Ook even voorstellen - Pommetje

G

Guest

Guest
Hallo,

Mijn naam is Jenny, ik ben 42 jaar en moeder van een 19 jarige meervoudig gehandicapte zoon.

Ik ben hier op deze site terecht gekomen via google. Sinds kort weet ik dat ik bijnieruitputting heb en ik heb een waslijst aan klachten waar ik heel graag zo snel mogelijk vanaf wil (ja, ja, ik weet dat het niet zo werkt :) ). Ik ben altijd moet, ook bij het opstaan, ik wordt nooit uitgeslapen wakker. Heb vaak hoofdpijn en migraine, hoge spierspanning in mijn nek, schouders, rug op mijn hoofd, kaken en slapen. Mijn knieen, ellebogen, schouders en enkels kraken en doen altijd zeer. Ook voelt mijn lijf vaak alsof ik griep heb, armen en benen doen dan erg zeer en voelen moe. En als laatste lichamelijke klacht doet mijn onderrug vaak verschrikkelijk veel pijn. Dat zijn de lichamlijke klachten. Daarnaast ben ik negen van de tien keer niet te genieten, kan niks hebben van de mensen om me heen, huil om het minste of geringste, ben bang voor alles en iedereen en daarnaast probeer ik de schijn ook nog eens op te houden voor de buitenwereld, want ik mag natuurlijk niks mankeren, met mij gaat het altijd goed! Maar goed, daar moet ik nu dus maar eens mee gaan stoppen en ik moet er vooral eens voor gaan zorgen dat ik me lichamelijk beter ga voelen...

Dus nu ben ik op zoek naar info over voeding en zo ben ik hier terecht gekomen. In de hoop dat ik hier tips en adviezen kan vinden, waardoor ik me lichamelijk en geestelijk weer de oude ga voelen. Want vroeger was ik echt leuk! Vond ik mezelf ook gewoon erg leuk, nu vind ik mezelf echt niet meer zo heel erg leuk. Ik zei gisteren nog tegen een vriendin: Er zijn drie dingen die ik de laatste tijd heel goed kan, slapen, huilen en snauwen. Daar wordt ik dus niet vrolijk van.

Mijn eetpatroon ziet er als volgt uit. Ik heb hier al een beetje ingelezen en begrijp dat dat al niet helemaal goed is. Misschien hebben jullie handige en duidelijke tips voor mij? Met duidelijk bedoel ik dat ik het anders niet snap, mijn begrijpertje en nadenkertje doet het ook niet goed meer...

Ontbijt:

1 glas wat met sole van keltisch zeezout, 15 tabletten chlorella

Geroosterde havermout met warme kersensap, gedroogde, gewelde abrikozen, kaneel, cacao en gember (dit omdat het verwarmend is en ik het altijd koud heb

Lunch:

4 volkoren of zuurdesemboterhammen, 2 met kokosvet en harde geitenkaas en 2 met suikervrije jam (hier zit niks aan zoetstof in)

Tussendoor:

Soort taai taai van de biologische winkel gezoet met honging

Diner:

Bloemkool met aardappels en vegetarische balletjes, geen jus, maar lepel kokosvet.

Dat is wat ik gisteren heb gegeten. Heel veel kh dus!

Kunnen jullie mij op weg helpen?

Alvast bedankt!

 
Welkom Pommetje. Ik hoop dat je zich snel wat beter gaat voelen want met de zorg voor een meervoudig gehandicapte zoon kan je het niet gebruiken om je niet optimaal fit te voelen.

Wellicht heeft die zorg voor je zoon ook wel iets te maken met het feit dat je zich zo slecht voelt (door stress?).

Ik ben nu 52 jaar en voelde me ook vaak alsof ik onder een wals had gelegen. Alles aan mijn lijf deed pijn.

Rond mijn 42ste (op jouw leeftijd dus) is bij mij het roer omgegaan.

Als eerste kan ik je adviseren om alle suiker te schrappen. Suiker is vergif voor een mens.

Dit lijkt heel moeilijk maar een suikerverslaving overwin je verrassend snel ( als je goed gemotiveerd bent).

Ik lees dat je gisteren vegetarische balletjes hebt gegeten? Ben je vegetariër? In vegetarische vleesvervangers zitten heel veel E-nummers waaronder smaakversterkers, deze zijn funest voor een mens.

