Privacy (op computer, telefoon en meer)

Ik heb ook een slecht gevoel over Microsoft Windows... Welke alternatieven zijn er en hoe kom je er aan? Is Linux een betrouwbaar alternatief?

Kevin
 
Vooralsnog is dit een hoop spierballentaal van Microsoft en Adobe.
Dit zijn uiteraard wensen die megalomane techgiganten al jaren hebben.
Maar ook dit is weer een hoop [LOOSH].. Een hoop negatieve energie met als doel paniek.

De realiteit is dat men op dit moment helemaal niet zoveel controle heeft. Microsoft heeft een track record van oplossingen bouwen die vervolgens totaal de boot missen en dan op een andere manier verder moeten. Mooi voorbeeld hiervan is "Sharepoint" wat door de jaren heen meerdere incarnaties heeft gekend, en nog steeds wel in een bepaalde vorm bestaat. Het is nooit echt iets geworden wat breed is opgepakt, of waar mensen überhaupt iets nuttigs mee kunnen.

En zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen.

Wat is dan wel realiteit? Dat Bill Gates eigenlijk nergens echt over straat kan. Dat hij geen post kan maken op een social media platform zonder een enorme backlash. Zelfde geldt voor bedrijfsprofielen van Microsoft en de profielen van foppresident Biden en zijn aanhang.

Voor wat betreft de vraag van Kevirkev. Linux is al jaren een betrouwbaar en stabiel platform. Het is alleen niet altijd even goed ondersteund door 3rd party software leveranciers van software. Vandaar dat het tot op heden niet echt die mainstream heeft bereikt. Een Android telefoon is feitelijk ook uitgerust met een aangepaste versie van Linux. Maar ongeacht of je Windows, Linux, of MacOS gebruikt, je zit nog steeds verbonden aan datzelfde internet dat door je provider wordt geleverd, en dit is wat men in de gaten wil gaan houden en wil gaan traceren.. Jouw digitale footprint.

Op dit moment heeft het meer zin om te investeren in een VPN dienst zodat jouw digitale footprint wordt versleuteld en je feitelijk gezien niet terug te herleiden bent. NordVPN, Virtual Shield en Bitdefender zijn allemaal leveranciers die goede diensten leveren, en jouw internet identiteit volledig kunnen anonimiseren. Dit gebeurt al in steeds grotere mate aangezien steeds meer mensen de noodzaak hiervan inzien.

Hierdoor zie je ook dat op dit moment diverse tech giganten verlies maken. Hun bedrijfsmodel is namelijk het veelal "gratis" aanbieden van een dienst, waarbij ze vervolgens wel jouw digitale footprint vastleggen en de daaruit gehaalde informatie doorverkopen aan andere corporaties. Met de opkomst van VPN's is de footprint data compleet weg of onbruikbaar geworden.

In dit proces is nu een hoop ruis op de lijn gekomen, en dat wordt alleen nog maar erger nu allerlei alternatieven als het LBRY protocol en vrije websites opkomend zijn.





 
Bedankt Charza voor je uitleg!
Ik deed een beetje research en ik had begrepen dat Linux niet echt geschikt is voor games ivm met de software en dat dat ook handmatig aangepast moet worden enzo... dus dan is dat voor mij al een groot nadeel😅


Op dit moment heeft het meer zin om te investeren in een VPN dienst zodat jouw digitale footprint wordt versleuteld en je feitelijk gezien niet terug te herleiden bent. NordVPN, Virtual Shield en Bitdefender zijn allemaal leveranciers die goede diensten leveren, en jouw internet identiteit volledig kunnen anonimiseren. Dit gebeurt al in steeds grotere mate aangezien steeds meer mensen de noodzaak hiervan inzien.

Bitdefender... die naam komt mij bekend voor! Dat is een betaalde internetbeveiliging/anti-virus toch? Dus als ik dit zou aanschaffen heb ik dus de mogelijkheid voor meer privacy en minder risico op het vastleggen van je digitale footprint?

Kevin
 
@Kefirkev

Excuses voor de wat late reactie. Bitdefender is inderdaad een betaalde oplossing voor beveiliging. Het is antivirus, antimalware, firewall, maar je hebt ook aanvullingen zoals een wachtwoordkluis, en het heeft ook een goede VPN dienst. Je kunt het installeren op je computer (Windows & Mac).

Maar je hebt ook software voor je smartphone en tablet (Android en iOs)

Ik heb zelf de premium security bundel zoals hier omschreven:

https://www.bitdefender.com/solutions/



 
Ik heb alleen de Bitdefender VPN op PC en mijn mobiel. Ik mis de optie dat het automatisch aan gaat.(?)


 
.En zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen.

Ik herinner me van Adobe dat ze met hun creatieve suite pakket vanuit de cloud aanbieden. Is dat nog een succes geworden?
 
Er zit een optie in die automatisch VPN verbinding maakt  op het moment dat je aangemeld bent op een openbaar netwerk. Er zit inderdaad geen optie in die meteen verbinding maakt bij het opstarten van het systeem.

Voor wat betreft Adobe... Het is helaas nog steeds de standaard op het gebied van grafische dtp software... Dit mede omdat het vanuit het onderwijs ook nog steeds als standaard wordt aangeleerd.

Maar ook hier zijn weer alternatieven. Corel heeft een fantastische suite van producten voor schappelijke prijs, en in de open source wereld heb je ook meer dan genoeg aanbod.

 
Is het überhaupt nog wel mogelijk om privé te blijven op internet? Ongeacht welke browser gebruikt word? En dan de websites die men bezoekt, dan is ip toch ook zichtbaar? Tenzij een vpn gebruikt word. Maar zelfs dat laat niet elke website toe. Laatst is bv mijn account op marktplaats geblokkeerd vanwege het gebruik van een vpn.
En soms worden pagina’s niet weergegeven als men gebruikt maakt van een vpn.

Misschien maar in de bibliotheek of internet café gaan surfen?

En wat te denken trouwens van al die bedrijven die telefoon gesprekken opnemen. Dan word op het bandje gezegd voor training doeleinden. De optie om toestemming te geven is er niet. Maar o wee als het andersom is en je als klant een gesprek op neemt.
 
T50nc3qt5ukl2dynaomahrrgeqqfvjqv3.jpg
 
@Binc

Mijn IP verandert voortdurend en inderdaad kan ik niet op sites die bv verbieden dat er een IP adres van bv Portugal opkomt als ik net op dat moment een Portugees IP adres heb. VPN of niet, het IP is dan wel zichtbaar maar dan weten ze nog niet vanwaar ik ben daar deze continu verandert. Als ik bv inlog op mijn email, dewelke ik trouwens nog moet veranderen, log ik de ene dag in vanuit Uk, een ander moment vanuit Zweden of Roemenie of Turkije, steeds wisselend.

TOR wordt tevens gebruikt door hackers, en indien gewenst kan je het linken aan DuckDuckGo
 
Ja, zo werkt dat met een VPN en zo doe ik dat ook idd. TOR heb ik ook maar gebruik deze eigenlijk vrij weinig. Maar het feit dat ze in de gaten hebben dat men gebruikt maakt van een VPN vind ik dan wel weer vreemd.

Tegenover mij zit een supermarkt met een open wifi netwerk. Daar kan ik ook gebruik van maken. Maar ja, dat is dan ook weer niet veilig. Volgens mij kan je provider alles wat je doet traceren. Geen fijn idee.
 
@Kefirkev

Excuses voor de wat late reactie. Bitdefender is inderdaad een betaalde oplossing voor beveiliging. Het is antivirus, antimalware, firewall, maar je hebt ook aanvullingen zoals een wachtwoordkluis, en het heeft ook een goede VPN dienst. Je kunt het installeren op je computer (Windows & Mac).

Maar je hebt ook software voor je smartphone en tablet (Android en iOs)

Ik heb zelf de premium security bundel zoals hier omschreven:

https://www.bitdefender.com/solutions/

Ik weet voldoende! Thanks voor de info Charza, hier kan ik wel wat mee😉

Kevin
 
Bill Gates slaat weer toe: Windows 10 luistert stiekem naar alles wat je zegt en neemt al je toetsaanslagen op met een verborgen keylogger die naar Microsoft uploadt

https://www.worldunity.me/bill-gates-slaat-weer-toe-windows-10-luistert-stiekem-naar-alles-wat-je-zegt-en-neemt-al-je-toetsaanslagen-op-met-een-verborgen-keylogger-die-naar-microsoft-uploadt/
 
Deze was volgens mij elders al geplaatst maar ik zet hem ook hier neer omdat dit toch wel belangrijk is om even na te gaan.
https://www.bitsoffreedom.nl/2020/12/15/weet-jij-wie-er-bij-jouw-medische-gegevens-mogen-komen/
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.675
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan