ratel ratelt ook even :-)

G

Guest

Guest
Hallo daar,

Jeetje ik zie nu dat ik al een tijdje lid ben maar mij nooit heb voorgesteld?

Of ik lees er weer eens over heen ;-)

Ik ben ratel, vrouw van 38, woon samen met mijn vriend en samen hebben we 5 kids.(15 tot 3 jaar)

Ik werk in de kinderopvang en zie erg veel "ellende" m.b.t. exceem, slechte voeding, gedragsproblemen enz enz.

Zelf ben ik tot bewustzijn gekomen, zo noem ik het omdat ik het zo voel, vanuit een automatische piloot door een kinderpsychiater n.b. wakker geschud.

Mijn eerste dochter nu 12 kwam met 30 weken en 945gr. ter wereld.

Een pittige eigenwijze woelwater vanaf dag 1, een vechtertje,iets om trots op te zijn!

Vanaf haar derder begonnen de problemen, voornamenlijk gedrag en poepen.

Ben sindsdien van hot naar her gegaan,noem het maar op en ik ben er geweest.

Tot ze haar de adhd stempel gaven nav een lijst (DSM) in te vullen en een kort gesprekje met school.

Mijn gevoel en instinct gaven aan dat dit niet klopte en ik weigerde ook aan de ritalin te gaan.

De kinderpsychiater (alternatief type) begon over E nummers waaronder E621 en Aspartaam om deze te verwijderen uit de voeding.

Toen ben ik het internet opgegaan en ben me dood geschrokken wat wij als vanzelfsprekend gezond allemaal naar binnen werken.

Ze konden me op laten nemen die dag zo van slag was ik, alsof iemand me met een moker op het hoofd sloeg.

Heb alle eten uit de kast verwijderd waar ook maar iets van een E op stond die niet van natuurlijke afkomst was.

Toen het boekje wat zit er in uw eten aangeschaft en langzaam nieuwe producten gaan kopen.

Wat lezingen bezocht waaronder 2 van de bigg boss hier ;-)

Dennis heb ik nog gezien meende ik, je kwam later binnen en had een mooie hoge hoed op.

Goed we eten zoveel mogenlijk zonder e nummers en na veel gesprekken is ook de diagnose adhd verwijderd uit het verslag van de instantie, conclusie; kind reageerd op voeding.

Zoals vele denk ik,maar goed.

We hebben er allemaal baat bij al zijn we er nog lang niet, het is lastig om met kinderen "anders" te eten in deze maatschappij, op school, kdv, bso, peuterspeelzaal enz enz.

Niet iedereen ziet wat ik zie en leeft nog op die piloot die ik allang heb uitgezet, ik stuur zelf.

Ben wel een koppige en hou mijn poot stijf,maar kost me veel energie.

Wij zijn op de goede weg................

Ik haal veel info vanuit dit forum, vooral het hoe, wat en waarom,maar neem niets vanzelfsprekend meer aan.....................

Ik doe zoveel mogenlijk vanuit logica en gevoel, zeg ik dat zo goed, ja denk het wel.

Als het niet goed voelt werkt het niet.

Hoe gezond je ook bent, hoe veel je ook beweegt enz, zolang je niet in de goede flow zit, alles in balans is zal je lichaam "demnonstreren".

tot later.................

groetjes Ratel

 
Ratel, fijn dat je je voorstelt en wat heb jij een leuke manier van schrijven.

Soms is het inderdaad erg moeilijk om je kinderen gezond te laten eten, aangezien je dan pas merkt hoe krom de omgeving in elkaar steekt. Op school, bij vriendjes thuis, in de winkels/restaurants, op straat, de markt...ga maar door.

maar alleen al het feit dat je thuis gezond kookt, ze leert over voeding, dan ben je al een heel eind hoor.

Gelukkig kom ik in de krant en in de buurt steeds meer mensen tegen, ook professioneel, die zich verdiepen in gezonde voeding en gezonde dieren op mineraalrijke gronden. Biologische boeren, natuurwinkels, artsen die zich om laten scholen,. streekmarkten, etc.

Ik denk dat ik ook vooral werk vanuit gevoel en logica, en minder op (wetenschappelijke) kennis.

 
dank je wel, ben bekend met chaotisch schrijven en heb beeld bij alles wat ik hoor en zeg, best leuk eigenlijk.

Ik zelf zou ook de stempel adhd dragen denk ik, maar ook die van autist en hsp-er enz.

Ik vind al die stempels maar zo zo al ben ik er wel van overtuigd dat er mensen zijn die op een ander bewustzijnsniveau leven, zo ook kinderen.

Mensen die voelen, in de flow zijn, als je snapt wat ik bedoel.

Ik zelf heb erg "last" van sychroniteit, heb veel dingen als dubbele cijfers zien, ergens aan denken en dan gebeurd er iets wat precies daarmee verband houd.

Iets waar ik het over heb en dan 5 minuten laten gaat de telefoon of zie ik dat gebeuren, heel apart,maar stoort me niet echt.

Ik heb er inmiddels een boek over gekocht maar kom er niet toe het te lezen.

Ben erg nieuwsgierig,maar merk dat de vele informatie me af en toe oplokt en ik niet goed weet waar te beginnen of welke weg te gaan waarin ik mij wil verdiepen.

Kinderen is toch mijn ding en ik heb het gevoel dat ik daar iets mee moet, mensen wakker schudden en laten zien dat alles niet is zoals het lijkt en dat je het stuur in eigen hand kan nemen, dat niet alles wat er gezien en gezegd wordt per definitie het goede is.

Mensen zijn net schapen en nemen vanzelfsprekend aan dat wat bv de media of de dokter zegt wel zo zal zijn,mensen doen aan symptoombestrijding en kijken niet waar iets vandaan komt, de makkelijke weg zeg maar.

Ik zie idd ook meer en meer mensen stil staan en nadenken over voeding.

Ik wordt gelukkig niet voor gek verklaart,maar het is lastig om in gesprek te gaan met een school als je ziet dat een traktatie zo enorm is en bomvol e en suikers,maar men alleen maar denkt ja de kinderen vinden het anders geen feest.

Volgens de leraar van mijn dochter zouden de kinderen het er volgend jaar nog over hebben wanneer ze niet op ijsjes, chips in alle soorten en 6 soorten snoep zou trakteren.

Als ouder moet je zelf continue initiatief nemen om je kind toch te laten participeren aan de groep zonder dat het een buitenbeentje wordt.

Sommige ouders vragen mij waarom ik anders eet en er zo op let, dan begin ik het ritalinverhaal en onze ervaringen omtrent hoe we nu aan tafel zitten, in gesprek i.p.v. gillend en hopend dat het eten binnen 15 minuten voor bij is en het bedtijd is.

Ik las ergens, door dennis volgens mij, dat hij eigenlijk wienig meer op visite o.i.d. gaat omdat mensen niet datgene in huis hebben wat hij eet of het niet op een bepaalde wijze bereiden, ik merk dat ik mijn kinderen ook wel partijtjes ontneem of activiteiten van school, puur omdat ik weet dat wat er te eten is veel is en heel veel bagger.

Ik heb het daar best moeilijk mee, doordat mijn kids zo sociale activiteiten missen waarover later nog gesproken wordt en zij dan niet mee kunnen doen.

Je hoort het al, ik ratel erop los ;-)

Ik stop maar weer even.

groetjes

 
ik probeer ze wel bewust te maken, geef ze toch maar gezonde dingen mee, en sommige dingen laat ik maar gaan. Ik heb er soms wel moeite mee hoor.

Krijg je een bericht van school waarbij ouders dringend verzocht worden hun kinderen voor de pauze toch vooral fruit of zo mee te geven, ipv snoep/koeken/repen. Ze maken zich ernstig zorgen hiervover, blaBLA.

ben je amper 2 weken verder, EK voetbal, is er..leuk..een poole in de klas, wordt er aan de kinderen gevraagd snoep mee te brengen naar school om dit in een grote pot te stoppen. Werkelijk....

Schoolreisjes: snoep mee voor onderweg, ijsjes/chips en friet overdag in het pretpark.

 
haha ja ik heb met de directeur kort gesproken over eten en drinken op schoolreis.

Ik heb gezegd dat we met zijn allen moeten consuminderen en i.p.v. een ketting rijgen van drop met snoepjes eraan wellicht aan een leuk spel kunnen denken waarbij de kinderen elkaar beter leren kennen i.p.v de kids volstoppen met suiker waar ze weer 'onhandelbaar' door worden in de klas.

Ik moet zeggen dat ik gekozen heb nu voor een andere school dan waar onze 12-jarige heen gaat,waar ik totaal geen begrip vond of respect voor de etenswijze.

Moet zeggen dat ik blij verrast was dat de juf mij vroeg om op een briefje te schrijven wat ze die dag kregen met schoolreis en of ik een alternatief wilde mee geven.

Fantastisch en heb dit ook meteen uitgesproken naar de school.

Volgende week eten ze patatjes op school om de overblijf te promoten, daar ga ik weer met een potje mayo achteraan ;-)

Fruit eten wij hier thuis alleen biologisch, op het kdv krijgen ze minimaal aan fruit en aardbeien/druiven heb ik verboden vanwege de gifstoffen, alsof ik weet waar het meeste op/in zit?

Het scheelt nu ze op school zit, de 1-na jongste, ik geef mee wat ik graag zie dat ze eet, ze zijn echte fruiteters dus dat scheelt.

Op school mag ze van mij niet ruilen met fruit, ik heb bio en de anderen vaak niet.

Zelf eet ik bv als ik brood eet, zuurdesem,maar het is te duur om het hele gezin mee te voeden.

Mijn vriend eet zoals hij wil en we respecteren elkaar hierin, zolang het niet qua financien te gek wordt.

De kinderen zeggen vaak zelf, zit daar e in? dan mag ik het niet of ze zeggen tegen de juf of degene die de traktatie doet, die ruil ik wel even met mama tegen zonder e, die heeft mijn mama wel.

Ze weten precies wat ze wel en niet mogen van mij, op tafel weten ze excact wat van papa is en wat wij eten en maken er geen probleem van.

Wanneer er gesnoept wordt is dat ook 1 of 2 snoepjes en niet een doosje of handvol, zolang ik ze zo ermee opvoed weten ze niet beter en benoem dit ook bij buitenstaanders of logeerpartijtjes.

 
Rateltje, maak je zuurdesembrood zelf. Ons kost een zwaar brood 1.40 aan speltmeel) en het gebruik van de oven. Meer niet.

Eenmaal in het ritme kost het niet eens veel tijd, je moet wel tijd nemen om het desem te laten activeren en te rijzen(12 uur).

De sneetjes zitten enorm, dus 1 a 2 is meer dan genoeg, en erg lekker als je deze nog even in de broodrooster doet.

Mijn man en de jongste eten alleen nog dit brood, met roomboter of met kaas.

Ik alleen nog als ik lekker hete bouillon eet, met een geroosterd boterhammetje, echt lekker. En dit brood blijft knapperig, ook al doop ik het in de soep.

Wij kopen het speltmeel(dinkelmeel) overigens in Duitsland, veel goedkoper dan hier en in iedere goede supermarkt te koop.

 
zuurdesembrod koop ik bij de natuurwinkel.

Ik heb geprobeerd brood te bakken,maar ze zakken steeds in :-(

Via de molennaar zuurdesem opgehaald en weer proberen,maar het lukt niet heel erg of het brood (oven) is te droog.

Wie weet vind ik nog eens een goed recept wat mij wel lukt en lekker is :)

 
Erik heeft het recept van een belgische site gehaald, werkt erg goed hoor.

Het desem maak je gewoon van het meel, met water. De eerst keer duurt het wel 5 a 6 dagen. Na 3 of 4 dagen, als er bubbeltjes verschijnen moet je het desem voeden met een meelpapje, en het desem 2 x per dag doorroeren.

Als je eenmaal aktief desem hebt gaat het sneller.

 
heb je een link voor mij voor het recept?

Ik ben veel eerder vol van zuurdesembrood en heb minder een dip na het eten smiddags, eerder "kakte" ik altijd in.

 
Maar je hebt na het eten van zuurdesem dus ook nog wel degelijk een dip? Jouw woorden lijken dit te zeggen. Deze dip is wat een Engelse vriend van mij 'post-carbohydrate narcosis' noemt, oftewel: slaperigheid na het eten van koolhydraten. Ik kan me nog herinneren dat ik na consumptie van een stamppot spontaan in een diepe coma viel op de bank! Dit is allemaal weg nu ik niet of nauwelijks nog carbs consumeer. Misschien een idee om het brood gewoonweg te laten staan?

Mike

 
Ik heb zo'n enorme dip altijd tegen de middag, ongeacht of ik eet, en wat ik eet. Ik eet vrijwel geen koolhydraten meer en al helemaal nooit 's middags. Dus wat is het dan?

 
Mike, het maakt dus niet uit voor de middagvermoeidheid, veel koolhydraten, weinig kh, geen kh, minder koolhydraten. Altijd tegen de middag aan is het gedaan met de energie.

 
nee ik heb juist nu minder last van een dip, eet pas sinds een kleine maand zuurdesembrood.

Het bevalt mij stukken beter, al is het wel droger,maar de roomboter (leesdikkeklodders)maakt veel goed.

ben inmiddels voor 70 % gestopt met aardappelen en minder tomaten, at hier best veel van.

Doordat wij nu een moestuin hebben eet ik meer sla, andijvie, spinazie enz. heerlijk extra groente i.p.v. aardappelen.

ben nu kefir aan het maken, heel apart en wonderlijk vind ik dit proces.

Nu nog rauwe melk zoeken bij de boer, lastig zonder auto, afstanden zijn behoorlijk dan.

Ik zuig me vol met informatie op het net,maar vind het best lastig een goede manier te vinden waardoor ik het ook blijf begrijpen.

Ik mag graag snappen waarom ik de dingen doe die ik doe ;-)

 
Quote:
nee ik heb juist nu minder last van een dip, eet pas sinds een kleine maand zuurdesembrood.


Kijk, nu zeg je precies hetzelfde als voorheen. Je hebt nu MINDER last van een dip t.o.v. de dip die je ervaarde na consumptie van niet-desembrood. Oftewel: de dip is er nog steeds, maar dan minder, omdat dit een betere broodvariant is. Ik zeg dus: geen brood, geen dip, of het nu desem is of niet.

Mike

 
@Rateltje,
Quote:
ben inmiddels voor 70 % gestopt met aardappelen en minder tomaten, at hier best veel van.



Waarom stop je niet helemaal met de piepers en tomaten?

Lia

 
ik ben al blij met minder?

Er is zoveel veranderd bij mij de afgelopen 2 jaar en ben een heel ander pad ingeslagen.

Waarom ik niet volledig stopt met aardappelen en tomaten is mede doordat de vele veranderingen, lees drastisch qua voeding, een enorme inpact heeft op mijn gezin.

Dit was ook heel lasig,maar doordat ik het gevoel had dat dit goed was wat ik deed en doe, ben ik gaan lezen en verdiepen zodat ik mijn vriend en (puber) kind kan uitleggen waarom ik denk dat bepaalde voeding slecht of juist goed voor je is.

Drastisch werkt niet,ik denk dat ik dan binnen no time een alleenstaande moeder ben ;-).

Zoals ik het nu doe stapsgewijs met uitleg ben ik al vele stappen verder en voelen wij ons er allemaal goed bij.

Daarnaast zijn de financiele middelen en de kijk van mijn vriend op biologische producten of bv i.p.v. kuipboter uit de supermarkt naar bioroomboter en plantaardige een hele stap, hij kijkt naar de prijs, niet naar de inhoud.

Ik eet met mijjn kinderen nu bv. alleen maar bio vlees en voornamenlijk rund.

Het betaalbare en acceptabele aanbod is gering, eens per week zijn wij dan ook vleesloos.

Het is erg lastig wanneer je uit een leventje van automatische piloot met veel zakjes en pakjes, kant en klaar gaat naar bewust kijken wat je eet en waarom, wat je nodig bent en wat overbodig is.

Maar alle pakjes en zakjes zijn weg, bio is vollop en suikers een groot deel verminderd.

Ookmde kinderen met name de kleintjes accepteren wanneer ze een alternatief krijgen voor bv traktatie en vragen nu anderen al: "zit daar E in,dat mag ik niet".

Ik vind dat heel wat en merk soms weerstand van de buiten wereld, anderen zijn nieuwsgierig en weer anderen kijken je aan slof je niet goed bij je hoofd bent.

kortom, het hebben van veel jonge kinderen (3-15jr)die zich bevinden op scholen, kdv, bso, verenigingen, het leven in ons gezin, de manier waarop we met voeding omgaan, de verschillende blik van ons ouders en anderen maken het best lastig.

Je stapt niet zo maar even op een ander eetpatroon.

Verder weet ik soms echt niet wat ik moet eten of wat ik met bepaalde producten kan.

Nu heb ik bv voor het eerst een kefirplantje staan in een pot melk.

Ik wil eerst begrijpen wat het is, wat het doet en wat ik ermee kan.

Dat kost tijd.

Jeetje wat een verhaal haha, das ratel!

Ik vind het erg leuk hier te lezen omdat er zoveel informatie en verdieping is op onderwerpen, tot in de detail soms.

Ik heb er veel aan,maar de buitenwereld, ook de mensen met andere visies , hebben soms info die het tegenstrijdig maken en je weer doet twijfelen.

Nou ik stop maar weer, bedankt voor de reacties voor nu

rateltje

 
bovenstaande maakt ook dat ik "meedraai" in de gewoontes van dit gezin,met een vriend die het allemaal maar zo zo vindt, het oke vind zolang het voor hem niet te ver gaat.

wat dat betreft zitten we op een andere lijn/niveau,maar goed, hij wijkt inmiddels meer naar mijn kant af door de ervaringen die hij heeft en de dingen die hij merkt en ziet sinds we anders omgaan met voeding.

Ik denk dat ik op de goede weg zit!

Een alternatief voor brood vind ik lastig, als je bedenkt dat wij normaal starten met brood/pap, tussen de middag brood, avond is warm eten en dat stramien is moeilijk te doorbreken als je geen alternatieven weet.

 
Als alternatief voor brood heb ik op het moment rijstwafels. Ik weet alleen niet of dit beter is of niet. De kinderen van mijn zus (waar ik regelmatig eet) vinden ze heerlijk.

 
heb ik deze week ook gedaan op het werk.

straks kefir/yoghurt als alternatief wellicht.

Zo om de 2 dagen eet ik roerei 3 met allerlei kruiden, vind ik heerlijk.

Ik start met fruit smorgens nu.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.746
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan