ontbijt

Ik maak met succes nog steeds mijn eigen boekweit-kefir brood en eet dit 's ochtends. Onlangs was ik weer een tijdje erg moe en ik denk dat het te maken had met te weinig koolhydraten. Een valkuil waar ik al vaker ben ingetrapt. Dit brood helpt me de dag door te komen, aangezien ik nog niet in de vetverbranding zit.

1/2 liter kefir, 1/2 kg boekweitmeel, snufje zout en wat water samenvoegen totdat het een papje wordt. Afhankelijk van de warmte in de keuken, 1 a 2 dagen laten staan totdat het gerezen is. Door de kefir wordt de fytinezuur gedeeltelijk afgebroken.

Zonder verder te roeren in een overschaal gieten en op 200 tot 225 graden 60 minuten bakken in de oven.

Ik leg het in dagklare porties in de vriezer. Als beleg is bijvoorbeeld een dikke laag roomboter met zout heerlijk. Eieren eet ik ook vaak op het brood.

 
wendela, ik kom net van een biologische boer vandaan en we hadden het over eieren en hij zei dat ze bij vrije uitloop wat kleurstof door het voer deden zodat de eieren een gelere kleur hadden .dus dat is niet per definitie gezonder

 
ik weet nog steeds niet goed wat ik door mijn (zelfgemaakte) yoghurt van rauwe melk moet doen. ik lees boekweitvlokken ergens? en ook geraspte kokos? of rauwe honing> waar krijg ik dat laatste?

 
is alle honing van de natuurwinkel goede rauwe honing dan of moet het erop staat?

en wat te zeggen van boekweitvlokken en geraspte kokos?

ik heb best wel zwaar werk dus moet wel goed ontbijt hebben, maar eieren en spek en soep ofzo krijg ik niet weg op de morgen

 
Kijk anders op de site van Poekie voor de yoghurtsmoothie. Op haar naam klikken en je zit op de site.

honing heb ik van de traay deze vind je o.a bij de tuinen en ekoplaza

 
Inderdaad de honing van Traay is koud geslingerd en de bijen krijgen geen suiker gevoerd in de winter, ze leven dan op hun eigen honing.

Lia

 
In deze topic hebben we ook al het ontbijt gesproken. Er staan vast nog wel tips in.

https://www.fatsforum.nl/topic/wat-eten-jullie-als-ontbijt

Wat eieren betreft kies ik voor biologische en als ik er aan kan komen biologisch-dynamische. Ik haal het op de biologische markt, bij de biowinkel of bij een biologische boer hier in de buurt. Daar lopen de kippen buiten rond, maar worden ze wel met een granenmix bijgevoerd. Is dit - zo lang er geen soja in zit - een bezwaar, vraag ik me af. Naar mijn idee zijn kippen van nature omnivore vogels. Ze behoren naast planten en insecten toch ook zaden te eten, niet?

 
Mijn dag begin ik sowieso 2 glazen rauwe melk met 2 eigelen erin, samen met visolie, levertraan en een lepel kokosvet. Ligt er even aan wat voor een dag ik heb maar als ik een rustige dag heb dan houdt ik het vaak hierbij of een paar plakken kaas en leverworst.. Anders bak ik eieren met bacon. Of een halve liter dikke smoothie. Of ik eet een halve liter yoghurt weg met 2 lepels honing.

Over eieren gesproken, er is op het paleo-facebook pagina ook een paar x discussie geweest over welke eieren nou de beste kwaliteit zijn. Veel kijken naar de kleur maar zoals Sheila al aangeeft, ze stoppen een kleurstof in het voer waardoor ze oranje kleuren... dus ik houdt het gewoon bij Demeter eieren. Gelukkig heeft onze groente boer meestal demeter kwaliteit dus daar halen we 7x 6 doosjes eieren in de week ;)

Eieren bakken we vaak met bioloogische eieren van de supermarkt.

Overigens verschilt de kleur van het eigeel bij Demeter eieren ook enorm! Soms zijn ze mooi diep geel en de andere keren bijna helemaal wit... het is en blijft moeilijk! Als ik vlees haal dan haal ik altijd minimaal 20 eieren bij diezelfde boer en deze eieren zijn bijna altijd goed, mooie diepe (donkere) gele kleur... niet zo oranje als die 'vrije uitloop' eieren.

 
Kan iemand mij vertellen wat dan de beste kleur is voor eieren en waarom? Ik weet dat legbatterij kippen geel voer (mais) krijgen voor een gele kleur en oranje/rood voer (paprikapoeder) voor een oranje kleur.

Maar is het zo dat hoe donkerder de kleur is hoe beter?

 
Mij is ook wel vaker opgevallen dat biologische eieren lang niet altijd een donkergele dooier-kleur hebben.

 
ik hoorde van een boer dat biologische eieren altijd lichter zijn ook de schaal doordat ze geen kleurstof krijgen die de eieren en dooier donkerder maakt

 
@ Sheila, ik vraag mij af of dat wel de werkelijke reden is dat bio-eieren lichter zijn van kleur?

Tegenwoordig wordt de voeding toch streng gecontroleerd en het zou me verbazen indien niet-bio-eieren met kleurstof worden geinjecteerd of de kippen kleurstof worden toegediend..

Sarah van de WAPF meent nochtans dat eidooiers met een diepe oranje kleur beter zijn.

 
Hier een artikel die er een studie over beschrijft. De dieper gekleurde eidooiers komen van 'free-range' kippen, die eten dan ook gevarieerder. Volgens de studie zou er geen verschil zijn in nutritionele waarde tussen lichter- en donkergekleurde eidooiers, maar dat betwijfel ik.

Sally Fallon heeft onder dat artikel ook een commentaar gepost waarin ze schrijft:

The Weston A. Price Foundation had UBE Laboratories in Fullerton California analyze egg yolks from the supermarket and from pastured hens. We found two times more vitamin A and 8 times more vitamin D in eggs from hens on pasture. This dovetails with a study done in 1929 which found high vitamin D activity in eggs from chickens raised outdoors and NO vitamin D activity in egg yolks from hens raised inside.

 
die boer zei als men de koeien veel mais geeft dan word de melk ook geler, dus die kippen zullen dan misschien ook mais krijgen?

 
misschien een domme vraag maar ik lees steeds over WAPT waar staan die afkortingen voor?

 
Onder dat artikel staat er in de commentaren ook wel dat kippen die met Marigold bloemen gevoederd worden, ook dieper gekleurde eidooiers produceren, in die zin kun je het dus ook wel 'tricken'.

Maar of mais die kleur veroorzaakt weet ik ook niet, ik vermoed dat bio-kippen ook met bio-mais worden gevoederd ondanks de eidooiers toch lichter van kleur blijven?

In ieder geval gebruik ik toch liever eieren van kippen met vrije uitloop. Ik denk dat die meer natuurlijke voeding binnen krijgen omdat de voeding minder gecontroleerd is dan bij bio-kippen.

 
Oeps, hier een artikel dat stelt dat eieren van kippen met vrije uitloop meer dioxines en dioxine-achtige PCB’s bevat dan eieren uit de bio-industrie.

dr. Ron Hoogenboom van RIKILT. ‘Als kippen vaker buitenlopen, bevatten hun eieren meer dioxines. Kippen graven als ze buiten zoeken naar voedsel. Ze krijgen grond binnen als ze hun voer oppikken, en daarmee de gevaarlijke chloorverbindingen.’

 
Dit is disinformatie van de universiteit van Wageningen. Dit is dezelfde universiteit die geen bezwaar ziet tegen megastallen en onderzoek doet naar de vervanging van vetmoleculen door watermoleculen in junkfood!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.157
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan