overgang

[...] anytime you see a postmenopausal female that developed hot flashes, insomnia, and irritability but wasn’t resolved with estrogens, and especially if they have a history of being hypothyroid, you have to consider over-activity of the autoimmune response. Often the hot flashes will be totally normalized by using protocols like regulatory T cell support, Th 1/Th 2 modulation, getting off gluten, and clearing the antigens in question. http://tinyurl.com/zgb2kb7

Vaak speelt de opname in de darmen op vanaf dat de vrouwelijke hormonen van nature afnemen : na je 35ste als vrouw gaat dat proces langzaam die kant op.

Dat leidt tot minder opname van voedingsstoffen en doet het cholesterolpercentage toenemen terwijl ze niets aan het dieet veranderd hebben.

Dit is allemaal goed te beheersen (alleen al je darmgezondheid terug op peil brengen) maar het is belangrijk je bewust te zijn van deze processen en wat de oorzaken zijn.
Dan kan je tenminste gericht handelen, anders zit je maar bij jezelf te prakkezeren waar het vastloopt.

Ik heb destijds mezelf via een haartest nota bene laten testen bij www.mijnvoedselintolerantietest.nl -hoef je alleen een strengetje haren op te sturen in een enveloppe naar een adres ergens in Nederland. Dat kleine strengetje haren knip je af van je hoofd (hopelijk zit daar haar)- en je krijgt een schat aan info over dingen die je mist, die niet goed zitten (qua hormonen: vrouwelijke, mannelijke, schildklier, cortisol, voedingsstoffen, toxines, darmbacterien) etc. : ik kreeg de naam van de bacteriestrain die ik in mijn darmen moest gaan invoeren. Gluten testen ze alleen dan weer niet, heel apart, maar wel veel granen: dus dat vangt het weer op. Het heet een voedselintolerantietest, maar het test veel meer dan dat alleen.

Zoveel info heb ik nog nooit in 1 keer gekregen voor zo weinig geld (rond de 100 euri). Plus scheelt veel gezeik met die witte jassen. Dat moet je echt vermijden tegenwoordig, dat contact met die energiezuigers als het enigszins mogelijk is. En ik kon aan de uitslag heel goed zien dat het over mij ging omdat er voeding bijzat waar ik niet tegen kon die ik frequent eet. Ik weet dat het zo werkt dat voeding die je vaak eet juist de intolerantie weergeeft, anders komt het er niet uit. Enige is dat je je dna afstaat aan een vreemde, maar goed mensen geven ook vaak zomaar hun bloed af bij de dokter etc. Wat je kan doen is een andere naam opgeven dan die van jezelf. Maar goed, dan zit je nog met die betaling die je naam vaak prijs geeft. Plus je moet van de distributeur van de testen geen uitleg verwachten van de testen, want die reageert dan heel sjacherijnig en onkundig ook nog: maar ja wat maakt het verder uit als je goud in handen hebt. Je ziet bij trustpilot allemaal reacties van normale medische junkies die niet weten wat ze in handen hebben.

Ik heb n.a.v. die testen een enorme spurt in mijn gezondheid gemaakt met een paar kleine aanpassingen: ik ben meer omega drie gaan eten en ik heb een specifieke bacteriestrain in mijn voeding geintroduceerd die ik kennelijk miste. Maar er is zoveel getest: dat je precies weet waar de problemen zitten. En bij mij was dat niet heel veel (meer), maar wel heel belangrijk. Ga je naar je dokter en die onderzoekt vaak de verkeerde dingen of nagenoeg niks en dan is er zogezegd niks aan de hand als er niks uitkomt en jij voelt je toch shit. Maar deze test maakt het echt goed inzichtelijk.

Ik heb mijn bloed wel eens in Belgie laten testen door een huisarts maar die ging je echt zwaar testen op heel veel dingen tegelijk: in NL gebeurt dat domweg zo makkelijk niet.

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn bloed wel eens in Belgie laten testen door een huisarts maar die ging je echt zwaar testen op heel veel dingen tegelijk: in NL gebeurt dat domweg zo makkelijk niet.
Ik laat altijd mijn bloed testen buiten huisarts om bij:

Helaas moet ik momenteel erg ver rijden om bij een priklocatie van hen te komen.

Volgende keer doe ik het via
Die hebben een priklocatie bij mij in de buurt.

When More Protein Makes You Fat In Menopause (Gluconeogenesis)
Metabolism & Menopause Podcast - Steph Crassweller

Stephanie Croezen (Vitality OET) over eiwitten, hormonen en vetverlies tijdens de perimenopauze en postmenopauze.

Het standaard fitnessadvies om blindelings meer eiwitten te eten en harder te trainen faalt bij vrouwen in de overgang als hun lichaam chronisch gestrest en ontstoken is.
Door het wegvallen van oestrogeen en de stijging van cortisol raakt de lever in overdrive en transformeert het via gluconeogenese eiwitten direct in suikers, wat door insulineresistentie als buikvet wordt opgeslagen.
Je kunt een metabolisch gestrest lichaam niet dwingen af te vallen door méér discipline te tonen;
je moet eerst de interne fysiologie kalmeren via slaap, stressmanagement en bloedsuikerstabilisatie voordat voeding en training weer het gewenste effect hebben.

Ideeen en onderbouwing:
Eiwit wordt suiker:

De spreker legt het biologische mechanisme van gluconeogenese uit.
Cortisol en ontstekingscytokines reguleren direct de leverenzymen op die verantwoordelijk zijn voor deze suikerproductie.
Ze onderbouw dit met praktijkvoorbeelden van clienten die met continue bloedsuikermeters (CGM) aantoonden dat hun bloedsuiker steeg na pure eiwitmaaltijden.
Fitnessregels vervallen na je 40ste:
Ze wijst op de directe fysiologische link tussen de daling van oestrogeen en de automatische stijging van basisontstekingen in het vrouwelijk lichaam.
Daarnaast beschrijft ze de casus van 'Joanne' (49 jaar), die ondanks krachttraining, calorietesten en vasten toch 18 pond aankwam, totdat de interne fysiologie werd aangepakt.
De juiste volgorde:
Ze draagt data aan over slaap:
één nacht slecht slapen kan de insulinegevoeligheid al met 25% verlagen.
Als de basis (slaap en bloedsuikerstabiliteit) mist, faalt elke dieetprikkel omdat het lichaam direct in de stress- en opslagmodus schiet.
  • De eiwthype schiet door:
    Vrouwen in de perimenopauze en postmenopauze krijgen massaal het advies om meer eiwitten te eten (zoals hüttenkäse overal aan toevoegen), maar velen vallen niet af of komen juist aan.
  • De rol van de interne omgeving:
    Eiwit is essentieel, maar de hormonale en metabole status van het lichaam bepaalt het resultaat.
    In een gezond lichaam bouwt eiwit spieren op;
    in een ontstoken lichaam werkt het averechts.
  • Gluconeogenese in overdrive:
    Gluconeogenese is het proces waarbij de lever glucose (suiker) maakt uit niet-koolhydraatbronnen zoals eiwitten.
    Bij chronische stress en ontsteking staat dit proces continu aan.
  • Hormonale rem valt weg:
    Normaal gesproken remt het hormoon oestrogeen de gluconeogenese.
    Wanneer de oestrogeenspiegels dalen tijdens de overgang, valt deze rem weg en maakt de lever veel sneller suiker aan.
  • Cortisol als gaspedaal:
    Cortisol (het stresshormoon) activeert de enzymen die de lever aanzetten tot het omzetten van eiwitten in suiker.
    Hoge stress betekent dat dure eiwitten (biefstuk, shakes) eindigen als bloedsuiker.
  • Chronische ontsteking blokkeert de cellen:
    Dalend oestrogeen verhoogt ontstekingswaarden (cytokines).
    Deze ontsteking veroorzaakt insulineresistentie, waardoor de nieuw aangemaakte suikers niet in de cellen kunnen en worden opgeslagen als buikvet.
  • De vicieuze cirkel van insuline:
    Hoge insulinespiegels zetten het lichaam in een vetopslagmodus en blokkeren lipolyse (de vetverbranding).
    Je kunt geen vet verbranden als de insulinespiegel chronisch hoog is.
  • Eiwitrijke diëten falen soms:
    Dit fysiologische proces verklaart waarom sommige vrouwen op een keto-, carnivoor- of low-carb dieet tóch niet in ketose raken, een hoge bloedsuikerspiegel houden en aankomen.
  • Eerst herstellen, dan pas opbouwen:
    Het heeft geen zin om 'meer eiwitten' te introduceren in een gestrest lichaam.
    Eerst moeten de fundamenten (slaap, stress, bloedsuiker) worden hersteld.
  • Stop met blind 'toevoegen':
    De oplossing voor gewichtstoename in de overgang is niet nóg meer discipline, minder eten, harder trainen of meer eiwitshakes, maar luisteren naar wat het veranderde lichaam intern nodig heeft.

Praktisch:
Metabolisme herstellen:

1. Prioriteer slaap boven alles:
Metabolisch fundament.
Slaap is gratis en verlaagt cortisol en ontstekingen direct.
Bescherm je nachtrust alsof het je belangrijkste afslankmiddel is.
2. Stabiliseer de bloedsuikerspiegel:
Hormonale rust.
Eet een stevig ontbijt met eiwitten en vetten vóór je aan de koffie gaat.
Stop met de hele dag door snacken en eet om de 4 tot 5 uur een gebalanceerde maaltijd.
Eet je groenten en eiwitten eerst, daarna pas de koolhydraten.
3. Ondersteun de lever en darmen:
Ontgifting.
Voeg bittere voedingsmiddelen toe (citroen, rucola) voor de galproductie.
Eet kruisbloemige groenten (broccoli, spruitjes) voor detoxificatie.
Schrap alcohol voor ten minste 60 dagen en vermijd ultrabewerkte voeding (inclusief eiwitrepen).
4. Kalmeer het zenuwstelsel:
Cortisolreductie.
Stop met excessieve, uitputtende HIIT-trainingen (6 dagen per week bootcamps).
Focus op krachttraining, rustige 'Zone 2' cardio (wandelen) en pak niet direct je telefoon bij het ontwaken.
5. Optimaliseer pas daarna de eiwitinname:
De nieuwe vloer.
Pas als de interne stress en ontstekingen zijn gedaald, bouw je de eiwitinname weer strategisch op (minimaal 30 gram per hoofdmaaltijd) zodat het naar de spieren gaat in plaats van de vetopslag.

Citaten:
  • "Na je 40e, in een ontstoken, insulineresistent en door cortisol gedreven lichaam, begint je lever eiwitten om te zetten in suiker.
    Je biefstuk, je shake, je kip—het wordt allemaal omgezet in glucose en vervolgens opgeslagen als buikvet."

• "Je kunt niet opboksen tegen een ontstoken en gestrest lichaam door simpelweg meer eiwitten te eten.
    Je kunt dit ook niet oplossen door minder te eten en meer te bewegen."

• "Een ontstoken lichaam plus veel eiwitten is gelijk aan suikerconversie, een insulinepiek en vetopslag.
    Een gezond lichaam plus veel eiwitten is gelijk aan spieren, verzadiging en vetverlies."

• "Je legt ook geen nieuwe vloer in een huis met een lekkend dak.
    Het advies om veel eiwitten te eten is die nieuwe vloer... maar als je dak lekt (door ontsteking en cortisol), verpest je de vloer."

• "De rekensom klopt niet, en dat gaat hij ook niet doen, omdat de rekensom nooit het probleem was.
    Je lichaam vraagt om iets heel anders dan wat je het al die tijd hebt gegeven."

Het faalt niet alleen bij vrouwen in de overgang. De overmatige nadruk op eiwitten zonder ondersteunende vetten is RAMPZALIG voor mannen en vrouwen van ALLE leeftijden.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.690
Leden
8.704
Nieuwste lid
Freedomfighter2
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan