Natuurlijke schoonmaakmiddelen

Je kunt trouwens erg veel met natriumbicarbonaat.

http://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/1066-zuiveringszout-en-soda-weetjes.html

 
Ik vind het ook interessant! Ik ga het wel met de ecover wasverzachter erbij uitproberen.

 
@ Janse, nee ik heb het nog niet getest.

Will do!

Kom erop terug.

@ Aagje: Geen idee van bleekeffect op de gekleurde was.

Niet dat iemand er volgens mij over schreef in die artikelen die ik aanhaal in elk geval.

 
De soda werkt trouwens prima als wasmiddel! Ook als deodorant werkt het perfect. Ik gebruikte vaak die geurtjes van Weleda, maar dan had ik halverwege de dag alweer stinkende oksels. Nu heb ik een soort sole gemaakt met soda. Dit spuit ik 's morgens onder mijn oksels en ik stink echt de hele dag niet meer!

Weet iemand trouwens of er veel verschil zit tussen soda's? Ik heb nu soda van de AH, hier staat wel op dat het extra gereinigd is. En geen idee natuurlijk waarmee ze dit hebben "gereinigd".

 
Geen idee ook...

Ik zag dat ze het ook bij de natuurwinkel verkopen, anders haal je het daar toch?

 
Gebruik Ecover als afwasmiddel.

Misschien een tip: Ik gebruik hetzelfde spul ook als handzeep.

Giet het gewoon uit de fles over in een handzeepflesje met pomp, waar vroeger gewone handzeep in zat. Het afwasmiddel bevalt me prima als handzeep, en er zit geen kankerverwekkende aqua sodium laureth sulfate in.

Was mijn haren zonder shampoo, en geen problemen met roos of vet haar.

Hooguit gebruik ik een keer shampoo als ik naar een verjaardag ga of zo, maar dan eigenlijk voornamelijk voor de frisse geur en omdat die fles toch een keer leeg moet.

Als het op is, zal ik bij de natuurwinkel wel een fles shampoo gaan halen, maar ook die zal ik slechts zelden gaan gebruiken.

Ik smeer en spuit verder zo weinig mogelijk aan chemische rommel op mijn lichaam. Als ik eens last heb van droge handen of lippen, gebruik ik daar wat uierzalf voor.

Als ik komende zomer naar het strand zou gaan, denk ik dat ik me in zou smeren met kokosolie, en zoveel mogelijk in de schaduw zou blijven op de zonnigste momenten van de dag.

 
Quote:
Als het op is, zal ik bij de natuurwinkel wel een fles shampoo gaan halen, maar ook die zal ik slechts zelden gaan gebruiken.



Ufo, je zou ook een blok Aleppo zeep kunnen gebruiken om je haren te wassen (doen wij dus). Dat is een natuurlijk product van olijfolie.

Mijn man gebruikt het ook om zich te scheren. Wij hebben dan nog een klein stukje van die zeep om onze handen te wassen.

 
Quote:
Als ik komende zomer naar het strand zou gaan, denk ik dat ik me in zou smeren met kokosolie


Dat wil ik ook nog eens gaan proberen, maar dat spul is zó vet, dan glim je als een paling... :)

En die handzeep van Ecover is inderdaad rotspul. Na een paar keer gebruiken zijn je handen zo schraal als wat. Ik was mijn handen bijna nooit met zeep, alleen als ik echts iets vets eraf wil krijgen, bijv tijdens het koken. Gebruik dan een ook een paar druppels afwasmiddel.

Voor hardnekkige vlekken in kleding gebruik ik de ouderweste ossegal, werkt perfect.

 
mama W

wat gebruik jij voor je baby

ik gebruik weleda zeep

maar badder haar niet iedere dag.wel elke dag met een washandje met warm water

haartjes 1 keer per week met die zeep(ze heeft een hele bos haar)

gebrik geen bodylotion of troep heb ik met mn andere kinderen ook al nooit gedaan

waar andere hun commode vol stond met zwitsal gruwelde ik van ruikt heerlijk maar zo chemisch

al moet ik zeggen als ik op visite ga ik wel een beetje haarlotion in dr haar doe

natte doekjes of washandje gebruik ik al ze gepoept heeft

en zalf heb nog sudocreme wat gebruik jij hoe verschoon jij haar

en gebruik jij eco luiers

ik zou wel willen maar zoo duur

katoen vind ik maar niks al heb ik daar wel aan gedacht

 
Om haar huidje in te smeren gebruik ik kokosolie. Ik heb een klein potje, dat zet ik dan even een paar minuten op de verwarming zodat het lekker vloeibaar is. Werk heel goed. Ik doen dan vooral de plooien (hele dikke :D ) in de liezen en onder de okseltjes, waar het kan gaan smetten. Badderen doe ik om de dag, haar haartjes was ik dan met babyshampoo van IHerb. Bodylotion doe ik ook niet, wel soms lekker masseren met amandelolie van Lavera, te bestellen bij Greenjump. Biologische wegwerpluiers en billendoekjes van de Etos.

 
Danielle en mammaW,

Is het een idee om als shampoo en zeep de Aleppozeep te gebruiken. Is een natuurlijke zeep van olijfolie.

Danielle je kunt het kopen in de Care natuurwinkel in Hoorn. Kost, dacht ik, € 6,95. Je doet er een hele lange tijd mee.

Zelf kun je het ook gebruiken, mijn man gebruikt het ook als scheerzeep, multifunctioneel.

 
Quote:
De soda werkt trouwens prima als wasmiddel! Ook als deodorant werkt het perfect. Ik gebruikte vaak die geurtjes van Weleda, maar dan had ik halverwege de dag alweer stinkende oksels. Nu heb ik een soort sole gemaakt met soda. Dit spuit ik 's morgens onder mijn oksels en ik stink echt de hele dag niet meer!


Ik weet trouwens niet zeker of het wel aan de soda deodorant ligt dat ik geen stinkende oksels meer heb. Vandaag bijvoorbeeld heb ik helemaal niks gebruikt. Ik heb de hele dag hard in de tuin gewerkt en nog steeds geen stinkende oksels! Gisterenochtend voor het laatst een heel klein spraytje van de soda gebruikt en tot nu toe heb ik me nog niet gedouched :oops:

Het zou dus maar zo kunnen dat mijn lichaam schoner aan het worden is. Stinkende oksels is normaal echt een probleem bij mij.

 
Janse, zou iid zo maar kunnen zijn dat je lichaam schoner aan het worden is (en dat zonder de douche).

Mike heeft ooit eens geschreven dat zweten ook een ongifting is van je lichaam.

Dus is het alleen maar positief wat jij nu bij jezelf constateert.

 
Ik kreeg laatst een klein flesje schoonmaakmiddel mee "Wipe & Clean" bij een bestelling van de EM-Winkel

Je kunt het zelfs drinken! Maar het bestaat voornamelijk:
  • water
  • organische zuren
  • EM effectieve micro-organismen
  • alcohol
  • koolhydraten
  • enzymen
  • geëxtraheerde tarwe zemelen

Je kunt het echt overal voor gebruiken. Het belangrijkste is, dat het de balans van goede bacterien herstelt in huis. De oppervlakten blijven voorzien van deze organismen (die zijn er sowieso al) waardoor ze ook aan het werk blijven en het dus langer schoon blijft en vuil minder snel kan hechten.

Voor zwaardere klusjes 1:10 verdunnen, maar voor tussendoor is 1:100 voldoende. Met een flacon van 2 liter doe je dus 200 liter water. Dat zijn aardig wat schoonmaakbeurten.

Het ruikt heerlijk, het doet echt wat het moet doen. Soms moet je het e.e.a. eerst even laten weken. Maar dat liever dan al die chemische rommel in en op overal.

 
@Chiko, mijn Ecover afwasmiddel bevat geen SLS.

Wellicht is de samenstelling gewijzigd of verkopen ze meerdere versies...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.059
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan