overgang

Poekie

Administrator
Ben zelf 50 jaar, nog niet in de overgang.

Maar je hoort zoveel vrouwen klagen over opvliegers, slecht slapen.

Volgens mij zou je dit door goede voeding moeten kunnen ondervangen.

Heb zelf de ervaring dat mijn menstruatieklachten nagenoeg nihil zijn geworden sinds we ons beter zijn gaan voeden.

En ook hebben we minder stress in ons leven.

Maar kun je overgangsklachten voorkomen door volgens de richtlijnen van WP te eten?

Dus veel vetten, minder eiwitten en nog minder of geen koolhydraten?

Of komt er nog meer bij kijken/

 
Quote:
kun je overgangsklachten voorkomen door volgens de richtlijnen van WP te eten?


Hoi Poekie,

Ik zou zeggen van wel, dat het heel belangrijk is: hoe je eet voor de hormoonhuishouding.

Ik heb een zus die net in de overgang is gekomen en die heeft hard toegeslagen bij haar.

Ze ging ook net ineens stoppen met roken en dat was haar mokerslag.

Ineens heeft ze drie ziekten bij elkaar ineen: hypotheroidie, diabetes type I (de autoimmuunvariant die minder vaak voorkomt) en bijnierschorsproblemen (cortisol).

Nu krijgt ze een dieet met weinig koolhydraten en dat doet haar heel goed in elk geval vertelde ze me.

 
Ik ben ervan overtuigd dat je met de juiste voeding je menopauze zo 'smooth' mogelijk kunt laten verlopen. Ik ben 45 jaar en één van mijn plannetjes is om over een tijdje geen last van de overgang te krijgen. Overgangs'klachten' is vaak het gevolg van oestrogeendominantie. Als je daarvan de oorzaak kunt achterhalen bij jezelf en het kunt corrigeren wordt de menopauze een (rauw) eitje! Sinds gaps/wapf is mijn menstruatie (inclusief pms) getransformeerd van uitermate moeizaam, pijnlijk en langdurig (ook het gevolg van hormonale disbalans) naar een buitengewoon kort flutmenstruatietje. En van pms geen spoor. Zo mag mijn overgang ook wel worden! Dus ja, de juiste voeding (en levenshouding) doet wonderen. Poekie, als je door je veranderde voedingsgewoonten nu al een bijna geruisloze menstruatie hebt, dan mag je dat toch ook verwachten voor de overgang zonder nog extra dingen te doen/laten? Maar misschien is dat simplistisch gedacht.

Lievergezond, wat je zus heeft is bijna klassiek voor vrouwen in/na de overgang. Bij de overgang moeten de bijnieren de hormoonproductie gedeeltelijk van de eierstokken gaan overnemen. Tegenwoordig heeft bijna iedereen vermoeide/uitgeputte bijnieren dus die zullen koste wat kost proberen cortisol te blijven aanmaken in het nadeel van oestrogeen en nog meer in het nadeel van progesteron (waarvan cortisol gemaakt wordt). De hormoonspiegels kelderen ipv langzaam terug te lopen en samen met de toegenomen oestrogeendominantie geeft dat klachten. Bijnierproblemen (cortisolprobleem) geeft meestal ook schildklierproblemen en dát geeft weer verhoogde cholesterolspiegels.. In een notendop. Mijn moeder lijkt op jouw zus min de diabetes. Ze is alleen een beetje angstig te minderen met de medicijnen en alternatieven te gaan zoeken. Ze wil wel heel graag maar heeft het vertrouwen nog niet. Wat betreft voeding gaat ze lekker: alleen de juiste vetten, rauwe kaas, eieren, goed vlees en groente en geen geraffineerde rotzooi. Ik ben voor haar aan het zoeken naar datgene wat haar over de streep helpt.

Hilda

 
Nou...ik gun het jullie van harte...maar bij mij is het niet zo gegaan.

Alhoewel ik altijd al goede vetten gebruikte..(Becel o.i.d. is er nog nooit bij ons in huis geweest) maar wel iets teveel koolhydraten en minder vet vlees..

Vanaf m'n 50e heb ik in een hel geleefd..met een hart-infarct als hoogtepunt.

Hoe vaak ik niet gevraagd heb om m'n hormonen te laten checken..dat was niet nodig..

m'n oestrogeen zou toch wel te laag zijn en dan moest ik de pil maar gaan slikken.

In dit voorjaar ben ik eindelijk geprikt bij een endocrinoloog..die vond het alleen

nodig om oestrogeen te prikken..dat was veel's te laag. Ik on een syntetisch pilletje

krijgen.

Daarna bij Ron Velthuis alles eens goed geprikt..ook progesteron.

Progesteron veel's te hoog..en oestrogeen veel's te laag..en alle andere hormonen

(ook cortisol) prima in orde.

Mijn leven is 300% verbeterd met een pufje bio identiek oestrogeen..

Dia.

 
Kun je nagaan.. wat hormoonhuishouding met je doet! En waar vervolgens aan voorbij wordt gegaan. Pijn im m'n buik, krijg ik ervan!

 
Nou..en anders ik wel.. :(

Ik was toen al bekend met bio-identieke hormonen..nou, je had de reactie van

m'n huisarts moeten zien...het was de beste mop die hij die dag gehoord had. :evil:

Ook de endocrinologe..begin dit jaar..Hup..een pilletje (met beide hormonen synthetisch)

is toch het makkelijkste...

Nu boots ik met creme's zoveel mogelijk een natuurlijke cyclus na..de laatste 10 dagen

moet er progesteron-creme bij..de eerste 2 dagen daarvan voel ik me zo depressief

als een lode deur :(

Kun je nagaan wat er was gebeurt met m'n "gemakkelijke" pilletje..waarmee ik het iedere

dag binnen had gekregen.

Dia.

 
Hoi Hilda, echt dank voor je verhelderende uitleg.

Dat ga ik vertellen aan mijn zus, die nu in de veronderstelling verkeert dat ze nu ineens toch geen problemen meer heeft met de bijnier omdat het de tweede keer niet meer uit de test kwam (inmiddels heeft ze noodgedwongen ook veel meer rust in haar leven moeten inbouwen en ze is op dieet tegen de suikerziekte).

Ik bedenk me nav wat je schrijft het volgende: zou de bijnier ook leentjebuur kunnen spelen bij de alvleesklier (hoogstwaarschijnlijk in mijn geval en in dat van mijn zus dus) zoals je schrijft dattie kan interen op de schildklier en de eierstokken?

Ik heb dat boek bijnieruitputting ook, maar daarin kon ik dat niet vinden, maar ik kan heel verstrooid tussen meerdere boeken gaan zitten lezen.

 
Je zus zal ongetwijfeld vooruit gegaan zijn maar het feit dat ze én diabetes heeft én een schildklier/cholesterolprobleem zegt natuurlijk iets over haar hormoonhuishouding. En die was al beroerd vóór haar overgang anders geeft het niet zoveel problemen. De overgang hoeft geen onbalans met zich mee te brengen, het zou 'slechts' het langzaam aan verminderen van bepaalde hormoonspiegels moeten inhouden waaraan je lichaam zich geleidelijk aanpast, indien je gezond bent. Daar kun je misschien iets van merken maar een probleem zou het in mijn ogen niet hoeven zijn. En zoals Dia al aangaf: het kan ook een oestrogeentekort aan ten grondslag liggen. Er zijn verschillende typen van hormoondisbalans. Ik ben geen expert dus helaas kan ik niet tot in de puntjes doorredeneren (ik ben nog inlezende..).

Een goed boek zou zijn What your doctor may not tell you about Menopause. Ik heb het zelf nog niet gelezen maar ik hoor er goede dingen over en de inhoudsopgave ziet er indrukwekkend uit.

Hilda

 
Ja..dat boek heb ik ook..maar dat gaat alleen over progesteron-tekort...

En wat dus als je een teveel hebt..zoals ik??

Volgens Marja van het hormoon-forum had ik ook progesteron-tekort..dus ik

heb v.a. 2005 de naturel progesteron creme gesmeerd..met tussenpozen..want ik werd

er alleen maar beroerder van...wat niet kon volgens Marja..

Dus wel. :(

Mijn advies...een dokter zoeken die het wil prikken..

meten is weten.

Ik heb in ieder geval na 6 jaar mijn leven weer terug..en geniet met volle teugen. :D

Dia.

 
@corneliahz: dat boek wat je noemt sprak mij een tijd geleden erg aan. Nu zag ik dat het boek niet meer in het nederlands verkrijgbaar is. Jammer! Ben nog op zoek gegaan naar een 2e handser, maar helaas. Engelse boeken vind ik te moeilijk! Maar ik geloof écht dat boek veel leerzame dingen aan ons kan bieden.

Ik gebruik op dit moment een DIM-matrix supplement (ook op advies van dezelfde Marja als waar Dia over schrijft), om mijn hormonen wat gelijkmatiger te laten verlopen. En ik moet zeggen (ssssttt;-)) dat ik me beter voel. Nu de maandelijkse periode even afwachten, kijken hoe dat loopt.

 
Sorry, het lijkt (inderdaad) niet leverbaar te zijn.

Maar ik lees net dat het weer opnieuw uitgegeven gaat worden:

http://hormonaledisbal.forum2go.nl/dr-r-lee-wat-de-dokter-je-niet-verteld-menopauze-t2742.html

Hilda

 
Kijk, dit is nou eens leuk nieuws! Dank voor het doorgeven :lol: Ik begrijp dat Marja een mail verstuurd aan forumgebruikers van hormonale disbalans, dus we wachten af :wink:

 
Ik ben zelf deze topic gestart met de opmerking dat ik geen last heb van de overgang.

Valt nog erg mee hoor. Ik weet ook niet of het overgangsklachten zijn.

Maar af en toe dan komt er een warmte golf door me heen.

Vestje uit, of 's nachts de dekens van me af, en een half minuutje later is mijn temperatuur weer goed.

Zouden het overgangsklachten kunnen zijn (50 jaar) of iets anders.

We zijn ca. 2 weken geleden begonnen met MSM poeder, zou dat de 'aanjager' kunnen zijn, in dit geval?

Mijn zus, 4 jaar ouder, heeft ook (alleen) last van af en toe deze verhitting.

We waren afgelopen samen op vakantie (met de mannen, die mochten ook mee) en zaten om de beurt, pffff, vestje/trui uit.

 
Moeilijk om te zeggen. Je lichaamswarmte kan stijgen door de voeding die je tot je neemt of bepaalde voedingssupplementen, zoals zwavel of zuurstof (H2O2, ozon). Het kunnen ook lichte overgangsverschijnselen zijn. Mogelijk is het de voeding die de verschijnselen zo licht maakt, omdat je weliswaar helende bent maar nog niet hormonaal volledig in balans. Het zijn nl. de bijnieren die 'opvliegers' veroorzaken. Misschien is het en de overgang en de voeding, wie weet.

Mike

 
Nu heb ik de topic globaal doorgenomen en weet niet of het hier geplaatst kan worden maar ik hoor dan ook vaak dat vrouwen last hebben van hevige menstruatie pijnen en dat sommigen een week geen stoelgang hebben.

Nu wordt er bij de reguliere medische wereld gezegd dat de pijn normaal is maar ik vraag me echt af of het niet anders kan en waar het aan kan liggen.

Het moet toch een oorzaak hebben als je bedenkt dat ook jonge vrouwen van net over de dertig er last van hebben, dat kan naar mijn mening niet normaal zijn.

Kan me niet voorstellen dat zij dan al in de overgang zitten en dan nog.

 
Tot voor ca. 3 jaar geleden had ik de eerste dag van mijn menstruatiecyclus altijd een rotdag, slikte dan paracetamol door de dag heen. Mijn stoelgang was juist heel erg goed, ik moest vaak en veel, die eerste dag.

Toen we eenmaal met goede voeding begonnen, pas na onze rawfood periode heb ik er eigenlijk amper erg in dat ik ongesteld ben.

Geen pijn en geen abnormale drang om naar de wc te moeten.

De opvliegers die ik hierboven beschrijf heb ik nu al 1,5 week geen last meer van.

 
Haydarpasa,

Laat ik één ding vooropstellen: pijn is niet normaal. Pijn heeft een functie, afhankelijk van de soort pijn. Enerzijds heb je acute, "scherpe" pijn. Deze pijn treedt op tijdens "beschadigende" activiteiten en is bedoeld om te doen stoppen. Denk aan het verbranden van je handen. Als iets heet is, heb je nog keuze om je vingers terug te trekken, maar zodra je over een bepaalde grens heen gaat, zet je lichaam reflexen in en dan heb je je beweging niet meer onder controle.

Daar tegenover staat zeurende pijn, welke bedoeld is om je te dwingen je lichaam te laten herstellen. Denk aan de pijn bij een verstuikte enkel. Ga jij erop staan en ermee lopen, krijg je pijn, omdat je je lichaam belemmert in de herstelwerkzaamheden.

Wat dat betreft is menstruatiepijn dan ook niet helemaal iets waarin ik geloof als zijnde normaal. Het komt vaak voor, ook bij jonge meiden van 12-13 jaar al, maar dat maakt het nog niet normaal. Het is een vorm van die zeurende pijn en kennelijk heeft het lichaam het zodanig moeilijk, dat het hersteltijd, -voeding of -energie nodig heeft om te kunnen doen wat het moet doen. Nu kan ik niet geloven dat een lichaam zichzelf met opzet pijn zal doen, maar geloof ik persoonlijk dat het lichaam alleen maar bezig is, zich zo goed mogelijk aan te passen aan de leefomgeving (en dus ook voeding) die het aangeboden krijgt. Wanneer dat meer energie, voedingsstoffen of tijd kost dan voor handen is, dan creëert het lichaam een mogelijkheid om zelfvoorzienend te zijn. In dit geval dus om rust, energie, voedingsstoffen of wat dan ook te kunnen krijgen. Ik geloof dus ook dat een lichaam dat voldoende voedingsstoffen, rust en/of energie krijgt, ook geen pijn hoeft te lijden. Wat mij betreft geldt dat ook voor overgangsklachten. Een lichaam dat niets tekort komt, zeurt ook niet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.837
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan