natriumbicarbonaat

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
ik heb snel last van verzuring, vooral in mijn benen.

Kan ik dit verhelpen of verbeteren met natriumbicarbonaat?

En hoeveel moet ik daar dan van innemen, moet ik nog ergens rekening mee houden, tijdens of juist voor de maaltijd, 's morgens of beter 's avonds?

 
Zoals je weet ben ik hier recentelijk mee begonnen, omdat ik enkele weken terug een ernstige waarschuwing heb gekregen van mijn alvleesklier. In 2008 kreeg ik een ernstige waarschuwing van mijn galblaas en ben toen op het spoor gekomen van lever/galblaas-reinigingen. Nu verdient mijn alvleesklier speciale aandacht.

Sinds maandag drink ik dagelijks een half uur voor de ochtendmaaltijd een glas water met een theelepel natriumbicarbonaat. Voorlopige resultaten:

- Zure, branderige ontlasting. Het helpt dus het lichaam te ontzuren!

- Een rustigere, minder gevoelige alvleesklier, o.a. te merken aan minder gerommel in de maag.

Kortom, het helpt dus! Sterker nog, vanaf volgende week ga ik ophogen naar 2 keer per dag en de week daarop naar 3 keer per dag. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!

Mike

 
Is elke goed of is er nog een speciaal adresje waar je het beste kun kopen? Ik denk dat mijn alvleeskleir me ook al tijden waarshuwingen geeft.

 
ik ga zometeen in bentelo magnesiumsulfaat kopen, ik verwacht dat zij ook wel natriumbicarbonaat hebben, hier heb ik een kilo van staan overigens.

Maar ik wist niet zeker of je dit ook gewoon in kunt nemen, net als bitterzout. (kan dit overigens samen ingenomen worden?)

Bij deze winkel/webwinkel kun je ook dingen bestellen voor yoghurt maken/boter maken/ potten voor zuurkool/kaasdoek etc.

www.vanrein.nl

 
hmm die site moet ik inderdaad even bekijken voor als ik straks vakantie heb, kan ik dan in alle rust eens proberen om yoghurt enzo te maken, kan ik meteen de natriumbicarbonaat erbij bestellen. De laatste paar weken zo voor de bouwvak zijn altijd het drukst.

 
Ik had bij die link van Mike heel lang gezocht. Dat lukte niet.

Uiteindelijk heb ik dit gevonden. En daar heb ik bicarbonaat gekocht. Ik wil Nopoo gaan proberen. Ga jij het zo innemen Dirtsa? Was bicarbonaat ook niet geschikt voor voetenbaden?

www.gekruid.nl

Ze verkopen ook keltisch zeezout in kleine porties en voor in de zoutmolen. Ze hebben ook keltisch zeezout kruidenzout.

 
helaas hebben ze geen natriumbicarbonaat, maar wel de bitterzout.

Voor 1.79 per kilo.

Ik kom er alleen niet achter of de samenstelling hetzelfde is als die van bijv.Tendo? Daar staat niets op namelijk.

Wat ik heb gekocht: 15% MgO/31% SO3/1% borium/1% mangaan.

Is dit gewoon hetzelfde en voor consumptie geschikt?

Ik heb er wel 2 kaasdoeken gekocht, ze hebben alle maten. Eventueel met een grove zeef, maar met de kaasdoek erin vervngt dit een plastic bolzeef.

Ook benodigheden om zelf boter te kunnen maken, yoghurt,kaas.(bier/wijn/kruidenbitter)

 
@ Mike..misschien toch maar een beetje voorzichtig zijn..

info van http://kruiden.hetbewustepad.nl/index.php?pag_id=52

Ongewenste effecten

Natriumbicarbonaat bevat per gram 0,274 gram natrium. 22,5 gram natriumbicarbonaat bevat 6,2 gram natrium, ongeveer gelijk aan 9,6 gram keukenzout. Ruim meer dan een gemiddeld (te hoge) dagelijkse inname van een Nederlander. Natriumbicarbonaat veroorzaakt bij 50% van de gebruikers diarree.

De vaak geconstateerde maag/darmstoornissen: misselijkheid, gasvorming, druk in de buikstreek, buikpijn en diarree worden voor een deel veroorzaakt door vorming van koolzuurgas. Het zuur/base-evenwicht in het lichaam is tijdelijk verstoord. Bij hoge doses kan dat leiden tot te sterke verlaging van de zuurgraad van het bloed (metabole alkalose). Aanhoudende spierkrampen en hartritmestoornissen kunnen het gevolg zijn.

Niet combineren met grote hoeveelheden calcium (melk, calciumzouten in tabletten, enz.).

Langdurig verlagen van de zuurgraad kan leiden tot fosfaatstenen in de urinewegen

Dia.

 
Ik las ook juist goede ervaring bij oa nierproblemen. verbetering van 60% nierfunctie na gebruik van bicarbonaat.

Ik weet inderdaad niet of ik deze magnesiumsulfaat wel kan gaan gebruiken.

 
Dia,

In het artikel waar je naar linkt worden ook veel voordelen van bica beschreven, waaronder de verbeterde nierwerking die Dirtsa noemt. De nadelen die in het artikel worden beschreven ervaar ik niet, ondanks het feit dat ik calciumrijke rauwe melk drink. Ik ontzuur als een dolle en daar is het mij om te doen!

Mike

 
Dan heb je een betere ervaring dan ik...

Ik ben pre-diabeet in ketose....en ergens in een post schreef jij dat ik waarschijnlijk

erg verzuurd was. (aanleding was brandwondjes van de zapper..)

Ron V adviseerde mij om de alkalife druppels weer te gebruiken..en toch meer "gewoon" te gaan eten.Toen heb ik zelf contact gezocht met Alkalife..omdat ik niks merkte van

ontzuring met de meting met de PH strips.

In de alkalife druppels zit ook bi-carbonaat. Op advies van Alkalife heb ik toen minder

druppels gebruikt en ben er bi-carb tabletten bij gaan slikken ..een "time-release" dan komt de bicarb in je darmen pas vrij..zodat het de ph va je maag gewoon houd.

Die heb ik 2 dagen geslikt..ben zo beroerd geweest als een hond..alsof alle beweging uit maag en darm weg waren..en dag 3 was ik helaas weer even op Eerste hulp hartbewaking.

Daar knapte ik op na thee met peperkoek...(dat laatste had ik anderhalf jaar niet meer op..)

Maar snap ik het nu goed...door die bica verhoog je toch ook het PH van je maagzuur???

En dan heb ik de laatste tijd nog aan iets zitten denken..door het weinig of geen gebruik meer van koolhydraten blijft je glucose laag en hoeft je alvleesklier dus weinig insuline aan te maken. Zou het niet kunnen zijn dat je daardoor een "luie" alvleesklier krijgt???

Dia.

 
Dia,

We hebben het eerder gehad op dit forum over de vraag of bica nu wel of niet je maagzuur op zou lossen door het verhogen van de pH. Feit is dat de alvleesklier zelf ook basisch natriumbicarbonaat af hoort te scheiden en daarmee tot op zekere hoogte het maagzuur neutraliseert. Dit is van belang voor de activering van bepaalde spijsverteringsenzymen. Er is echter een meneer die schrijft dat bica zelfs bijdraagt aan de vorming van meer maagzuur:

http://blog.imva.info/medicine/alkalinity-ph (zie laatste alinea)

En nee, je alvleesklier wordt niet 'lui' als je in ketose zit en weinig insuline aanmaakt. Hoe lager je insulinewaarden, hoe gezonder je wordt en hoe langer je leeft. Je gaat nog steeds uit van de 'noodzaak' van glucose als 'brandstof'. Ons lichaam hoort op vetten en eiwitten te draaien. Er zijn essentiele aminozuren en vetzuren, maar er bestaan geen essentiele koolhydraten. Dit betekent dat aminozuren en vetzuren ooit volop onderdeel hebben uitgemaakt van onze voeding en koolhydraten niet of nauwelijks.

Mike

 
Mike...nee..ik ga niet uit van glucose als brandstof...tenminste met wat ik eet.

Maar mijn lijf maakt dit zelf..

Hoe kan ik anders een te hoge nuchtere glucose hebben..?????

Toen ik net contact met jou kreeg..en "Atkins" achtig ging eten..zakte alles zo mooi

en ineens waren die "witte broodsweken" weer over..;-((

Reguliere dokter prikt geen insuline...Ron V. heeft dit wel gedaan en de insuline zit

volgens Ron altijd goed.

De laatste keer heb ik onderweg naar hem een banaan gegeten (hadden we afgesproken..want fruit eet ik ook niet meer...)

glucose 6,5 en insuline 14.

Dat is dus goed..maar nuchter is ie ook 6,5..en dat is dus niet goed.

Als je er nog een mening over hebt..hoor ik die graag.

Ik ga je link lezen...en blijf bijhouden hoe het verder met je bica inname gaat..

Maar...dat zou dus betekenen..dat ik weer gerust m;n alkalife druppels zou kunnen gaan

gebruiken.

zo ja..kan dit dan in de sole???of is dat juist een verkeerde combi??

Dia.

 
Quote:
Hoe kan ik anders een te hoge nuchtere glucose hebben..?????


Ik weet het niet zeker hoor, Dia, ik zit gewoon een beetje "hardop" te denken nu. Maar misschien kun je er iets mee.

Je zegt dat je in de vetverbranding zit, maar is dit dan wel zo? Als je glucose nuchter te hoog blijft lijkt het me dat dit door de bijnieren komt, die de lever aansporen om glucose af te geven aan het bloed. Dit gebeurt niet voor niets. Waarschijnlijk heeft je lichaam nog steeds koolhydraten nodig en is het nog niet helemaal klaar voor de vetverbranding??

 
Het is stress. Ik zie dit vaker. Mensen volgen mijn advies en gaan d.m.v. hun voeding proberen in ketose te komen, maar blijven een te hoge bloedsuiker houden. De waarde van 6,5 is te hoog, het moet maximaal 5 zijn (in tegenstelling tot de gangbare norm van max. 6).

Dit kan 1 van 3 dingen betekenen:

1. Men eet te weinig koolhydraten, wat de bijnieren overbelast, waardoor ze inderdaad de lever dwingen glyogeen af te geven.

2. Men eet meer eiwitten dan vetten. Dit is NIET een ketogeen voedingspatroon! Vetverbranding levert ketonen op, eiwitverbranding levert een omzetting naar glucose op.

3. Men heeft de nodige stress-issues op emotioneel/energetisch/spiritueel gebied nog niet opgelost, waardoor de bijnieren nog steeds je in vecht-of-vlucht stand houden en de lever dwingen glyocogeen af te geven.

Janse heeft gelijk, als de glucose niet uit het voedsel komt, komt deze van de lever als stress/overlevings-reactie.

Mike

 
Ik gebruik natriumbicarbonaat om samen met zout een reinigend voetenbad te nemen. Bij de Aziatische supermarkt koop je oranje kartonnen pakjes Pure Backing Soda voor iets meer dan een euro. Er zit ongeveer 500 gram natriumbicarbonaat in.

Maar wat ik me afvraag is: neutraliseert natriumbicarbonaat je maagzuur niet en veroorzaakt dit geen slechte spijsvertering? Een vriend van mij die last heeft van jicht/artrose gebruikt druppels Alkalife. Dit is een middel dat pas na je maag wordt omgezet tot natriumbicarbonaat. Het is alleen niet goedkoop.

 
Ik las een tijdje geleden, ik weet helaas niet meer waar, dat er aluminium kan zitten in natriumbicarbonaat. Zou dat kwaad kunnen en welke soort zou dat zijn? Als je die van de drogist koopt (groene pakje), dan staat er verder niets op..

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.828
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan