Ongezonde produkten uit de biowinkel

ruud

New member
Ik heb me hier https://www.fatsforum.nl/topic/e-nummers-2#post-14389 al wel eens laten gaan over bedrog in de biowinkel.

Maar op sommige punten dringt het concreet nog niet door.

Zo zag ik gisteren tot mijn verbijstering (misschien weten jullie al beter) dat er in biobrood zonnebloemolie zit.

En dat is dan ook verhit geweest natuurlijk, dus is het een transvet.

Of in de biowinkel zag ik ook "gistextract" (lees: (monosodium)glutamaat - de overbekende zeer schadelijke neurotoxine) in de ontbijtkippevlees zitten en nog meer enge dingen (maltodextrine en dextrose).

De zalm in de biowinkel komt volgens mij van de kweek.

Ik heb eens gebeld naar de kweker, maar die zalm in de biowinkel krijgt dus soja te eten.

Men probeerde er wat overheen te praten, maar het feit blijft.

 
Het zal veelal met 2 zaken te maken hebben:

1)Onwetendheid van de eigenaar van de biowinkel of organisatie daarachter.

2)De prijs...

Om een voorbeeld te noemen refereer ik aan je opmerking over de zalm

Zalm is over het algemeen best duur in de winkels. Nu eten die zalmen dus volgens jou soja. Welnu, soyaschroot is gewoon lekker goedkoop. Geven ze die zalmen duurder voedsel, dan moet dat ook verwerkt worden in de prijs, en aangezien die al niet goedkoop is, wordt de zalm dan waarschijnlijk niet goed verkocht, daar mensen het dan te duur vinden.

Biologisceh rommel is òòk rommel, dus altijd etiketten blijven lezen, en niet afgaan op de blauwe ogen van de verkoper, die ook gewoon financieel zijn hoofd boven water moet zien te houden.

 
Eerder ging het al over de afwasmiddel ecovert: daar zit bonoprol in, een vrijmaker van formaldehyde in ons lijf.

 
Ik zag laatst biologisch-dynamsich (Demeter) brood met behalve zonnebloemolie ook soja erin. Laatst liet iemand anders me biologisch brood zien met 'broodverbetermiddel'!

Mike

 
Ach ja, biologisch zegt alleen maar iets over het gebruik van hormonen, pesticiden, etc. Volgens mij maakt het verder niet heel veel uit wat erin zit. Alleen van E621 weet ik dat het niet mag (maar zit er gewoon in). Zelf ga ik alleen groente en vlees daar halen, al hoop ik nog een keer ergens anders op een te bereiken plek goedkopere groente en vlees te vinden....

 
Quote:
Laatst liet iemand anders me biologisch brood zien met 'broodverbetermiddel'!


@ Mike en anderen: dat is toch meestal gemalen varkenshaar?

Klinkt niet echt lekker, maar ik vraag me dan af hoe erg dat dan is, alhoewel: wie eet er nou gemalen varkenshaar?

Ow: hier http://www.brood.net/default.asp?pid=faq&id=790&catid=43&vraagid=165 staat het volgende:

Quote:
Het meelverbetermiddel cysteïne E920 kan worden geïsoleeerd uit eiwitten. Cysteïne komt zowel in dierlijk als in plantaardig eiwit voor. Het in haren aanwezige eiwit (keratine) bevat relatief veel cysteïne. Om die reden wordt cysteïne ook wel uit haren gewonnen (meestal haren van paarden, maar soms ook van koeien, mensen of varkens). Het is dus niet zo dat er gemalen (varkens)haar in brood zit, maar het in haren aanwezige eiwit kan gebruikt worden om cysteïne uit te isoleren.

Tegenwoordig wordt ook steeds vaker de synthetische variant gebruikt.

In biologisch brood wordt bovengenoemd meelverbetermiddel niet gebruikt.


De vraag is dan welk broodverbetermiddel in de biowinkel dan wel gebruikt wordt als het niet om dierenhaareiwitten gaat.

 
Ja, dat varkenshaar geeft een stevigere structuur aan brood. Ik heb nog nooit natuurvolkeren varkensharen zien vermalen en toe zien voegen aan brood, jij wel? I rest my case.

Mike

 
Bak zelf je brood, geen last van brood"verbeteraars" en je weet precies wat er in gaat.

 
Helemaal geen brood meer eten is nog beter. Maar verder ben ik het met je eens, hoor, Dirtsa. Hoe meer onbewerkte, volwaardige voeding je eet, hoe beter!

Mike

 
"Ongezonde produkten uit de biowinkel" is voor ons ook geen nieuws toch? De winkel ligt vol met sojaproducten, maisstroopproducten en inderdaad gistextract en E250/E251. Verder talloze producten met rietsuiker en zeezout, geraffineerde plantaardige margarines en nachtschades. En daarbij is alle zuivel gepasteuriseerd. Ook in de bio-winkel ben ik heel selectief!

 
ik heb van de week kefir korrels besteld, nu heb ik ze binnen maar zie ik als hulpingredient (draagstof) dextrose staan, is dit bij elke kefir zo? Ben er niet zo blij mee! Staat ook op dat het met houdbare melk moet, maar kan dat ook gewoon met rauwe melk? want houdbare drink ik niet.

 
had trouwens ook laatst boulion poeder gekocht... en idd. e nummers, dextrose en gistextrakt... kan direct de prullebak in... zelf in kruiden kom ik dextrose tegen. Ik ben altijd wel van de etteiketten geweest, maar sinds het boek van price zijn mijn ogen geopend. ik hoef het nu ook echt niet meer. Ben zelfs al een weekje van de koffie af en ik heb er niet eens meer zin in, dit had ik totaal niet verwacht. Kan ook merken dat ik nu steeds meer een beetje mer energie krijg. (was in het begin erg moe). en heb nu ook steeds minder trek, echt de snaai en vettrek is bijna helemaal verdwenen, ik kan nu gewoon met kleinere porties toe... zo raar. Ben wel ietsje aangekomen, maar mijn lichaam had denk ik ook drastisch te kort. zo gek wat voeding met je kan doen!

 
Waarom zit er een draagstof bij?

wij hebben kefir korrels besteld bij www.makersdiet.nl

volgens mij is dat helemaal zuiver, zonder draagstof.

Het vermeerderd zich en dat deel je dan weer met anderen.

 
Fiona, maak je eigen bouillon, echt zoveel lekkerder dan de bouillonblokjes. Deze zijn totaal overbodig.

 
Dirtsa wrote:
Bak zelf je brood, geen last van brood"verbeteraars" en je weet precies wat er in gaat.


En waar bak je het brood precies mee? Met gist (bruggeman)? Daar zitten ook E nummers in.

 
Nee hoor, wij maken zelf het zuurdesem. Dus alleen speltmeel met wat water. Google maar eens op zuurdesem zelf maken of zuurdesem maken van spelt. Wij gebruiken nooit meer gist of bouillonblokjes.

Zuurdesembrood moet veel langer rijssen, dus veel langere fermentatie. Is veel lekkerder, zit veel beter dus heb je veel minder van nodig. De plakjes even in de broodrooster voor het eten is nog het allerlekkerst, knapperig korstje...

Overigens ik eet nauwelijks brood, maar man en kinderen nog wel, en die willen inmiddels niets anders meer.

 
Hoi Dirtsa,

Ik heb begrepen dat zuurdesem brood nogal zuur smaakt, is dat ook zo? Natuurlijk doet de naam het al wel vermoeden, maar is het ook echt zo? Ik gebruik zelf ook alleen maar spelt. Maar voor brood gebruik ik spelt en kefir en een beetje water.

 
Hoe maak jij jouw kefir brood Kokkie? Ik ben toevallig nu een spelt kefir brood voor mijn moeder aan het maken, 2,5 cup kefir, 4 cup speltbloem en wat zout. Dit minstens 24 uur laten staan en afbakken. Maar dan is de spelt dus ook al voorgefermenteerd. Als jij het niet meteen afbakt, dan denk ik dat dit ook prima is.

Wat ik ook een paar keer heb gedaan, is met boekweitbloem en kefir brood maken, naar aanleiding van een tip hier. Dan is het ook glutenvrij.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.751
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan