Ontregelde menstruatie

Na anderhalve maand Wap te eten kwam ik gisteren tot de verbijsterende ontdekking dat ik weer menstrueer. Eerder kon ik al constateren dat mijn borsten gevoelig waren geworden.

Ik ben ongeveer 5 jaar geleden ,op mijn 52e gestopt met de pil.

[Met enig afgrijzen, moet ik bekennen dat ik vanaf mijn 21e de pil slaafs heb geslikt.

Commentaren als die van Tanja(in het draadje 'voeding tijdens menstruatie') zijn eye openers voor mij. Ik heb 3 dochters en de wijsheid die ik hier aantref ga ik zeker aan hun doorgeven.}

Maar terug on-topic, ongeveer anderhalf jaar na het stoppen met de pil bleef de menstruatie weg. De overgang concludeerde ik.

En nu opeens vloei ik weer, ik weet niet wat me overkomt.

Mijn vriendinnen zeggen meteen, dat ik naar de huisarts moet en dat het iets 'ergs'

kan zijn.

Wat is jullie raad?

 
Dat is natuurlijk de boel omdraaien wat je vriendinnen doen. Jouw menstruatie stopt spontaan na toediening van hormonen (de pil) en er is niemand die je vertelt dat dit erg is en dat je naar de dokter moet. Nu eet je beter en komt je maandelijkse cyclus weer terug en ben je ineens 'ziek'? Ik zeg: lekker door laten vloeien, wees blij!

Mike

 
Maar Mike, ik ben "al" 57.De meeste vrouwen van mijn leeftijd hebben geen maandverband meer nodig.

Overigens, mijn eerste reactie was ook, "jeminee ik wordt weer jonger, (happy dance)"

 
Ik denk ook dat een menstruatie cup al veel kan schelen, dan hoef je niet elke keer als je naar het toilet gaat met tampons of maandverband in de weer maar hoef je er maar een keer per dag aan te denken! en het is beter voor het milieu en goedkoper.

 
5k denk dat het ook te maken heeft met jouw eetpatroon, dat het normaal is. Maar ik zou het wel even in de gaten houden. Want het kán ook zijn dat er abnormale celletjes zitten waar je bloedverlies van hebt. En dat het toevallig samenvalt met je wapf eetpatroon. Ik zou zelf naar de dokter gaan als het onregelmatig en willekeurig bloedverlies is, dus paar dagen wel, dan weer even niet etc. Zolang het echt een mentruatie lijkt, zou ik het zelf even afwachten. Wanneer heb je jouw laatste uitstrijkje gehad, als je die laat maken?

 
Zo'n menstruatiecup heb ik ook maar ik vind het niet zo fijn, door het vacuum vind ik het lastig om m er weer uit te krijgen.

 
@boselfje, Het lijkt een gewone menstruatie, zoals ik me die 'vaag":lol:kan herinneren.

Ik ben niet zo gauw ongerust, maar ik wil me niet achteraf verwijten moeten maken.

Voorlopig wacht ik maar eens af.

 
Ik heb deze keer een keurige maancyclus van 28 dagen, terwijl ik voor zover ik me kan heugen altijd rond de 31-33 zat. :) Eigenlijk het verkeerde topic, maar mogen ook wel eens succesverhalen tussen staan dacht ik.

 
Ja,even afkloppen

Maar ik had ook altijd een pijnlijke menstruatie,erg onderrugpijn en buikpijn,maar nu al echt maaanden geen last meer van.

Dankzij wapf

 
Mijn maancyclus is ook precies weer 28 dagen, dus prima. Normaal had ik alleen de eerste dag flinke buikpijn, rugpijn en zere benen. Toen ik met WAPF ben begonnen ging dat langzaam weg. Het verbaast me nu weer, dat de laatste 2 keer weer met buikpijn gepaard ging.

 
Ik ben nu al een maand niet meer ongesteld, sinds ik begonnen ben met wapf. Maar maak me geen zorgen, m'n lichaammoet wennen denk ik

 
Ik at al een tijdje wapf, maar sinds ik low carb ben gegaan, zijn mijn cyclussen van 32 tot 38 dagen naar 25 tot 27 dagen per cyclus gegaan. Ook is mijn menstruatie nu korter, een dag of 4. Ik heb wat lichte buikkrampen voor het moet beginnen, en verder is alles hetzelfde als normaal. Ook ik gebruik een cup (de 'Keeper') en ben erg tevreden! Bij het opstaan en voor het naar bed gaan even er uit halen, schoon spoelen, terug er in, en verder heb je er geen omkijken naar.

Uitingen als "een man mag ook wel eens wat hebben, vrouwen zien toch al zo veel af met hun menstruatie/zwangerschap/bevalling" begrijp ik nooit zo goed. Het is toch fantastisch dat je vrouw bent en zo uitgerust bent dat je juist al deze dingen kunt meemaken? Ik voel me zeer bevoorrecht dat ik zwanger kan zijn, een kind kan voeden, etc.

Onder bovenstaand mom wordt de man ook na de voltooiing van het gezin vaak in de richting van een sterilisatie geduwd. Je zou het aantal mannen eens de kost moeten geven die dat heeft moeten doen van hun vrouw. Mij niet gezien!

 
Ik ben in het boek van Dr Lee aan het lezen over de menopauze, eigenlijk omdat ik behoorlijke PMS klachten heb. Mijn menstruatie komt om de drie weken, van de twee weken dat ik niet menstrueer voel ik me welgeteld één week goed en dan begint de malaise al voor de volgende menstruatie ( tussenbloeding, moe,zeer pijnlijke borsten, hoofdpijn). Maar na alles wat ik gelezen heb sta ik in dubio? De dosis progesteroncreme die ik volgens het boek bij PMS zou moeten gebruiken is best aanzienlijk en aangezien je dit een aantal maanden zou moeten doen wordt het dan best een kostbare aangelegenheid.

Omdat ik inmiddels begrijp dat PMS samenhangt met de bijnieren heb ik het boek van Mike over bijnieruitputting ook gelezen en de lijst met symptomen doorgenomen. Ik heb zeker niet het idee dat ik een ernstige vorm van bijnieruitputting heb maar ik kan niet ontkennen dat mijn verleden waarschijnlijk zijn sporen heeft nagelaten.

Is het zo dat wanneer ik zou beginnen met adrenal dat dan van lieverlee mijn progesteronlevel ook weer gaat stijgen en dat daarmee de PMS klachten kunnen verdwijnen? Of zou het toch nodig zijn om ook de progesteroncreme te gaan gebruiken?

 
Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en nog eens het stuk gelezen in het boek over PMS en ik ga het toch proberen met adrenal. Ik wil het probleem graag bij de basis aanpakken , de progesteron creme kan ik op een later tijdstip altijd nog ter aanvulling gaan gebruiken mocht blijken dat de adrenal niet voldoende soelaas biedt.

 
Ik heb het boek niet gelezen en gebruik de creme niet. Ik gebruik wel adrenal en twee dagen geleden zag ik opeens dat mijn menstruatie was begonnen. Geen klachten van te voren gehad! En dat is vaak anders. Tot op heden ook nog geen pijnlijke borsten, kramp of andere klachten. Ik weet niet hoe het de rest van deze periode gaat, maar het begin is veelbelovend!

Aangezien de PMS voor mij niet op de voorgrond staat heb ik me er nog niet in verdiept wat mogelijk helpt bij het oplossen. Ik merk wel verbetering door wapf eten en misschien dus ook de adrenal.

Succes en sterkte Wommes!

 
Alexandra,

Jij bent op de goede weg en ik wil je daarvoor een hart onder de riem steken. Jij bent heel erg bezig geweest met je lever en het valt me op dat je tegenwoordig 'je gal spuwt', waardoor je niets meer 'op je lever hebt'. Op een goede manier, want je bent assertief en niet agressief. Uit bovenstaande post blijkt dat nu ook je bijnieren aan het herstellen zijn. Ik ben blij voor je en trots op je!

Mike

 
Ik ben even verbaasd, want wat jij beschrijft was me zelf nog niet opgevallen. Maar ik neem het graag van je aan! Dank je wel :D

 
Geen idee wat hier nu weer aan de hand is... Heb sinds een uurtje ofzo lichte hoofdpijn en dacht nog, heb ik te weinig kh genomen? Dus snel een beker melk gedronken, maar verder kon ik het niet plaatsen. Ga ik naar de wc, ben ik gewoon ongesteld geworden. Geen tekenen, klachten of wat dan ook van te voren! Ik sta echt super versteld!

Mijn menstruatie is op 2-3 maanden tijd flink verschoven. Was ik eerst ongesteld met volle maan, nu ben ik het nieuwe maan. Nu geloof ik dat dat ook een natuurlijke cyclus is, maar ik wordt op deze manier wel erg vaak ongesteld :wink: Nu gewoon maar weer de maancyclus volgen, wel zo rustig, ook voor mezelf.

Maar dat ik weer minimale klachten heb en gewoonweg ben overvallen, daar ben ik echt super blij mee!

 
Good for you! Ik helaas nog niet, heb sinds dinsdag weer pijnlijke borsten en vandaag een tussenbloeding , ik zou eigenlijk pas over een week ongesteld moeten worden.... misschien dat ik de adrenal moet ophogen, ik zit nu op 600 mg per dag

 
Ben ook een week te vroeg nu, dus t rommelt ook nog aan alle kanten. Tussenbloedingen heb ik nog nooit gehad. Snap ook nooit zo goed waar dat dan vandaan komt. Sterkte in ieder geval!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.824
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan