Natuurlijke lichamelijke verzorging

En mijn haar is super schoon en zacht door het wassen met aleppozeep. Eerst een paar keer nog met azijn nagespoeld, maar dat blijkt helemaal niet nodig.

Maurik, bica en baksoda is toch hetzelfde, of ben ik nu erg in de war?

 
@Moondust: langzame verhitting klinkt ok. Hopelijk blijkt het inderdaad een veilig product.

@Iklustvet: nee, dat heb ik niet gedaan (had er ook geen idee van). Maar ben echt klaar met de Aleppozeep in het haar. Vond het een heel gedoe om het aan te brengen in die dikke bos van mij, kreeg er ook een heel raar gevoel van op de huid van mijn handen (uitgedroogd). Inmiddels ben ik sinds de zomer overgestapt op de Babybee Shampoo van De Traay: alle ingredienten in die shampoo zijn natuurlijk, het zijn er niet veel en heb ze stuk voor stuk gecheckt. En ik ben helemaal blij: mijn haar is mooi schoon, het ruikt aangenaam en het is gemakkelijk aan te brengen (het is maar ruim 1 euro duurder dan de Aleppozeep). Dochter en vriend gebruiken nog wel de zeep voor hun haren, ik alleen voor het lijf.

@Pike: zeep vind ik inderdaad ook onmisbaar, lijkt mij idd niks mis met een natuurlijke zeep.

@zonne: ja dat is hetzelfde product.

 
De ongeraffineerde castorolie die ik gebruik (www.castorolie.nl) bevat geen werkzame ricine meer. De ricine is gedeactiveerd door de verhitting van de castornoten bij het persen. Naar ik heb begrepen geldt dit voor alle castorolie en zou deze dus veilig zijn om te gebruiken.

 
Ik heb een tijdje geleden zelf zeep gemaakt en een recept was heerlijke zeep voor het haar en lichaam. Misschien in de vakantie maar weer eens een batch maken. Dan weet ik in ieder geval zeker wat er in zit qua ingredienten :lol:

 
Pike wrote:
Zeep wordt al honderden jaren gebruikt hoor. Ik denk zeker langer dan castorolie,

Met een goede zeep gemaakt van dierlijk vet, olijfolie of kokosolie zonder verdere toevoegingen behalve wat kruiden is volgens mij niets mis.



Granen worden al duizenden jaren veelvuldig gebruikt en daarvan weten we wat voor ellende dat met zich meebrengt. Dus hoelang iets gebruikt wordt lijkt me geen argument. Met zeep was je niet alleen vuil weg, maar beinvloed je ook het milieu van de oppervlaktehuid. Je verstoort met zeep de balans van de huid. Ons lichaam maakt allerlei stoffen aan om ons te beschermen. Zo zorgt talg ervoor dat onze huid en haren vettig blijven. Door te wassen met zeep wordt de talg (deels) verwijderd en moeten de talgklieren weer extra hard werken om het gewenste milieu weer te herstellen. Hoe het ook zij, feit blijft dat zeep in de natuur niet voorkomt. Het is dus geen natuurlijk product. En dan hebben we het nog niet eens over alle toegevoegde stoffen die te vinden zijn in de diverse soorten zepen en zeepproducten. Gebruikten de volkeren van Price eigenlijk wel zeep? Hoe wasten de indianen zich voordat de blanken hun cultuur vernietigden? Ik heb bij mezelf gemerkt dat ik moeite had over het concept dat je zonder zeep niet goed schoon wordt en niet lekker ruikt, heen te stappen. Daaraan kon ik merken dat ik eigenlijk lijdt aan een psychische verslaving aan zeep. Het geeft zo'n lekker fris gevoel. Ik vermoed dat dit voor de meeste mensen geldt. Zeep is er vanaf onze geboorte altijd geweest en iedereen gebruikt het en de collectieve beeldvorming is dat wassen met zeep hygiënisch is. En wie wil er nu niet hygiënisch zijn? Dat willen we allemaal, want we willen erbij horen en geliefd zijn. De vraag is of zeepgebruik eigenlijk wel past in de natuurlijke processen van ons lichaam. Valt het mee of is het net als zoveel voedingsmiddelen een verstoorder?

 
Heb je ook helemaal gelijk in Moondust. Ik denk ook niet dat het nodig of verstandig is je helemaal van top tot teen in te zepen. Ik gebruik tijdens het douchen minimaal zeep op een paar plekken. Een beetje een tussenweg dus.

Ik heb wel eens gehoord dat sommige indianen of andere natuurvolken wel een 'soort' zeep gebruikten van een of andere plant dacht ik.

 
De saponine in verschillende planten, zoals zeepkruid en paardenkastanje zorgen opgelost in water voor schuim dat vet oplost en dit wordt van oudsher gebruikt om te wassen. Dit zit ook in de zeepnoten die als alternatief voor wasmiddel kunnen worden gebruikt.

 
Even korte reactie op moondust. Olie maakt je huid heel goed schoon. Zoek maar eens op oilpulling method werkt heel fijn op gezichtshuid.

En verder kan je je haar bijvoorbeeld ook met zout wassen, werkt net zo goed als zeep schijnt. Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd, maar lush heeft bijvoorbeeld ook een 'shampoo' in de collectie die uit olie en zeezout bestaat.

Verder wast water over het algemeen goed genoeg schoon.

En ik denk dat de gewone mensen vroeger aardig stonken ;)

 
Als je zuiver eet, stink je niet. Weston Price benadrukte dat pasgeborenen niet gewassen moeten worden:

Quote:
De primitieve verzorging van een pasgeboren kind is veelvuldig bekritiseerd door moderne mensen, vooral door mensen die zich onder hen hebben begeven om ze moderne manieren van kinderverzorging bij te brengen.

Het is een algemeen gebruik onder veel primitieve stammen om het pasgeboren kind te wikkelen in mos, dat dagelijks vervangen wordt. Een pasgeboren kind krijgt pas enkele weken na de geboorte complete lichaamsbaden. Hoewel deze methode normaal is voor de inheemsen, wordt deze door de meeste moderne mensen afgedaan als een zeer wrede en schandalige behandeling.

Dr. William Forest Patrick uit Portland in de staat Oregon maakte zich ernstig zorgen over de veel voorkomende huiduitslag die pasgeboren kinderen krijgen kort nadat zij voor het eerst gewassen en verzorgd zijn. Hij vermoedde dat de natuur een manier had om dit tegen te gaan.

In 1931 liet hij het oorspronkelijke vetlaagje van verschillende baby’s twee weken intact, zonder het gebruikelijke wassen en insmeren met zalf. Hij kwam erachter dat ze volledig vrij waren van huidirritaties en infecties die gepaard gaan met de moderne behandeling.

Deze methode werd ingesteld door het Multanomah County Hospital in Oregon. Zij geven aan dat er slechts twee gevallen met huidinfecties waren van de 1.916 ongewassen en niet ingezalfde baby’s.

Zij vermelden dat de baby’s iedere dag nieuwe kleren kregen en de billen werden gewassen met warm water, zonder zeep. Verder werden de baby’s niet behandeld.

Dr. Patrick vermeldt dat de natuurlijke beschermlaag van de huid van de pasgeborene binnen twaalf uur na de geboorte volledig is verdwenen als de baby’s moderne verzorging krijgen.


Mike

 
Zo blijkt maar weer dat de westerse zienswijze vaak heel beperkt is. We zien vuil en vinden dat dat vuil weg moet zonder rekening te houden met wat we vervolgens aanrichten door in te grijpen in natuurlijke processen.

Pike wrote:
En ik denk dat de gewone mensen vroeger aardig stonken



Dat kan allerlei oorzaken hebben waarvan slechte voeding wellicht een hele grote is. De vraag is of je zeep nodig hebt om niet te hoeven stinken. Ik ben na een maand experimenteren geneigd om te zeggen dat je zonder zeep helemaal niet hoeft te stinken. En dan te bedenken dat ik me slechts eens per 2 dagen douche. Nu moet ik zeggen dat ik het wel relatief makkelijk heb met gemillimeterd haar. met een flinke bos haar is het wellicht lastiger, alhoewel ik ooit heb gehoord van een Indiër met heel veel haar dat gewoon schoon was maar die het nooit waste met zeep, maar altijd alleen maar water.

Overigens zal het ook per lichaamsdeel verschil maken hoe goed het lichaam tegen de zeepwerking bestand is. Zo is de huid bij de geslachtsdelen veel gevoeliger en is de pH van de huid daar ook anders dan elders. Zeep maakt daarnaast bij de geslachtsdelen ook beschermende vliezen kapot. Het is bekend dat je je geslachtsdeel niet met zeep moet wassen. Waarom zou zeep dan wel goed zijn voor de andere lichaamsdelen?

 
Ik denk dat je verschil moet maken tussen wat wij vies vinden en wat vies is. Zeep om modder/bloed/vet van je handen oid te wassen vind ik wel iets anders dan pasgeboren baby's wassen of geslachtsdelen inzepen. Met water kom je dan een heel eind en ik denk dat inderdaad de beschermlaag van de huid hiermee wordt aangetast. Het is trouwens bekend dat je pasgeboren baby's niet direct moet wassen om de vernix niet aan te tasten en zeker niet met zeep. Desondanks worden pasgeboren kinderen te snel in bad gedaan.

 
Volgens mij is Dr Bronners ook goed om je (haar) mee te wassen, of ziet iemand iets geks tussen de ingredienten staan?

Dr. Bronner's Baby Mild Ongeparfumeerde Vloeibare Zeep - Ingrediënten:

Water, Saponfied Organic Coconut Oil*, Saponified Organic Olive Oil*, Organic Glycerin, Organic Cannabis Sativa (Hemp) Seed Oil, Organic Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil, Citric Acid, Tocopherol (Vit. E) * Gecertificeerd Fair Trade door IMO

 
ik gebruik nu kokosolie voor me gezicht en haar, jammer genoeg blijft mijn haar hier alleen niet mee in model zitten ik deed altijd stekeltjes. weet iemand hier een oplossing voor?

 
Op mijn site staat een recept voor natuurlijke wax, misschien dat dat je beter bevalt:

http://gezondgestel.nl/2012/09/natuurlijke-schoonheid/

 
Lijnzaad haar-gel:

Ingrediënten:

2 kopjes water

1/4 kop hele lijnzaad

Etherische olie (optioneel)

Doe het water en lijnzaad in een kleine steelpan op een middelhoog vuur.

Roer het mengsel voortdurend met een houten lepel,todat het begint te koken en in te dikken.

Zet het vuur uit maar blijf net zolang doorroeren tot het afkoelt.

Na het afkoelen zeef je het het mengsel door een kaasdoek.

Voor een lekker geurtje kun je er nog wat etherische olie doorheen doen.

Bewaar uw gel in een potje in de koelkast.

 
Gelatine haar-gel

Ingrediënten

1/4 - 1/2 theelepel gelatine

1/2 kop warm water

3 druppels etherische olie (optioneel)

Los de gelatine op in warm water en voeg er desgewenst wat etherische olie aan toe.

Bewaar de gel in een potje in de koelkast.

 
Cham, heb jij die shampoo gekocht? Wat vind je ervan?

Zonder shampoo werkt bij mij niet, evenals olijfoliezeep etc. Mijn haar wordt net stro en als je het voelt lijkt het onwijs vet.

 
Hoi Maurik,

Nee de shampoo heb ik uiteindelijk niet gekocht.

Ik heb lang krullend haar en had erge last van een droge hoofdhuid en droog pluizend haar.

Nu was ik mijn haar de laatste twee weken met een sole van kzz (ipv bicarbonaat) welke ik in een spuitflesje heb gedaan. Verder spoel ik het na met appelazijn, het werkt voor mij echt super.

 
bedankt tanja en cham ik ga het proberen met deze tips.

gebruiken jullie de troebele appelazijn of de bewerkte appel azijn om het haar mee te spoelen?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.160
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan