Vaak speelt de opname in de darmen op vanaf dat de vrouwelijke hormonen van nature afnemen : na je 35ste als vrouw gaat dat proces langzaam die kant op.
Dat leidt tot minder opname van voedingsstoffen en doet het cholesterolpercentage toenemen terwijl ze niets aan het dieet veranderd hebben.
Dit is allemaal goed te beheersen (alleen al je darmgezondheid terug op peil brengen) maar het is belangrijk je bewust te zijn van deze processen en wat de oorzaken zijn.
Dan kan je tenminste gericht handelen, anders zit je maar bij jezelf te prakkezeren waar het vastloopt.
Ik heb destijds mezelf via een haartest nota bene laten testen bij
www.mijnvoedselintolerantietest.nl -hoef je alleen een strengetje haren op te sturen in een enveloppe naar een adres ergens in Nederland. Dat kleine strengetje haren knip je af van je hoofd (hopelijk zit daar haar)- en je krijgt een schat aan info over dingen die je mist, die niet goed zitten (qua hormonen: vrouwelijke, mannelijke, schildklier, cortisol, voedingsstoffen, toxines, darmbacterien) etc. : ik kreeg de naam van de bacteriestrain die ik in mijn darmen moest gaan invoeren. Gluten testen ze alleen dan weer niet, heel apart, maar wel veel granen: dus dat vangt het weer op.
Het heet een voedselintolerantietest, maar het test veel meer dan dat alleen.
Zoveel info heb ik nog nooit in 1 keer gekregen voor zo weinig geld (rond de 100 euri). Plus scheelt veel gezeik met die witte jassen. Dat moet je echt vermijden tegenwoordig, dat contact met die energiezuigers als het enigszins mogelijk is. En ik kon aan de uitslag heel goed zien dat het over mij ging omdat er voeding bijzat waar ik niet tegen kon die ik frequent eet. Ik weet dat het zo werkt dat voeding die je vaak eet juist de intolerantie weergeeft, anders komt het er niet uit. Enige is dat je je dna afstaat aan een vreemde, maar goed mensen geven ook vaak zomaar hun bloed af bij de dokter etc. Wat je kan doen is een andere naam opgeven dan die van jezelf. Maar goed, dan zit je nog met die betaling die je naam vaak prijs geeft. Plus je moet van de distributeur van de testen geen uitleg verwachten van de testen, want die reageert dan heel sjacherijnig en onkundig ook nog: maar ja wat maakt het verder uit als je goud in handen hebt. Je ziet bij trustpilot allemaal reacties van normale medische junkies die niet weten wat ze in handen hebben.
Ik heb n.a.v. die testen een enorme spurt in mijn gezondheid gemaakt met een paar kleine aanpassingen: ik ben meer omega drie gaan eten en ik heb een specifieke bacteriestrain in mijn voeding geintroduceerd die ik kennelijk miste. Maar er is zoveel getest: dat je precies weet waar de problemen zitten. En bij mij was dat niet heel veel (meer), maar wel heel belangrijk. Ga je naar je dokter en die onderzoekt vaak de verkeerde dingen of nagenoeg niks en dan is er zogezegd niks aan de hand als er niks uitkomt en jij voelt je toch shit. Maar deze test maakt het echt goed inzichtelijk.
Ik heb mijn bloed wel eens in Belgie laten testen door een huisarts maar die ging je echt zwaar testen op heel veel dingen tegelijk: in NL gebeurt dat domweg zo makkelijk niet.