Probeer geen E nummers meer tot je te nemen. Dit bereik je door vers te gaan koken. Dit is meestal slecht nieuws voor de meeste mensen want door tijdsdruk schiet het koken er vaak bij in.

Ik weet niet of dat bij jou ook zo is?. Maar het weglaten van voeding die boordevol E nummers zit gaat je heel snel heel veel gezondheidswinst opleveren.

Dan voeding met transvetten vervangen door gezonde vetten zoals kokosvet, extra vierge olijfolie, biologische roomboter, crème fraiche, slagroom etc....

Als je deze drie horror "voedingsmiddelen" gaat vervangen door LEVENSmiddelen zal je dat zeker gaan merken.

Dit zijn onnatuurlijke producten en horen niet in het lichaam thuis.

Neem je 15 tabletten chlorella in één keer in? Misschien kan je dat beter wat over de dag verdelen.

Aan je eetpatroon zie ik dat je voorkeur uitgaat naar zoet. Je kunt wat meer vet gaan inzetten om je behoefte aan koolhydraten te verlagen.

Vooral bij het ontbijt, maak eens een yoghurtsmoothie i.p.v geroosterde havermout.

Als je WAP gaat eten zul je zien dat je het steeds warmer gaat krijgen.

Lees je maar eens goed in op dit forum, alle tips zijn al eens gegeven.

Veel succes, ik hoop dat je zich snel wat beter gaat voelen.

 
Hoi Jenny,

Oke, op weg naar vrolijkheid, zullen we maar zeggen, op weg naar jezelf weer leuk gaan vinden. Dat komt goed hoor.

Ontbijt:

goed is glas sole, chlorella (15 tabletten lijkt mij veel), kaneel, gember.

Niet goed: havermout, bevat fytinezuur, gluten en vezels. Is de kersensap zonder E-nummers en ongezoet? Gedroogde abrikozen zijn suikerbommetjes en brengen de bloedsuikerspiegel omhoog, de havermout overigens ook: zijn (verkeerde) koolhydraten=suikers. Cacao bevat oxaalzuur.

Je hebt het altijd koud zeg je, daar komt ook verbetering in hoor. Maar het is je schildklier die niet goed werkt.

Lunch:

Je brood zou je op den duur af kunnen bouwen, je eet gelukkig wel al zuurdesembrood. Van welk graan is dat?

De jam zou ik ook laten staan (gelukkig zit er geen zoetstof in) maar het is van fruit=suikers. Doe er gewoon lekker een dikke plak kaas op of zelfgemaakte leverworst of een dikke omelet......

Tussendoor: taai taai, ook al is het van de biologische winkel zijn koolhydraten=suikers, en wat voor E-nummers zitten er in.

Ook al komt iets van de natuurwinkel altijd etiketten blijven lezen.

Als je gaat eten volgens WAP heb je straks geen behoefte meer aan tussendoortjes.

Diner:

Aardappels zijn zetmeelbommen (suikers) en behoren tot de nachtschades. En ik zie dat je vegetarische balletjes had, eet je geen vlees?

Je eet te weinig dierlijke vetten, daarmee bedoel ik o.a. vlees, vis, zuivel, eieren.

Je schildklier kun je helpen (tegen de kou) door jodiumrijke voeding tot je te nemen: alles uit de zee, eieren, kelp, Lugol's jodium druppels.

Probeer elke maaltijd als volgt in te delen: Veel (dierlijk) veten - minder eiwitten - nog minder koolhydraten.

Ga eens lezen op mijn site bij 'juiste voeding'. Op mijn site vind je informatie vanaf dit forum, overzichtelijk bij elkaar gezet. Bij juiste voeding vind je ook info over de nachtschades, fytinezuur etc.

Lees ook het 'alleen lezen forum' en de tekst van Weston Price zelf over voeding.

Vervang je brood eens een aantal keren door een heerlijke yoghurtsmoothie, het liefst 's ochtends. Je kunt beter de dag beginnen met een vette maaltijd, hetzij de yoghurtsmoothie of een dikke vette omelet met kaas of spek.

En het 'nadenken, koppie-koppie' komt ook weer terug hoor als je je beter gaat voeden. Dierlijke vetten zijn hersenvoer.

Zo eerst maar eens; genoeg te lezen, succes.

Lia

 
Food en Mood,

we waren tegelijkertijd aan het schrijven.

Nou ja, dan zie je Jenny in tweevoud wat de bedoeling is.

Lia

 
Hoi Jenny, ook een welkom van mij. Je hebt al advies genoeg voorlopig, dus veel succes met de aanpassingen.

 
Jeetje, dank je wel voor jullie reacties, echt fijn!

Ik zal gelijk even reageren.

Suiker gebruik ik niet, wel agevesiroop op bio honing. Aspartaam en andere chemische zoetstoffen ook niet, net als koffie en alcohol, die heb ik van mijn lijst met "te eten voedingsmiddelen" geschrapt.

Die vleesvervangers ga ik laten staan. Dat zijn overigens de enige E-nummers die ik binnenkrijgt. Voor de rest is alles vers en puur. Ik lees al ruim een half jaar etiketten, daarvoor ook al, maar nu voornamelijk voor de E-nummers. Ik dacht alleen dat die E-nummers 1 x per dag geen kwaad konden. Maar goed, die zijn vanaf nu verleden tijd, ik ben dus geen vegetariër. In die taai-taai dingen van de bio winkel zitten trouwens geen E-nummers.

Kokosvet, olijfolie en roomboter eet ik al, dus dat doe ik goed ;-). De kersensap is ongezoet en zonder E-nummers van de bio winkel.

Van welk graan het zuurdesembrood is weet ik niet, dat zal ik een navragen, wat adviseer je?

Brood afbouwen is overigens niet zo'n probleem voor mij, ik heb een tijdje Grip op Kh van Yvonne Lemmers gedaan en dat beviel goed, ik ga daar meer weer naar terug, maar waar vervang ik mijn brood dan voor? Voorheen at ik de atkins crackers, maar die zijn vast niet goed. En ipv aardappels, kan ik dan bataat of witte rijst eten? En amarant? Mag dat wil? Of zal ik eerst gewoon eens gaan lezen ;-)/

Oh ja, rauwe melk... waarom mag dat wel en gewone melk niet? Niet dat ik melk drink, ik vind het niet lekker. En rauw melkse kazen? Bij de bio winkel? Ik hoop niet dat ik jullie overlaad met mijn vragen, maar ik wil me zo graag beter voelen.

Ik ga morgen iig beginnen met een yoghurtsmoothie of een omelet met spek en kaas. En verder maar heel veel lezen hier en op de site goede voeding!

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

 
Agavesiroop is ERGER dan suiker! Kersensap is, net als agavesiroop, geconcentreerde fructose en dat is de ERGSTE suiker die er is, vooral voor je lever! Bedenk dat ALLES wat je bloedsuikerspiegel doet stijgen moet worden gezien als een suiker, dus ook de zgn. alternatieve zoetmiddelen van de biologische winkel (rijstsiroop, maissiroop, ahornsiroop, vijgensiroop, tarwestroop, etc.). Je krijgt dan simpelweg biologische diabetes.

Mike

 
je eet al Kokosolie, olijfolie en roomboter, maar ik denk dat goed is als je naast minder koolhydraten ook vooral veel meer kokosolie en boter gaat eten. Je merk het van zelf als je te veel heb dan wordt je misselijk (is snel te verhelpen door een hap van iets anders te nemen) of het is zo vet dat het niet lekker meer is.

 
Ik eet nu twee dagen kh arm en glutenvrij en ik heb lichamelijk nu al minder klachten.

Mijn gewrichten doen bijna geen pijn meer en ook dat griepgevoel en de hoofdpijn zijn weg! kan het echt zo snel gaan? Wel merk ik dat als ik te lang wacht met eten dat ik verschrikkelijk moe wordt. Zo moe dat ik moeite heb met praten en alleen maar kan huilen. Dus vanaf nu maar zorgen dat ik altijd eten in mijn tas heb. Wel heb ik gisteren en vandaag een aantal keer pijn in mijn nieren gehad, zelf denk ik dat dat komt door te weinig drinken (vanochtend een halve liter water met sole en over de rest van de dag maar een halve liter thee).

Vandaag in Breda geweest bij de bioslager, wat geweldig! Ik heb spek gekocht, gehakt , kipfilet en lever! Spek voor de eieren en de gehakt en lever om zelf de leverworst te maken. Verder heb ik rookvlees gekocht en smeerleverworst. Zonder e-nummers en suiker. Ze hadden daar een lijst waar per product de ingrediënten op stonden. Daarna naar de biologische winkel en daar verkochten ze alleen maar rauwmelkse kazen, heel veel verschillende soorten. Ik heb rauwmelkse brie en oude kaas gekocht, heerlijk.

Morgen ga ik gluten vrij brood bakken, mag ik dat hebben?

Mijn menu voor vandaag zag er als volgt uit..

Ontbijt

Twee gebakken eieren met kaas en spek en een glutenvrije boterham

Glas sole

Lunch

Een speklap en een boterham met dik roomboter en dik geitenkaas en een gekookt ei

Grote beker thee

Diner

Basmati rijst met rundergehakt spitskool en geitenkaas

Glas sole

Tussendoor

Een onsje rookvlees

Een kop thee

Zit ik zo op de goeie weg?

Tips en adviezen zijn van harte welkom!

 
Pommetje: ivm. met je vermoeidheid: let op dat je niet te snel te laag in Koolhydraten gaat zitten. Was in het begin mijn valkuil en ik was zo moe als een dweil.

 
Dank je wel voor je tip Maria. Ik wil proberen rond die honderd Gram te zitten maar het tellen vind in nog wel lastig. Ik moet er echt nog ff inkomen.

Doordat ik dan zo moe ben lukt het me niet om het op een rijtje te krijgen qua nadenken... ,maar dat komt wel goed.

 
Hoi Jenny,

Welkom!

Je bent net begonnen met wap en nu al zo goed bezig!

Denk wel dat het gaat om droog gewicht koolhydraten,bijv 100 gram rijst bevat 80 gram koolhydraten

Denk ook aan melkproducten als volle yoghurt met slagroom en wat honing bv

de yoghurtsmoothie ipv ontbijt,je bent dan uren verzadigt,

Kefir is heel goed voor je darmen

Groetjes Danielle

 
En probeer rauwe melk te gaan drinken

Het is echt heerlijk met een scheut slagroom

Of desnoods in de smoothie

 
Hoi pommetje. Als je naar de slager in Breda gaat, misschien kan je dan ook wel langs de Beukenhof (www.beukenhof.nl). Vlees, boter en alle denkbare zuivel. Rauwe melk moet je naar vragen, want die staat achter. Ook groente en fruit. Eieren koop ik elders op de Rith.

 
Hoi danielle,

Dank je wel voor je reactie. Kh droog, ik wil het toch even zeker weten hoor. Bedoel je daarmee ongekookt berekent? Of bedoel je zonder je groentes meegerekend. Anders begrijp ik niet wat je bedoeld. En de slagroom? Haal je die gewoon in de supermarkt? Ik kom volgend weeken pas weer in Breda dus tot die tijd moet ik het met de supermarkt doen.

Alexandra,, bedankt voor je tip! Daar ga ik volgende week zaterdag gelijk naartoe! Waar elders op de rith haar je de eieren? Dan ga ik daar ook langs!

Vannacht slecht geslapen dus nu doen mijn scharnierende delen zeer. Al vanaf 6 uur wakker, ik denk dat ik maar eens ga ontbijten, wie weet voel ik me daarna beter.

Bedankt weer voor jullie reacties, dat helpt enorm, het is echt een zoektocht naar wat wel en niet goed is, dus alle hulp is meegenomen.

 
Als je de Rithensestraat inrijdt vanaf Breda, dan is de eier"boer" ongeveer een kilometer of twee aan je rechterhand. Er staat een bord met scharrelkippen/ scharreleieren.

De Beukenhof is alleen open op woensdag en vrijdag.

Met 100 gram droog wordt bedoeld, onbewerkt en ongekookt gewogen. En groentes worden niet meegeteld.

 
Toevallig dat ik vanmorgen opstond met dezelfde vraag over die " droge koolhydraten " :)

Omdat ik gisteravond weer de fout in ben gegaan ( drang naar zoet dus een paar koekjes gesnaaid) :oops:

Eet ik nu te veel of te weinig koolhydraten overdag? Geen idee. :?

Dus ik ben heel benieuwd naar het antwoord.

 
Dank je wel voor je antwoord Alexandra. Dan heb ik dat dus goed gedaan. En ik tel dus allen de kh uit mijn glutenvrije granen en uit mijn yoghurt?

Aanstaande vrijdagmiddag ga ik naar de Rith!

 
Drang naar zoetigheid betekent ofwel dat je te weinig kh eet, ofwel je bent gestresst en daardoor neemt de behoefte aan glucose toe.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.834
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan