Omega 3 aanvullen ?

Zonne

New member
Hoi,

Ik vroeg me af wie hier wat over weet. Overal op internet wordt beweerd dat veel mensen een tekort hebben aan omega 3 in hun lichaam. Doordat ze te weinig omega 3 eten EN doordat ze teveel omega 6 eten.
Maar hoe vul je dan omega 3 goed aan ? Gebroken lijnzaad neem ik al, en een paar keer per week vette vis. Maar of dat genoeg is ?? Zeker als je een tekort moet aanvullen misschien niet ?
Visolie en krill olie vallen voor mij af omdat mijn maag die producten niet zo fijn vindt + vervuiling + overbevissing.
Dan blijft volgens mij algenolie over. Toch ? Maar wat als je nog amalgaamvullingen hebt ? Is algenolie dan wel zo goed ? Iemand een idee ?
 
Vlees van grasgevoerde koeien bevat veel omega 3. Wilde zalm ook. Of lijnzaad daaraan kan tippen betwijfel ik eigenlijk.
 
https://www.evertberkelaar.nl/blog/omega-3-bom/
Ik neem iedere week kabeljauwlever, lekker betaalbaar en geen vis opboeren.
Vond het eerst niet zo lekker, maar met een lik mayo is het heerlijk!
 
@Medusa
Is de omega-3 in de kabeljauwlever dan niet geoxideerd? Mocht dit namelijk het geval zijn, dan is het inderdaad een omega-3 bom!

@Zonne
Koop je de lijnzaad gebroken of maal je het zelf?

Naar wat ik heb kunnen achterhalen mbt algenolie vraag ik me af of de omega-3 in deze olie ook al niet geoxideerd is? Ik heb dit namelijk ook al eerder ten sprake gebracht in de topic Tony P. (pagina 8, juni 19)

Met amalgaamvullingen wordt het gebruik van omega-3 in artikelen juist veelal aangeraden en vraag me af of jij ergens gelezen hebt dat je het dan juist moet vermijden?
Naar wat ik over omega-3 heb beschreven in de topic Tony P ,ben ikzelf geen voorstander van omega-3 supplementen.
 
Ik maal de lijnzaad zelf.
Lijnzaad geeft ALA, een andere soort omega 3 dan van vis ( EPA en DHA ).

Ik ben een beetje bang te gaan ontgiften qua amalgaam door de algen waardoor het kwik door mijn lichaam wordt verplaatst, ipv dat het op 1 plek zit.

Ja Ben, ik had gelezen idd in het topic van Tony P dat hij tegen omega 3 is. Op een gegeven moment weet je dus echt niet meer wat wel of niet goed is voor je lichaam !
 
Zonne,

Waarom neem je niet gewoon levertraan? Van lijnzaadolie is bekend dat ze veel fyto oestrogenen bevatten. Ik vermoed dat dat met gewoon lijnzaad hetzelfde is. Het brengt je hormonen uit balans. Daarbij zijn dierlijke producten beter opneembaar.
 
Zonne, niet dat ik alles (volledig) serieus neem van de site healthbytes, maar misschien toch wel interessant om te lezen.

http://healthbytes.me/waarschuwing-gemalen-lijnzaad-kan-giftig-zijn-en-mag-niet-worden-gegeten/

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je hierdoor juist wel de gemalen lijnzaad wil gebruiken ivm de dan aanwezige linamarine, denk hierbij aan het Budwigpapje. Buiten eventueel het laatst genoemde, zie ik lijnzaad niet iets dat ik wekelijks of in regelmaat zelf zou willen gebruiken.
ALA zit bv ook rijkelijk in de stabielere hazelnootolie en heeft ook qua smaak mijn voorkeur. Verder gebruik ik met regelmaat ook gepelde hennepzaad, dat ik dan koop met een ruime tht datum en dat niet op een te warme plek in de winkel heeft gelegen. Ik bewaar de hennepzaad verder in de vriezer.
In hoeverre niet geoxideerde omega-3 toch belangrijk mocht zijn voor het lichaam, krijg ik het zo wie zo ook binnen met het eten van o.a. rauwe eidooier van goede afkomst. Niet dat de eventuele aanwezigheid van omega-3 in bv eidooier verder voor mij de echte reden is om dit te gaan eten.

Over algenolie heb ik mijn persoonlijke mening gegeven, maar mocht je dit zelf toch willen gaan gebruiken, dan denk ik dat je de olie hiervan niet (geheel) moet vergelijken met bv chlorella algen poeder of tabletten als ontgifter.
 
Binc, door de aanwezigheid van lignanen in heel lijnzaad, schijnt het toch weer een andere uitwerking te hebben op het lichaam dan lijnzaadolie (waar geen lignaan in zit).
 
Ik vraag mezelf af of lijnzaad anders is dan de olie. Het budwig papje is eigenlijk iets wat al eerder door Price ontdekt is. En dat is simpelweg de gefermenteerde levertraan met boterolie. Wederom, dierlijk is beter opneembaar.
 
Ben, ik ben allergisch voor ei, dus daarvan geen omega 3 voor mij helaas. Levertraanolie, ik zal er weer over lezen. Ergens in mijn achterhoofd ben ik er wat huiverig voor. Immers na 1,5 jaar levertraan werd ik opeens ziek van ei. Natuurlijk hoeft dat totaal niet door de levertraan te komen hoor. Maar daarnaast heb ik nooit het idee gehad dat levertraan echt iets voor me deed.
 
Ik denk niet dat je ziek bent geworden van de levertraan. Eerder een probleem met de eiwitvertering.
Merk je dan wel iets van de lijnzaad? Ik voel ook niks als ik levertraan neem. Maar denk wel dat het iets doet.
 
Zonne, ook levertraanolie is mbt de omega-3 voor mij geen reden om deze te gaan gebruiken. Jarenlang geloofde ik ook in het omega-3 verhaaltje en heb elke vorm in verschillende doseringen tot me genomen. Ook nooit het gevoel gehad dat het werkelijk iets voor me deed, maar bleef het gebruiken in de zin van, baad het niet dan schaadt het niet en bleef dus ook in de veronderstelling dat het in ieder geval toch goed en noodzakelijk voor me zou moeten zijn vanwege ook het mogelijke onbalans met omega 6.
Nu ben ik al ongeveer 6 maanden gestopt met het bij supplementeren van omega-3 en heb niet het idee dat mijn lichaam iets mis of voor een onbalans zorgt. Het extra innemen van omega-3 heeft bij mij ook nooit iets betekent voor o.a. mijn ontstekingen. Ik denk nu juist eerder dat de mogelijke geoxideerde vormen van omega-3 juist deels de oorzaak waren van mijn aanhoudende ontstekingen.
Mocht het eten van eidooier voor mij om de een of andere reden niet mogelijk zijn, dan zou ik zonnebloemlecithine (dus absoluut geen sojalecithine) als alternatief kiezen.
 
Is de omega-3 in de kabeljauwlever dan niet geoxideerd? Mocht dit namelijk het geval zijn, dan is het inderdaad een omega-3 bom!

Ben even aan het zoeken geslagen en vond dit artikel op Pubmed:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11890054
Lijkt dus wel safe te zijn.
 
Als ik in dit topic lees moet elke keer aan de woorden van Sally Fallon Morell denken.

Eet WAPF en je krijgt de juiste verhouding omega 3 en 6 binnen je hoeft er dan niet over na te denken. ✌
 
Me to! Daarom was mijn opmerking in eerste instantie ook, vlees eten van gras gevoerde dieren.
 
Medusa, ik zag dat je er een artikel over gevonden had.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11890054

Ik haal er even wat zinnetjes uit:
Canned products of three manufacturers were examined.
Lipid resistance to oxidation was found to decrease after thermal treatment of livers.
However, the lipid oxidation level in canned liver stored for 3-8 months was not high and averaged, for the entire can content, the oil being more susceptible to oxidation that the solids.
It is concluded that canned cod liver is a very good source of n-3 PUFA, particularly with respect to DHA.

Als ik dit zo lees snap ik niet helemaal goed hoe ze tot een eind conclusie van 'a very good source' zijn gekomen?
Jouw conclusie: ''Lijkt dus wel safe te zijn.'' vind ik veel realistischer. En hoe zou het dan bv. zitten na 8 maanden?
Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik van deze test moet denken uit 2002 door dit instituut.

Zelf ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat omega-3 dat is verhit boven de 40 graden celsius redelijk stabiel zal blijven of matig zal oxideren. Deze zelfde vraag blijf ik dus ook houden als je bv. vis of vlees gaat bakken of verhitten waar omega-3 in aanwezig is. Wie heeft de kennis in pacht om deze vraag goed te kunnen beantwoorden?

Zo nu en dan eet ik zelf ook wel eens een blikje sardientjes, maar zal dit niet doen voor de omega-3. Een haring zal mbt omega-3 naar mijn idee beter zijn.


 
Ik zou ook eerder kiezen voor haring. Vlees en vis zou je ook kunnen drogen in dehydrator waarbij het langzaam gedroogd word.
 
Mooi Binc, zijn we het daar een keer over eens. Dat langzaam drogen van vis of vlees is inderdaad ook een goede optie, zolang de temp. daarbij dan wel laag blijft. Of iemand moet me nog kunnen overtuigen, dat een hogere temp. bij omega-3 geen enkel probleem hoeft te zijn qua oxideren.
 
We zijn het wel vaker over een paar dingen eens geweest.
De temperatuur van een dehydrator kan je instellen onder de 40 graden. Ik heb zelf zo een ding maar gebruik hem nauwelijks nog. Je kan drogen op 20 graden, 30 tot aan 74 graden.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.498
Berichten
516.415
Leden
8.647
Nieuwste lid
Adams Daisy
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan