Natuurlijke schoonmaakmiddelen

ikke

New member
Voor de huisvrouwen en -mannen onder ons... Wat gebruiken jullie om schoon te maken en te wassen en dergelijke?

Wil namelijk eigenlijk van al die veel te dure rotzooi af. Nu heb ik inmiddels ontdekt dat ik met azijn mijn bad en kranen blinkender krijg dan met een of andere badkamerreiniger. Schimmel maak ik schoon met H2O2. Verder maak ik nog wat dingen schoon met soda, chloor en spiritus.

Nu weet ik van die laatste twee absoluut niet hoe schadelijk het is, maar is het in ieder geval minder afzetterij dan al die schoonmaakmiddelen.

Mijn kleding was ik nog gewoon met wasmiddel en wasverzachter. Kent iemand daarvoor een goede vervanging?

En wat gebruik ik om hard water zachter te maken?

 
Als afwasmiddel gebruik ik Ecover bij de natuurwinkel vandaan.

Mijn shampoo is sinds deze week Aleppo zeep met laurierolie, een geheel natuurlijke zeep. Hier te bestellen. Kwam er zaterdag achter dat onze natuurwinkel het ook verkoopt, wel iets duurder maar het bespaart je de verzendkosten dus dan is het uiteindelijk weer goedkoper.

Ik ben ook benieuwd naar wat men zo gebruikt als natuurlijke schoonmaakmiddelen.

 
Stoomapparaat aanschaffen, kun je zeer veel dingen mee schoonmaken (wc/badkamer/plavuizen) zonder enig schoonmaakmiddel.

Verder inderdaad shampoo van Traay, kokosvet als deo, zout/H202 als tandpasta, schoonmaak azijn/wc reiniger uit natuurwinkel, ruikt ook veruit het prettigst.

 
Shampoo haal ik uit Amerika: http://www.chagrinvalleysoap.com

Het zijn shampoo bars, maar ik vind ze geweldig. En je hebt de meest geweldige geuren, terwijl alles gewoon uit natuurlijk oliën/producten wordt gehaald. Ik wil niet meer anders! Je kunt daar in samples bestellen, waarmee ik met lang haar ongeveer 8x mijn haar kan wassen of je kunt grote bars bestellen (3-4x zo groot als de samples). Die grote bars kun je snijden, maar vooralsnog ben ik met mijn 3e bestelling nog altijd nieuwe soorten aan het uitproberen. Heb dus pas 1x zo'n grote bar besteld, maar vind het qua grootte enigszins onhandig.

En ze zijn ook heel aardig trouwens. Bij mijn eerste bestelling kreeg ik een briefje in het Nederlands geschreven. Althans, een poging gewaagd tot :p

Heb geen aandelen ofzo hoor... :wink:

 
Over shampoo: dank voor jullie tips!

Ik heb hier ook olijfoliezeep, nog niet aan gedacht om het als shampoo te gebruiken.

Wist niet zo goed wat ermee aan te vangen.

Wel hoorde ik dat in Indonesie veel mensen de haren gewoon met olijfolie wassen.

Dat wil ik ook wel eens proberen.

Misschien met etherische olie erin van misschien laurier?

Ik vind de shampoo uit de biowinkel vaak erg duur.

Die heb ik wel.

 
Er bestaan ook allerlei recepten voor maskertjes met ei, honing, yoghurt en dat soort producten. Kokosolie zou ook geweldig moeten zijn. En als ik een keer een volle strandbos haar wil (heb ik van mezelf al aardig ;) ), dan zal ik het eens met een beetje sole proberen.

 
Mensen ik was al jaren mijn haren zonder shampoo. Gewoon heel goed uitspoelen. Je zult merken dat je geen vet haar krijgt. Het blijft veel steviger. Verder gebruik ik een keramische wasbol om maar de helft wasmiddel te gebruiken. Wasverzachter heb ik nog nooit gebruik omdat het heel belastend is. Een droger maakt het allemaal zacht genoeg als je er een tennisbal bij in doet.

 
Droger heb ik niet. Bij mij is het water volgens mij heel hard. In ieder geval is mijn was echt heel ruw als ik het uit de wasmachine haal en ophang. Dus ik heb wel echt iets nodig om mijn was een beetje draagbaar te houden.

En mijn haar zonder shampoo wassen, vind ik niet zo'n optie. Het is al superpluizig. Als ik er niets iets verzorgends (al zou het waarschijnlijk maar olie zijn) in stop, hou ik een halve kroeskop (inclusief ondoorkambare bos klitten) over. Ik weet wel dat het van binnen moet komen, maar dat komt het op dit moment niet.

 
Met de aleppo zeep was ik dus nu sinds een paar dagen mijn haren.

Vanmorgen 2x achter elkaar en mijn haar lijkt wel dikker aan te voelen, meer volume zeg maar.

Het ruikt ook lekker.

Zonder shampoo heb ik ook geprobeerd maar dan leek mijn haar wel vetter aan te voelen.

 
Wij gebruiken ook nog grijze slonsjes van BlinQ, gekocht bij de Action; 5 sponsjes voor ca. € 0,99.

Ik weet alleen niet of de Action door het hele land zit.

Maar het zijn sponjes waarbij je geen schoonmaakmiddel nodig hebt, alleen water.

In gebruik worden de sponsjes steeds kleiner, elke keer als je ze uitknijpt maar ze werken als een tierelier.

Wij wonen in een houten chalet en als we het huis aan de buitenkant schoonmaken, het vuil vliegt eraf.

Je hoeft er bij wijze van alleen maar met het sponsje naar te wijzen, weg vuil.

Ook de mugjes op je autoraam/lampen, als sneeuw voor de zon.

 
Action is volgens mij landelijk... In ieder geval komt er bij mij in de buurt één en zitten ze in de omgeving. Als ik er een keer ben, zal ik er eens naar kijken.

 
Wat dachten jullie van Tricel, groene zeep, het ruikt fris.

Wat was- middelen betreft heb ik het een en ander geprobeerd, ik vind het niet echt fris ruiken, helaas, of je moet misschien gaan overdoseren, maar daar is de prijs niet naar, Ecocover is erg duur. Voor afwas en vloerzeep is het prima.

Klok heeft een prima vaatwastablet die je makkelijk in 2e kunt breken.

Neobio is een heerlijke volumeshampoo, een klein flesje maar gaat heel lang mee (7,95)

Yves Rocher heeft ook goedkope douchecremes en bodylotions, allemaal bio...

 
Ik heb Aleppo gebruikt en dat werkt ook heel goed voor mij. Had daarna een Dodu Osun zeep gekregen en die werkte nog beter. (ik heb fijn haar en t voelt dikker en stugger) Ik ben ook benieuwd naar die haarzepen van Chagrin Valley, daar heb ik ook veel goeds overe gelezen.

Voor het huishouden gebruiken wij Ecover allesreiniger, Klok voor de was of Ecover of Arbre Vert, ik heb ook een tijdje wasnoten gebruikt. Voor vetvlekken en kalk gebruik ik natuurazijn dat doe ik in een verstuiver.

Ik heb wat make-up van Hauschka en Sante.

Deo gebruik ik meestal niet maar in de zomermaanden gebruik ik citroen deo van Weleda.

Op mijn huid jojoba olie na het douchen en wil heel graag de vitamine C douche aanschaffen die hier is besproken.

Tandpasta van Lavera zonder glycerine of Per Blan afwisselnd met keltisch zeezout.

 
Ik gebruik ook Ecover als afwasmiddel.

Soms azijn met natriumbicarbonaat als schoonmaakmiddel, maar ook nog wel producten die minder gezond zijn van de gewone supermarkt.

Indische wasnootschalen + een beetje wasmiddel van de natuurwinkel voor de was.

Eigeel als shampoo, gevolgd met wat zeep van De Traay voor de geur.

Natriumbicarbonaat als deodorant.

Kokosnootolie als huidcrème.

Per-Blan heb ik ook nog gekocht, maar die bevat xylitol en Ramiel Nagel raadt het gebruik van xylitol af, ondanks sommige bronnen beweren dat het goed is tegen tandgaatjes.

Sugaring om te ontharen (mengsel van suiker, citroensap en water)

 
http://zaplog.nl/zaplog/article/hoe_je_eenvoudig_80_bespaart_op_wasmiddel#rss1182481
Quote:
Hoe je eenvoudig 80% bespaart op wasmiddel

Voor slechts 20% van de normale prijs je kleding wassen

Ongeveer een half jaar geleden zijn we begonnen met het vervangen van wasmiddel door sodapoeder. Soda, dat gewoon bij de Albert Heijn te koop is voor 87 cent per kilozak.

Hoe werkt het?

Simpeler kan niet: Je doet dezelfde hoeveelheid als waspoeder of vloeibaar wasmiddel in je wasmachine. In hetzelfde vak als waar je waspoeder normaal in doet. Verder doe je alles zoals je dat altijd doet. En voila, prima schone was voor 1/5e van de prijs. Gewoon wasmiddel kost immers zo'n 4,50 euro per kilo.

Voordelen?

- Je was wordt prima schoon.

- Je kunt de 80% geld die je bespaart ergens anders voor gebruiken

- Soda is een natuurlijk zout, is dus veel minder belastend voor het milieu

- En met dit weer helemaal handig: Je kleding wordt een heel stuk minder statisch. Ik hoor dus nauwelijks nog geknetter als ik 's avonds mijn trui uit doe.


http://www.zoalsjijwilt.nl/wassen-met-soda-en-azijn/

Quote:
Goedkoop wassen?

datum 30 oktober 2011 | door Petra

Zoals in grootmoeders tijd, wassen met soda en azijn.

Wil je een schone was, goedkoop en millieuvriendelijk? Doe in het vakje voor de waspoeder een paar scheppen soda. En in het vakje voor de wasverzachter een flinke scheut witte natuurazijn. Een zak soda kost bij de supermarkt minder dan een euro. Een fles witte natuurazijn ook.

Doordat het beiden natuurproducten zijn, belast je het milieu stukken minder. Het resultaat is een erg schone was die neutraal ruikt (dus geen muffe of zure luchtjes). De was is wel iets minder zacht dan met een chemische wasverzachter, maar dat hoeft niet te storen. Wil je wel een lekker luchtje aan je was, dan kan je op een doekje een paar druppels van je favoriete luchtje toevoegen en dit met de was laten meedraaien.

(Aanvulling) Wij vonden het wasgoed toch wat aan de harde kant, dus naast de witte natuurazijn voegden we in het vakje voor de wasverzachter ook wat biologisch afbreekbare wasverzachter toe. Nu is de was wel lekker zacht… en schoon, het kan niet beter.

(Aanvulling) En wat bespaar je dan? Inmiddels is duidelijk dat waspoeder rond de 4,50 kost per kilo. Sodapoeder kost 87 eurocent, dus tel uit je winst.


 
@ Liever gezond

Dat eerste berciht heb ik ook gelezen op Zaplog maar er was wel iemand die in de reacties die daar een scherpe kanttekening op maakte!

Hier zijn de comments (sowiezo wel interessant).

http://zaplog.nl/zaplog/article/hoe_je_eenvoudig_80_bespaart_op_wasmiddel

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.746
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan