling snel toe in aantal. Die stijging viel samen met de introductie van de BMR II en de waterpokkenvaccinatie, die beide in menselijk foetaal weefsel worden gemaakt.


Er zijn natuurgeneeskundige artsen die vaccinatieschade behandelen...

 
Hallo Poekie,

Bedankt voor je heldere uitleg! Ik heb de yoghurt tot nu toe met een yoghurtmaker en houdbare biologische melk gemaakt, omdat ik nog aan het oefenen was. Dat ging wel altijd goed, al had ik de ene keer meer klontjes dan de andere keer. Wat me wel opviel was dat met de yogourmet (yoghurtmaker) de temp. opliep tot ruim 45 graden. Terwijl ik vrijwel overal lees dat je tussen de 38 en 42 graden moet zitten. Misschien dat de manier van jou, met de deken en de koelbox, daarom wel een beter resultaat geeft. Waarschijnlijk loopt de temp. dan ietsje terug van 40 naar rond de 38, ipv dat hij oploopt zoals bij mij. Ik ga het van de week nog eens proberen (eerst de zolder uitmesten op zoek naar de koelbox!).

Heb jij dan standyoghurt of roer jij het geheel voordat het in de koelkast gaat?

Dirtsa,

Bedankt. Het is idd niet altijd makkelijk. Vooral met de feestdagen. Ik zal blij zijn wanneer het 1 januari is, dan keert de rust weer hier in huis! De jongens krijgen in december veel te veel prikkels, en je kunt/moet ze er niet altijd voor behoeden. Ik hoop van harte dat het dieet voor ze werkt. Het gaat natuurlijk wel erg zwaar worden want ze moeten nu voedsel gaan eten wat ze nog nooit gegeten hebben! Maar ik heb ook de video's gezien en verhalen gelezen, dus ik heb goede hoop dat ze vrij snel van hun koolhydratenverslaving af zijn en niet meer bang zijn voor "andere" producten. (Wat de boer niet kent, dat eet hij niet, en dat geldt dubbel en dwars voor mijn mannen!).

 
Hoi DenniS,

Ik lees net pas je welkom. Dank je!

Ja, mijn jongens zijn ook getroffen door de vaccinaties.... En dat terwijl ik nog zo had gezegd na de tweede vaccinatie bij mijn oudste, dat ik het vermoeden had dat het niet goed voor hem was. Hij zat meteen onder het eczeem, huilde nog meer dan hij al deed en had hoge koorts. Maar nee hoor, dat kon niet aan de prik liggen, dat zat al in zijn systeem. Dus hormoonzalf erop en niet zeuren. Ik aan de antidepressiva, want het lag aan mij. Tja...

Maar goed, dat is geen verhaal om bij het topic "rauwe melk" te zetten!

Wat ik wel nog even kwijt wil: ze zijn nu 12 en 9 en hebben de laatste vaccinatie niet meer gekregen. Die heb ik geweigerd. Ze zijn allebei bij een kinesioloog geweest die idd de vaccinatieschade heeft behandeld.

 
Zitten jou jongens wel in het "gewone" basisonderwijs/middelbare school?

En begrijpen ze waar je naar toe wilt en hoe je met ze wilt gaan eten?

 
Hoi Chris, we kennen elkaar al :)

Ff korte reactie op dit:
Quote:
Ze zijn allebei bij een kinesioloog geweest die idd de vaccinatieschade heeft behandeld.


Je zou ook nog een keer naar Jose kunnen gaan van www.metenisweten.org zij kan heel veel opsporen en ook ontstoren. Zelf geen ervaring mee, maar ik weet dat ze dit vaker heeft gedaan.

 
Hallo Christel,

Als je voeding hoger dan 40 graden gaat verwarmen kook je de goede voedingsstoffen/vitaminen/mineralen/enzymen kapot.

Als het rond de 40 graden of lager blijft behoudt je alles. Vandaar die temperatuur.

Wij gebruiken niet de deken en de koelbox beiden hoor, alleen de koelbox.

We gebruiken Demeter yoghurt (ev. Yomio) maar we hebben het ook wel eens gemaakt met biologische yoghurt uit de supermarkt.

Als we de melk en de starter (yoghurt) mengen roeren we de pot door of keren de pot een paar keer om en om.

De enige keer dat onze yoghurt niet lukt en gaat mousseren is rond volle maan. Althans, we denken dat het daar door komt.

 
Correctie: boven de 40 graden gaan alleen de enzymen eraan en deze zijn van cruciaal belang voor de fermentatie, anders krijg je zuring in de vorm van rotting.

Over vitamines/mineralen en verhitting de volgende zeer nuttige info:

http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2h.shtml

Citaat:

Quote:
First, virtually all foods contain more nutrients in the raw state. On the other hand, the differences are not very great: ranging from approximately 10-25% in the case of most vitamins, while the difference is negligible (almost zero) with respect to minerals.


http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2e.shtml

http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2f.shtml

Citaat:

Quote:
While there are a few inconsistencies in the above tables due likely to differing samples, globally we see that, on average, cooking does destroy vitamins, but the consequences are not catastrophic. Average vitamin losses after correction for water loss range from about 10 to 25% in most cases. Also, vitamin losses correlate with what our textbook by Kreutler et al. [1987] said, but not precisely, so obviously heat is only one of the many factors which affect vitamin content.


Mike

 
Correctie: boven de 40 graden gaan alleen de enzymen eraan en deze zijn van cruciaal belang voor de fermentatie, anders krijg je zuring in de vorm van rotting.

Over vitamines/mineralen en verhitting de volgende zeer nuttige info:

http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2h.shtml

Citaat:

Quote:
First, virtually all foods contain more nutrients in the raw state. On the other hand, the differences are not very great: ranging from approximately 10-25% in the case of most vitamins, while the difference is negligible (almost zero) with respect to minerals.


http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2e.shtml

http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2f.shtml

Citaat:

Quote:
While there are a few inconsistencies in the above tables due likely to differing samples, globally we see that, on average, cooking does destroy vitamins, but the consequences are not catastrophic. Average vitamin losses after correction for water loss range from about 10 to 25% in most cases.


Mike

 
Hallo Dirtsa,

Ja, mijn jongste zit op een reguliere basisschool en de oudste zit net op een reguliere middelbare school. Ik heb voor de oudste PGB, en daarmee koop ik hulp in in de vorm van begeleiding bij het leren plannen (huiswerk, hoe laat aankleden, hoe laat naar school fietsen enz.) en ook de route van huis naar school leren, wat te doen bij lekke band, wegopbreking etc. Hun voordeel is dat ze allebei bovengemiddeld begaafd zijn. Ze hebben beiden ook een jaar overgeslagen. Ze snappen heel goed wat we gaan doen. Omdat ze beiden nogal computerverslaafd zijn heb ik het dieet uitgelegd aan de hand van een computerspel met "levels". We gaan de slechte bacteriën om zeep helpen en de goede bacteriën helpen. En iedere keer wanneer we een fase in het introdieet verder gaan hebben we een level gehaald en krijgen ze een beloning in de vorm van een poppetje van een nieuw computerspel (ik ben de naam even kwijt, maar het is een hype). Zo ga ik proberen met de jongens samen het dieet te doorlopen! Dat beloningssysteem staat beschreven in het GAPSboek, en ik hoop dat het werkt.

Ha Gerrit!

Kom je ook even een kijkje nemen!

Ik zal die website eens opzoeken van metenisweten, lijkt me interessant. Wat ga jij doen met je kleine meid qua vaccinaties?

Poekie:

Ik dacht dat je de yoghurt in een deken in de koelbox deed! Ik was al op zoek naar een babydekentje, omdat ik me afvroeg welke deken er nou in een koelbox past! Maar jij zet dan wel meerdere potten naast elkaar zeker? Dat de ruimte goed gevuld is? Ik weet van een mevrouw hier in het dorp dat ze wel eens yoghurt maakt in een ouderwetse hooikist! Dat lijkt me ook wel wat, zo'n mooie hooikist in de keuken! Ik geloof dat zij er een oud dekbed ingestopt heeft. Nou ja, zonde van mijn marktplaatsaankoop, maar altijd nog beter dan wanneer ik een nieuw yoghurtapparaat had gekocht. Ik ben nog niet op zolder geweest (nog geen tijd gehad) maar zodra ik op jouw manier yoghurt heb gemaakt zal ik je laten weten hoe het gegaan is.

 
Cristel, wat klinkt dat ongelooflijk goed. je pakt het aan op een manier die jongens aanspreekt en je betrekt ze dus overduidelijk bij het hele proces. Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van de vorderingen.

Zij zullen hier in ieder geval heel veel van leren, en dat is voor hun toekomst mooi meegenomen.

Denk je dat je je pgb houdt voor de oudste?

 
Poekie, zou dat dan niet teveel warmteverlies geven, één zielige tweeliterpot in de koelbox? Of warm je hem eerst even voor met een pan warm water bijv.? Ik heb trouwens geen idee hoeveel yoghurt ik moet gaan maken, waarschijnlijk veel meer dan ik nu doe (ik ben nu de enige die het eet, de jongens eten nog even paulatoetjes! ) . Komende vrijdagavond beginnen we met het dieet, dan gaan we aan de kippensoep, en daarna langzaam yoghurt introduceren. In het begin zullen we dus nog niet zoveel nodig hebben, maar het is mijn bedoeling dat we straks als ontbijt aan de yoghurt gaan, of dat de jongens een bakje yoghurt met fruit mee naar school gaan nemen!

Dirtsa, dank je voor het compliment. De oudste krijgt in ieder geval nog een heel jaar PGB, daarna is het maar afwachten. Ik hoop dat dan het gapsdieet heeft gewerkt! En zo niet, dan hebben ze idd veel ervan geleerd, wat betreft puur en eerlijk eten. Dat was ook mijn insteek. Mocht het nou niet werken voor hun autisme (waar ik niet vanuit ga) dan hebbenze altijd nog een goede basis gehad wat betreft gezonde voeding. Dat pakt niemand ze meer af, en dat is een goede leerschool voor later. Ze zullen ergens in de toekomst heus wel flink aan de junkfood gaan, maar als ze zich dan weer herinneren hoe goed ze in hun vel zaten met dat dieet van hun moeder, dan heb je kans dat ze vanzelf daarop terugvallen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.004
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan