(Rauwe) melk

Ja, of het verzenden van eieren nou zo praktisch is... Het zou een lokkertje voor de winkel kunnen zijn ;-]

Ik snap dat verzenden ook kan, maar het lijkt me sowieso mooi om de winkel eens te bezoeken en, wellicht, de kudde te zien.

 
Schotsehooglanders.nl,

Zoals ik ook al in de enquete heb aangegeven, ik zou het helemaal geweldig vinden als jullie ook rauwmelkse kaas, yoghurt, (rauwmelkse?)boter, en eieren gaan verkopen!

 
Probleempje: ik heb nu 2 keer echte verse melk gehaald, zelfde adres als altijd. De melk beide keren een temperatuur van ongeveer 30 graden. Ik haal de melk tegenwoordig in emmers. Het probleem is dat een deel van de melk een nare geur en smaak krijgt na een enkele dag. Een soort van penetrante brokjesgeur, beetje muf ook. Wanneer de melk gekookt wordt verdwijnt die geur en smaak gedeeltelijk.

Feit is dat de melk niet snel genoeg is terug gekoeld. Althans de emmers. Het andere deel is in flessen gedaan die vanwege de kleine hoeveelheid melk wel snel terug gekoeld is. Deze waren dus goed. Kan het zijn dat vanwege het langzame terugkoelen bepaalde bacteriën (melkeigen) de overhand krijgen omdat deze juist actief worden binnen een bepaald temperatuur bereik? De koelkast staat in de schuur maar met de huidige temperaturen buiten kan deze onvoldoende snel koelen.

Ik weet dat er een enkele boer meeleest op dit forum, misschien dat zij hier ervaringen mee hebben. Maar goed een ieder die iets weet, ik lees graag jullie reactie!

 
Quote:
Wanneer de melk gekookt wordt verdwijnt die geur en smaak gedeeltelijk.


@henrik, indien je de melk toch wil koken, kun je dan niet net zo goed melk uit de supermarkt halen? :roll:

Wanneer ik biologische rauwe melk haal, gaat dat bij thuiskomst direct de koelkast in. Mijn ervaring is dat het een kleine week goed blijft. Oké misschien wel veel langer, maar het wordt steeds dikker, en ik vind het dan persoonlijk niet lekker meer...

Maar indien ik rauwe melk gekocht zou hebben die zoals jouw ervaring verteld, na een enkele dag een penetrante geur zou hebben, ging die melk direct de gootsteen in, en was die boer een klant kwijt...

 
Wij drinken de melk normaal altijd rauw, al meer dan 4 jaar. Heus wel eens wat verschillen geproefd ivm de jaargetijden. Ik heb ook wel eens melk gedronken van deze boer die ongeveer 11 a 12 dagen oud wat. Zelfs dan nog prima te drinken. Een deel van de melk smaakt gewoon zoals het moet en zoals we gewend zijn.

Ik heb het gekookt vanwege de nare geur en smaak, uit voorzorg.

Na het lezen van informatie op deze site vermoed ik dat gedeelte van de melk dat niet snel genoeg is teruggekoeld problemen veroorzaakt met bepaalde melk eigen bacteriën. Link: http://www.rawmilkpro.com/2013/10/off-taste-in-your-raw-milk-fix-it-here.html

Hoewel ik het ook niet helemaal begrijp aangezien melk moet verzuren c.q verkazen als het op kamertemperatuur staat. Echter ik vermoed dat de melk te lang op een temperatuur gestaan heeft van zo rond de 10 graden en hoger.

Let wel, het is dezelfde batch echter slechts een gedeelte geeft problemen, het andere gedeelte niet.

 
@henrik Dan is het inderdaad niet snel genoeg gekoeld. De geur kan komen door groei van bacteriën die melk eigen is, dat hoeft niet schadelijk te zijn. Maar lekker is anders. Misschien dan toch de melk in flessen halen als die beter gekoeld zijn. Of kies ons. ;)

 
@koen, dat heb ik ook een tijd gedaan :) alleen kost het me telkens een halve zaterdag ivm het heen en weer rijden plus alle drukte op de weg enzo.

Nu kost het me slechts 25 minuten rijden.

Ik had je vader al een email gestuurd, ik weet dat jullie vele kennis hebben op dit punt :).

Toch goed om ook dit soort ervaringen te delen, ter lering zullen we maar zeggen.

 
@henrik Ah, oké! In dat geval blijft mijn advies staan om het in flessen te kopen. Andere adressen dichter bij huis zijn te vinden op rauwemelk.net.

 
Te koop rauwe melk in Bolsward (Fryslan)

Wij zijn een biologische dynamische melkveehouderij sinds 1988.
Op vrijdagmiddag tussen 17.00 tot 18.00 kunt u bij ons rauwe melk krijgen.

Met vriendelijke groet,

Wytze Brandsma
Ugoklooster 1
8701 PS Bolsward
 
Als ik rauwe goed bezig dubbeldoelkoeienmelk op haal bij de hobbyboer dan smaakt de melk per keer verschillend. Kan dat te maken hebben met de tijd tussen melken en koelen?
 
Er zijn veel dingen die invloed hebben op de smaak van de melk: hoe oude de melk is, de bewaartemperatuur, het voer van de koeien, per koe verschilt het ook, de tijd van het jaar, de tijd dat de koeien buiten staan.
 
Bedankt Gerard , een hele boel factoren dus. De melk is vaak nog warm als ik het ophaal en kan dus best zijn dat het de ene keer wat langer duurt voor dat het in de koelkast staat dan de andere maar juist dat maakt dus voor de smaak niet uit?
 
[...] koeien [worden] veel meer maanden per jaar gemolken ten opzichte van vroeger. Omdat een koe een groter gedeelte van de tijd, dat hij gemolken wordt, zwanger is zorgt dit ook voor meer oestrogenen in melk. Vreemd genoeg bevatten halfvolle melk en karnemelk de hoogste gehaltes aan oestrogeen. Dit is zeker bij hormoongevoelige ziektes dus niet aan te raden. http://rinekedijkinga.nl/veelgestelde-vragen/melk.html

 
Vraagje; ik drink sinds een klein jaar rauwe melk van De Kleine Meren in Rijsbergen, bevalt prima al is het helaas niet biologisch.
Vorig jaar sprak ik al even met de boerin en ze vertelde me dat de koeien zo lang mogelijk buiten grazen en in de winter kuilgras krijgen.
Nu sprak ik haar deze week, over de kleur van de boter, en ze vertelde dat ze de koeien ook mais geven.
Ze vertelde dat ze wat extra zetmeel nodig hebben.
Doen andere boeren dit ook? Leek mij niet echt bevorderend voor het eindresultaat Wapf gezien.
 
Koeien krijgen geen snijmais omdat ze 'kpplhydraten nodig hebben', maar omdat ze daardoor meer melk geven. Kwantiteit boven kwaliteit!

Mike
 
Knofje, dat vertelde de boer waar ik altijd melk haalde ook. Maar zij zei er ook bij dat ze dat ook moesten doen omdat ze net via ruilverkaveling een nieuw stuk grond hadden gekregen van een reguliere boer. Van het kruiden mengsel dat ze hadden gezaaid was vooral de klaver op gekomen en dat zat ook echt heel veel in dat weiland. Hierdoor kregen de koeien te veel eiwitten en omdat recht te trekken moesten ze ook mais er bij krijgen omdat ze anders last krijgen van de teveel eiwitten. Ze hadden ook echt koeien die daar last van hadden.

Meer productie zal bij deze boer denk ik ook wel mee spelen, de koeien krijgen nog steeds mais misschien iets minder als toen dat weet ik niet. Ze moeten ook geld verdienen en koeien zijn niet de enige die uitgemolken worden.

Maar optimaal is het zeker niet.
 
Er zijn maar weinig boeren die koeien echt 100% grasgevoerd houden. De keuze daarvoor is inderdaad een keuze voor minder melk (of vlees), maar een gezonder product. Het gaat om het al dan niet bijvoeren van granen, soja, mais. Dit staat voor een deel los van het al dan niet laten grazen van koeien. Meest ideaal is 100% grasgevoerd, dus totaal geen granen, mais, soja. Dan krijg je hoger gehalte aan omega 3, CLA, vitamine E.
 
"Meest ideaal is 100% grasgevoerd, dus totaal geen granen, mais, soja. Dan krijg je hoger gehalte aan omega 3, CLA, vitamine E."
Wat wij dus doen. De koeien krijgen naast gras/klaver (vers of hooi) ook Keltisch zeezout, kruiden en mineralen. Daarnaast nog luzernebrok en bietenpulp, ik weet niet precies wat die qua vetzuren doen. Maar de omega 3:6 ratio is in de zomer wel eens 1:1 geweest, dus blijkbaar zit dat ook wel goed.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.307
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan