Hele volksstammen verhitten hun vis en varen daar wel bij qua gezondheid. Ik vermoed dat de verzadigde vetten in de vis de onverzadigde beschermen tegen oxidatie.
Mike
Mike
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zonne, niet dat ik alles (volledig) serieus neem van de site healthbytes, maar misschien toch wel interessant om te lezen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je hierdoor juist wel de gemalen lijnzaad wil gebruiken ivm de dan aanwezige linamarine, denk hierbij aan het Budwigpapje. Buiten eventueel het laatst genoemde, zie ik lijnzaad niet iets dat ik wekelijks of in regelmaat zelf zou willen gebruiken.
ALA zit bv ook rijkelijk in de stabielere hazelnootolie en heeft ook qua smaak mijn voorkeur. Verder gebruik ik met regelmaat ook gepelde hennepzaad, dat ik dan koop met een ruime tht datum en dat niet op een te warme plek in de winkel heeft gelegen. Ik bewaar de hennepzaad verder in de vriezer.
In hoeverre niet geoxideerde omega-3 toch belangrijk mocht zijn voor het lichaam, krijg ik het zo wie zo ook binnen met het eten van o.a. rauwe eidooier van goede afkomst. Niet dat de eventuele aanwezigheid van omega-3 in bv eidooier verder voor mij de echte reden is om dit te gaan eten.
Over algenolie heb ik mijn persoonlijke mening gegeven, maar mocht je dit zelf toch willen gaan gebruiken, dan denk ik dat je de olie hiervan niet (geheel) moet vergelijken met bv chlorella algen poeder of tabletten als ontgifter.
ik was laatst op een evenement daar waren ze erg fan van hennepzaad. Letterlijk elk hapje (wat je na het evenement gratis kon pakken) was ermee bestrooid, volgens mij helemaal niet zo goed.We zijn het wel vaker over een paar dingen eens geweest.
De temperatuur van een dehydrator kan je instellen onder de 40 graden. Ik heb zelf zo een ding maar gebruik hem nauwelijks nog. Je kan drogen op 20 graden, 30 tot aan 74 graden.
Over kwik in vis:Kern:
DHA is een essentieel onderdeel van hersencellen.
- De hersenen gebruiken vooral DHA, niet zomaar willekeurige vetten.
- Zwangerschap en de eerste levensjaren zijn cruciaal voor voldoende DHA.
- Regelmatig vis eten hangt samen met betere hersenontwikkeling.
- Moderne voeding bevat vaak minder omega-3 dan wenselijk.
Verder:
- DHA (een omega-3-vetzuur) is volgens Crawford essentieel voor de ontwikkeling en werking van de hersenen:
hersenontwikkeling
geheugen
leren
gedrag
cognitieve functies
gezichtsvermogen- Hij stelt dat een tekort aan DHA mede verantwoordelijk is voor een afname van cognitieve prestaties en mentale gezondheid.
- Volgens hem zijn menselijke hersenen de afgelopen tienduizenden jaren kleiner geworden.
- Hij betoogt dat moderne voeding veel minder DHA bevat dan het dieet waarop de menselijke hersenen evolueerden.
- Hij bekritiseert overheidsbeleid omdat het vooral gericht is op eiwitten en lichamelijke groei en nauwelijks op hersenvoeding.
- Hij beweert dat zwangere vrouwen juist méér vis zouden moeten eten en dat angst voor kwik grotendeels overdreven is.
- Hij legt een verband tussen de toename van psychische aandoeningen en onvoldoende hersenvoeding.
- Hij stelt dat zeevoedsel behalve DHA ook belangrijke mineralen levert, zoals jodium en selenium.
- Hij pleit voor herstel van visbestanden en mariene ecosystemen als onderdeel van volksgezondheid.
- Hij ziet goede voeding tijdens zwangerschap als de belangrijkste investering in de toekomstige hersengezondheid van kinderen.
Citaten:- "Volgens de gerenommeerde wetenschapper dr. Michael Crawford worden we geconfronteerd met een epidemie van krimpende hersenen."
- "De huidige voedingsrichtlijnen schieten mogelijk tekort als het gaat om onze cognitieve gezondheid."
- "De meeste overheidsadviezen over gezondheid richten zich sterk op eiwitten voor de groei van het lichaam en de lichaamslengte."
- "De menselijke hersenen bestaan echter voornamelijk uit vet."
- "Dit fundamentele verschil betekent dat de gangbare voedingsadviezen mogelijk onvoldoende zijn om een optimale hersengezondheid te behouden."
- "Als we de samenstelling en groei van het lichaam belangrijker blijven vinden dan voeding die specifiek is afgestemd op de hersenen, lopen we het risico op een langdurige achteruitgang van onze cognitieve functies."
- "Deze video onderzoekt de kloof tussen de huidige voedingsrichtlijnen en de specifieke behoeften van de menselijke hersenen."
- "Je zult begrijpen waarom je hersenen unieke voedingsstoffen nodig hebben om goed te functioneren en waarom een eenzijdige nadruk op eiwitten het belangrijkste orgaan van het lichaam tekort kan doen."
- "Inzicht in deze specifieke voedingsstoffen voor de hersenen is essentieel voor iedereen die zijn of haar mentale prestaties op de lange termijn wil behouden."
Doseringen:
"Je hebt ten minste twee maaltijden met vis of zeevruchten per week nodig."
"Als je minder dan twee vis- of zeevruchtenmaaltijden per week eet, kom je in de problemen."
"Hoe meer vis en zeevruchten je eet tijdens de zwangerschap, hoe beter de uitkomsten voor je kind waarschijnlijk zijn."
"Wij eten vrijwel elke avond vis als avondmaaltijd."
Over DHA-supplementen
Wanneer hem wordt gevraagd hoeveel DHA of EPA iemand idealiter per dag zou moeten innemen (in milligrammen), geeft hij geen getal. Hij antwoordt in feite:
"Ik denk niet dat je dat nodig hebt. Het enige wat je hoeft te doen, is nadenken over hoeveel vis en zeevruchten je eet."
En verder:
"Als je minder dan twee maaltijden met vis en zeevruchten per week eet, zit je in de gevarenzone. Je moet er meer eten dan dat."
Over de Omega-3 Index (de hoeveelheid omega-3 in rode bloedcellen) zegt hij:
"Ik denk dat de omega-3-index een goede maat is voor hoeveel omega-3 je in voorraad hebt."
Maar hij voegt eraan toe:
"Ik denk niet dat je die test nodig hebt, zolang je voldoende vis en zeevruchten eet."
Volgens Crawford is:
- plantaardige omega-3 (ALA) goed, maar niet voldoende;
- DHA uit vis de vorm die de hersenen rechtstreeks gebruiken;
- de combinatie van DHA plus mariene sporenelementen belangrijker dan alleen een hoge totale omega-3-inname.
Dr. Crawford neemt in het interview een zeer duidelijke en stellige positie in over kwik in vis.
Zijn kernboodschap is dat de angst voor kwik in normale visconsumptie volgens hem sterk overdreven is.
Hier zijn zijn belangrijkste uitspraken, vertaald:
"Dat is allemaal onzin."
(als reactie op de vraag of zwangere vrouwen vis moeten beperken vanwege kwik)
"Japanse vrouwen eten bij bijna elke maaltijd vis en zeevruchten.
Zij krijgen kinderen die opgroeien met de hoogste levensverwachting, de laagste percentages hart- en vaatziekten en weinig ernstige depressies.
Waar is het bewijs dat dit schadelijk is?
Dat bewijs bestaat eenvoudigweg niet."
Zijn verklaring
Volgens Crawford bevat zeevis niet alleen kwik, maar ook veel selenium.
Hij zegt:
"Vis en zeevruchten zijn rijk aan selenium. Selenium neutraliseert het kwik, waardoor het geen schade aan de hersenen kan aanrichten."
Waar komt de angst volgens hem vandaan?
Hij legt uit dat de bezorgdheid over kwik oorspronkelijk voortkwam uit een ernstige vergiftiging waarbij mensen met kwik behandeld landbouwzaad aten.
Zijn uitleg:
"De waarschuwing voor kwik ontstond doordat mensen zaaigoed aten dat met kwik was behandeld om schimmelgroei te voorkomen. Dat waren hoeveelheden die vele malen hoger lagen dan wat je ooit via vis binnenkrijgt."
Volgens hem is die situatie niet vergelijkbaar met normale visconsumptie.
Zijn kritiek op officiële adviezen
Hij is bijzonder kritisch op het advies aan zwangere vrouwen om minder vis te eten.
Hij verwijst naar een studie van ongeveer 14.000 zwangerschappen (de ALSPAC/Avon Longitudinal Study), waaruit volgens hem bleek dat:
- minder dan twee vismaaltijden per week samenhing met slechtere cognitieve en gedragsuitkomsten bij kinderen op achtjarige leeftijd;
- hoe meer vis de moeder at tijdens de zwangerschap, hoe gunstiger de uitkomsten waren.
Hij citeert daarbij een auteur van een publicatie in The Lancet:
"Dit voedingsadvies zal schade veroorzaken."
Volgens Crawford gebeurt dat ook daadwerkelijk, omdat sommige zwangere vrouwen uit angst voor kwik helemaal geen vis meer eten.