Poliepen - voorstellen Romagi

Ik ken mijn darmen en hoe ze reageren op voedsel enz vrij goed.
Sinasappelsap bv zorgt dat ik na een paar uur op de WC zit (maar gebeurt niet meer altijd) en dat de spoelingen beter gaan.
Maar soms gebeurt er iets dat ik niet snap. ooit begon ik met extra enzymen en dat is het enige supplement dat aantoonbare verbetering gaf, dus neem ik iedere dag.
Gisteren was een rare dag, ik had een afspraak, kwam heel koud thuis, eten stond klaar maar ik nam warme thee.
Laat in de avond wilde ik alsnog de groenten opeten, maar bedacht dat ik nog geen enzymen (in cocosyoghurt) had genomen die dag. Deze keer verse aarbei puree erdoor om het lekker te maken.
Een half uur later zat ik op de WC terwijl ik smorgens helemaal leeg was.
Ik heb nog nooit extra op de WC gezeten van enzymen.
AARDBEIEN. Ik kan niet tegen aardbeien.

Ik had al iets heel vreemds gemerkt tijdens het spoelen. Nooit aan aardbeien gedacht.
 
De laatste darmspoeling (2x gespoeld) was afgelopen maandag. Dus donderdag mag ik verwachten dat er een succesvolle spoeling zal zijn. Niet dus. helemaal NIKS.
Ik had een 2e spoeling erachteraan kunnen proberen maar niet gedaan.
Vanavond nogmaals proberen of anders morgenochtend.
Ik nam te weinig (1x) i.p.v. 3x magnesium. alles kan van invloed zijn.
Vandaag Darmmanagement besteld.
Op die site staat nog veel extra info. mogelijk vind ik daar nog iets.
Ook forefronthealth heeft een methode om zelf je schildklierfunctie te meten. Dit betekent wel dat je veel de temp. moet meten. voor en na het eten.
Mijn ochtend-temp. was 36. De 37. haal ik niet per dag. (schildklier?).
Ik moet echt meer tijd besteden aan zoeken naar oplossingen want die kou is voor mij een teken dat het niet oke is.
Veel te doen dus.
 
GLUTEN
Ik eet al jaren dezelfde crackers. spelt/rogge. Daar heb ik geen last van terwijl er wel gluten inzitten.

Gisteren nam ik een mini-stolletje = Tarwegluten.
Dit eet ik nooit.

1,5 uur later zat ik zeer langdurig op de WC met o.a. veel meer krampen als normaal. eerst ingedikte ontl (zeer moeizaam) , daarna alsnog diarree. .
Het hele proces duurde (dus met tussenpozen) 2 uur maar weet wel zeker dat ik daarna goed leeg was.

Smorgens had ik pap gegeten met rijstemelk en haver. Dat zou geen klachten moeten geven.
Kan 1 broodje zo,n invloed hebben?
Ik eet wel af en toe koekjes waar ook tarwe inzit en daar heb ik geen last van.
Morgen ben ik langdurig onderweg.

Arts wil dat ik een klein beetje bitterzout neem. dan komen de darmen in actie zoals hierboven beschreven.
Een spoeling geeft rustige darmen.
Voedsel waar ik niet tegen kan geeft krampen en diaree.

Gisteren ontvangen Darmmanagement. Dat moet darmen gezond houden = oke maar tegelijkertijd darmen in beweging brengen.
Ik durf het niet in te nemen.
 
---------------------------------------------------------------------
Zijn er hier mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?

Aanvankelijk dacht ik - het is allemaal zo,n gedoe.
Maar, ik heb bewijs dat er behalve een poliep in ieder geval GEEN kanker was.
Toch is er een grote operatie gekomen, o.a. omdat er in de eierstok iets gevonden was. Maar' het komt veel voor dat vrouwen dit hebben, niemand heeft er dan weet van en niemand heeft er last van. Het wordt soms toevallig gevonden.

Ik heb zelf ook en fout gemaakt, ik had een 2nd opinion moeten vragen. Ik heb contact met iemand die wel een 2nd opinion heeft gedaan en die heeft een simpele operatie gehad (had wel kanker) sindsdien alles oke.

Ik wil op de een of andere manier "genoegdoening". Geen geld.
 
Maandag ga ik naar Munksgaard = chiropraktiker in Heemstede. Daar was ik al eens eerder voor dezelfde klacht (in 2017) dat is alweer 6 jaar geleden.
Vorige week weer een scan laten maken van de energie in de rug. Die is zeer laag.

Mijn laatste bloedonderzoek en ontl. onderzoek zijn oke. Wel teveel candida. = al jaren zo. = ander onderwerp. Het gaat mij om de duizeligheid. Artsen geven als reden bv candida, dat ik beter moet ademen, iets te hoge bloeddruk, stres.
Natuurlijk heeft dat invloed, en daar werk ik aan,

Maar de rug, nee hoor.
Maar het klopt niet. Als ik stilzit heb ik nergens last van. Als ik beweeg in huis - de gewone huishoudelijke dingen - ben ik de hele dag duizelig, alleen in veel mindere mate. Ik ben dan zowiezo Niet gestressed omdat ik niet weg hoef, WC is in de buurt dus angst is er niet. bovendien darmklachten zijn aanzienlijk verbeterd.

Als ik fiets valt de duizeligheid ook mee, terwijl er een zekere angst is om te vallen.
Maar het zitten op het zadel en vasthouden van het stuur zorgt voor minder duizeligheid. Op en afstappen gaat slecht. De inspanning en het boodschappen doen zorgt weer voor meer duizeligheid.
Het is niet alleen mijn hoofd. Het lijkt alsof mijn benen niet recht vooruit willen. Ze zwalken alsof ik dronken ben.

Natuurlijk heb ik een leven van angst achter de rug. WC klachten gaven stress en angst. OOk viel ik af en toe bijna flauw tijdens het fietsen. Begon vanuit de buik. afgelopen zomer was de laatste keer.
Ik heb wel een 6e zintuig ontwikkeld.

Munksgaard zegt het kan zeer zeker vanuit de rug komen. Ik heb aantoonbare zenuwschade en ik zeg - het komt vanuit mijn rug.
Als behandeling Munksgaard niet helpt moet ik het maar zo laten zoals het is en verder geen artsen meer bezoeken.
 
Romagi,
Na her en der wat meegelezen te hebben reageer ik met je te adviseren te kijken naar B12 en jodium. Beiden zijn al eens voorbij gekomen, echter het valt me op dat je ze redelijk snel weer van tafel af hebt gegooid.

B12:

Bij B12 komt ook de relatie met de schildklier in beeld. Diverse links met info hierover te vinden op bovenstaande site via interne zoekopdracht op die pagina.

Het boek 'Genezen met Jodium' van Dr. Sircus is ook al genoemd. Ik zag dat je vond dat je dat al voldoende ingezet hebt, echter betwijfel ik dat ten zeerste daar je zeker wat anders had moeten ervaren dan de concluderende 'niets'.

Voor B12 is de enige juiste expert in de reguliere zorg gezeteld in Rotterdam: https://b12-institute.nl/

Angst houdt een mens binnen de matrix. Je angsten [waar je immers zelf over schrijft] houden je weg van je pad. In de zorg zijn geen antwoorden te vinden. Stel vragen aan je Schepper, vraag Hem je pad te wijzen en de antwoorden zullen zich aandienen.
 
Over Addison Biemer had ik al eens gelezen. Er is nu een paar maal B12 gemeten en zou hoog genoeg zijn dus oke.
B12 heb ik niet van tafel gegooid, integendeel.
Ik heb zelf wel mijn twijfels of een hoge gemeten waarde inderdaad oke is. Ik slik nu 2x per dag 1000mcg methylcobalamine van Proviform.

Ook kreeg ik een boek mee van arts Carel Hoffman over candida.
Hans Stormer uit Haarlem had het ook direkt over Candida (met een speciaal (zonder suiker) dieet. Niet toegepast maar zou het alsnog kunnen doen.
Een paar dagen terug ook een verhaal over candida op mijn computer, dat alles uitsterft behalve candida. (stond in een tijdschrift, kan het niet meer terugvinden.

Jodium heb ik zeker gebruikt maar nooit iets van gemerkt en daardoor geen nieuwe meer aangeschaft. Jodium wordt trouwens nooit gemeten als ik een bloedonderzoek krijg. Maar natuurlijk kan ik jodium nemen.
Hoewel ik momenteel niet alles tegelijk wil doen. Ik wil zelf voelen of het iets doet en dat is ook gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Hier in amsterdam Bijlmer is ook een B12 instituut. Met per afspraak een prijs van 366,- minimaal 2 afspraken nodig.
Mijn afspraken daar heb ik uiteindelijk afgezegd.
Ik weet niet of Rotterdam hetzelfde adviseert/doet als Amsterdam.
Zal vanavond kijken.

Blijft dus staan als oorzaak B12 of Candida of Jodium.
En dan kan het dus ook nog EN EN EN zijn.
Dat maakt het weer lastig.

En dan de zenuwschade niet te vergeten. De gemeten energie in de rug is aantoonbaar te laag. Munksgaard Heemstede acht het waarschijnlijk dat het vanuit de rug komt maar zegt erbij dat hij het ook niet zeker weet.

Er is een onderzoek geweest naar zenuwschade vanuit de endeldarm waarbij er blijkbaar meer zicht is in de operatie methode zodat er minder schade is. Zij spreekt over 4000 gevallen per jaar.
Waar zijn die 4000 gevallen? Waarom kan ik ze niet vinden. Wat zijn hun klachten? Zijn die mensen ook duizelig?


In principe heb ik natuurlijk geen arts nodig. Ik heb graag een bevestiging maar in the end kijg ik die niet. Daarom praat ik steeds over intuitie. (God) Gewoon doen wat me het beste lijkt.

Gevonden!
 
Laatst bewerkt:
B12 tekort veroorzaakt zenuwschade en zou dus wel eens de oorzaak kunnen zijn bij je.
Meten als je suppleert heeft geen nut en verder heeft het geen nut om alleen maar B12 in het bloed te meten.
Dit staat allemaal wel op de site van H. de Jong.

Ook het B12 Institute heb je niet nodig, want B12 kan je zelf spuiten. Goed onderzoeken en doen. Wat kan er gebeuren? Wat ze doen is testen [maar je slikt al B12 dus dat kan niet meer], je verhaal bekijken, concluderen dat er mogelijk een tekort is en B12 voorschrijven. Alles via de reguliere zorg. Dat is een keuze en die is aan jou.
Als je geen arts nodig hebt [zoals je zegt] bezoek die dan ook niet. Het enige wat al die 'zorg' brengt is afleiding van het juiste en dikke rekeningen.

Het is geen of B12 of jodium of candida. Het houdt allemaal verband met elkaar.

Succes, je kan dit allemaal gewoon zelf. Duik erin [lees de site van H. de Jong en het boek van Sircus, dan heb je alle benodigde info] en laat je niet afleiden door het systeem / de matrix.
Sircus heeft overigens ook een website bomvol informatie en een youtube-kanaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb me aangemeld bij Sircus.
Ik had wel even artsen nodig want de ontl. wilde ik onderzocht hebben plus mijn bloed. Alles oke. Ortho-artsen. Kleipool en Carel Hoffman
De rug-energie gemeten bij Munksgaard is een uitgangspunt.
Energie is te laag .
Feitelijk activeert men daar het zenuwstelsel rechtstreeks.

Dit zijn wel mijn laatste pogingen voor mijn gezondheid. Ouderdom begint mee te spelen. dus dan geen bloedonderz.en ontl. onderz. meer.
 
De laatste tijd gaat het erg slecht. Wel mooi ingedikt maar zeeeer moeizaam. geen 2e golf diaree. Het lijkt alsof de diaree definietief weg is en dat is prettig.

Extra sinas al geprobeerd met een beetje bitterzout. In de ochtend innemen betekent pas naar buiten als het gewerkt heeft. Laat in de middag is dus het beste.

Voor de trage schildklier neem ik iedere dag 30 mg T4/T3 in de ochtend en vul het aan met Pregnenolone = voorbode voor de schildklier, werd geadviseerd bij forefronthealth.
Ik heb het gedurende de dag steeds koud, ook koude handen en voeten daarom gok ik het op de schildklier. Ook duizeligheid kan van de schildklier komen.
Vandaag ook extra TG 100 geslikt en Triple action Thyroid, andere dingen weggelaten vandaag.
Extra jodium is nu in huis.

En zo sukkel ik maar weer verder.
 
Laatst bewerkt:
Als mensen een operatie krijgen zullen ze altijd in meerdere of mindere mate geschaad zijn/worden.
Soms Moet het met een versleten knie of heup bv maar ook dat geeft niet altijd 100% garantie.
Ik heb voorbeelden in mijn familie.
Waar het mij om gaat in mijn geval, er is iets structueel veranderd resp. geschaad en dat is een uitzonderlijke schade. Maar ik moet er mee dealen, op mijn eigen wijze.
Dit is slechts een opsomming van feiten waar ik tegenaan loop, geen zieligdoenerij.
En ik moet creatief zijn, steeds iets bedenken dat ik kan doen of laten.
Ik heb heel lang bij een spoeling maar 1x gespoeld. totdat ik ergens las dat mensen het meerdere keren achter elkaar doen. (indien nodig)

Gisteren wilde ik even naar buiten voor een boodschap maar kreeg buikpijn. (gelukkig zelden). Geen isico genomen en meteen weer naar huis. Het was loos alarm.

Vanmorgen - de ontl. die eruit moet voel ik zitten. Op de plaats van de klep van baudin. Er trok zelfs pijn naar mijn rechterzijde.
1e spoeling ging goed, toch een 2e spoeling gedaan om alles wat blijft hangen omdat het niet doorstroomt er alsnog uit te krijgen. Ging ook goed. Goed gegokt.
Ook nog oefeningen gedaan om de rechterzijde los te werken.
Oke, als ik voortaan 2x moet spoelen dan moet dat maar. Geen probleem.
Misschien werkt extra vit C en magnesium wel beter dan bitterzout.
 
Ik ben ECHT tevreden over de darmen en spoelingen.
en dat komt hoofdzakelijk omdat ik geen "ongelukjes" meer heb.
Maar 100% tevreden ga ik nooit halen. Hoeft ook niet.
Momenteel steeds zeer moeizame spoelingen, maar in the end weet ik wel wat ik doen moet.
Ik had extra bitterzout genomen (een afgestreken thelepel) maar gaf geen extra resultaat. zelfs geen extra krampen. Blijkbaar heb ik meer nodig maar voorlopig dient het alleen maar om de darmen extra te activeren.
Als ik met bitterzout wil blijven werken moet ik extra vaak thuis blijven om nieuwe "ongelukjes" te voorkomen.

Ik heb al eens ergens geschreven over mijn linker been precies boven de knie. Er is niks mis met het gewricht. maar inmiddels wel al maanden last van een ontsteking in het vlees/spier?
Gisteren trok de pijn (die dragelijk is) helemaal naar mijn linkerheup.
Mijn uiterste best gedaan om te lopen alsof er niets aan de hand is.
Ik heb nooit last van die heup dus eventueel niet in balans lopen zou zomaar alsnog permanente klachten kunnen geven en daar zit ik niet op te wachten.
Nog een stukje gefietst en wat gelopen tijdens het boodschappen doen heeft wel wat geholpen.

Ik denk aan DMSO innemen of misschien extra Baking soda?
 
Hersenen zijn de hele dag aan het werk, ook als je er geen aandacht aan besteedt.
We doen veel dingen automatisch, zonder er bij na te denken.
Opstaan, wassen, eten, werken enz. Dat betekent ook dat je niet perse hoeft na te denken, er is immers een automatische piloot.

Bij mij gaat het al 14 jaar anders.
Vandaag weer zo,n voorbeeld.

Wakker worden en mezelf afvragen of ik moet spoelen ja of nee.
naar mijn aantekeningen kijken.
Maandag gespoeld, dus vandaag toch maar doen.
Maar ik voel helemaal NIETS.
Dus ik blijf twijfelen.
Uiteindelijk gespoeld, geen resultaat,
tijdens het spoelen extra nadenken. Zal ik het 2x doen?
Uiteindelijk toch maar een 2e keer geprobeerd.
Weer geen resultaat.
Wat nu?
denken, denken, denken.
Niks automatisch.
Vandaag niet, morgen niet, nooit niet.
Weer denken.
Sinas nemen met bitterzout?
Ik wilde straks even naar buiten en bewegen. Dan is bitterzout niet verstandig op dit moment.

Ik ga komende week weer acupunctuur proberen.
 
Wat zo ONTzettend vervelend is is het feit dat ik een uitzondering ben.
Ik zou zo graag meerdere mensen spreken met ongeveer dezelfde klachten.
Ik heb nooit knie-klachten en nooit heupklachten. Wel dus al een tijdje een zeer linkerbeen, waarvan de fysio zei dat het niet in het gewricht zit maar een ontstoken spier o.i.d.
Ooit wel (links) heuppijn gehad door een buikbehandeling. Door massage weer opgelost.
Nu heb ik opeens heupklachten (loop waggelend daardoor) en meer knieklachten. Naar mijn eigen idee klopt dat niet.
Een versleten heup of knie geeft langzaamaan al klachten en wordt langzamerhand erger.
Dan kom ik toch weer uit op Misschien een samenhang met een volle darm en zenuwschade. Hopelijk geeft een (weer) lege darm minder klachten.
Maar begrijpen doe ik het zowiezo niet.
Gisteren en eergisteren wel extra gelopen (boodschappen) en dan HEEL secuur vanuit de heup bewegen.

Een afspraak voor massage gemaakt. en ik doe oefeningen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag gemasseerd geworden. Hij was het met me eens, geen heupklachten, geen versleten knie.
Op mijn verzoek eerst langzaam masseren en losmaken en daarna steviger. Ik heb het nl wel eens anders meegemaakt.
In dat gebouw moet ik 2 trappen op. Tjonge, dan voel ik pas goed hoe zeer het doet.
Moest me gewoon omhoog trekken.
In ieder geval zijn de spieren goed losgewerkt en moet even afwachten hoe het uiterkt in de komende dagen. Maar de ontsteking is natuurlijk niet weg. en ik voel het ook in mijn andere been optreden.
Uiteraard gezocht: ontsteking natuurljk behandelen. Dan komt er veel over voeding maar niets dat me echt aanstaat. Ik doe alles al.
En waarom heb ik een ontsteking? Slechte vertering?

DMSO besteld, Kan ik smeren op huid en innemen.
 
Vanmorgen gespoeld, weer geen resultaat.
Al jaaaaren drink ik maar 1 kopje koffie per dag, een 2e heeft ooit klachten gegeven.
En vroeger ging ik netjes na een kopje koffie naar het toilet.
Dus....
Toch maar eens een 2e geprobeerd vandaag.
Ik krijg buikpijn, = goed teken.
Dat zou toch de bluddie limit zijn, dat een 2e koffie de oplossing zou zijn.
Niet te vroeg juichen. Liesje.

De pijn in mijn knie/heup/rug is redelijk opgelost. Dan kan ik in ieder geval oefeningen doen.
DMSO gesmeerd em druppels ingenomen.
Heb ik nog nooit eerder gedaan met klachten.
 
Een 2e behandeling bij acupunctuur/shiatsu heeft geholpen voor de stoelgang. . Wegens zijn vakantie geen nieuwe afspraak gemaakt. komt mooi uit, kan ik controleren of het blijvend is.
 
Ik probeer het kort te houden.

Ik loop vanochtend toch weer tegen allerlei vragen aan.

In het verleden toen ik nog veel meer en andere darmklachten had dan nu had ik een paar keer een flauwte tijdens het fietsen en boodschappen doen. Gelukkig niet te vaak.
Ik voelde het altijd Heel duidelijk aankomen vanuit mijn Buik en kon snel afstappen en ergens een zitplekje vinden en wachten tot ik me goed genoeg voelde om naar huis te gaan. Besproken met mijn artsen en die zeiden dat ze niet weten of het vanuit de hersenen begint of vanuit de darm.

Maar de darm staat voor 80% in verbinding met de hersenen lees ik altijd.


Maar daar gaat het me nu niet om.
Mijn route om te ontlasten is via water in de dikke darm. die bevalt het beste, want daarna heb ik geen extra klachten. Gewoon alles rustig van binnen.

Indien ik iets inneem - senna, bitterzout o.i.d. komt ontl. via een andere route. Vanzelf.
Dus doen andere organen op de een of andere manier mee.
Ik kijg dan krampen, en wanneer het doorzet is het in 1 minuut eruit en ben ik Incontinent.

De vraag is nu:
Kan een andere route INVLOED hebben op de hersenen resp. duizeligheid?

Eten en vertering gaat altijd hetzelfde toch?
totdat het in de darmen terecht komt.
Ergens onderweg verandert er iets. ?
 
Laatst bewerkt:
Om mezelf zo gezond mogelijk te houden is niet gemakkelijk.
Zoveel te lezen, zoveel te doen.
Gisteren was ik bij de tandarts, (een nieuwe) en via de foto,s (veel foto,s - kassa) zijn niet alle wortelkanalen zonder ontstekingen. Nergens pijn maar ik wil (in principe en als het kan) in die wortels nieuwe namaak kiezen hebben. Het kan wel blijkbaar, maar dan moeten de wortelk. wel gezond zijn.

Ontstekingen?
Met zo,n gezonde leefstijl?
Mijn knie ook al heel lang rood/blauw verkleurd en pijnlijk.

En dan gaan die hersenen meteen weer aan het werk.
Hoe kom ik aan die ontstekingen?
Ja natuurlijk goed poetsen maar die knie dan?
Heeft het toch? iets te maken met darmen die in ieder geval in het begin ontstekingen aangaven in de ontl.
Wat vinden jullie van die stelling?
Zie ik spoken?
Nu vraag ik me af of ik weer een ontl. onderzoek/bloedonderzoek zal laten doen.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren was ik bij acup. Tan.
Ik ben al heel lang "schrikachtig". Van de week ging de bel en ik zat met koffie in mijn hand. Gaat de koffie van schrik over mijn kleren. nog nooit eerder gehad. Die schrikachtigheid is niet van vandaag of morgen. Vroeger nooit gehad.
Smorgens darmen gespoeld. Voel ze absoluut niet werken. Doodse boel van binnen. Wonder boven wonder zat er toch wat in de WC pot.
Bijna klaar om de deur uit te gaan. mooi op tijd. en toch Nerveus.
Ik was vorig jaar ook al bij hem speciaal over die nerveuze klachten. Toen had hij het over de Nervus Vagus. Daar heb ik me toen extra in verdiept. Een simpele ademhalings-oefening kan al helpen
Tan wil natuurlijk weten hoe het gaat.
De klacht van vorige keer gaat redelijk goed. Pijn in linkerbil/heup/been zo goed als weg. Maar die ontsteking in de knie is niet weg (wel iets minder) en hoe kom ik daaraan en hoe kom ik er vanaf. Die koude onderbenen en voeten en rode/blauwe knieen heb ik al veeel langer (maar zonder pijn destijds).
Het gaat dus om het hele plaatje.
Naalden in mijn hoofd, rug, armen, benen. Ook een oude zeeer jeukerige plek behandeld.
Die plek heb ik jaaaaren last van gehad. (sinds ik 60 was) steeds laten behandelen door Tan .
Maar dat is wel de lever/gal plek. En die noemde hij speciaal. Lever/gal.

Gisterenavond lang gelezen over cortisol. zie wel een verband.
En steeds als ik iets zoek komt er prompt een artikel langs waar ik wat aan heb. Lijkt al helemaal niet meer toevallig.

Dus vanochtend op computer:
----------------------------------

Door Els Smits

view.php
Volgens een recente hypothese vormt ons darmmicrobioom de basis voor het gros van onze gezondheidsklachten.1 Lever- en galblaasklachten, maar ook een depressie, alzheimer, reuma, metabole ziekten of de ziekte van Crohn vinden hun oorsprong in de samenstelling van het microbioom. Die samenstelling vindt zijn oorsprong in wat wij eten. Natuurgeneeskundige en orthomoleculair therapeut Rineke Dijkinga breekt er een lans voor dat we dat gegeven als basis nemen, bij elke klacht. Elke therapeut, van massagetherapeut tot homeopaat, kan dat vertellen aan zijn cliënten. Want als de darm zijn werk niet doet, voedingsstoffen niet opneemt, lek is of onvoldoende korteketenvetzuren aanmaakt, dan zal je therapie slechts beperkt succes hebben.

Je gezondheid hangt voor een groot deel af van wat je in je mond stopt en welke bacteriën je daarmee te eten geeft. Galblaasklachten en sowieso een groot deel van de lever- en galproblemen beginnen feitelijk met laaggradige ontstekingen, die ontstaan in de darm. Met ons huidige westerse voedingspatroon eten we volgens Rineke Dijkinga veel te weinig kleurrijke vezels waar antioxidanten in zitten. ‘Het gevolg is’, legt ze uit, ‘dat we met ons huidige voedsel de grampositieve bacteriën een beetje laten verhongeren. Grampositieve bacteriën, zoals de lactobacillen en de bifidobacteriën, binden veel cholesterol uit voeding en maken korteketenvetzuren als boterzuur aan. Dat samen zorgt voor een gezonde enterohepatische kringloop. Een tekort aan grampositieve bacteriën leidt tot een disbalans in het microbioom, met een overmaat aan gramnegatieve bacteriën, zoals Salmonella, E. coli en Clostridium.’

Veel mensen hebben vandaag de dag een hyperpermeabele darm door voeding, stress en/of medicijnen. Pathogene bacteriën verdringen niet alleen allerlei goede bacteriën, maar de endotoxines uit hun celwand maken ook de darmwand verder kapot. Daardoor kunnen endotoxines en voedingsstoffen die niet zijn afgebroken omdat je de bacteriën daarvoor mist, de bloedbaan in. Zo worden die ontstekingen systemisch.

Meer informatie: www.rinekedijkinga.nl

Lees het gehele artikel vanaf pagina 16 in het VNIG 5/23.

Wilt u het gehele artikel als PDF bestand ontvangen? Bestel het dan hier voor € 3,50.
 
Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan