ontbijt

Uit jullie reacties lees ik dus dat het nog niet helemaal duidelijk is wat nou de allergezondste kleur is voor eieren. Oranje betekent meestal vitamine A toch? En omdat vitamine A en D vaak samen gaan zou je dus eigenlijk denken hoe dieper oranje de kleur hoe meer vet-oplosbare vitamines erin zitten..??

 
@Janse

Je kan er volgens mij van uit gaan dat wanneer je 'vrije uitloop' eieren koopt uit de supermarkt en deze eigelen zijn donker oranje, dat ze waarschijnlijk een kleurstof in hun voeding krijgen. Net weer 2 eigelen van verse Demeter eieren maar ze waren mooi diep (vol) geel van kleur. Ik ga ervan uit dat deze kippen geen kleurstoffen krijgen en dus een natuurlijke kleur is. Misschien is de gezondheid van de kip ook nog belangrijk en de leeftijd.

Zolang je het zo biologisch mogelijk eet, moet je niet te veel op de kleur letten.

 
Mijn kippen die thuis op het erf (1300M2)lopen en weinig graan gevoerd krijgen hebben verschillende kleuren eigeel terwijl ze de zelfde mogelijkheden hebben. Wel zit er leeftijd verschil in de kippen, zelf let ik op de schaal dikte als deze heel dun is krijgen ze tekort gezonde voeding binnen.

 
Mijn kippen zijn 100% 'free range', en leggen eieren met een diepgele dooier, de dooiers uit de winkel zijn meer oranje.

 
Als kippen last hebben van wormen kunnen ze in de darm de pigment uit het voer niet goed opnemen waardoor de dooier lichter van kleur wordt.

Vrije uitloop kippen zijn zijn maar iets gezonder dan scharrelkippen, die op hun beurt weer maar iets gezonder zijn dan "gangbare" kippen.

Biologische kippen krijgen biologisch voer, wat dus niets zegt over de omega 3/6 verhouding. Ze krijgen net zo goed granen. Wel is ales afgestemd op het welzijn van de kip, ik ga er dan ook vanuit dat de eieren wel echt gezond zijn.

Ik koop ze nu trouwens bij de Lidl, de laagste prijs, net als de bio roomboter. Tip voor de smalle beurs.

 
Je zegt: "Ik koop ze nu bij de Lidl, laagste prijs, net als de bio roomboter"

Bedoel je daarmee dat de Lidl biologische eieren verkoopt? Dat wist ik niet.

 
Ja klopt, doosje van 6 voor € 1,59, daar waar Dirk en AH er € 1,79 voor vragen(zonder aanbiedingen)

 
Hier nog een goed artikel over het waarom van de lichtgele tot diep oranje kleur van eidooiers.

Daar staat ook in zoals Mack zegt dat van oudsher bleke eidooiers geassocieerd worden met kippen die last hebben van wormen, maar kan ook aan slechte voeding liggen of een teken van ziekte zijn.

Ik vermoed dat bio-kippen gewoon niet gevarieerd genoeg te eten krijgen en teveel graan wellicht?

Volgens nog een ander artikel van het univ van Wageningen:

Gangbare pluimveehouders voegen aminozuren aan het voeder toe die de omzetting van voeder naar ei verbeteren. Biologische pluimveehouders doen dat naar verluidt niet omdat die aminozuren door genetisch gemodificeerde micro-organismen worden gemaakt.

 
Ik las ook dat de wetenschappers razend enthousiast zijn over genetische gemanipuleerde soja vanwege de krachtie eiwit bron die het is, zonder de nadelige effecten van antinutrienten. En die mogen dus niet gebruikt worden in de biologische voeding. Ze zien dat als nadeel, kun je nagaan... Wetenschap...

Biovoer mag wel soja bevatten, alleen niet veel omdat het geimporteerd wordt.

 
Mja, de wetenschap focust graag ergens op in om dan vervolgens vergeten terug uit te zoomen en het geheel volledig aan zich laat voorbij gaan. Totaal geen verbanden kunnen leggen en ironisch genoeg leidt dat strict rationele denken tot het onvermogen om logisch na te denken en heb je daar eigenlijk intuitie voor nodig als je't mij vraagt. Het zijn de laatste soort mensen die zich met gezondheid zouden moeten bezig houden.

Volgens het artikel: Biologisch kippenvoeder voor de Nederlandse markt komt vooral uit Italië (maïs) en Oekraïne (tarwe), terwijl het gangbaar voeder uit Frankrijk en Duitsland wordt geïmporteerd.

Dus het kippenveevoeder is sowieso geimporteerd. Ik weet niet waarom soja dan niet zoveel zou mogen, hoewel het zeker niet hoeft voor mij!

 
Misschien omdat het van buiten Europa komt? Voor zover ik weet komt het meeste uit de VS en Brazilie.

Van mij mag er een algeheel verbod op Soja komen.

 
Interessant topic dit, ik mis eigenlijk nog een topic met adresjes voor "pastured eggs"/"weide-eieren". Ik vroeg me net af waarom de biologische eieren toch altijd zo'n gele dooier hebben en normale (niet bio) eieren vaker een oranje dooier. Niet-bio eieren uit België hebben trouwens ook vaak een gele eidooier, zou dit te maken kunnen hebben met regelgeving omtrent kleurstoffen in het voer?

Ik koop sinds kort scharreleieren bij een biologisch boerderijwinkel. De dooiers zijn erg gelig.

Bij de aldi verkopen ze overigens ook biologische eieren 6 stuks voor €1,39 ook deze dooiers zijn erg gelig.

Als je op google afbeeldingen zoekt naar pastured egg dan krijg je vergelijkingen tussen eidooiers uit de winkel en van de pasture. De weide-eieren zijn altijd meer oranje van kleur.

Onlangs had ik wat eieren gekregen van iemand die kippen houdt en ze groenteafval en bijvoer van de boerenbond geeft. De dooiers waren erg oranje, ook het eiwit was donkerder van kleur.

In de omgeving zie ik regelmatig kippen lopen langs een vrij drukke doorgaande weg. Zouden de eieren van deze kippen erger vervuilt zijn door de uitlaatgassen etc.?

 
Quote:
Chiazaad is inderdaad geen goed idee. Muesli nog veel minder. Er is al gewaarschuwd voor fyto-oestrogenen in lijnzaad, maar een veel minder erkend probleem is eieren van kippen die soja gevoerd krijgen. Ook soja zit boordevol oestrogenen, meer dan welk ander plantaardig voedingsmiddel ook. De WAPF waarschuwt hiervoor in haar nieuwste editie van Wise Traditions (kwartaalblad):

http://www.westonaprice.org/soy-alert/the-soy-ling-of-america-second-hand-soy-from-animal-feeds

Zoals zij terecht stellen zou dit wel eens de vele allergieen tegen eieren kunnen verklaren waar ook hier menigeen last van heeft!

Mike



Lijnzaad bevat 3,65x zoveel fyto-oestrogenen als soja.

Quote:
Phytoestrogen food sources

Phytoestrogen content (mcg/100g aprox. 4 ounces)

Flax seed 379,380

Soy beans 103,920

Tofu 27,150.1

Soy yogurt 10,275

Sesame seed 8008.1

Flax bread 7540

Multigrain bread 4798.7

Soy milk 2957.2

Hummus from Garbanzo Beans-Chick Peas 993

Garlic 603.6

Mung bean sprouts 495.1

Dried apricots 444.5

Alfalfa sprouts 441.4

Dried dates 329.5

Sunflower seed 216

Chestnuts 210.2

Olive Oil 180.7

Almonds 131.1

Green bean 105.8

Peanuts 34.5

Onion 32

Blueberry 17.5

Corn 9

Coffee, regular 6.3

Watermelon 2.9

Milk, cow 1.2


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.886
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan