rauwe melk

Beste Boschje,

wat vervelend allemaal!

Je zegt:

Quote:
Ik zet het bij het topic rauwe melk, omdat ik het heb gekregen sinds ik rauwe melk drink.


maar is die conclusie wel één op één te trekken? Ik heb deze thread doorgelezen en je bent in één week rauwe melk, rauwe roomboter, rauwmelkse kaas, gefermenteerd gerstebrood en enzymen gaan eten dan wel innemen. En wanneer ben je begonnen met de adrenal en de capsules? Het zijn zoveel veranderingen voor je lichaam in een korte tijd dat het nu lastig te pinpointen is waar het nu precies aan ligt...

Ik bedoel dit absoluut niet als kritiek, ik vind het bewonderenswaardig dat je er voor de volle 100% voor wilt gaan, maar het is nu lastig om te zien waar het nu precies aan ligt. :wink:

 
De adrenal gebruikte ik al een paar maanden, alleen niet de dierlijke vorm. H2O2 en levertraan ook al weer een poosje, Probiotoca slik ik sinds jaren. Bij een levende bloedanalyse scoorde ik 100% intolerant op melk - en kippen eiwiten. Omdat de eiwitsamenstelling van rauwe melk anders is, dan die van gepasteuriseerde melk, wil ik kijken of ik rauwe melk verdraag. Ik vind het heerlijk namelijk.. Zoals Mike eerder aangaf: dat ik slecht ontgift, kan het zijn dat het er via de huid uitkomt. Het verergert en daar maak ik me een beetje zorgen over. Daarnaast voel ik me wat down en vermoeid. Ik ben iemand die haar werk steeds vol enthousiasme uitvoerde, sinds enkele weken gaat het moeizaam. maar goed, dat staat los van de melk en eczeem denk ik.

En Phoenix, ik hoop dat het niet van de melk is, maar gewoon een reactie dat mijn lichaam moet wennen aan andere voeding. Je hebt gelijk, het kan ook andere oorzaken hebben. Ik denk aan de melk,omdatt het is begonnnen, enkele dagen na het drinken van rauwe melk.

 
Boschje,

Als de hoofdverdachte de melk is, dan is er maar 1 manier om hier achter te komen: de melk tijdelijk weglaten. Als je verder niets verandert en de klachten verdwijnen, dan weet je zeker dat je vermoeden juist is. Zo niet, dan moet je verder zoeken. Het klinkt alsof je veel te weinig maagzuur hebt en dus geen zware eiwitten kunt verteren. Hoe reageer jij op gluten? Dat is waarschijnlijk ook doffe ellende, of niet?

Verder denk ik dat je een onderactieve schildklier hebt. Heb je 's ochtends na het wakker worden en voor het opstaan je okseltemperatuur al eens opgemeten? Als deze onder de 36,5 graden is heb je een trage schildklier. Deze test is BETROUWBAARDER dan een bloedtest van de arts!

Mike

 
Als er al uitslag was voor je begon met rauwe melk, je handen, dan vraag ik mij af of de uitslag in je hals wel met de melk te maken heeft.

Als je iets gaat eten/drinken wat je nog nooit of lange tijd niet hebt gegeten dan zou je kunnen beginnen met theelepel, en na 4 dagen weer een theelepel en het langzaam ophogen. het schijnt dat de mens dit vroeger ook deed, dieren nog steeds. Eerst voorzichtg proeven, afwachten hoe het lichaam reageert en dan pas meer ervan nemen.

Daar heb je nu natuurlijk niets aan, want uitslag en jeuk is ellendig.

Ik neem aan dat je al regelmatig water drinkt, met sole en H202, je kunt de H202 ook spreiden over de hele dag, dus in ieder glas water ipv alleen maar 's ochtends vrij ruime dosering.

stop je met wolvet niet de porieen helemaal dicht?

 
In ieder geval is brood doffe ellende voor me. Ik heb een glutentest gehad, daar kwam niets uit. Zowel bij de internist als alternatief. De bloedtest bij mevr. vink gaf wel intolerantie op granen aan, behalve gerst. Maar ook na het eten van gerstebrod, gaat mijn buik tekeer. Enorm veel gasophoping.

Goed idee van die temperatuur, ga ik doen. Wat te doen als de schilklier inderdaad te traag werkt? Ik heb wel snel last van hartkloppingen en nervositeit. Dat past volgens mij dan weer niet bij een trage schildklier, of toch wel.

Mijn stoelgang is in ieder geval een ramp, zeker zonder hulp, heb ik obstipatie. Ik heb de rauwe melk nog besteld, dus die drink ik nog op. En eigenlijk wil ik het niet laten, omdat ik er zo dol op ben. De eczeem op mijn hand kreeg ik eerder, maar toen dronk ik paarden melk. Daar ben ik mee gestopt en heb het vervangen door rauwe melk. Nog een vraag: kan het ook van lever komen. Vroeger at ik nooit lever, nu twee keer in de week.

 
Als je kunt, stop eens helemaal met brood/granen. Je kunt dan de groente wat opvoeren. Je kunt ook even stoppen met de melk, een paar weken, en dan langzaam weer opbouwen. niet tegelijkertijd ook andere dingen beginnen, zodat je goed kunt kijken hoe het lichaam reageerd.

 
Als ik rauwe geitenmelk laat fermenteren, dan zie ik op sommige plaatsen een geel-oranje verkleuring, hoe komt dat?

Nog nooit voorgehad bij rauwe koemelk trouwens.

 
Ik ben een van mijn eigen teksten over melk nog eens aan het scannen en kom op de volgende zinnen uit:

Quote:
De gepasteuriseerde en gehomogeniseerde melk uit de supermarkt is ronduit ongezond. De vorm van calcium die hierin zit wordt niet goed opgenomen door je lichaam. De verhouding calcium-fosfor-magnesium is in melk ongunstig waardoor er juist calcium aan je botten onttrokken wordt om de balans te herstellen. In de landen waar veel zuivel wordt gedronken komen dan ook de meeste botbreuken voor.


-Klopt de zin over de verhouding van mineralen nog of dit gebaseerd op de angst-voor-lichaamsverzuring?

-Zo ja, hoe verklaar je dan dat botbreuken meer voorkomen in landen waar veel zuivel wordt gedronken en weinig voorkwamen bij Indianen van pre-Columbinaans Amerika?

-Komt het door de pasteurisatie dat mineralen niet goed opgenomen worden?

 
@DenniS,

ik was hier ook al een topic over begonnen, over hoe gepasteuriseerde melk juist osteoporose in de hand werkt.

In de tekst die ik vond, staat dat door het gebrek aan het enzym fosfatase in gepasteuriseerde melk die nodig is om calcium te absorberen, het lichaam het uit de botten gaat halen.

Ik vroeg mij ook af of de calcium zonder dat enzym gewoon niet geabsorbeerd wordt of dat het lichaam effectief gaat lenen van de botten om de calcium te kunnen verteren/ absorberen...?

En in welke verhouding je rauwe en gepasteuriseerde zuivel moet drinken/eten om geen problemen te krijgen. Is er een bepaalde hoeveelheid nodig van enzymen of enkel een minimum om een groter aantal vitaminen en mineralen te kunnen verwerken?

 
Rauwe melk bevat een mooie calcium-fosforverhouding en daarnaast de enzymen om beide opneembaar te maken voor het menselijk lichaam. Door pasteuriseren en homogeniseren zijn beide niet opneembaar, waardoor ze als vrije calcium en vrije fosfor in het bloed circuleren. Er vindt dan zowel kalkafzetting plaats aan bijv. aderwanden en in gewrichten als het ontlenen van calcium of fosfor aan de botten om de overtollige calcium of fosfor in het bloed te neutraliseren. Op het moment dat er mineralen worden onttrokken aan de botten krijg je osteoporose (lage botdichtheid).

Een andere reden is suikerverbranding. Het lichaam is bijzonder snel door zijn eigen glucosevoorraad heen en zal dan eiwitten gaan omzetten in suiker. Deze eiwitten worden onttrokken aan botten en spieren, opnieuw een leenproces.

Als uit studies blijkt dat in landen waar veel gepasteuriseerde zuivel wordt geconsumeerd er ook veel osteoporose voorkomt ligt dat natuurlijk aan de bewerking van de zuivel en niet de zuivel op zich, maar bedenk tevens dat waar men bewerkte zuivel eet men ook sowieso veel bewerkte producten eet, waaronder suiker-, zetmeel- en koolhydraatrijke producten met weinig of geen voedingswaarde. Er zijn dus meerdere redenen aan te wijzen dan zuivelconsumptie alleen. De rode draad is in ieder geval modern gemaksvoedsel.

Verzuring van het lichaam wordt niet veroorzaakt door consumptie van zuurvormend voedsel (dierlijke producten), maar door anaerobe processen die veroorzaakt worden door...daar komt-ie weer: suiker, zetmeel en koolhydraten. Daarnaast zijn bewerkte plantaardige olien en vetten een tweede boosdoener. Zie voor meer info mijn tekst over zuurstoftoevoer naar de cellen.

Mike

 
Van de WAPF site:

"Q. I'm well-aware that raw milk is best, and that's what we drink in our family, but if someone doesn’t drink raw milk, I assume it is best to at least be sure to drink whole milk, but if heating/pasteurizing the milk oxidizes the cholesterol, is it better to say drink either raw milk or NO milk?

A. Regarding milk, the more I learn about pasteurization, the more I realize how harmful it is (for other reasons than the oxidation of cholesterol). And now most milk is ultra-pasteurized, especially most organic milk.

I think if people can't get raw milk, the next best thing is pasteurized (not ultra-pasteurized) cream diluted with water. The fats are much less prone to damage by pasteurization than the water portion of the milk, and at least the fats in cream have not been homogenized. This is what I did for my family when we could not get raw milk. We used diluted cream on porridge and in cooking."

Moet ik daarom nu ook mijn gepasteuriseerde kaas en yoghurt laten staan?

 
Kaas en yoghurt zijn fermentatieproducten. Fermentatie maakt de schade veroorzaakt door pasteurisatue grotendeels ongedaan door de herintroductie van probiotische melkzuurbacterien en enzymen.

Mike

 
@ Mike

ah ok, dat is goed om weten.

Is een soort vaste kaas zoals gouda ook gefermenteerd of enkel dat soort smeuïge kazen zoals bv camambert?

 
Ik was gisteren op bezoek bij een oude - en zeeer gezonde, medicijnloze - oom van mij. Als ik zeg dat hij fitter is dan ik dan lieg ik niet. Zijn vader was boer, hij komt uit een gezin van 9, hijzelf is een jaar of 70 boer geweest en ook veehandelaar. Ik vroeg hem of hij vroeger weleens rauwe melk had gedronken. 'Rauwe melk? Zo van de koe, ongekookt? Nee... nooit!' Hij vond dat maar niks.'Er zitten allemaal bacteriën in die melk. Waarom denk je dat ze de melk zijn gaan koken?'

 
Angst. De mensen zijn toen bang gemaakt voor 'koeien-tbc'. Koeien kunnen helemaal geen tbc krijgen, maar er werd toen handmatig gemolken, dus kon de tbc-bacterie via mensenhanden op de uiers en in de melk terechtkomen. Dan is er nog niets aan de hand, want die bacterien in de melk waar men zo bang voor was rekenden vervolgens probleemloos af met de tbc. Bedenk wel dat tbc de kanker van die tijd was, een dodelijke infectieziekte die vele slachtoffers eiste. 'Tering' noemde men het. Er is dus handig misbruik gemaakt van angst voor een dodelijke ziekte.

Mike

 
ik zat vanmorgen even aan de keukentafel bij mijn bio-boer/buurman (en zag tevens de reetjes lopen in zijn wei, hij vertelde dat deze reetjes erg graag komen weiden sinds hij een grasmengsel heeft met oa klaver erin) en hij gaf mij de naam en het telefoonnummer van Ton Baars, die had hij weer gekregen via Herbert Kremer,waar ze het kruidenmengsel vandaan hebben voor de koeien.

Hij zei dat Ton Baars misschien wel erg geschikt is om te vragen voor de kennisavond op 5 juli. Ik heb even gegoogled, en dat zou zeker leuk zijn geweest, maar Mike komt uiteraard en ado bloemendal/pure graze ook. Dat is voor een eerste avond denk ik meer dan genoeg.

Maar de site is zeker interessant, hij haalt ook westonprice hierin aan.

http://edepot.wur.nl/142085

 
fantastisch nieuws

ik ben de trotse eigenaar van 2 LITER RAUWE MELK

wou dit even meedelen :D

vers van de boer amper 2km van men huis, 0,5€ voor 1 liter

ik kon het niet laten en heb er onmiddelijk van gedronken. LEKKERRRRR !!

de boer zei wel : "je gaat dat toch wel koken?" ik zei bahnee ! puur natuur !!

mijn vrouw wou deze avond pudding maken en de melk dus koken, lijkt me dus geen goed idee volgens hetgeen ik gelezen heb wat betreft verteerbaarheid

dus mag ik aannemen dat niemand pudding maakt ?

 
Gefeliciteerd Jonahtan,

Lekker he die melk.

Waar maakt jouw vrouw dan pudding mee, uit een pakje, nee toch?

Ben benieuwd.

 
eum ja...met een pakje:oops: en dus bij nader inzicht geen goed idee

mijn yoghurt en kefir is net gemaakt

ik vond de melk zo lekker dat ik mijn vrouw verleid heb tot drinken :mrgreen:

en ze vond het ook zeer lekker

morgen verleid ik de kids :wink:

en daarna al men vrienden en kennissen

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.245
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan