Nieuwsbrieven

Ik weet niet wie van jullie er ook de site/nieuwsbrief krijgt van de nieuwe dokters meestal interessant zo ook de onderstaande link: GEZONDZIJN EN WELBEVINDEN.

Een stukje tekst van de hoofdpagina.

Hier worden meerdere items gegevens zoals ziekten van deze tijd.

Het idee om een Organisch Gezondzijncentrum op te richten ontstond in het begin van de jaren negentig. Een periode waar de materiele welvaart met grote stappen vooruitging en de bomen tot in de hemel leken te groeien. Vreemd genoeg nam het aantal mensen dat met stress thuis zat in eenzelfde tempo toe. Hoe kon het zijn dat mensen die alles bezaten toch niet echt gezond en gelukkig waren? Wat was er aan de hand en nog belangrijker wat konden we hieraan doen? Allereerst is een bezoek gebracht aan het CBS in Den Haag waar cijfers inzake de gezondzijnzorg verzameld en vastgelegd worden. Tot onze verbazing bleek al in 1990 dat stress 31,7% van de totale kosten in de gezondzijnzorg voor haar rekening nam; dit resulteerde in 17% van het ziekteverzuim en is oorzaak van 33,4% van arbeidsongeschikt zijn in Nederland. Het probleem is dus al langer aan de gang.

Ik heb geregeld contact met Evert Jan Beverwijk en Wil Nijssen de oprichter van de nieuwe dokters en heb het tot heden tot goed ervaren kijk zelf maar: De nieuwe dokters.

 
Hieronder weer de nieuwsbrief van Walter

ORTHOMOLECULAIRE TIP van Walter Faché `Peterselie, een veelzijdig keukenkruid´

Naast broccoli, behoren ook verse kruiden zoals peterselie, oregano, tijm tot de top 10 van anti-kankervoeding. Peterselie is een groene specerij, rijk aan o.a.:

Vitamine C :130 mg per 100g

Vanadium: speelt een cruciale rol bij het stabiel houden van de bloedsuikerspiegel

Alfalinoleenzuur: waardoor de kans op hart- en vaatziekten wordt verlaagd

Daarnaast bevat het ook heel wat vitamine A, fosfor en ijzer.

Van oudsher wordt peterselie gebruikt bij menstruatiepijnen, winderigheid, waterretentie, pijnlijk urineren en nierstenen. Uitwendige kompressen brengen verlichting bij o.a. insectenbeten.

 
Quote:
De orthomoleculaire hoek is een alternatieve versie van de reguliere pilletjes, poedertjes en tabletjes en men heeft eveneens weinig kaas gegeten van voeding


Mike, zo denigrerend praten over de orthomoleculaire hoek is HOOGST beledigend.

Ik snap niet waar je het idee vandaan haalt om zo laagdunkend te praten over juist een groep mensen die keihard probeert mensen gezond te maken op een natuurlijke manier en die al moet vechten voor bestaansrecht tegenover de reguliere zorg. Uit je uitspraak blijkt ook duidelijk dat je geen idee hebt wat orthomoleculaire geneeskunde inhoud en in zo'n geval kun je er beter niets over zeggen. Laat staan alles over 1 kam scheren.

Orthomoleculair is GEEN alternatieve versie van regulier. Natuurgeneeskunde wellicht wel.

Dat is (vaak) regulier vervangen met natuurlijk en dan blijven symptoombestrijden.

Orthomoleculair (in elk geval mijn kPNI leer) is gericht op de oorzaak vinden, die oplossen en daadwerkelijk tot genezing te komen.

Op een gegeven moment zorgt dit er dus voor dat je zowel geen regulier als orthomoleculair meer nodig hebt. Beter kun je het niet krijgen.

Daarnaast baseert orthomoleculair zich op de nieuwste onderzoeken en blijft niet 20 tot 50 jaar hangen in oude mythes zoals de reguliere zorg. Hierdoor kunnen wij altijd het beste doen met wat we tot nu toe weten.

Orthomoleculair bekijkt de mens ook alles geheel en ziet de samenhang tussen verschillende systemen in tegenstelling tot regulier (over het algemeen)

Ik herhaal dus: Orthomoleculair is GEEN alternatieve versie van regulier!

Helaas zijn er zowel regulier als hier (jij) nog teveel mensen die het orthomoleculaire vakgebied ten onrechte afkraken;

Natuurlijk zitten er therapeuten tussen die het niet goed doen of niet snappen, net als in elk vakgebied. Ik ken zelf mensen die ik hun term niet waardig acht.

Ook is er verschil in kwaliteit en inhoud van opleidingen. (ik ben het bijvoorbeeld zelf ook niet eens met alles wat fachee zegt) Daar dient het orthomoleculaire vakgebied an sich echter niet op afgerekend te worden.

Jij scheert heel de orthomoleculaire hoek over 1 kam en bestempeld het als dom alternatief voor regulier. Ik hoop dat je nu beseft dat je ten eerste zeer beledigend overkomt en dat dit een domme uitspraak is.

Ik verwacht beter van jou...

 
Laat ik positief beginnen:

Toen mijn vriendin en ik aan onze gezondheidsreis begonnen, hebben we veel baat gehad bij supplementen. Ik raakte tijdelijk helemaal in de ban van supplementen en overwoog zelfs om een orthomoleculaire opleiding te gaan doen via de CIVAS. Supplementen kunnen dus perfect zijn om noodverbanden te leggen, zoals ik zelf ook heb mogen ervaren.

Al vrij snel kwam ik er echter achter dat het nog beter is om te kijken niet naar voedingssupplementen maar naar voeding zelf. Ik ben nu 6 jaar verder en dit forum is hier o.a. het resultaat van. Ik geloof nu uitsluitend nog in natuurlijke en complete supplementen, zoals een zelfgemaakte Sole op basis van Keltisch zeezout, gefermenteerde levertraan, waterstofperoxide, jodium (Lugol's), dat soort dingen. Ik wil graag een gunstige uitzondering maken voor dierlijk schildklierhormoon en bijnierextract, maar alleen omdat we via de slager helaas niet aan schildklieren en bijnieren kunnen komen.

Nu de negatieve kant:

Ik ken hordes mensen die een orthomoleculaire reis achter de rug hebben van pilletjes, poedertjes en tabletjes die ze bijna bankroet heeft gemaakt (de supplementen zijn stervensduur) en geen steek verder zijn gekomen qua genezing. Deze mensen komen dan uiteindelijk bijv. hier terecht. Ik kan wel verklaren waarom ze niet genezen:

- Orthomoleculaire supplementen zijn isolaten en concentraten. Jij beweert een holistische kijk te hebben. Het feit dat je nu al meer weet over voeding dan de meeste van je collega's maakt jou zeer zeker een gunsige uitzondering, want over het algemeen zijn orthomoleculaire artsen en therepeuten niet of veel te weinig op de hoogte van voeding. Het holistische zit hem juist in de co-factoren die voeding meelevert, iets wat het supplement je niet kan bieden. De natuur biedt ons nooit 1 enkele stof, er is geen 'werkzame stof', er zijn alleen maar werkzame stoffen, meervoud dus. Het is dus heel tricky om bepaalde supplementen voor te schrijven in een bepaalde dosering, want het kan goed uitpakken en dan vul je tekorten aan, of het pakt verkeerd uit en dan verstoor je juist de balans nog verder. Dit denken in isolaten en concentraten komt op mij behoorlijk reductionistisch over, het tegenovergestelde van holistisch!

- Door je hoop te vestigen op supplementen bevorder je niet de consumptie van volledig en volwaardig voedsel, maar nog steeds het denken in pilletjes, poedertjes en tabletjes. Ik zie dit maar al te vaak terug bij zowel de orthomoleculaire artsen/therapeuten als bij hun clienten. Het komt dan kennelijk minder snel bij je op dat je met voeding alleen al wonderen kunt verrichten. Het is ook geen 'rocket science' die per se gebaseerd hoeft te zijn op de 'nieuwste wetenschappelijke inzichten': door simpelweg bewerkt gemaksvoedsel in te ruilen voor verse, lokale, gifvrij geteelde voedingsmiddelen boek je al vrij snel enorme gezondheidswinst! Who cares of dit wel of niet wetenschappelijk onderzocht is?

- Reguliere farmaceuten kunnen wel iets met die supplementen, vandaar dat zo'n beetje alle grote fabrikanten inmiddels zijn opgekocht. Je denkt dus aan alternatieve gezondheidstherapie te doen, terwijl je in werkelijkheid de zakken van de grote reguliere jongens aan het spekken bent! Door de steeds strenger wordende Codex-wetten worden vervolgens de werkzame doses van een bepaalde stof wettelijk verlaagd tot een verwaarloosbare hoeveelheid, waardoor je nog meer peperdure supplementen moet kopen om een werkzaam effect te krijgen. Waarom niet gewoon al dat geld steken in de juiste voeding?

- Ik kan bijna geen enkel supplement meer vinden dat geen schadelijke toevoegingen bevat als stereaten (transvetten), titaniumdioxide (witmaker, nanodeeltjes!), zoetmiddelen (aspartaam, saccharine!) en andere rommel. Als je volledige en volwaardige voeding koopt, vermijd je meteen het risico op inname van dergelijke ellende, die we via regulier gemaksvoedsel ook consumeren (vandaar dat boekje Wat zit er in uw eten?).

- Ten slotte is er nog de zorgvuldig verspreide mythe door de orthomoleculaire hoek dat we zelfs niet meer zonder supplementen zouden kunnen, omdat de bodem dusdanig verarmd en uitgeput is dat we automatisch zitten opgescheept met voedingstekorten, die alleen maar kunnen worden aangevuld met voedingssupplementen. Deze mythe gaat uit van de doorsnee 'supermarktlemming', zoals Ron Fonteine het zo mooi zegt, die zich bedient van kant-en-klaar-maaltijden, pakjes, zakjes, potjes en ander 'voedsel' (vulsel). Het probleem is niet zozeer de 'uitgeputte' bodems, maar uitputting (beroving) van voedingsstoffen door de reguliere voedselfabrikanten! Het alternatief is op zoek gaan naar boeren in de buurt die goed zijn voor hun bodem, of deze boeren nu biologisch zijn of niet. De maatstaf moet zijn: hoe behandelen ze hun bodem? Hierdoor beperk je de noodzaak voor suppletie tot een absoluut minimum of, nog beter, elimineer je zelfs de noodzaak hiervoor. En dat voor een fractie van de prijs van die dure potjes, pilletjes, poedertjes en tabletjes! Slechts nieuws voor jou en je collega's, goed nieuws voor de rest van de mensheid. Dat is ook de conclusie waar ik al vrij snel op uitkwam, zoals je bovenaan dese post kunt lezen. Vraagje: waar haalde de holenmens zijn supplementen, 3 grotten verderop? :wink:

Je hebt hierom gevraagd, dus nu kun je hem krijgen ook, Yassir!

Mike

 
Nou ik ben t zo goed als compleet met je eens Mike! :)

Ik baal zelf ook dat er teveel 'orthomoleculaire' zijn die de naam verpesten, ook voor mij.

Iemand die bijvoorbeeld bij zo'n uitzuiger is geweest zal niet zo snel naar een andere orthomoleculair gaan.

(gelukkig heb ik nog kPNI in mijn titel wat me apart zet van het koren)

Omtrent geisoleerde stoffen etc. eensch.

Echter je einde: waar haalde de hole mens zijn supplementen vandaan?

Waar haalde de holemens zijn gif, stress en nepvoeding NIET vandaan?

Een oneerlijke vergelijking als je alleen het 1e noemt. ;)

Ter preventie denk ik dat gezond leven te gek is, maar als iemand eenmaal

chronisch ziek wordt KAN het lang duren (als het lukt) voor je enkel en alleen met gezond leven weer echt beter wordt. Desondanks is ook wanneer supplementen ingezet worden door mij leefstijlverandering DE basis! Zonder dit aan te passen werken ook de supplementen niet zoals het moet. Bij mij zal iemand dus nooit zomaar pillen krijgen en al helemaal niet zonder de onderliggende basis aan te pakken.

Zeker in deze tijd willen mensen snel ergens van af (om door te kunnen gaan met hun leven) en dan kun je met tijdelijke supplementen mensen aardig snel weer op de rit krijgen. In sommige gevallen zijn supplementen totaal niet nodig en in sommige gevallen een must.

Daarna verder met zo gezond mogelijk leven op basis van complete eerlijk voeding, geen chronische stress, voldoende juiste beweging etc.

Juist om het feit dat we qua veel dingen op 1 lijn zitten hoop ik dat je verschil ziet tussen hordes 'orthomoleculairen' en orthomoleculairen en hiermee niet meteen deze tak van geneeskunde onderuit haalt.

Gegroet! 8)

 
Mike hoe weet jij dat de landbouwgrond waar groente fruit geoogst worden niet veel mineralen en spoorelementen missen ter vergelijking tientallen jaren gelden toen kunstmest zijn intrede deed? Ik vind het verhaal dat als de grond minder mineralen en spoorelementen bevat, wat het geval schijnt te zijn met kunstmest dat groente dan ook niet alle mineralen zou bevatten die het wel kan bevatten op vruchtbare grond

Tomaten die gekweekt worden op graswol of tomaten die gekweekt worden met zorg op vruchtbare grond? Ik zou zeggen dat het wel degelijk verschil uitmaakt!

Dat (stearaten) transvet bevat wist ik niet.

 
Daarom schreef ik ook:

Quote:
Het alternatief is op zoek gaan naar boeren in de buurt die goed zijn voor hun bodem, of deze boeren nu biologisch zijn of niet. De maatstaf moet zijn: hoe behandelen ze hun bodem?


De mythe dat ALLE bodems uitgeput zouden zijn en we daarom supplementen nodig hebben, gaat uit van doorsnee bodems waarop doorsnee voedsel geteeld wordt.

Mike

 
Oke, ik had even verder moeten lezen begrijp ik! Maar daar vraag je wat, boeren die goed zijn voor hun grond. Niet onmogelijk maar toch.

Ik beweer ook niet dat alle bodems uitgeput zijn maar supplementeren is natuurlijk een tekort aanvullen. Of je dat nou met gezond voedsel doet of met supplementen vind ik een persoonlijk verhaal.

Ik doe persoonlijk beide! Zeker met kruiden kan een supplement of extract in een flesje handig zijn.

Als je een goed supplement koopt, en die bestaan echt wel, zie ik geen enkel probleem om ook supplementen te gebruiken.

 
Quote:
Ik beweer ook niet dat alle bodems uitgeput zijn maar supplementeren is natuurlijk een tekort aanvullen. Of je dat nou met gezond voedsel doet of met supplementen vind ik een persoonlijk verhaal.


Zie opnieuw mijn post, waarin ik schrijf dat supplementen stervensduur zijn en vaak ongewenste ingredienten bevatten. Daarnaast bevatten ze 1 enkele stof en missen ze de co-factoren in echt voedsel en zijn de supplementenfabrikanten inmiddels in de zak van de reguliere farmacie. Argumenten te over om voor voedsel te kiezen en niet voor supplementen, lijkt me! Op die potjes staat ook verplicht vermeld dat ze niet de plaats in kunnen nemen van voeding en bij wijze van uitzondering ben ik het met deze verplichte melding eens!

Quote:
Als je een goed supplement koopt, en die bestaan echt wel, zie ik geen enkel probleem om ook supplementen te gebruiken.


Voor zover mij bekend zijn alleen de supplementen van Dr Ron vrij van ongewenste ingredienten en er gaat ook nog een perentage van de opbrengsten naar de WAPF!

Mike

 
Quote:
Op die potjes staat ook verplicht vermeld dat ze niet de plaats in kunnen nemen van voeding en bij wijze van uitzondering ben ik het met deze verplichte melding eens!


Grappig dat ze dat bijvoorbeeld niet op snoep, transvetten, blikjes soep, E nummers en ga zo maar door vermelden. Over willekeur gesproken! Maar goed een ander woord voor supplement is aanvulling.

Bedankt voor de link naar Ron

 
Quote:
Maar goed een ander woord voor supplement is aanvulling.


Aanvulling d.m.v. titaniumdioxide, aspartaam en transvetten (stereaat)? Ik dacht het niet! En de portemonnee vult het al helemaal niet aan, integendeel zelfs!

Mike

 
Volgens mij zijn er wel wat meer van dat soort merken zoals Health Force, Quantum, Pure Radiance, New Chapter, Bonusan heeft er goeie producten tussen zitten ook fytptherapeutisch, Quantum, Ron teeguarden etc

Ik ben met je eens dat er onder de supplementen heel veel bende zit maar er zijn wel meer merken met goede producten en die vrij zijn van bovengenoemde middelen.

 
How to Make People Believe Any Anti-Vitamin Scare It Just Takes Lots of Pharmaceutical Industry Cash.

Door Jee, Lincoln had gelijk. U kunt echt gek sommige mensen al van de tijd. Wanneer het onderwerp is vitaminen, een aantal van de meest gemakkelijk voor de gek houden zijn nieuwszenders en kranten verslaggevers.

Als u onlangs gehoord dat VITAMINEN schadelijk zijn, kunt u deze pagina te lezen, of in ieder geval zo veel van als je nodig hebt om je perspectief terug te krijgen.

[Bent u op zoek naar informatie over een bepaald vitamine? Scroll naar beneden de pagina.]

Hoe maak je mensen geloven dat een anti-vitamine Scare

It Just Veel farmaceutische industrie Cash neemt

door Andrew W. Saul , Orthomoleculaire geneeskunde News Service, 20 oktober 2011

Recente veel bazuinde anti-vitamine nieuws is het product van farmaceutische onderneming uitbetalingen. Nee, dit is niet een van "die" samenzweringstheorieën. Hier is hoe het moet:

1) Cash aan de auteurs te bestuderen. Veel van de auteurs van een recente negatieve vitamine E papier (1) hebben ontvangen aanzienlijke inkomsten uit de farmaceutische industrie. De namen zijn verkrijgbaar in de laatste pagina van het papier (1556) in de "Belangenverstrengeling" sectie. Je zult ze niet zien in de korte samenvatting op de JAMA-website. Een aantal van de studie auteurs hebben ontvangen geld van farmaceutische bedrijven, waaronder Merck, Pfizer, Sanofi-Aventis, AstraZeneca, Abbott, GlaxoSmithKline, Janssen, Amgen, Firmagon, en Novartis.

Kijk voor gehele artikel op:

Doktor Yourself. (Engelstalig)

 
ORTHOMOLECULAIRE TIP van Walter Faché

`Basevormend voedsel ondersteunt goede nierwerking´

Lezersvraag van Mr L. Mouton: hoe kan je nierstenen voorkomen?

Een goede werking van ons nierstelsel hangt o.a. af van de juiste zuurtegraad (=pH), die bijvoorbeeld voor ochtendurine ligt tussen 5 en 7 afhankelijk van de voedingstoestand en lichamelijke en psychische inspanningen.

Het is vnl. zuurvormend voedsel rijk aan oxalaten (spinazie, rabarber, chocolade), purines (haring, orgaanvlees, peulvruchten) en fosforzuur (Parmezaanse kaas, witte bonen, cola) die een pH-daling (< 6) veroorzaakt en vervolgens het vormen van respectievelijk calciumoxalaatstenen, urinezuurstenen en fosfaatstenen bevordert.

Het is dan ook aangewezen om eiwitten (vlees, vis, eieren, kaas), granen (behalve boekweit), zuivelproducten (behalve rauwe melk en kwark) en suikers te beperken. Ook de moderne eiwitdiëten zorgen voor een verzurend effect en werken overbelasting van de nieren in de hand! voor gehele nieuwsbrief zie:

Nierstenen - Melamine - Hart- en vaatziekten.

 
Mike Ja dat was me inmiddels bekent al wordt het daar wel als iets "nieuws" gebracht door Walter Faché. :mrgreen:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.158
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan