Myers-Briggs persoonlijkheidsprofielen

De 16 MBTI-persoonlijkheden en hun onbewuste filosofieën zoals uitgelegd in de video
"16 Personalities Unconscious Philosophies" van Albury Shaffer
(geïnspireerd op Michael Pierce's Neo-Jungiaanse theorie).

De video legt deze filosofieën niet uit per individueel type, maar **per Quadra** (groepen van 4 types die dezelfde cognitieve functies delen). Elke Quadra heeft een gedeelde onbewuste filosofie op het gebied van epistemologie (hoe we waarheid/kennis benaderen) en ethiek (hoe we goed/moreel handelen). De 16 types vallen in 4 Quadra's:

### 1. **Alpha Quadra** (ENTP, INTP, ESFJ, ISFJ)
- **Onbewuste filosofie**: Democraten (of "egalitair-objectivisten").
- **Epistemologie**: Waarheid is objectief en bestaat buiten het zelf. Ze streven naar universele principes door persoonlijke bias te verwijderen, diverse perspectieven te verzamelen en te vereenvoudigen tot regels die voor iedereen gelden.
- **Ethiek**: Onpartijdig en gericht op universele harmonie, eerlijkheid en consistentie. Ze lossen het ego op ten gunste van collectieve gerechtigheid; beter om verantwoordelijkheid te nemen dan regels te omzeilen.
- **Kernovertuiging**: Waarheid is kenbaar via onbevooroordeelde kennis; moraliteit prioriteert universele principes en laat anderen oordelen.

### 2. **Beta Quadra** (ESTP, ISTP, ENFJ, INFJ)
- **Onbewuste filosofie**: Theocraten (of "visionair-universalisten").
- **Epistemologie**: Waarheid is een innerlijke, perfecte visie die ze uniek zien en moeten vertalen/overtuigen naar anderen via emotionele verhalen en persuasie.
- **Ethiek**: Universele regels bouwen, maar communicatie aanpassen voor impact; gericht op groepseenheid en transcendent doel.
- **Kernovertuiging**: Persoonlijke visies objectief vertalen om groepen te verenigen; risico op manipulatie voor een "hoger goed" (positief: inspirerend; negatief: dogmatisch).

### 3. **Gamma Quadra** (ESFP, ISFP, ENTJ, INTJ)
- **Onbewuste filosofie**: Monarchen (of "individueel-hiërarchisch", geïnspireerd op Nietzsche's Will to Power).
- **Epistemologie**: Waarheid is matter-of-fact en persoonlijk geabstraheerd; top-down visie, geen brede generalisaties, maar focus op wat uniek en efficiënt werkt.
- **Ethiek**: Persoonlijke moraliteit en autonomie; interne kompas volgen, vrijheid voor individuen om eigen pad te kiezen, hiërarchie gebaseerd op één sterke visie.
- **Kernovertuiging**: Het grootste goed komt van het volgen van je eigen morele kompas; context en uniciteit van mensen bepalen wat werkt, geen massa-compromissen.

### 4. **Delta Quadra** (ESTJ, ISTJ, ENFP, INFP)
- **Onbewuste filosofie**: Anarchisten (of "individuatie-tolerant").
- **Epistemologie**: Subjectieve percepties erkennen, alle perspectieven en paden overwegen; dynamisch en bewegend.
- **Ethiek**: Maximale tolerantie; iedereen heeft recht op eigen unieke pad en zelfwording, los van conformiteit.
- **Kernovertuiging**: Alle mensen zijn gelijk geboren maar volgen unieke wegen; help anderen bevrijden van ketens en individueren.

Deze Quadra-filosofieën verklaren diepere wereldbeelden en morele systemen achter de types, verder dan oppervlakkige stereotypes. De video benadrukt dat types binnen een Quadra deze onbewuste assumpties delen, ondanks verschillen in intro/extroversie.

Laatst bewerkt:
Ongeveer 25 procent van de mensen kunnen volgens het MBTI-systeem worden gekwalificeerd als ''intuitiedominant'': zij hebben een intuitiefunctie (het vermogen om om de hoek te kunnen kijken) op de 1e of tweede plaats staan van de volgorde van cognitieve functies die bij elk MBTI-type anders is.

Dit vermogen om in de toekomst te kijken (om de hoek kunnen kijken ''intueren'' als het een werkwoord zou zijn), wordt door Jeff Hoeyberghs als een gebrek omschreven:
De video is een interview met **dr. Jeff Hoeyberghs** (plastisch chirurg) bij **LightHouseTV**, getiteld *"Dr. Jeff Hoeyberghs over macht, spiritualiteit en de cyclus van beschavingen"*.

Rond de timestamp 27:28 (t=1648) spreekt Hoeyberghs over een fundamenteel gebrek van de mens in zijn ogen:

Hij zegt daar dat de mens het enige dier is dat zich kan losmaken van het **hier en nu** (dankzij abstract denken, "het vijfde chakra" noemt hij het).
Een gezond dier (en eigenlijk ook een gezonde mens) leeft in het moment, maar de mens kan zich helemaal gek laten maken door in een fantasiewereld te leven, verleden/herinneringen of toekomst/plannen.
Dat is volgens hem een ingebouwd menselijk defect dat ooit evolutionair voordelig was (om de natuur te beheersen), maar er ook meteen het zaad van de ondergang in draagt.

Directe quote (vertaald/parafrase uit context):

"Het is altijd zo geweest.
Het is de menselijke natuur.
Mensen zijn helaas een spijtige creatie in die zin.
Het is het enige dier waarvan we weten dat het kan abstraheren van het hier en nu.
[...] Alleen mensen kunnen daardoor zo gek gemaakt worden. [...]
Dat is een aangeboren menselijk gebrek [...]
Binnen die eigenschap zelf ligt het zaad van de ondergang.
Tragisch."

Hij koppelt het aan bredere thema's:
dat dit de kern is van veel chaos en wanhoop in de wereld, en vraagt zich af of we dat moeten accepteren als deel van de natuurlijke cyclus van beschavingen (zoals seizoenen: opkomst, bloei, verval).
Dus ja, hij noemt de mens expliciet een "spijtige creatie" door dat vermogen tot abstractie en loskoppeling van het huidige moment.

Tijdstempel waar hij het zegt:

Weet niet of ik het eens ben met de spreker:
het vermogen om vooruit te kunnen kijken en in te grijpen is net zo goed de oorzaak van ellende als het tegengif.

Zie dit:

Hoeyberghs heeft het vlak na 38min30sec over zintuiglijk lijden:
je vereenzelvigen met hetgeen je via de zintuigen waarneemt: dat is ook verraderlijk.
Dat is weer de andere kant van de medaille van wat Hoeyberghs eerder zei:
die andere kant van de zintuiglijkheid is het vermogen om de toekomst in te kunnen kijken:
kun je het 1 goed, gaat het ten koste van de zintuiglijke waarneming en vice versa:
zo is de MBTI opgebouwd.

Hij heeft het n.a.v. een gekozen fragment over het bewustzijn van een octopus (impliciet) over de morfogenetische velden van Rupert Sheldrake (heeft voor Hoeyberghs met bezieling en god te maken).

Laatst bewerkt:
Waarom blijven oprechte mensen vaak alleen? De waarheid schrikt af: daarom sta je alleen.
Waarom lijken echte, waarachtige en oprechte mensen zo vaak alleen te staan? Niet omdat ze dat willen. Maar omdat ze iets belichamen waar anderen nog niet klaar voor zijn. Ik herken dit ook in mezelf. Ik merk dat ik mensen afschrik, niet vanuit slechte intentie, maar omdat ik iets raak in hen… iets wat ze zelf nog niet volledig kunnen bevatten.

Onbewust voelen ze het. Niet mijn woorden op zich, maar wat eronder ligt. Een verschuiving. Een mogelijke waarheid. En dan komt die ene confronterende gedachte:
“Wat als hij gelijk heeft?” Voor velen is dat ondraaglijk. Want als dat waar zou zijn, dan begint hun hele fundament waarop ze leven te wankelen.

En dat is waar de weerstand, frictie en impulsiviteit ontstaan. Hun onbewuste reptielenbrein gaat dan in de aanval. Blij dat ik niemand tracht te overtuigen, doe ik niet, want iemand overtuigen is eigenlijk iemand aftuigen.

Oprechte mensen draaien niet rond de waarheid heen. Ze verzachten ze niet om ze verteerbaar te maken. Ze spreken vanuit een innerlijk weten. En net dat maakt hen confronterend. Want in een wereld waarin velen maskers dragen, zorgt echtheid voor ongemak. Niet omdat het fout is, maar omdat het doorzichtig maakt wat verborgen wilde blijven. Mijn aanwezigheid is blijkbaar al genoeg om te triggeren.

We leven in een bijzondere tijd. Een woelige zotte tijd. Maar ook een tijd waarin veel naar boven komt. Niet in dualiteit, niet in juist of fout, maar in paradox. Waar tegenstellingen naast elkaar bestaan. Waar waarheid niet langer lineair en duaal is, maar gelaagd. En misschien is dat wat we leren: niet alles begrijpen… maar waarnemen.

Ik voel steeds meer dat ik niet moet deelnemen aan het spel, maar het mag aanschouwen. Alsof ik kijk naar een menselijke soap, de emotionele onvolwassen volwassenen, vol drama, verwarring en strijd… maar tegelijk ook vol schoonheid, groei en bewustwording. En dat vind ik misschien nog het meest fascinerende van alles.

Daniel Derweduwen

Forum statistieken

Onderwerpen
4.669
Leden
8.699
Nieuwste lid
Golden Bay
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan