Privacy (op computer, telefoon en meer)

https://www.nu.nl/economie/6394765/...anwege-agressie-en-bedreigende-situaties.html

Albert Heijn start pilot met bodycams vanwege agressie en bedreigende situaties​


5 mei 2026
Albert Heijn gaat een pilot doen met bodycams in een aantal winkels in Amsterdam en Rotterdam. Dat doet de supermarktketen naar aanleiding van agressie en bedreigende situaties waarmee winkelmedewerkers te maken krijgen.
De pilot wordt gedaan in vier winkels in Amsterdam en Rotterdam, bevestigt een woordvoerder van Albert Heijn aan NU.nl na berichtgeving in het AD. De bodycams worden gedragen door externe beveiligers die al in die filialen werkzaam zijn.
De bodycams zijn bedoeld om te helpen de-escaleren in "specifieke situaties". "Het zijn geen camera's die standaard de hele dag alles opnemen. Omdat dit zorgvuldig moet gebeuren, werken we met getrainde beveiligers en duidelijke afspraken over het gebruik."
Albert Heijn start de pilot naar aanleiding van "agressie of bedreigende situaties", waar winkelpersoneel soms mee te maken krijgt. "Dat is volstrekt onacceptabel." Na de pilot evalueert het bedrijf wat het effect is.
Albert Heijn is niet de eerste supermarktketen die bodycams in winkels inzet. Twee jaar geleden nam Dirk hetzelfde besluit voor zo'n veertig winkels.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is kritisch op het gebruik van bodycams in openbare winkels. "De inzet van bodycams heeft een grote impact op de privacy en vrijheden van klanten. Het mag alleen in uitzonderlijke gevallen, als de beveiliging van werknemers niet op andere manieren kan", laat een woordvoerder van de privacywaakhond weten aan het AD.
 
Laatst bewerkt:
Even vertaald:

snap je wat er net met je computer gebeurd is..

Google Chrome heeft stiekem een AI-model van 4 GB op je apparaat gedownload. Zonder te vragen.. Zonder het je te vertellen..

Het heet weights.bin. Het zit diep in je systeemmapjes. Het voedt Gemini Nano - Google's on-device AI.

En als je het verwijdert? Dan downloadt Chrome het automatisch opnieuw. Alsof er niets gebeurd is.

Gewoon Google die besluit dat jouw harde schijf hun opslagunit is.

Bij 1 miljard Chrome-gebruikers - dat zijn 4 MILJARD gigabytes aan data die stilzwijgend over het internet geduwd worden.

Alleen al de CO2-voetafdruk komt overeen met tienduizenden auto's die een jaar lang rijden.

Controleer je schijf nu meteen:
📁 %LOCALAPPDATA%\Google\Chrome\User Data\OptGuideOnDeviceModel

Om het te stoppen: chrome://flags → schakel Optimization Guide On Device Model uit → herstart Chrome → verwijder de map.

Deel opnieuw zodat mensen weten wat er op hun computers staat.
 
De Europese Unie bereidt zich voor op de volgende fase van censuur, met een verbod op VPN's.

Ze maken zich zorgen dat Europese burgers VPN's zullen gebruiken om anonieme sociale mediaprofielen aan te maken vanuit landen buiten de EU.

Als Europeanen anoniem zijn, kunnen ze niet worden gearresteerd voor hun online meningen.
 
Kijk, daar komen al leuke oplossingen:

Iemand heeft net een volledig ongecensureerde AI open-source gemaakt die volledig draait vanaf een USB-stick.

Het heet Portable-AI-USB. Steek het in elke Windows-, Mac- of Linux-machine en chat met Llama 3, Mistral of NemoMix 12B zonder internet, zonder sporen en zonder gegevens achter te laten op de host.

100% Open Source.


Ziet er wel wat ingewikkeld uit:

Volledige stapsgewijze handleiding voor het installeren van Portable-AI-USB
Gemeenschappelijke voorbereiding (verplicht voor Windows, Mac en Linux)
1Aanbevolen USB-stick
◦Minimum 16 GB (beter 32 GB of 64 GB).
◦Formatteren als exFAT (werkt op alle 3 systemen).
2Download het project
◦Ga naar:
table-AI-USB

◦Klik op Code → Download ZIP.
◦Extraheer de ZIP en kopieer ALLE bestanden naar de hoofdmap van de USB-stick.
3Internet is alleen nodig bij de initiële installatie (om de modellen te downloaden).

Windows
Installatie (slechts één keer):
1Steek de USB-stick in de Windows-computer.
2Open de USB-stick en dubbelklik op install.bat.
3Kies het model dat je wilt (bijv. 1 = NemoMix 12B ongecensureerd, 5 = Llama 3.2 3B licht).
4De AnythingLLM-installer opent automatisch:
◦Wanneer er wordt gevraagd naar “Install Location”, klik op Browse en selecteer de map anythingllm die zich op de USB-stick bevindt.
5Wacht tot het klaar is en sluit de installer.
Om te gebruiken:
•Dubbelklik op start-windows.bat.
•De AnythingLLM-interface opent automatisch.
•Houd het zwarte venster (terminal) open.
•Om uit te schakelen: druk op een willekeurige toets in de terminal.

Mac
Installatie (slechts één keer):
1Steek de USB-stick in de Mac.
2Open de USB-stick en dubbelklik op install.bat (het werkt ook op Mac).
3Kies het model.
4De AnythingLLM-installer opent:
◦Selecteer handmatig de map anythingllm op de USB-stick.
Om te gebruiken:
•Dubbelklik op start-mac.command.
•Bij de eerste keer downloadt het de Mac-engine (~2 minuten).
•De interface opent vanzelf.
•Om uit te schakelen: druk op Enter in de terminal.

Linux
Installatie:
1Steek de USB-stick in.
2Open een Terminal in de map van de USB-stick (rechtsklik → Open in Terminal).
3Maak de scripts uitvoerbaar:
chmod +x http://start-linux.sh
http://preflight-check.sh
http://install.sh
http://install-core.sh

4
5Voer de preflight uit:
bash http://preflight-check.sh

6
(Het voert de installatie automatisch uit).
Om te gebruiken:
1Open de map ANYTHING LLM op de USB-stick en voer de AppImage uit.
2Houd de terminal open.
3Om uit te schakelen: druk op Enter in de terminal.

Belangrijke tips (geldig voor iedereen)
•Model wisselen: Ga naar Settings → LLM → selecteer een ander model.
•Meer modellen toevoegen later: Voer opnieuw install.bat uit (of http://install.sh
op Linux).
•Padprobleem op een andere PC (Windows): Voer opnieuw start-windows.bat uit — het wist de cache automatisch.
•Contextgrootte: Na installatie, bewerk het bestand anythingllm_data/storage/.env en wijzig OLLAMA_MODEL_TOKEN_LIMIT=4096 als je meer context wilt.
•Ejecteer altijd veilig de USB-stick voordat je hem verwijdert.
Klaar! Na de initiële installatie hoef je alleen maar de USB-stick in te pluggen en het bijbehorende start-xxx-bestand voor jouw systeem uit te voeren.
 
Kijk, daar komen al leuke oplossingen:

Iemand heeft net een volledig ongecensureerde AI open-source gemaakt die volledig draait vanaf een USB-stick.

Het heet Portable-AI-USB. Steek het in elke Windows-, Mac- of Linux-machine en chat met Llama 3, Mistral of NemoMix 12B zonder internet, zonder sporen en zonder gegevens achter te laten op de host.

100% Open Source.


Ziet er wel wat ingewikkeld uit:



 
ALARMEREND: Google behandelt privacy nu standaard als verdacht gedrag. Gebruikers van GrapheneOS, CalyxOS, /e/OS en andere deGoogled Android-telefoons worden buitengesloten van miljoenen websites tenzij ze de exacte Google Play Services-software installeren die ze bewust hebben verwijderd.

GrapheneOS wordt aanbevolen door de EFF en gebruikt door journalisten, advocaten en activisten in risicovolle omgevingen. Het publiek dat het meest waarschijnlijk Google's datapraktijken leest en weigert akkoord te gaan met de voorwaarden, wordt nu gemarkeerd als frauduleus vanwege precies die beslissing.

Wat is er gebeurd?:
▪️ Google kondigde "Cloud Fraud Defense" aan op Cloud Next op 22-23 april 2026, en noemde het "de volgende evolutie van reCAPTCHA". Bestaande reCAPTCHA-klanten werden automatisch gemigreerd.
▪️ Wanneer het systeem verkeer als verdacht markeert, is de oude klik-op-de-bus-puzzel verdwenen. Gebruikers krijgen in plaats daarvan een QR-code.
▪️ Het scannen van de QR-code vereist Google Play Services die op het apparaat draait. Snapshots van de Internet Archive tonen aan dat deze eis al sinds ten minste oktober 2025 actief is, stilzwijgend uitgerold gedurende 7 maanden voordat iemand het opmerkte.
▪️ Geen Play Services = geen QR-scan = buitengesloten.

Het grotere plaatje:
▪️ Google probeerde dit al in 2023. Het heette Web Environment Integrity (WEI), en het zou Google hebben laten beslissen welke apparaten "echt genoeg" waren om toegang te krijgen tot het web. Normeringsinstanties en het publiek duwden hard terug, en Google schrapte het. Drie jaar later is hetzelfde idee terug, alleen nu verborgen achter een QR-code in plaats van een browserfunctie.
▪️ reCAPTCHA draait op miljoenen websites. Elke ontwikkelaar die het blijft gebruiken, vertelt nu standaard aan deGoogled Android-gebruikers dat ze niet welkom zijn...
 

Odido na megahack door ShinyHunters: 'Geen compensatie voor klanten'​

Tech-nieuws

Odido gaat klanten niet compenseren nadat persoonsgegevens van miljoenen accounts zijn gestolen bij een cyberaanval in februari. Dat bevestigt een woordvoerder na uitspraken van topman Søren Abildgaard in De Telegraaf. Volgens de CEO is niet vastgesteld dat het telecombedrijf regels heeft overtreden.

Bij de aanval van hackersgroep ShinyHunters werden volgens Odido gegevens van 6,2 miljoen accounts buitgemaakt. De hackers eisten losgeld voor de gestolen data, maar het telecombedrijf besloot niet te betalen.

In de onderstaande video legt ethisch hacker Sijmen Ruwhof uit waarom hij het onverantwoord vindt dat Odido de hackers niet heeft betaald:


'Ongekend': hacker haalt uit naar aanpak Odido


3:36

'Ongekend': hacker haalt uit naar aanpak Odido​

Veel (oud-)klanten van Odido vielen in de dagen na de hack over het gebrek aan communicatie vanuit het bedrijf. Slechts mondjesmaat werden er mails verstuurd met de mededeling dat hun gegevens waren buitgemaakt door criminelen.

In een uitgebreide reactie legt Abildgaard dinsdag uit hoe het bedrijf de aanvallen heeft ervaren, welke lessen zijn geleerd en hoe het nu verder wil.

'Geen normale aanval'

Abildgaard noemt de hack in video's aan klanten "geen normale aanval". Volgens hem was het een bewuste keuze om geen geld over te maken aan de cybercriminelen, ook al wist Odido dat de gegevens daardoor mogelijk openbaar zouden worden gemaakt.

"Ik geloof er sterk in dat criminelen niet moeten worden beloond voor illegale activiteiten", zegt de topman. "We wisten dat dit kon betekenen dat de gestolen data openbaar zou worden. Toch vond ik dit uiteindelijk de verantwoorde keuze."

Stel Hartvannederland.nl in als voorkeursbron op Google

Maatregelen

Odido zegt de beveiliging nu verder te willen aanscherpen. Het telecombedrijf belooft extra maatregelen om klanten beter te beschermen tegen nieuwe cyberdreigingen. Zo kunnen klanten via "Check je gesprek" controleren of ze echt contact hebben met Odido. Eerder liet het bedrijf al weten dat klanten toegang krijgen tot beveiligingsdienst F-Secure.

Daarnaast zijn speciale hulplijnen ingericht voor klanten met een verhoogd risico en voor mensen ouder dan 65 jaar. Het serviceteam helpt klanten te controleren welke persoonlijke gegevens mogelijk zijn geraakt door het datalek.
 
Brakend ja 😁

❗🚨 BRAKEND: Microsoft heeft het topmanagement van zijn Israëlische dochteronderneming ontslagen na een intern onderzoek naar het gebruik van Azure door het Israëlische Ministerie van Defensie. Landelijk algemeen directeur Alon Haimovich is weg, samen met verschillende managers van de afdeling governance.

Het onderzoek stelde vast dat Israëlische defensie-eenheden Azure-servers in Europa gebruikten op manieren die in strijd waren met de voorwaarden van Microsoft en het bedrijf blootstelden aan juridisch risico in de EU. Het management van Microsoft Israël verzweeg dit tegenover het hoofdkantoor.

Microsoft had al in september 2025 de banden met IDF-eenheid 8200 verbroken. Het onderzoek concludeerde dat dit slechts een deel van het probleem was.

Microsoft Israël valt nu onder Microsoft Frankrijk. De verlenging van het contract met het Ministerie van Defensie loopt af eind 2026.
 
Joodse miljardair Michael Milken waarschuwt dat de hele wereld binnenkort gedwongen zal worden hun digitale gezondheidsgegevens op hun telefoons te laden en te vertrouwen op een AI-arts voor medische zorg.

“Het duurt niet lang meer voordat je een medische teamgenoot hebt die al je klinische informatie en al je medische informatie heeft.”

“Deze zullen op een dag beschikbaar zijn voor elke persoon op de planeet.”
 

‘Het spijt ons’, zegt topvrouw over datalek Odido: ‘We zijn persoonlijk bedreigd’​

Odido-bestuurders, -werknemers en zelfs familieleden zijn bedreigd door hackers. Dat zegt commercieel directeur Tisha van Lammeren over het grote datalek bij de internetaanbieder in februari. „Wij zijn aangevallen door zeer gevaarlijke, zware criminelen.”

Jelmer Luimstra
12 mei 2026

Odido belandde de afgelopen maanden in een lawine van kritiek, nadat hackers de gegevens van ruim zes miljoen klanten buitmaakten. Doordat Odido geen losgeld betaalde, belandden privégegevens zoals banknummers, ID-gegevens en mailadressen op het darkweb.

Commercieel directeur Tisha van Lammeren heeft het geweten, zegt ze in een interview met deze site. „Toen duidelijk werd dat wij de hackers niet gingen betalen, waren heel veel klanten héél erg bezorgd. Sommigen waren boos. Dan zit je in het rood en dat is zich nu aan het herstellen.”
„Uiteindelijk ben ik pas weer tevreden wanneer we weer op het oude niveau zitten”, zegt Van Lammeren, tevens lid van de bestuursraad. „Odido was en is een merk dat vertrouwd en omarmd werd door onze klanten. Daar wil ik naar terug.”

Klanten klaagden dat de communicatie bij Odido heel beroerd was.
„Ik wil daar nuance op aanbrengen. Ik heb 6,4 miljoen mensen een persoonlijk bericht gestuurd. Enkele dagen nadat we wisten dat de gegevens waren gelekt, hebben we klanten direct een notificatie gestuurd. Ook openden we meteen een online landingspagina met updates en schaalden we onze klantenservice op naar meer dan 140 mensen.”
„Dat we daarna wat stiller werden, was omdat we een best complex forensisch onderzoek ingingen. We wilden eerst onze analyse afronden. Er verscheen een hoop door ShinyHunters (de hackersgroep, red.) gedeelde misinformatie in de media. Alles in ons riep om daar iets over te zeggen. We wilden alleen niet iedere keer op berichten reageren, terwijl we nog niet zeker wisten of het klopte. Wel snap ik helemaal de emotie. Zo van: waarom heb je me, bij wijze van spreken, niet wekelijks een update gestuurd?”
„Ik heb erdoor geleerd dat je tussentijds meer moet communiceren. Als dit nog eens zou gebeuren, zou ik daarom kiezen voor wat meer tussentijdse updates. Dan kun je zeggen: dit wordt er in de media gezegd, maar we zijn het aan het onderzoeken.”

Waarom kwamen er nooit heldere excuses van Odido?
„Toen ik er op de dag van het lek op camera over geïnterviewd werd door twee nieuwspartijen, was mijn eerste zin ‘het spijt me’. Dat dat niet is uitgezonden, daar kan ik niet zo heel veel aan doen. In de mails naar onze klanten staat heel duidelijk dat het ons betreurt. Ook Søren (Abilgaard, directeur, red.) zegt op video dat het ons spijt. Dat is ook écht zo.”
„Je kan soms zeggen dat het je spijt, terwijl het niet wordt ontvangen. We hebben dat meerdere momenten laten blijken, omdat we dat echt zo voelen. We vinden het echt heel vervelend dat dit is gebeurd.”
Dus u zegt nu heel helder ‘sorry’?
„Wij zeggen: het spijt ons. We hebben dat vaker gezegd, maar ik weet niet of het genoeg is geweest. Klanten zijn boos en wij moeten nu werken aan het herstellen van dat vertrouwen.”
Wij zeggen: het spijt ons
Tisha van Lammeren, Odido
Veel klanten zijn laaiend dat hun gegevens zijn uitgelekt. Ze willen geld zien. Snapt u dat?
„Natuurlijk begrijp ik dat klanten daar boos over zijn. Een aantal van die klanten vindt een compensatie redelijk, dat begrijp ik. We zijn immers een groot bedrijf en er zijn heel veel data gelekt.”
Waarom compenseert u gedupeerden dan niet?
„Compensaties zijn van toepassing bij aantoonbaar nalatig gedrag, waardoor klanten schade hebben geleden. Dat zien wij niet. Ik kan jou compenseren, maar dit is geen geldkwestie. We hebben hier te maken met een context waarin dit soort aanvallen heel vaak plaatsvinden.”
„Wij moeten nog meer versterken in onze beveiliging, zodat dit aanvalspad niet nog eens wordt ingezet. Daar hebben klanten uiteindelijk wat aan.”
Maar als je ID-gegevens al op straat liggen, heb je daar weinig aan. Die gegevens heb je met een bedrijf gedeeld, dus wil je een vergoeding.
„Met die gegevens kun je in principe niet superveel, dus er is geen noodzaak om je paspoort te vervangen.”
Fraude ligt op de loer.
„Wij hebben onze klanten daarom gewaarschuwd: wees alert op verschillende manieren van oplichting. Dat neemt niet weg dat het nog steeds heel vervelend is dat gegevens zijn gelekt.”
Claimstichting Consumers United in Court baalt ervan dat u niet compenseert. De stichting wijst erop dat Odido wel degelijk regels heeft overtreden. Zo zijn gegevens van klanten te lang bewaard, zijn waarschuwingen van Salesforce genegeerd en zou er al identiteitsfraude plaatsvinden met gestolen klantgegevens.
„Ik begrijp dat dat wordt gezegd, want je moet natuurlijk munitie hebben om een claim in te dienen. Deze beweringen ga ik allemaal niet bevestigen, want het is niet conform wat wij weten en zien. Die beweringen komen voornamelijk uit de media (ook deze site berichtte erover, red.). Ik ken al deze verhaallijnen.”
„Wij weten dat we de regels niet hebben gebroken en wij leggen verantwoording af naar onze klanten. Ook zijn we in volledige transparantie met de Autoriteit Persoonsgegevens en de RDI (Rijksinspectie Digitale Infrastructuur, red.) in gesprek over dit onderwerp.”
We zijn aangevallen door zware criminelen. Ze hebben ons persoonlijk bedreigd
Tisha van Lammeren, Odido
Er is behoorlijk wat misgegaan bij Odido, maar het management zit er nog. Moet u niet opstappen? Of iemand anders?
„Ik snap deze vraag. Zeker als bestuurder moet je jezelf regelmatig achter je oren krabbelen of je het juiste doet. Wel wil ik één ding benadrukken: wij zijn aangevallen door zeer gevaarlijke, zware criminelen. Ze hebben ons persoonlijk bedreigd, zelfs familieleden en andere medewerkers zijn bedreigd. Ze zeiden: als je niet betaalt, dan gebeuren er verschillende zaken.”
„Dat hebben we bewust uit de media gehouden, omdat het om de veiligheid van mensen draait. Een bestuurder moet aftreden omdat er nalatigheid is geweest. Daar is bij ons geen sprake van geweest. Wij zijn aangevallen.”
 
🚨🇮🇱 Israëlisch gelieerde bedrijven hebben tools ontwikkeld die Starlink-terminals wereldwijd kunnen lokaliseren en, in veel gevallen, aan echte personen kunnen koppelen.

De Starlink-terminal legt een verbindingspatroon bloot. Smartphones eronder lekken advertentie-ID's, locatie en app-telemetrie via de adtech-voorzieningsketen. Tijd- en ruimtecorrelatie koppelt een telefoon aan een terminal, waarna dezelfde ad-ID die op andere netwerken wordt gezien, het apparaat aan een identiteit verbindt.

- ~1 miljoen Starlink-terminals gemonitord
- ~5,5 miljoen verbonden apparaten zichtbaar via hen
- ~200.000 terminals al gedeanonimiseerd en gekoppeld aan specifieke personen of apparaten
- Kaart vernieuwt elke ~6 minuten

De betreffende bedrijven:
- TargetTeam (gevestigd in Cyprus, Israëlische eigenaren verbonden met alumni van Rayzone en Cognyte) met een product genaamd "Stargetz"
- Rayzone, dat vergelijkbare mogelijkheden verkoopt onder het Israëlische Ministerie van Defensie.

Een verkoper van TargetTeam, geciteerd door Haaretz, vat het botweg samen: het schip kan zijn AIS verbergen, maar de bemanning heeft nog steeds TikTok nodig.

Verkocht aan regeringen voor contraterrorisme, handhaving van sancties en veiligheidsoperaties. Doelen getoond in demo's omvatten het Midden-Oosten, de Golf, Rusland, China en maritieme zones. Amnesty's Security Lab waarschuwt dat dezelfde mogelijkheid journalisten, activisten en burgers onder internetafsluitingen direct in gevaar brengt.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.698
Berichten
631.208
Leden
8.704
Nieuwste lid
BertNijmegen
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan