Nieuwsbrieven

Louise

New member
www.fache-instituut.be

Opgelet: indien deze nieuwsbrief niet leesbaar is

of afbeeldingen niet zichtbaar zijn,

Klik hiervoor de online versie

In deze nieuwsbrief:

Orthomoleculaire TIP van Walter Faché

Maak zelf deodorant met kokosolie en etherische olie

ORTHOTREND

Component van vitamine E voorkomt schade door straling

Nieuws Faché Instituut

Verzadigde vetten opnieuw tot boosdoeners gebombardeerd

Nieuwe monografie: Autisme

Agenda Faché Instituut

Seminaries

Consulentenopleiding

Opleiding Orthomoleculaire Geneeskunde

Info Firmaraad

Orthomoleculaire TIP van Walter Faché

Maak zelf deodorant

met kokosolie en etherische olie

*

Deodorants worden bij massa’s in de oksels gesmeerd, gespoten en gerold. Fabrikanten verzekeren een urenlange werking. Wie verder kijkt dan de rozengeur (en maneschijn) van de advertenties houdt het niet voor mogelijk dat een producent zoveel giftige stoffen in zo’n klein busje kan proppen. Al deze chemicaliën worden via de huid gretig opgenomen door de talrijke lymfeklieren in de oksels.

*

Een natuurlijk alternatief is kokosolie. Deze olie weert de bacteriën en schimmels die de geuren veroorzaken en bevat geen schadelijke chemische stoffen. Misschien niet zo sexy, maar alzheimer of borstkanker, veroorzaakt door het aluminium in deodorants, zijn dat evenmin.

*

Wil je toch lekker ruiken, gebruik dan etherische oliën. Maak de kokosolie vloeibaar (au bain-marie), voeg een paar druppels van je favoriete geur(en) toe en je hebt een (h)eerlijk en doeltreffende product met cosmetische én medische werking.

*

Je hoeft niet bang te zijn dat het vetvlekken maakt in je kleding. Kokosolie trekt heel snel in de huid en laat alleen een zacht gevoel en een lekker geurtje achter. Kies wel voor niet-ontgeurde kokosolie.

*

De beste en meest doeltreffende natuurlijke deodorant is echter een inwendige zuiveringskuur om alle afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen.

ORTHOTREND

Component van vitamine E voorkomt

schade door straling

Eén van de componenten van vitamine E, gamma-tocoferol, is in staat om de schade die wordt veroorzaakt door X-stralen, aanzienlijk te verminderen. Dat hebben wetenschappers van de Fukuoka Universiteit en het Japanse Nationale Instituut voor Radiologische Wetenschappen ontdekt in een studie die ze samen uitvoerden.

Gamma-tocoferol is één van de vier tocoferolen, die naast vier tocotriënolen samen het vitamine E complex vormen. Gamma-tocoferol wordt geïsoleerd uit voedingsbronnen, zoals sojabonen en maïs. Muizen die gamma-tocoferol kregen, hadden veel meer kans om zware X-straling te overleven. De onderzoekers die dit ontdekten, gaan er van uit dat gamma-tocoferol ook mensen kan beschermen tegen gevaarlijke X-stralen en dat het preventief zou kunnen genomen worden bij medische diagnostische procedures.

De muizen in dit onderzoek werden blootgesteld aan hoge doses X-stralen. Een deel van de muizen (42) kreeg vervolgens 2,5 mg gamma-tocoferol. Een ander deel (100 muizen) kreeg niets en diende als controlegroep. Een maand later was 98% van de gamma-tocoferol muizen nog in leven, terwijl in de controlegroep nog slechts 7% van de muizen leefde.

Het mechanisme achter deze bescherming is nog niet duidelijk, maar de wetenschappers vermoeden dat gamma-tocoferol stamcellen activeert die nieuwe bloedcellen aanmaken, zodat de schade die door de straling aan witte bloedcellen wordt toegebracht, beperkt blijft.

Lange tijd werd vooral alfa-tocoferol geïsoleerd en gebruikt voor onderzoeken en in supplementen. Men begint echter steeds meer het belang in te zien van de andere vormen van vitamine E en van het vitamine E complex als geheel. Hoewel de afzonderlijke tocoferolen en tocotriënolen gunstige effecten kunnen hebben als farmaceutische supplementen is het beter om ze allemaal samen te nemen, zoals ze in de voeding voorkomen. Kies daarom altijd voor een vitamine E complex met gemengde tocoferolen en tocotriënolen. In de meeste supplementen zit alleen d-alfa-tocoferol, vaak zelfs de onwerkzame synthetische vorm (dl-alfa-tocoferol). Er zijn ondertussen enkele goede producten op de markt die het volledige complex bevatten.

Referentie:

Asia Pulse Pte Ltd. October 3, 2011

Nieuws Faché Instituut

Verzadigde vetten opnieuw tot boosdoeners gebombardeerd

In Denemarken wordt vanaf 1 oktober 2011 een taks geheven op verzadigde vetten. De belasting van 16 kronen (2,15 euro) per kilogram verzadigd vet is bedoeld om zwaarlijvigheid tegen te gaan. Ze wordt geheven op alle voedingsmiddelen die verzadigde vetten bevatten, ook op bereide gerechten. Door vet voedsel duurder te maken, hoopt de regering dat de Denen gezonder zullen gaan eten. Dat riep de vraag op of zo’n vettaks ook in België zou moeten worden ingevoerd, wat tot heel wat discussies geleid heeft en waarbij voedingsdeskundigen gevraagd werd naar hun mening.



Wat ons vooral zorgen baart is dat de verzadigde vetten opnieuw tot boosdoeners worden gebombardeerd. Waar niemand met een woord over rept, is de rol van koolhydraten en suikers, linolzuur en transvetzuren bij het ontstaan van overgewicht en hart- en vaatziekten. Het advies om minder verzadigde vetten en meer onverzadigde vetten te eten, wordt met deze maatregel nieuw leven ingeblazen. Dit advies heeft het aantal hart- en vaatziekten niet doen dalen, integendeel, het heeft juist tot een opmars van hart- en vaatzieken en andere degeneratieziekten geleid.


Hoewel het idee achter de Deense maatregel toe te juichen is, zal het niet leiden tot een afname van overgewicht en hart- en vaatziekten. Het duurder maken van sigaretten heeft de meeste rokers er ook niet van weerhouden om te blijven roken. Een verbod op ‘ongezonde’ voeding is evenmin een oplossing, want niets is op zichzelf ongezond en het berooft de bevolking van haar vrije keuze. Het zal alleen maar tot misnoegen en opstand leiden.

Mensen moeten veel beter geïnformeerd worden over de rol van voeding bij het ontstaan van ziekte en ze moeten daarbij het volledige plaatje voor ogen krijgen, niet één geïsoleerde, uit de context getrokken factor. Op die manier kan men zelf verantwoorde keuzes maken.

Een betere manier om een gezonde leefstijl te stimuleren, is een grondige herziening van het ziekte verzekeringssysteem. Laat mensen medicijnen (bij te voorkomen ziekten) uit hun eigen zak betalen, zodat ze een reden hebben om hun voeding en leefstijl aan te passen. Dat maakt meteen enorm veel geld vrij om heel wat andere dingen goedkoper te maken.

Nieuwsbrief is te lang voor de hele brief zie bovenstaande link

Groeten Remco

 
Mensen moeten veel beter geïnformeerd worden over de rol van voeding bij het ontstaan van ziekte en ze moeten daarbij het volledige plaatje voor ogen krijgen, niet één geïsoleerde, uit de context getrokken factor. Op die manier kan men zelf verantwoorde keuzes maken.

Dat is een beetje het probleem,lijkt me,want dan kun je in principe zeggen dat zowat alles goed is (op een aantal algemene dingen na als transvet,MSG etc.).Wat voor de een nl goed is,kan voor de ander desastreus zijn.

Zo vraag ik me de laatste tijd steeds meer af,hoe slecht tafelsuiker (met mate is) t.o.v. andere kunstmatige zoetstoffen.Ja,ik weet t,beide zijn niet gezond,maar ik ben steeds meer geneigd te denken dat men dan beter voor ordinaire tafelsuiker kan kiezen dan kunstmatige zoetstoffen zoals bv. aspartaam,glucose-fructose stroop etc.

Toevallig was vandaag een collega-vrijwilligster nog aan t vertellen dat ze nu weer tafelsuiker gebruikt in koffie ipv zoetjes,omdat die zoetjes dus voor meer insulineproductie zorgen dan gewone suiker...en zo ontstaat diabetes. Nou,ik heb zelf op t randje van diabetes verkeerd(vraag me af of t wel geheel is verdwenen,hoewel ik geen suiker meer eet) in een tijd dat ik me van niks bewust was. Maar....dat was dus ook een periode waarin ik veel lowfat producten consumeerde zoals Optimel,peperkoek met minder vet&suiker,maaltijdsalades met glucose-fructose dressings etc.Deze producten zijn dus allemaal voorzien van kunstmatige zoetstoffen en soms daarbij nog suiker.

Een betere manier om een gezonde leefstijl te stimuleren, is een grondige herziening van het ziekte verzekeringssysteem. Laat mensen medicijnen (bij te voorkomen ziekten) uit hun eigen zak betalen, zodat ze een reden hebben om hun voeding en leefstijl aan te passen. Dat maakt meteen enorm veel geld vrij om heel wat andere dingen goedkoper te maken.

Ook hier weer een dilemma....wie beslist wat een gezonde leefstijl is voor iedereen? Ik probeer je niet tegen te spreken,maar alleen te uiten dat dat heel gecompliceerd ligt en vrijwel onmogelijk is;)

Ik ben t roerend met je eens mbt medicijnen zelf betalen,want dan heeft men tenminste een legitieme reden om antibiotica meteen te weigeren!Als dat nu wordt gedaan,wordt je meteen bestempeld (m.n. door instanties) als niet co-operatief.

 
Ze zouden ook het hele systeem om kunnen gooien, medicijnen worden alleen nog maar vergoed als patienten daadwerkelijk genezen. Als er bijwerkingen optreden dan moeten de farma's geld betalen zelfs.

Ik denk dat dan de meeste medicijnen(vroeger noemde men ze: geneesmiddelen) verdwijnen.

Dan moeten de artsen samen met de patient kijken wat ze kunnen doen of laten om weer ge

zond te worden.

En dan sturen we alle artsen naar een lezing met Mike :D

 
Quote:
Zo vraag ik me de laatste tijd steeds meer af,hoe slecht tafelsuiker (met mate is) t.o.v. andere kunstmatige zoetstoffen.Ja,ik weet t,beide zijn niet gezond,maar ik ben steeds meer geneigd te denken dat men dan beter voor ordinaire tafelsuiker kan kiezen dan kunstmatige zoetstoffen zoals bv. aspartaam,glucose-fructose stroop etc.


Je laat je beinvloeden door de meningen van Ray Peat, Matt Stone en sommige mensen uit de Paleo-hoek, zie ik. Laatst zei iemand nog tegen me dat ze beter Cola Light kon drinken dan cola met suiker. Toen zei ik: Als ik de keuze heb tussen alleen maar die twee, kies ik onmiddellijk voor de suikervariant en niet de light-versie. Dus ja, gewone suiker is minder slecht dan kunstmatige zoetstoffen. Daarmee is echter nog niet gezegd dat gewone tafelsuiker goed is! In bepaalde Paleo-kringen ziet men de glucose niet als een probleem en wijst men uitsluitend de fructose aan als boosdoener. Ik zie beide als een probleem. Feit blijft dat je met een geraffineerd product te maken hebt dat ontdaan is van al zijn mineralen en spoorelementen. De Britse arts T. L. Cleave schreef al in 1975 een boek genaamd The Saccharine Disease, waarin hij feilloos de link legt tussen grootscheepse suikerconsumptie en alle moderne ziektes. Gelijk had-ie! Weston price zag ook hoe suiker eens sterke en trotse volkeren tot de rand van de afgrond bracht. Laat dat een wijze les zijn!

Mike

 
@Mike Ik beweer ook niet dat t goed is om er bakken van te eten,maar ik had het hier over 't kiezen voor de 'lesser evil'. Daarbij laat ik me niet beïnvloeden door die meningen,maar zij bevestigen mijn vermoeden gebaseerd op eigen ervaring.

 
ORTHOMOLECULAIRE TIP VAN WALTER FACHE

Vermoeide bijnieren, een stille epidemie.

Steeds meer mensen voelen zich - ogenschijnlijk zonder enige reden - moe. Ze drinken liters koffie of cola gedurende de dag in de hoop meer energie te krijgen. Dat lukt echter niet en ze voelen zich bij het geringste incident geïrriteerd. De stress stapelt zich op, men kan het leven niet meer aan. Het is een veel voorkomend verschijnsel gedurende deze donkere wintermaanden. Toch kunnen deze depressieve gevoelens dikwijls snel en efficiënt verholpen worden. Velen onder ons lijden immers - zonder het zelf te weten - aan bijniervermoeidheid. Het gevolg is dat er teveel van het stresshormoon cortisol in het bloed circuleert. Een eenvoudig, maar doeltreffend voedingssupplement, zoals fosfatidylserine, kan hier hulp bieden om deze depressieve vermoeidheid te verbannen.

Fosfatidylserine is een fosfolipide die van nature aanwezig is in alle celmembranen en weefsels van de hersenen. Een Italiaanse studie toonde aan dat suppletie met 800 milligram fosfatidylserine per dag de productie van cortisol veroorzaakt door stress drastisch verminderde. In een andere placebogecontroleerde studie bracht 300 milligram fosfatidylserine per etmaal een verbetering van de depressieve toestand, het geheugen en het gevoel van welzijn bij oudere vrouwen. Verschillende andere studies hebben aangetoond dat de fosfatidylserine altijd borg staat voor een lagere productie van cortisol, veroorzaakt door stress. Minder spanningen betekent tevens minder vermoeidheid en dus een betere levenskwaliteit.

Referentie:

Baumeister J, Barthel T, Geiss KR, Weiss M.

Influence of phosphatidylserine on cognitive performance and cortical activity after induced stress. Nutr Neurosci. 2008 Jun;11(3):103-10.

Zie website voor hele nieuwsbrief:

Nieuwsbrief Faché-Instituut 2012-01-26

 
De natuur zit vol medicijnen Een medicijnenjager, zo noemt Chris Kilham zichzelf. The New York Times omschreef hem treffend als een kruising tussen Indiana Jones en David Attenborough. Een avonturier met een aanstekelijk enthousiasme voor etnobotanie, de relatie tussen planten en mensen, sjamanen, inheemse volkeren, natuurbehoud en yoga. Met Ode besprak hij welke geneeskrachtige planten uitkomst kunnen bieden bij migraine, hartfalen en obesitas. http://nl.odemagazine.com/blogs/editors_blog/135924

 
Ik heb al enkele jaren een goede nieuwsbrief van dr Bate.

The "Forgotten" Way To Prevent Artery Plaque (and Ignore Cholesterol)

De "vergeten" Way To slagader Plaquette voorkomen (en Negeren Cholesterol)

(google vertaling)

Onthoud altijd dat Big Pharma en de medische professie NIET wilt "genezen" iets. Er is geen winst in. Indien de winst is in het krijgen van u te houden het nemen van drugs die worden ontworpen om niet te genezen, maar om de symptomen te verlichten. Bijna iedereen weet dat een hoog cholesterol en triglyceriden leiden tot "een vroege dood door hartfalen.

Dit is echter ook een mythe gevoed door Big Pharma en de Medical Association. Ze verkopen miljoenen in zogenaamde "statines" door deze mythe. De realiteit is dat statines veel meer problemen dan ze "genezen" kan veroorzaken.

kijk ook eens op de volgende site en dan links onderaan waar ze per thema staan

http://drbate.com/content/newsletterSheet.shtml

http://www.drbate.com/content/cholesterol.shtml

 
Deze keer weer een nieuwsbrief van Walter Faché Nieuwsbrief 27-09-2012

In de nieuwsbrief oa In deze nieuwsbrief:

ORTHOMOLECULAIRE TIP van Walter Faché

Het eten van druiven mét pit, houd je lichaam optimaal fit!´

ORTHOTREND
Wapen je lichaam tegen nierstenen met vitamine C´

NIEUWS Faché Instituut

Bericht aan onze lezers: nieuw contactadres voor FIOW opleidingen

Monografie nr 71: 'Drankendriehoek, je bent wat je drinkt' in de kijker

Archief nieuwsbrieven doorspitten?

 
ik zit net even op het fache instituut te kijken en lees dan:

Nierstenen kunnen het best voorkomen worden door:

Ervoor te zorgen dat je voldoende water drinkt: 1,5L – 2L per dag

De voorkeur te geven aan plantaardige eiwitten: boontjes, linzen, peulvruchten en soja

Amandel-, rijst- of havermelk te drinken i.p.v. koemelk of andere dierlijke melksoorten

Zuur (20%) – base (80%) evenwicht te respecteren: het eten van dierlijke eiwitten en geraffineerde suikers zoals brood, pasta, snoepgoed te beperken en vnl. dagelijkse voeding te voorzien van heel veel groenten, 2-3 fruit en op regelmatige basis: aardappelen, amandelen en soja

Calcium in de botten te houden door enerzijds het lichaam te voorzien van voldoende magnesium, Vitamine D, Vitamine K2, inositol en boor, anderzijds op regelmatige tijdstippen te bewegen en te ontstressen!

De voedingsadviezen vwb eiwitten staan weer haaks op wat we hier leren. Niet zo gek dat je steeds door de bomen het bos niet ziet.

Heel veel alternatieve "instituten" baseren zich op weinig of geen vlees!

 
Marijan,

Heb jij het boek van Weston Price gelezen?

Dit forum gaat over zijn voedingsrichtlijnen zoals hij die meegemaakt heeft bij de oervolkeren.

De volkeren die geen ziektes en gebitsproblemen kenden zoals die vandaag de dag er zijn.

Vandaar dit forum, om mensen die allerlei (onbestemde) klachten hebben en op zoek zijn naar gezondheid op het juiste 'voedings'pad te krijgen.

Dit soort berichten dragen niet bij aan duidelijkheid voor nieuwe mensen die op het forum komen.

Daarom verwijzen we nieuwe leden ook altijd naar het 'alleen lezen forum' alwaar men ook de richtlijnen van Weston Price kunnen lezen.

Misschien is het toch wel zaak om dit soort informatie niet meer te plaatsen.

Het is al zo vaak weerlegd door Mike en anderen hier op dit forum.

Ik begin hier zelf ook een beetje moe van te worden.

Lia

 
Quote:
Nierstenen kunnen het best voorkomen worden door:

Ervoor te zorgen dat je voldoende water drinkt: 1,5L – 2L per dag

De voorkeur te geven aan plantaardige eiwitten: boontjes, linzen, peulvruchten en soja

Amandel-, rijst- of havermelk te drinken i.p.v. koemelk of andere dierlijke melksoorten

Zuur (20%) – base (80%) evenwicht te respecteren: het eten van dierlijke eiwitten en geraffineerde suikers zoals brood, pasta, snoepgoed te beperken en vnl. dagelijkse voeding te voorzien van heel veel groenten, 2-3 fruit en op regelmatige basis: aardappelen, amandelen en soja

Calcium in de botten te houden door enerzijds het lichaam te voorzien van voldoende magnesium, Vitamine D, Vitamine K2, inositol en boor, anderzijds op regelmatige tijdstippen te bewegen en te ontstressen!


Toch nog een poging om een en ander te ontzenuwen:

1,5-2 liter water per dag zorgt ervoor dat je om de haverklap naar het toilet loopt. 'Spoelt de nieren,' zegt men dan. Volgens mij zegt het lichaam dat het helemaal niet zit te wachten op al dat water. Bovendien verdun je hiermee structureel je spijsverteringssappen, waaronder je maagzuur. Waar het lichaam werkelijk op zit te wachten is waterSTOF, de bouwsteen van water. Verzadigde vetten zijn rijk aan op elkaar gepakte waterstofmoleculen en hydrateren daarmee beter dan water. Eet of drink je verzadigd vet en je zult merken dat je urenlang geen dorst hebt en ook niet voortdurend naar de WC hoeft.

Plantaardige eiwitten zijn niet compleet, alleen dierlijke eiwitten zijn compleet. Hiermee wordt bedoeld dat er 8 (volgens sommigen 9) essentiele aminozuren in zitten, die uitsluitend uit voedsel moeten worden verkregen. David Wolfe beweert dat een aantal superfoods als bijv. de goji-bes, ook complete eiwitten zijn, maar je moet dan zoveel bessen eten om aan de eiwitbehoefte van je lichaam te voldoen dat dit onbegonnen werk is. Er zijn veganisten die bonen met rijst combineren en zo complete eiwitten creeren, maar opnieuw moet je er dan meer van eten dan je op kan, plus je krijgt dan een overdaad aan zetmeel binnen. Er is hier een heel informatief artikel over geschreven, dat op de Amerikaanse WAPF-site staat:

http://www.westonaprice.org/vegetarianism-and-plant-foods/protein-building-blocks-of-the-body

Koemelk is natuurlijk, commerciele amandel-, haver- of rijstmelk uit een pak is dit niet, dit is zwaar bewerkte rommel. Ik heb het hier uiteraard wel over RAUWE koemelk. Keer op keer wordt er geen onderscheid gemaakt tussen bewerkte en onbewerkte melk en dit leidt tot veel verwarring, misverstanden en disinformatie. Dat gezegd hebbende, zijn er mensen wier nieren daadwerkelijk niet goed reageren op koemelk. Maar dat is nog steeds geen reden om plantaardige nepmelk te drinken!

De zuur-base-theorie is failliet en achterhaald. Zo'n beetje alle alternatieve artsen en therapeuten geloven in deze volkomen simplistische en onzinnige theorie. Weston Price waarschuwde al in 1939 in zijn boek voor deze 'modetheorie', zoals hij het noemde. Nu, ruim 70 jaar later, zitten we nog steeds met deze onbewezen en stupide gedachtengang opgescheept. Zie dit artikel voor meer.

Soja is een beruchte mineraalrover en hormoonverstoorder. Wie dit anno nu nog aanbeveelt loopt hopeloos achter de feiten aan. Opvallend is dat de verkondigers van de irrelevante zuur-base-theorie vaak ook degenen zijn die soja promoten en ons, evenals de reguliere kant, proberen te sturen richting vegetarisme. Ze maken dus onderdeel uit van dezelfde agenda, vaak zonder het te weten.

De orthomoleculaire hoek is een alternatieve versie van de reguliere pilletjes, poedertjes en tabletjes en men heeft eveneens weinig kaas gegeten van voeding. Wat mij betreft dus weinig verwarring, alleen maar als je je zelf snel laat verwarren.

Mike

 
Poekie, ik ben Weston Price boek aan het lezen. Ik heb ooit het SC diet gevolgd voor mijn dochter en al veel op GAPS gelezen. En toen WP website Nederland in de lucht ging heb ik ook al de vertaalde link gelezen van ong.200 blz. nourishing traditions.

Ik heb hier een geprinte versie liggen en kijk er nog weleens in.

En natuurlijk alle info hier op dit forum geeft veel inzicht, dus ben al aardig opweg.

en Mike: ik ben niet meer verward vwb vleeseten of vegetarisme. Ik had pas een discussie op het Niburu nieuws over wel of geen vlees met vegetariers maar daar is echt niet tegenaan te praten. Ik heb het ook maar opgegeven. Ze moeten het zelf weten. Ik vind het best en ik doe ook mijn ding!

 
Marijan,

Je bent gelukkig heel goed bezig, alleen maar top.

Maar misschien is toch beter om niet meer dit soort berichtjes te plaatsen, het sticht alleen maar verwarring en het is bovendien ook negatief nieuws. Laten we het gewoon maar bij het positieve houden.

Lia

 
Poekie, ik reageerde alleen maar op het bericht van degene voor mij, Remco.

Ik wilde er ook alleen maar mee zeggen dat "we" (in het algemeen genoemd) op het verkeerde been gezet worden.

Dat is toch met iedereen die hier nieuw komt, allemaal hebben we andersdenkend geleerd. Dus voor iedereen een ommezwaai van 360 graden van waar we vandaan komen kan best wel eens lastig zijn.

bv. -Verzadigd vet is gezond- dat moet je hier in het dorp rondschreeuwen, dan word je bijna gelyncht :>)

 
Ik heb geen problemen met dit soort nieuwsbrieven, hoor. Geeft me weer een impuls om e.e.a. te ontzenuwen.

Mike

 
Hoi Remco, ik vond die nieuwsbrief interessant over rode druiven: dit is wel de tijd voor het eten van druiven, maar misschien ook voor het maken van tinctuur: in druiven zitten zeer veel goede stoffen (OPC en resveratrol) en door een tinctuur te maken van de druiven: ze op sterk water zetten: kun je het hele jaar genieten van de goede stoffen in druiven -de alcohol trekt de stoffen uit de druiven-: je moet ze (gewassen biologische rode druiven) dan volgens mij met steeltjes en al op sterk water (minimaal iets met 40% alcohol: anders niet zo goed houdbaar meer) zetten. 1 deel (klein beetje, maar niet heel erg beursgemaakte) druiven, 2 delen alcohol. 3 weken laten staan, dan afzeven en dan heb je tinctuur.

http://www.kruidengenezen.com/maak-zelf-tincturen.htm

 
Hier een aangescherpte manier van zelf druiventinctuur maken:

1,5 kg biologische blauwe druiven

1,8 l weckfles

1,5 l jenever 40%

De trossen druiven, met stelen, goed wassen (niet met azijn).

1/2 uur uitlekken in zeef.

Druiven eraf plukken, kneuzen en met de stelen in de weckfles, jenever erbij tot 1 cm onder de rand.

4 weken, in de zon, op kamertemperatuur laten staan, niet schudden.

Zeven en in flessen doen, de jeneverflessen zijn heel geschikt, hoef je ook niet uit te koken.

 
Nieuwsbrief Faché-Instituut 2012-10-23

In deze nieuwsbrief: Kijk bovenstaande link voor de hele nieuwsbrief hieronder alleen de hoofdlijnen.

ORTHOMOLECULAIRE TIP van Walter Faché: "Gebruik honing als wondzalfje"

36ste seminarie: "Een doorbraak in de pijnbestrijding" op 09-11-2012

Bericht aan onze lezers: "Herfstvakantie"


De meest voorkomende wonden zijn schaaf – en snijwonden, waarbij de genezing wordt bepaald door de aanvoer van de juiste hoeveelheden aminozuren : glycine, proline en arginine.

Het zijn de Oude Grieken die ontdekten dat honing als wondzalfje kon gebruikt worden. En dit omwille van de volgende eigenschappen:

1) trekt heel snel water aan, waardoor de wonde onmiddellijk wordt gereinigd

2) biedt bescherming tegen infecties, want van nature bevat honing het bacteriedodende stofje inhibine

3) het aanbrengen van suikers op een wonde heeft een eiwitsparend effect en levert tevens de nodige energie tijdens het genezingsproces.

Ook MSM, calendula en symfytum zijn ideale zalfjes voor het verzorgen van kwetsuren

Meer tips i.v.m. wondgenezing? kijk op de site.

De helende kracht van lichaamsbewustzijnsvormen, open focus en Orthoceuticals tegen pijn

vrijdag 09 november 2012 (9u-17u)

Lichaams-, spier-, beenderbewustzijn, aandacht en

orthoceuticals zijn de vijf pijlers die de neuromusculaire

spanningen of pijnen kunnen elimineren als zij volle

aandacht krijgen in alle omstandigheden tijdens het

leven.

Zij zullen de ademhaling, lichaamshouding en chronische

stress subtiel gunstig beïnvloeden zodat een brede waaier

van secundaire oorzaken, die grotendeels het gevolg zijn

van deze onderontwikkelde hoofdspelers, spontaan

worden geëlimineerd.

De behandeling bestaat uit vijf belangrijke luiken die samen een hoogste synergie behalen:

1. Loslaten van alle neuro-musculaire spanningen door de buikademhaling en het middenrif gunstig te beïnvloeden en de juiste lichaamshouding te oefenen met een juister beender- en spierbewustzijn. Deze techniek wordt volledig in de eutonie geoefend en opgebouwd in verschillende stappen.

2. Het Open Focus luik is een techniek om telkens de flexibiliteit van aandachtsvormen te vinden in de juiste situatie. Daarmee wordt steeds de noodzakelijk opgebouwde stress ontladen en de spierspanning losgelaten. Het levert verbluffende resultaten op bij het bestrijden van lichamelijke pijn bij reuma en rugpijnen tot en met het kalmer worden van kinderen die zwaar ADHD hebben.

3. Herstellen van alle biochemische stoornissen: immuunsysteem, detoxificatie en hormonale stoornissen met extra voeding en voedingsaanvullingen.

4. Reduceren en/of elimineren van alle epigenetische factoren: stress, toxines, nutriëntentekorten, leefstijlfactoren, infecties, spijsverteringsstoornissen, allergie, ….

5. Licht, water en energie de belangrijkste ingrediënten die wij dagelijks gratis ter beschikking hebben.

Enz kijk zelf maar verder op bovengenoemde link.

 
Terugkomend op druiven:

Quote:
Red Wine Components Modulate Tissue Damage Induced by Bacteria in Gum Diseases

Recent studies have also shown that red wine, and particularly grape seeds, possesses anti-inflammatory and anti-tumor activities and prevent heart disease. Mechanisms by which these phenolic compounds exert their protective effects include their anti-oxidant properties.

Scientists from Université Laval (Québec, Canada), reporting today at the 35th Annual Meeting of the American Association for Dental Research, conducted a study to investigate the role of polyphenols, including those from red wine, in scavenging free radicals released by immune cells stimulated with components of bacteria causing periodontal diseases. Because free radicals are generated by immune cells during periodontitis, it is critical to keep them at low levels to maintain healthy gums.

Their results indicated that red wine polyphenols significantly modulate several inflammatory components released by macrophages (a population of host immune cells) in response to bacterial stimuli. Specifically, polyphenols efficiently scavenged and inhibited free-radical generation by host immune cells by controlling intracellular proteins involved in their release. These anti-oxidant properties of red wine polyphenols could be useful in the prevention and treatment of inflammatory periodontal diseases as well as other disorders involving free radicals.


http://www.dentalresearch.org/media/releases/orlando/REL10.pdf

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.759
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan