overgang

Volgens mijn oma een westers verschijnsel. Zelf is ze geboren en getogen in Indonesië en daar kennen ze geen klachten met de overgang. Dus bestaat het ook gewoonweg niet. Westerse aanstellerij, opvliegers enzo :wink:

Haar dochters hebben er wel last van. Ook aanstellerij volgens mijn 92 jarige oma :)

 
@ Alexandra, ik had hier in deze rubriek eerder een post geplaatst over waarom de vrouwen in Japan geen menopauseklachten kennen zoals wij hier. Destijds werd dat gegeven gebruikt om soja aan de vrouw te brengen.

Maar zou het niet liggen aan de jodiumrijke voeding van de vrouwen/mensen in Japan dat de menopause daar tot nu toe niet veel voorstelde voor een gemiddelde vrouw ondanks de twee atoombommen?

 
Geen idee. Mijn oma is tegenwoordig een verslaafde suiker en kh junkie. Toen mijn moeder opgroeide stonden er altijd aardappelen of rijst met groente en vlees op tafel. Vlees werd nooit over geslagen. Altijd een kilo voor minimaal 11 man. Kwam aanhang ook eten, dan iedereen een beetje minder vlees. En een zak chips moest met 9 man gedeeld worden. Dus dat was geen boosdoener.

Hoe mijn oma in haar jeugd at weet ik niet. Rijst, groente en kip kreeg ik vroeger van haar te eten. Maar als we samen gingen bakken (indonesisch) dan was t altijd heel veel koolhydraten en suiker.

 
Op dit moment heb ik ook behoorlijk last van opvliegers, ik ben nu mijn Adrenal aan het verhogen.

We zijn 5 1/2 week naar Noorwegen geweest en het werd alleen maar erger.

Ik ben op zoek gegaan via Google naar: fluor in drinkwater en kwam op deze tekst uit:
Quote:
In Norway more than 80 percent of the population presently receive drinkingwater from surface water sources. As suface water fluoride concentrations are very los, Norway has traditionally been considered a low-fluoride area, and dental fluorosis was nog considered to be a problem. However, due tot increasing regional environmental pollution and microbiological problems, Norwegian authorities have been looking for alternative drinking-water souces and the Norwegian Geological Survey has been actively promoting the use of groundwater, estimating that by the year 2000 about 30 percent of the population would have been supplied from underground water sources.

Approximately 100.000 private drinking-water wells were reported to be in use in Norway and several thousand new wells were being drilled every year (Bardsen and Bjorvatn, 1998; Barsen et al., 1999).

Investigations showed that groundwater could contain high concentrations of fluoride. A study from the county of Hordaland, for example, reported fluoride concentrations in groundwater in the range of 0.02-9.48 mg 1-1 (Bardsen et al., 1999). Dental fluorosis has been reported among lifelong consumers of moderate to high fluoride-containing groundwater (0.5-8.0 mg 1-1) (Bardsen et al., 1999)



Het komt uit dit rapport: http://www.who.int/water_sanitation_health/publications/fluoride_drinking_water_full.pdf

De hierboven geschreven tekst vind je op blz. 110, er staan trouwens meer landen in. Het is een publicatie uit 2006.

Ik denk zelf dat de fluor in het drinkwater het probleem is van mijn opvliegers en nachtelijk zweten, en daardoor ook een mindere slaap.

Zelfs Co had het gedurende twee weken af en toe erg warm, dat heeft hij nog nooit gehad.

Lia

 
Hier een filmpje: bij 3 min 10 : cholesterol is de basis voor de aanmaak van oestrogeen en progesteron: en waarom de overgang een issue is nu maar niet in grootmoeders tijd.

 
Bij vrouwen over de 50 is de oestrogeendominantie vaak de reden dat hun schildklier niet goed functioneert omdat de eiwitdragers die normaal door de schildklierhormonen worden bezet, dan ineens worden bezet door oestrogenen.

Het is dan niet dat de schildklier niet werkt: het is eerder dat de oestrogenen in competitie zijn met de schildklierhormonen om bij de cellen te kunnen komen.

Ook meervoudig onverzadigde vetten die bezetten de eiwitdragers die normaal nodig zijn voor de schildklierhormonen: denk aan zonnebloemolie, saffloerolie, cannolaolie en walnootolie.


Quote:
How to Have a Healthy Thyroid

John Bergman John Bergman

Published on Jun 19, 2013



Zie filmpje na 17minuten.

 
@Lievergezond,

Ik heb het filmpje niet bekeken maar is het niet zo dat oestrogeen dominantie te maken heeft met de verhouding tot progesteron ,onafhankelijk van de absolute hoeveelheid?

Dus er kan teveel oestrogeen zijn in verhouding tot progesteron door een tekort aan progesteron zonder dat de hoeveelheid oestrogeen te hoog is om de eiwitdragers te bezetten.

ad

 
Quote:
Als een vrouw dan 7 x 7 jaar is, volgt de natuurlijke overgang van de lichamelijke vruchtbaarheid naar de geestelijke vruchtbaarheid. De kinderen zijn groot en vaak al de deur uit en de vrouw krijgt tijd voor zichzelf. Vaak begint men een studie en krijgt men interesse voor heel andere dingen dan voorheen.

Maar veel Westerse vrouwen zijn tegen die tijd op; te veel stress, te veel moeten en vaak geen goede voeding maken dat de energie totaal ingezakt is. Wanneer dat gebeurt, treedt er een z.g. valse hitte op; een plotseling onprettig gevoel van opstijgende hitte.

Eerst had men jarenlang koude tot ijskoude voeten en nu worden ze ’s nachts plotseling brandend heet en men steekt ze buiten het bed. Dit lijkt een verbetering tegenover die koude voeten, maar het is in werkelijkheid een verslechtering. De klacht zakt als het ware een verdieping.

Het is zelfs al zo erg dat vrouwen van rond de 30 jaar al komen met: “De huisarts denkt dat ik overgangsklachten heb, maar ik ben er eigenlijk nog te jong voor”. Er is dan een interne hitte, door bloed- en energietekort ontstaan. Daar zullen dus bloed- en energievoedende kruiden nodig zijn om die valse hitte te verwijderen zodat die vrouw weer normaal kan functioneren.

Deze “overgangsklachten” komen in veel oosterse landen niet voor.

Gelukkig hebben we de Chinese geneeskunde dicht in de buurt en waarom zou je met klachten blijven rondlopen, wanneer al duizenden jaren bewezen is, dat dit niet hoeft? Er is heel veel aan te doen!

Met Qi-kung oefeningen brengt men zichzelf weer in balans en met kruiden, eventueel behandelingen en goede voeding gaat men zich weer de oude voelen, of is hier “de jonge” beter op zijn plaats?

http://www.chinesegeneeskunde.info/overgang.php

 
Sinds drie weken heb ik gedurende de dag en nacht last van 'opvliegers'. Die opvliegers zijn vrij plotseling ontstaan.

Ik heb er de leeftijd naar om in de overgang te zijn (bijna 48) maar ik moet ook denken aan ontgifting.

Uit een post van Mike over saunagebruik:
Quote:
Alles wat de lichaamstemperatuur verhoogt is per definitie ontgiftend en daarmee dus gezond


Quote:
De sauna biedt een fantastische uitkomst om de lichaamstemperatuur omhoog te krijgen, net zoals de zon dat van nature doet. Niks mis mee dus. Bedenk dat het lichaam warmte gebruikt om te ontgiften. Deze warmteprocessen zijn zuurstofgerelateerd.


Kan het zijn dat door het steeds verder ophogen van de inname van vet er zich ontgiftingsverschijnselen voordoen die lijken op opvliegers?

 
Opvliegers a.g.v. hormonale veranderingen en a.g.v. ontgifting zijn 1 en hetzelfde. Het lichaam produceert warmte om zich ergens van te ontdoen, zo simpel is het. Opvliegers tijdens de overgang zijn het gevolg van zwakke bijnieren. Naar alle waarschijnlijkheid moeten eerder in je leven je menstruatieperiodes ook niet al te makkelijk zijn geweest. Menstrautie is een maandelijks reinigingsmechanisme (ontgifting). Ik denk dat je je hele leven lang al een te zware wissel hebt getrokken op je bijnieren.

Mike

 
Menopausal Symptoms and Sex Hormones

Boron is essential for oestrogen production, and can have a rapid effect in helping menopausal women. Sex drive may return within just a few days sometimes after it has been absent for years, and a rapid reduction in hot flushes. Minerals and trace-elements get to the ‘bottom of things’ so to speak, they are often the missing link and can be extremely effective. Boron raises the level of natural sex hormones in the body, and so would eliminate the need for HRT or Hormone replacement therapy states Dr. Newnham. Zinc is also important for sex hormones for both sexes. http://www.regenerativenutrition.com/boron-osteoporosis-arthritis-allergies-menopause-hormones.asp

 
I can attest to the beneficial effects of boron at 3mg/day eliminating hot flashes. I have tried the typical black cohosh, women’s formulas, etc. etc. and these herbs are suggested to raise estrogen. All I can say is from the first day of taking boron I noticed a substantial difference. Within 3 days, no hot flashes at all. You can’t beat that with a stick. https://robthoburn.wordpress.com/2011/02/02/boron-increases-testosterone-again/

 
When your ovaries stop producing enough estrogen, your belly fat kicks in and says "hey, I can make some weak estrogen for you", and the body says "OK!". That is an easy way of explaining how it works, and it's the reason women lose their waists in our 40's and 50's. Belly fat makes a weak estrogen to assist the ovaries who are now old and tired. By the way, when you are putting on weight directly due to low estrogen, you will find you have insatiable cravings for CARBS. And I mean INSATIABLE. You want one thing, then another. Nothing is enough. You eat, sleep, and dream about carbs....

This is an easy way to recognize what your body is doing. When I find I am craving and craving like that, with nothing else on my mind, I know I need to add estrogen. (you never add estrogen by itself, always with progesterone) Dont think that these bio-identicals are easy though. Our bodies cycle from high to low estrogen, and high to low progesterone. It's almost impossible to guess which one you need and for how long. I am a nurse and know more than non-nurses know about it, yet I can screw it up and end up estrogen dominant at my own hand (from taking estrogen too long). So many of the symptoms for each problem are the SAME so it's hard to tell. The best thing to do is have hormone tests every 3 months or so. Costs money..... That's why I'm currently taking Royal Maca instead. It regulates your hormones and stops hot flashes almost immediately. See "Whole World Botanicals Royal Maca". It's the best and is cheap...about $10 a month. And they have lots of information. Proven in thousands of human studies.... http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/09/18/oral-progesterone-and-progesterone-cream-complications.aspx

 
vitamin C. A powerful electron donor, this vitamin has the ability to contribute electrons to resurrect the form and function of estradiol (estrogen; E2), progesterone, testosterone, for instance. [2] In tandem with foods that are able to support the function of glands, such as the ovaries, vitamin C may represent an excellent complement or alternative to hormone replacement therapy. http://www.greenmedinfo.com/blog/6-bodily-tissues-can-be-regenerated-through-nutrition

[2] Photo-induced regeneration of hormones by electron transfer processes: Potential biological and medical consequences. Radiat Phys Chem Oxf Engl 1993. Updated 2011 Aug ;80(8):890-894. PMID: 21814301 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21814301

 
Roken in de overgang; een teer onderwerp

Als u nog in de overgang gaat komen, als u al in de overgang bent of als u de overgang al achter de rug hebt; stoppen met roken heeft gelukkig in elke levensfase zin! U zult zich misschien afvragen wat stoppen met roken dan precies voor u kan opleveren in de verschillende fases van de overgang.
Vervroegde overgang

Als u rookt komt u gemiddeld twee tot drie jaar eerder in de overgang dan wanneer u niet zou roken. Roken heeft namelijk een negatieve invloed op de aanmaak van oestrogeen. Hoe meer u rookt, hoe sneller dit proces verloopt. Vervroegd in de overgang komen vergroot het risico op het krijgen van verschillende aandoeningen.

Ook versterkt roken alle klachten die u kunt krijgen tijdens de overgang. Vrouwen die tien jaar voor de overgang stoppen met roken, blijken bijna 90 procent minder kans te hebben op een vervroegde overgang dan vrouwen van dezelfde leeftijd die blijven roken. Stoppen met roken helpt u minder snel en gezonder de overgang in te gaan. http://tinyurl.com/puulmqv via http://tinyurl.com/ppep85j https://www.ntvg.nl/artikelen/anti-oestrogeen-effect-van-sigaretten-roken


 
Heb al 2 jaar mijn maandstonden op verspreide tijdstippen, gaande van 1 maand tot 6 maanden de gyneacoloog bevestigde dat ik in de menopauze zit.Sinds ik op de site ben beginnen meevolgen, ben ik altijd een aanhanger geworden van adrenal, eerste jaar zonder cortisol en dan geleidelijk de gewone adrenal. Ik heb niks last , behalve af en toe een beetje warm... dus het kan
 
?t=1255

In de overgang krijg je ineens een inzakken van de oestrogeenvoorraden: dit kan een auto-immuunziekte in de hand werken. Dat zegt de arts van het filmpje. En dan kan schildkliermedicatie niet genoeg zijn. Het immuunsysteem moet tot rust gebracht worden.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.813
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan