Ontregelde menstruatie

G

Guest

Guest
Hallo allemaal, ik ben nu ongeveer 3 maanden op GAPS en deze maand lijk ik maar niet ongesteld te worden. Het is inmiddels 31 dagen geleden waar ik normaal een cycles van 21 dagen had. Maak mee een beetje bezorgd en wil hier graag input over. Ik begrijp dat door het meer eten van goede vetten dat je hele hormoonhuishouding veranderd. Maar Een gezonde cycles is toch 21 dagen?

Ik hoor het graag.

 
Waar ben je precies bezorgd over?

Allereerst: een standaardcyclus is 28 dagen (de gehele cyclus dus: van dag 1 van je menstruatie tot de volgende dag 1). 21 is wat aan de korte kant en voor zover ik weet betekent dat meestal dat de tweede helft van je cyclus (tussen eisprong en menstruatie) dan verkort is. Als dat het geval is, is je progesteronlevel na 7 dagen te laag geworden, terwijl dat normaal 14 dagen zou moeten zijn. Meestal wordt dat gelinkt aan een cortisoltekort (= gevolg van stress): progesteron wordt dan geleend voor de cortisolaanmaak.

Je kunt vrij eenvoudig testen welk deel van je cyclus verkort is met een 21-dagen cyclus. Als je gedurende de hele cyclus je temperatuur opneemt, net na het ontwaken (dan mag je nog niet je bed uit geweest zijn), zie je als het goed is ergens in de cyclus een verhoging van ongeveer een halve graad. Deze verhoging houdt aan tot het einde van je cyclus.

Tot zover de verkorte cyclus.

Een cyclus van 31 dagen is in principe niet direct verontrustend (zolang je maar zeker weet dat je niet zwanger bent als dat niet je bedoeling was :p ). Het nadert meer de "gemiddelde" 28 dagen dan 21 dagen. Daarnaast heeft je lichaam ook niet de veranderde hormoonhuishouding paraat: dat gebeurt geleidelijk. Ik zou het als ik jou was gewoon even lekker op z'n beloop laten en je lichaam de kans geven evenwicht te creëren. Erover stressen werkt ook niet: dat heeft direct invloed op je gehele hormoonhuishouding (en die schop je dan dus alsnog in de war).

 
2,5 jaar geleden toen wij op zoek waren naar goede voeding hebben we een half jaar op rawfood geleefd.

Heel erg afgevallen en mijn menstruatie bleef een half jaar weg.

Nu is het weer op regel. En komt het op de normale tijd.

Dus het komt weer goed.

 
Ik Heb me misschien niet duidelijk uitgedrukt. Mijn totale mensturatie cycles was rond de 28 dagen. Nu echter is het 31 dagen geleden dat ik gemenstureerd heb. Ik vroeg me af waardoor dit kwam. Het kan een voorloper van de overgang zijn wat ik niet hoop. Of datmijn hormoonhuishouding zich aan het resetten is doordat ik nu anders eet? Ik weet het niet.

En zwanger kan ik niet zijn want ik heb niks gedaan :roll:

 
Je lichaam kan best e.e.a. aan het veranderen zijn als het ineens andere voeding binnenkrijgt, hoor. Die hormoonhuishouding is complex en ook enigszins fragiel.

Als je lijf ineens meer goede vetten binnenkrijgt, kan het best zijn dat er meer cortisol/progesteron gemaakt wordt (kan worden) dan je lijf gewend is, waardoor het allemaal iets langer duurt. Je lichaam moet ook weer even leren vertrouwen op de stabiliteit van de voedselinname, hè?

 
Het valt mij op dat de menstruatie bij mij rekening houdt met uitbreken op momenten van rust.

Dus er zit iets van rek in bij mij van 2-3 dagen later of eerder.

Als ik rust heb komt het sneller opzetten.

 
Rond je 43 a 44 kan je toch ook in een voorstadium van de menopauze komen waarbij de cyclus opschuift. Ik zou me geen zorgen maken, juist nu je er zo mee bezig ben, veroorzaakt toch stress

 
Zou me nog niet zo'n zorgen maken hoor! Voeding heeft een behoorlijk impact op je hele (hormoon)systeem. En om je direct al zorgen te maken over de overgang, zou ik nu nog niet doen;-) Geen zorgen, voor de dag van morgen! Gewoon nog even afwachten.

 
Heel eerlijk gezegd heb ik (in het algemeen, niet alleen bij jou Bizzkwiekje) moeite om te begrijpen waarom sommige vrouwen meteen bezorgd worden als ze over tijd zijn. Als je niet weet of je zwanger bent, begrijp ik het. Maar anders? Iemand?

Over die overgang kun je je trouwens zo veel zorgen maken als je zelf wilt, maar je houdt hem niet tegen. Meer dan voor je hormonen zo ondersteunend mogelijk eten kun je niet.

 
@ pinklady,

nee begrijp ik ook niet, die (over)bezorgdheid om een onregelmatige menstruatie. Zal wel te maken hebben met de scaremongering van de gynaecologie die vrouwen nog meer angsten aanpraten over hun vrouwelijke geslachtsorganen alsof het o zo fragiel en zwak is dat er ieder moment iets mee aan de hand kan zijn.

Ik heb wel wat gelezen over 'perimenopauze' en dit zou volgens ene arts te maken hebben met het feit dat veel vrouwen tegenwoordig 'estrogeen dominant' zijn en kan dus weer gebalanceerd worden met voeding.

Ik zou zeggen, wacht het nog wat af en zie of je cyclus alsnog stabiliseert.

 
Quote:
2,5 jaar geleden toen wij op zoek waren naar goede voeding hebben we een half jaar op rawfood geleefd.

Heel erg afgevallen en mijn menstruatie bleef een half jaar weg.

Nu is het weer op regel. En komt het op de normale tijd.

Dus het komt weer goed.



Ik had een jaar geleden ook dat ik meer over tijd was, ooit wel vijf weken, maar dat vond ik alleen maar fijn. Ik was toen 54 en het werd tijd voor de overgang.

Maar sinds ik eet volgens deze site, ben ik het een half jaar weer trouw elke maand.

Ik ben nu 55 en ik dacht vorig jaar echt dat ik in de overgang kwam, maar door gezond eten kun je dit dus blijkbaar uitstellen.

Ik heb het opgezocht op Google en inderdaad meer vrouwen hadden dit ook, door meer vet te eten.

Volgens mij is dit alleen maar gezond, maar ik kan me vergissen.

Wat denken jullie hiervan?

 
Quote:
Volgens mij is dit alleen maar gezond, maar ik kan me vergissen.


Nee hoor, je vergist je niet. Al die vreselijke menstruatie- en overgangsklachten komen door verzwakte bijnieren. Het vet kalmeert de bijnieren, maar niet alleen de bijnieren, ook de schildklier en geslachtshormonen. Je hele hormoonhuishouding heeft er baat bij!

Mike

 
Heel fijn om te horen Mike. :)

Ik heb er verder ook geen klachten van, maar ik wil er zo graag een keer vanaf zijn.

Vier jaar geleden eens aan de huisarts gevraagd om bloed te prikken voor de overgang.

Maar hij zei, dat ik te regelmatig was en dat ik er nog zeker vier jaar mee doorging.

En dat het bij een gezond lichaam hoort.

Dit was vier jaar geleden, dus ik ben benieuwd hoe lang ik nog doorga.

 
Ik heb nog lang niet de leeftijd voor de overgang en ik hoop er voorlopig ook niet te komen. Maar als het er alleen al alleen uit zou komen als je op de wc zit en dus niet de hele dag zou al heel erg fijn zijn. Eigenlijk vind ik wel dat mannen ook wel eens zo iets mogen hebben wij hebben het al die tijd al op geknapt.

 
Als je er geen last (pms) van hebt, dan begrijp ik niet waarom je geen menstruatie meer zou willen hebben. In vroegere (Matriarchale) tijden werd de menstruatie als iets heiligs en sacraals gezien, ik denk dat het toen wel niet voorkwam dat vrouwen erover klaagden (ook al niet omdat ze waarschijnlijk nog gezond aten en geen pms kenden). Ik vind het toch blijk geven van een gebrek aan eigenliefde en respect voor je vrouwzijn indien je er zo vanaf wilt en het als een last ervaart. Het zou beter zijn om je gedachten over de menstruatie te veranderen ipv het 'weg' te wensen.

 
Ik zit er ook niet zo meer mee omdat ik er nu bijna geen last meer van heb (ik heb er nog wel iets last van als ik vergeten ben magnesium te slikken of te veel lekker heb gegeten). Alleen handig is anders, je moet toch met een hoop dingen rekening houden en op tijd naar de wc gaan. En ik heb nog steeds een beetje de mening dat het nu tijd is de natuur het zo regelt en dat het dan volledig natuurlijk is dat mannen ook een beetje voor hun rekening nemen.

Ik zit nergens het hoort inderdaad bij mijn vrouw zijn, maar waarom zouden ze daarboven niet hebben kunnen regelen dat mannen ook zoiets hebben.

 
Niet om je af te vallen, maar mannen moeten zich elke dag scheren. Alles is in evenwicht in de natuur dus ze zullen ook wel een portie krijgen.

 
Het hangt er ook vanaf wat je gebruikt. Je hebt bv menstrual cups, dat kun je geloof ik de hele dag erin laten zonder telkens te vervangen. Ik denk dat vrouwen het in sommige culturen vroeger gewoon langs hun benen lieten lopen. Als er geen schaamte bij gepaard gaat, dan veranderd dat de mentaliteit ook wel sterk. Ik zat ook nog te denken of het niet gezond is om je menstruatiebloed op te drinken, net zoals bij urine therapie. Dit zou dan gemakkelijker gaan met zo'n cupje. ;)

Ik denk wel dat je het juist een voordeel zou vinden dat wij vrouwen dat hebben, moesten we nog in een matriarchale cultuur leven, want dan zouden we het vieren en je extra als een Godin voelen. het is maar hoe je ermee omgaat, de menstruatie op zich is helemal geen probleem of last. Het is uiteindelijk toch ook niet balen omdat je meerdere keren moet gaan om te urineren, het hoort gewoon bij het lichaam.

 
De omschakeling van het lichaam zal wel enige tijd nodig hebben. Ik merk wel dat het op bepaalde punten snel gaat, maar niet op alle. Zolang er geen signalen optreden als pijn, opgezette of harde buik en dergelijke gewoon nog even aanzien. 99% van de dingen waar we ons zorgen over maken komt vanzelf goed, alleen valt dat niet op.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan