Osteoporose

Dirtsa

New member
Gister uitslag van de Dexa gehad..

onderrug en heup zijn fragiel

In het verslag van de radioloog stond: botdichtheid veel te laag voor deze leeftijd!

Op beide plaatsen -2,5= osteoporose



Wat zou de HA nu zeggen: extra calcium slikken

Maar die van hem wil ik niet..



Wat kan ik zelf nu het beste extra doen?

waarschijnlijk: dierlijke eiwitten/vetten,

maar zijn er nog specifieke dingen? Mike?

De botdichtheid kan op deze leeftijd nog toenemen, dus ik ga ervoor vechten!

 
Kun jij de rauwe melk verdragen? ik vermoed dat dit wel eens goed zou kunnen zijn.

Ben je erg geschrokken van de uitslag? Wat merk je zelf van jou rug en heup?

 
Hoi Ikke, dat is schrikken voor zo´n jonge meid als jij zeg.

Ja vecht ervoor meid!

Ik herinner me dat je eens schreef dat je botjes door de blender gedaan had en door de soep: that´s the spirit volgens mij:)

 
In 2009 heb ik mijn eerste Dexa laten maken, toen vermoedde de internist dat er iets niet goed was.

Ik ben toen erg geschrokken, tegelijkertijd wist ik het al wel.. had veel last van mijn rug.

Ik merk het nu ook nog, veel pijn als ik te lang sta of verkeerde houding aanneem. De klap in oktober was erg heftig en hiervan heb ik veel ellende. Ik heb continu pijn tussen mijn schouderbladen.

Ik merk vooral dat mijn rug zwak is nadat ik yoga of oefeningen heb gedaan, de 2 dagen hierna kan ik bijn niets..

En toch wil ik mijn rug sterker maken,

 
Dit klinkt inderdaad niet zo goed, en ook moeilijk. Aan de ene kant geeft je lichaam dus aan niet bepaald te genieten van yoga/oefeningen. Maar je wilt ook iets doen om je lichaam sterker te maken.

Misschien moet je je lichaam eerst heel veel rust geven en uiteraard de goeie voeding ( daar zal Mike ongetwijfeld nog op reageren ), en alleen maar wandelen. Oefeningen kunnen wel eens teveel zijn op dit moment.

 
Ik voel al langere tijd dat het niet goed is. Heb vooral veel pijn als ik 's avonds in mijn bed lig en worstel al jaren met wél een kussen, geen kussen, nekrol ect.. maar nog steeds voelt mijn nek 's ochtends vreemd en pijnlijk aan.

De yoga vind ik fijn, maar de pijn is lastig. Ik wil wel blijven bewegen/inspannen en vooral ook de spieren sterk houden, maar je hebt gelijk,

misschien nu teveel

Ergens weet ik dit ook, maar moeilijk om dan niets te doen...

 
@ikke, vooral vit D binnenkrijgen via gefermenteerde levertraan (zorgt voor opname van calcium), verder calcium via bottensoepen eten, zoveel als je kunt en lekker met veel vlees erin. Daarbij, als je zuivel verdraagt, zelfgemaakte yoghurt eten, ook zoveel als je hebben kunt.

Nek en schouderpijn heb ik al vaker gezegd, lever en gal problemen, zit verstopt en overbelast.... enkel met goede voorbereide lever/gal reinigingen op te lossen en vooral goed vetten eten, DIERLIJK welteverstaan! En pak ook wat meer rundvlees ipv kip en vis, hoewel vis ook goed is.

Kortom, doe vanaf nu elke dag alsof het kerst is, eten tot je niet meer kunt, ik weet je verleden en ik zeg dit dus niet voor niets.....!

Hoeveel vlees/dierlijke vetten eet je uberhaupt? En welke levertraan slik je? Al rauwe eigelen geprobeerd, ook calcium! En makkelijk opneembaar.

 
Ikke,

Wat is jouw vit. D waarde? 25 is de ondergrens. Gerrit heeft gelijk. Verhoog je inname van dierlijke vetten en eiwitten, dus niet alleen vis en wit vlees (kip) maar inderdaad ook rood vlees, levertraan (liefst in combinatie met boterolie), (rauwe) eieren, zuivel (rauwe melk!). Het is namelijk fosfor dat botten bouwt en dierlijke voeding is rijk aan fosfor. Het kan ook verstandig zijn om regelmatig onder een zonnebank te liggen.

Mike

 
Qua fosfor, denk ook aan oudere kazen en vooral aan linzen, hebben ideale fosfor/calcium balans. Wel eerst nachtje weken, ik ben er dol op, bevatten zeer veel voedingsstoffen!

 
Gerrit, kiem jij linzen e.d. ook na het wellen of heeft dat te weinig voordelen volgens jou?

@ Ikke, Mike had het over een zonnebank: ik heb sinds kort een uvb-lamp - volgens instructies etc. in huis gehaald van deze site: http://www.news4all.org/mijn-uvb-lamp

mijn energetisch therapeut heeft getest dat 4 x pw 15 min bij die lamp voor mij toereikend zou zijn (ik heb niet zoveel nmol aan vitamine D in mijn bloed, ik geloof 49, dus dat moet omhoog).

maar dit zou volgens haar te vervangen zijn door bijv. 2 x pw 4 stuks sardienen (voordeel voor jou is ook dat ze veel calcium en ook redelijk veel omega 3 vetzuren bevatten en dat je die graatjes gemakkelijk zo mee eet).

dit schreef Ghee in de rubriek ¨sardientjes¨:

Quote:
Paar minuten geleden naar een interview geluisterd met iemand en die vond sardientjes (in zijn geheel) het allerbeste voor ruggegraatproblemen, alsook beter dan levertraan.


Als je geen zin hebt in de ogen van de sardien bijv zo bewust te eten, je kunt de sardien natuurlijk ook in de blender doen, net als je met de kip doet in zijn geheel.

Dat kun je ook met verse sardienen doen: zo in de blender mocht het nodig zijn.

 
gerrit en Mike,

Bedankt voor jullie reacties,

Mijn vit D gehalte was de laatste keer erg hoog!, waarschijnlijk door de levertraan.

Welke van green pasture is nu de beste voor me?

Ik eet nu dagelijks veel soepen, vooral getrokken van kippenpoten, soms van mergpijpjes of schenkel (maar vind ik minder lekker) Ben nu draadjesvlees aan het sudderen,dat vind ik wel erg lekker en valt oke!

Verder eet ik veel vis (alle soorten, vooral zalm, kabeljauw, victoriabaars, panga), beetje geitenmelk, veel eieren (in alle vormen) maar rauw niet elke dag (ga ik dus nu wel doen! thxs voor de info Gerrit)

Van de kippenpoot uit de soep maak ik een blender-avontuur!! de hele kip in de blender met wat kruiden en dat eet ik bij wat groenten of salade.

Eet nu weinig fruit, soms een zure appel. KH vooral uit quinoa of amaranth (soms), als heel graan of als vlokken.

naast kokosolie bak ik in ghee, ganzenvet of palmolie

De zuivel: ik ben er nog niet helemaal uit of ik daar goed tegen kan. Volgens de therapeut kan ik hier absoluut niet tegen, nog geen druppel! Daarom probeer ik nu zachtjes aan wat geitenjoghurt. Zou me moeten verdiepen in het zelf maken van joghurt.. maar heb even de energie niet om dit erbij te gaan doen. Is best ingewikkeld toch? moet je een machine voor hebben?

Maar weet ook dat voor het omnemen van calcium een evenredige hoeveelheid magnesium nodig is.. dus is zuivel in deze dan wel goed voor de botjes?

@gerrit,

Ik weet wat je hebt gezegt over de nekpijn, maar nu blijkt toch dat ik ook met een whiplash loop. Het is zaak dat ik hieraan zo snel mogelijk geholpen word, heb er veel pijn aan en is een andere pijn als de pijn na het eten van vetrijke dingen.. Voel het nu zelfs bij het slikken, iets zit er niet goed.

Quote:
Kortom, doe vanaf nu elke dag alsof het kerst is, eten tot je niet meer kunt, ik weet je verleden en ik zeg dit dus niet voor niets.....!


Ik weet het Gerrit, maar oh wat is dat lastig zeg! Soms heb ik momenten dat ik zo vol zit dat ik me er echt niet lekker bij voel. Heb me dus voorgenomen steeds kleine hoeveelheden over de dag te nemen. Zoiezo goed voor de bijnieren :)

Ik doe veel met jullie tips en advies, al lijkt het soms dat ik dingen meerder keren moet horen. Als ik mijn eetpatroon nu vergelijk met een tijd geleden is deze alweer heel anders!

komt goed, ik blijf ervoor vechten!

 
Ikke,

Ik blijf ROOD VLEES missen in jouw voedingspatroon. Behalve dat je veel wit vlees eet zie ik ook veel witte vis terug. Eet WILDE, VETTE vis. Van Panga weet ik dat kweekvis is die uit vervuilde wateren in Vietnam komt. Niet doen dus!

Mike

 
oke Mike,

Rood vlees= biefstuk

Ik was vergeten te schrijven dat ik ook regelmatif kippenlever eet.

Maar wat versta ik nog meer onder rood vlees?

Waaronder vallen de runderlappen dan>?

 
Runderlappen zijn rood vlees. Kies voor diepdonkerrood, 'gemarmerd' vlees, met veel wit (vet) erin. Riblappen, sucadelappen en stoofvlees dus. Kies ook eens voor runderlever, kalfslever of lamslever. Lamsvlees is ook rood vlees en is lekker vet.

Mike

 
Ikke,
Quote:
Zou me moeten verdiepen in het zelf maken van joghurt.. maar heb even de energie niet om dit erbij te gaan doen. Is best ingewikkeld toch? moet je een machine voor hebben?


Met yoghurt maken ben je hoogstens 10 a 15 minuten bezig en je hebt geen yoghurtmachine nodig.

Hieronder onze werkwijze:

Heel belangrijk: werk met schone attributen, spoel bijvoorbeeld de pot/fles met gekookt water na.

Verwarm rauwe, biologische melk tot ca. 40 graden, dan blijven alle goede voedingsstoffen behouden.

Doe de verwarmde melk in de schone pot.

Doe er dan 3 a 4 eetlepels biologische, yoghurt bij.

Verkrijgbaar in de natuurwinkel en als je de yoghurt van Demeter kiest zit je goed.

Roer het goed door of keer de pot een paar keer om en om. Zet de pot nu weg in bijvoorbeeld een plaid.

Wij zetten de pot weg in een koelbox. Want een koelbox kan spullen koud houden maar ook warm.

Zet de yoghurt 24 uur warm weg. Ga niet tussendoor kijken want dit verstoort het proces c.q. temperatuur.

Daarna zet je de pot in de koelkast want daar verdikt de yoghurt. Dit is heel belangrijk want de yoghurt moet afkoelen.

Wij zetten de pot meestal een nachtje in de koelkast.

Als de yoghurt afgekoeld is is het voor consumptie geschikt.

 
Ikke,
Quote:
Ik weet wat je hebt gezegt over de nekpijn, maar nu blijkt toch dat ik ook met een whiplash loop. Het is zaak dat ik hieraan zo snel mogelijk geholpen word, heb er veel pijn aan en is een andere pijn als de pijn na het eten van vetrijke dingen.. Voel het nu zelfs bij het slikken, iets zit er niet goed.


Je zou je licht eens op kunnen steken over een Atlas correctie:

http://www.atlasprofs.nl/

Wij gaan zelf in 2012 een Atlas correctie toe laten passen.

Iedereen heeft nl. een scheve atlas.

En misschien dat het verlichting brengt bij een whiplash. Het is de moeite van het onderzoeken/vragen waard.

 
Quote:
Gerrit, kiem jij linzen e.d. ook na het wellen of heeft dat te weinig voordelen volgens jou?



Nee, dat doe ik niet, ik kook het na 8-10 voorweken in zeezout, goed spoelen en dan 40 minuten koken. Bewaar dit in koelkast zodat ik elke dag wat kan pakken.

Quote:
Ik weet wat je hebt gezegt over de nekpijn, maar nu blijkt toch dat ik ook met een whiplash loop. Het is zaak dat ik hieraan zo snel mogelijk geholpen word, heb er veel pijn aan en is een andere pijn als de pijn na het eten van vetrijke dingen.. Voel het nu zelfs bij het slikken, iets zit er niet goed.


Dan zou je dus van beide last kunnen hebben omdat je zegt dat je nog een andere nekpijn bij vet eten hebt... ga voor die atlas corretie en werk tegelijk aan je lever/gal probleem!

Quote:
Ik weet het Gerrit, maar oh wat is dat lastig zeg! Soms heb ik momenten dat ik zo vol zit dat ik me er echt niet lekker bij voel. Heb me dus voorgenomen steeds kleine hoeveelheden over de dag te nemen. Zoiezo goed voor de bijnieren



Zorg dan dat je enkel voeding met zéér hoge voedingswaarde eet en geen sapjes en theetjes om te vullen. Gewoon lekker rood hereford vlees (is gemarmerd vlees met veel vet ertussen), in alle vormen, van biefstuk tot schenkel tot riblap, yummie! Verder die linzen, bottensoepen van hoge concentratie en vooral ook rauwe eigelen, het makkelijkst opneembaar voor je lichaam! En qua zuivel, voel het zelf, ik probeer het af en toe maar werkt nog niet, dus ik laat het bij af en toe wat griekse yoghurt snoepen (theelepel) als ik het klaar maak voor mijn vrouw.

Quote:
Ik doe veel met jullie tips en advies, al lijkt het soms dat ik dingen meerder keren moet horen.



Mag ik zeggen dat je hardleers en tikkeltje eigenwijs bent? Of schrijf je me nu uit? :) Inderdaad, we hebben het al zo vaak tegen je gezegd, en dat enkel voor je eigen gezondheid, doe er wat mee! En stop met poedertjes en pillen, ik klink nu fel, maar vind dit nodig en 't is voor je bestwil.

Suc6!

 
Ik ben het opnieuw met Gerrit eens, ikke. Je bent koppig en eigenwijs. Vandaar dat ik af en toe in hoofdletters Schrijf, want bepaalde boodschappen dringen maar moeilijk door bij jou. Vanwaar die zelfsabotage? Volgens mij is dat de eetstoornis die je nog gedeeltelijk parten speelt.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.773
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan