Ongezonde produkten uit de biowinkel

Tot mijn stomme verbazing zag ik laatst in de koeling van een natuurvoedingswinkel kant-en-klare rode kool met appeltjes in een zak, die gemodificeerd zetmeel bevatte! Eerst dacht ik dat dit genetisch gemodificeerd was, maar na enig zoekwerk op het internet stuitte ik op deze tekst.

Dit citaat zegt genoeg, lijkt me:

Quote:
Veruit de meest toegepaste bewerking/modificatie is zetmeel afbreken tot glucosestropen.


Zoals ik tijdens lezingen al vaak zeg: dan krijg je biologische diabetes of kanker!

Mike

 
@ Mike

Naar mijn weten modificeren ze zetmeel zodat die ook op een koude temperatuur als bindmiddel ingezet kan worden. Maar er wordt in de voedingsmiddelenindustrie natuurlijk ook enorm veel glucosestroop/-siroop en invertsuiker gebruikt, dus ik geloof wel dat het grootste deel van de zetmeel hier aan wordt besteed.

@ Pike

Quote:
Roomijs kan je heel makkelijk zelf maken met een ijsmaker. Kan je voor een paar tientjes kopen.


Zeker als je eens op marktplaats gaat kijken!

Quote:
Je gooit er gewoon wat room, eidooiers, (rauwe) melk, en wat honing in dan zet je hem aan. Lekker en gezond!


Heb je ervaring met roomijs maken? Je moet toch wel echt een beslag vooraf maken en op verschillende dingen letten om ook echt lekker zacht roomijs te kunnen maken. Het is geen keukenmachine waar je maar van alles in gooit en klaar is Kees. Ook bevat roomijs best wel wat suikers (honing is ook een soort suiker, maar dan met gezonde hulpstoffen). Ook al maak je je ijs niet zo zoet, je hebt toch een bepaalde hoeveelheid aan suiker(s) nodig omdat deze de vrieseigenschappen van het ijs veranderen. Of het eindresultaat dan nog zo gezond is, waag ik te betwijfelen. Maar je kunt zo wel een stuk 'gezonder' ijs maken dan regulier roomijs, om nog maar te zwijgen over softijs van de snackbar. Dit is gewoon poeder aangelengd met water.

 
ja ik heb een ijsmachine en maak daarin vooral in de zomer roomijs in.

Het is inderdaad zo dat je niet "zomaar" wat in de machine gooit en dan aanzet nee.

Je moet even weten wat je doet en in welke hoeveelheden.

Maar wat ik doe is gewoon de room, eidooier, melk,vanille (soms) en de honing en/of stevia(groen) in een kom, even goed roeren en dan in de ijsmachine.

Ik gebruik ook wel eens een zakje vanille suiker.

Ik vind het erg lekker en als je de honing in verhouding houd met de rest dan heeft dat niet of nauwelijks effect op je bloedsuiker volgens mij.

Ik doe er bij lange na niet zoveel honing of andere suikers in als op de meeste recepten staat en inderdaad het resultaat is ook niet precies dezelfde smaak als het roomijs dat in de winkel te koop is en de struktuur is ook wat anders maar dat maakt mij niet uit.

Het smaakt mij niet minder.

Sterker nog, als ik misschien eens per jaar (misschien) ergens een beetje roomijs eet dan vind ik dat echt mierzoet en niet echt lekker.

 
Ik doe ieder jaar ook enkele experimenten in de zomer. Mijn bevindingen tot nog toe zijn dat de structuur van het ijs veel beter is als je de melk en dooiers verwarmd hebt tot een gebonden beslag. Maar dit zijn slechts voorlopige conclusies. Ik ben nog aan het ontdekken hoe ik zo lekker en zo gezond mogelijk ijs kan maken, voor die paar keer per jaar dat ik het doe.

 
@ DenniS

Ik dacht altijd dat dat verwarmen van het " beslag" moest vanwege het "gevaar" van de rauwe eidooiers :D

Dus dat deed ik nooit ha ha, weer wat geleerd.

 
ik las op deze topic dat het afwasmiddel ecover ook niet uit is uit de natuurwinkel.

wat gebruiken jullie voor afwasmiddel dan, in de gewonen winkel is het helemaal troep

 
Ik gebruik Sonett afwasmiddel. Soda kan ook. De was doe ik altijd met soda en een beetje H2O2. Werkt perfect.

 
@ Pike

Ik weet het ook niet helemaal zeker, maar iedere keer als ik met rauwe producten werkte kreeg ik een vrij kristallig ijs. Ik heb het nog niet vaak genoeg uitgeprobeerd om te weten dat het daar aan ligt. Ik kan het vaak niet laten om meerdere experimenten in eens te doen als ik iets maak. Maar hoe is jouw roomijs dan?

 
Mijn roomijs was inderdaad vrij kristallig ja, dat zou wel wat minder mogen.

Ik heb ook wel eens ijs zonder melk gemaakt, dus met alleen room en de rest, dat geeft ook weer een andere consistentie.

Als ik me goed herinner was het dan wel beter maar is al weer een hele tijd geleden.

Maar was die van jouw niet lekker dan?

 
Afwasmiddelen en ijs maken door elkaar?

Mogen jullie wel uitkijken dat je niet het verkeerde in de ijsmachine gooit. :mrgreen:

Lia

 
@Gerard gaat dat goed met de soda, doe je gekleurde en witte en verkleurd en verslijt de was dan niet? Ik denk er over om het ook te proberen.

 
Is het zilversoda of anders?

Ik heb ook een tijdje met zilversoda gewassen maar vond de witte was grauw worden.

Lia

 
Hier een recept om zelf wasmiddel te maken:

http://kiind.nl/articles/479/Hethuishoudenvanoma.html

Ik gebruik zelf bio wasmiddel van de AH en van KLOK.

Zal wel niet mega bio zijn maar goed hier ga ik toch echt voor gemak.

 
@lievergezond

Je bent vast allang niet bij Ekoplaza geweest, want ik koop die feine bitter van Vivani altijd daar. Vandaag nog gekocht zelfs! Maar Mike, ik eet er niet zoveel van hoor ;).

 
@poekie

Mijn witte was wordt altijd grauw, ik weet niet beter. Hoe houd jij hem wit dan?

 
chocolade tip: verkade extra puur 76%. Deze is met cacaoboter en rietsuiker. Zal vast niet gezond zijn maar ik denk wel gezonder dan de gemiddelde reep..

 
@Lay, over welke ekoplaza heb jij het?

@ Debsy: hou me op de hoogte van je evt. vorderingen die je maakt ivm een brief aan de biowinkel over het glucosefructoseverhaal.

Als je nog handtekeningen nodig hebt...

Nog even over glucosefructosesiroop (wat je dus in de biowinkel niet misloopt): volgens Frits van der Blom bevat deze 10x meer kwik dan de vis uit de oceaan!

Dus het verhaal over de kwalijkheid van glucosefructosesiroop ivm de suikerspiegel dient te worden aangescherpt met het verhaal over kwik.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.776
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan