Ongezonde produkten uit de biowinkel

@Lay
Quote:
Mijn witte was wordt altijd grauw, ik weet niet beter. Hoe houd jij hem wit dan?



De was bleef wit toen ik nog met een 'normaal' wasmiddel gebruikte.

Lia

 
Is het daarom niet dat men vroeger de witte was buiten legde om te bleken? Omdat wassen alleen je witte was niet wit houdt?

 
Ik zag slankbrood in de biowinkel, daar val je van af als je het eet stond er :lol:

Vandaag aan de dag verkopen ze er meer rommel dan goede produkten lijkt het wel.. money talks ook in de biowinkel.

 
Mijn witte was wordt met gewoon wasmiddel voor witte was ook altijd grouw. Maar ik voeg er nu een beetje soda aan toe en nu wordt het wel mooi wit ook dat wat grauw was. Ik ben ook een heleboel zelf maakt recepten tegen gekomen op internet ik wil het wel een keer gaan uitproberen, alleen ik kan hier bij mijn supermarkt soms sparen voor gratis wasmiddel (ik kijk mijn huisgenoten dan lief aan voor de rest van de zegels). En ik moet zeggen dat dat gratis nog altijd de doorslag geeft.

 
Ik gebruik gewone zilversoda (die van de action is wel iets minder krijg ik nu de indruk, wat ik daarvoor had weet ik niet meer) als toevoeging aan het wasmiddel bij de witte was. Ik gebruik alleen soda om mee te wassen. De rest gebruikt het niet ook al hebben ze zelf ervaren hoe goed je er mee kan schoonmaken.

Je wordt echt zo'n reclame huisvrouw als je er het gasfornuis (als je aluminium pitten hebt die dan wel met iets anders schoonmaken en zeker niet in de soda weken, dat zie je bruisen) mee gaat schoon maken en je moet het wel even afspoelen daarna anders krijg je een witte waas.

Een scheutje azijn aan het laatste spoelwater van de wasmachine werkt goed als wasverzachter, Niet eerder erin doen want anders vermindert het het effect van de zeep. Ik gebruik maar de helft van de aangegeven hoeveelheid wasmiddel en het wordt nog steeds prima schoon.

 
Ik was nog een hele handige tip vergeten te geven. Om zeep resten (donkere vezeltjes die anders op je was gaan zitten) uit je wasmachine te krijgen kan je hem het beste een keer per maand (voor een normaal formaat huishouden neem ik aan) leeg op 90 graden laten draaien gewwon was programma. Je ziet die zeep resten dan los komen en rond drijven Het water heeft ook schuim erop zitten alsof je wasmiddel hebt gebruikt, hard nodig dus.

 
In deze post schrijf ik over een carobe-letter die ik rond sinterklaastijd in de biowinkel was tegen gekomen. Volgens het etiket zat er maispoeder in en dit bleek bij navraag ingedroogd maisstroop te zijn. Omdat ik dit misleidend vond heb ik de Voedsel- en Waren Autoriteit aangeschreven. Ze zijn dit gaan onderzoeken en hebben me laten weten dat ze Udea benaderd hebben. Het gesaccharificeerd maispoeder bleek voor 92% uit glucose te bestaan. Het had geen maispoeder genoemd mogen worden. Het etiket bleek daarom niet aan de wettelijke eisen te voldoen en de inspecteur heeft een passende maatregel getroffen, aldus de brief die ik ontvangen heb.

 
Laatst een pakje bladerdeeg (ja, niet goed) gehaald in de natuurwinkel zonder etiket te lezen, stom natuurlijk, want ze hadden margarine gebruikt, dat had ik niet verwacht.

Deze week ook het artikel van naturalnews over Chinese producten gemaild en personeel erop aangesproken, omdat er dus Chinese gember ligt sinds 2 weken, maar deze week lagen ze er gewoon nog steeds.

 
wilde vanmiddag stroopwafels halen bij ekoplaza kan ik net zo goed bij AH halen stukken goedkoper en niet slechter dan die van ekoplaza haha als ik toch een keer wil zondigen

 
Quote:
wilde vanmiddag stroopwafels halen bij ekoplaza kan ik net zo goed bij AH halen stukken goedkoper en niet slechter dan die van ekoplaza haha als ik toch een keer wil zondigen


Is dit serieus of ben je een troll? Indien het laatste graag ophoepelen! :twisted:

Mike

 
Sorry dat van die stroopwafels was bedoeld als voorbeeld,Omdat bepaalde producten bij de biowinkel even slecht zijn als de gewone supermarkt.

 
[...] de Natuurwinkel [...] [is] opgericht door Wessanen, een beursgenoteerd bedrijf dat de uitvinder is van de Frikandel. http://tinyurl.com/gkpt4j4

 
Ik heb niet de hele draad gelezen, maar wil toch een paar dingen opnoemen die naar mijn mening niet in een biowinkel thuishoren en wel om de rede dat veel mensen bioproducten kopen voor hun gezondheid. Je verwacht dan dat de producten aan die verwachting voldoen en dat is helaas vaak niet het geval.
In de eerste plaats komen de bioproducten meestal van de grossiers en die betrekken het weer van andere bedrijven, o.a. rechtstreeks van boeren, maar ook via andere bedrijven uit het buitenland. China is een belangrijke leverancier en Chinezen willen graag verkopen en graag iedereen het naar de zin maken. Dus als je op een doos het woord biologisch wilt, dan zetten ze dat er op. Controle (SKAL) is hoofdzakelijk een administratieve kwestie met heel weinig echten controle, zo verdient ook SKAL makkelijk genoeg geld om in Mercedessen rond te rijden. Producten kunnen worden gecontroleerd op resten van bestrijdingsmiddelen, maar als die niet te vinden zijn, dan wil dat nog niet zeggen dat ze niet gebruikt zijn bij de teelt en het zegt al helemaal niets over de voedingswaarde van het product. Het maakt nogal wat uit of een plant op een gezonde, levende bodem groeit of op een steriele bodem (hydrocultuur bijvoorbeeld).
Mijn verder bezwaren bij vele producten in biowinkels:
-Verpakkingen soms van voor de gezondheid twijfelachtige kunststoffen,
-weegschaal- en kassabonnen waarvan niet duidelijk is of ze al dan niet bisfenolen (-a en -s) bevatten,
-gehomogeniseerde, gepasteuriseerde en gesteriliseerde melkproducten.
-Onder beschermend gas verpakte producten (welk gas is dat?)
-allerlei E-toevoegingen die toegestaan zijn in de bioproducten,
-zonneboemolie (ook niet verhitte zonnebloem olie wordt onder invloed van zuurstof, warmte en licht ongezond voor je),
-groenten en fruit worden vaak wat lang bewaard. De voedingswaarde loopt hierdoor achteruit.
-kleine en onnodige verpakkingen, geeft relatief veel afval.
-kaas met een plasticlaag aan de buitenkant, je kan dat vaak goed proeven, kan niet gezond zijn. Vroeger gebruikte men paraffine, dat is minder schadelijk. Remeker gebruikt helemaal geen beschermende laag, dat kan dus ook!
-Demeter melkproducten van boeren die niet echt aan de normen voor Demeter voldoen (ach ja, er mag 5% niet biologisch voer aan de beesten gegeven worden).

Nou wel weer genoeg gemopperd, ik hoop dat de biologische-bio-industrie zicht hierbij eens achter de oren gaat krabben.

Ondanks het weer buiten: Nog een fijn weekeind!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.695
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan