MS en vitamine D en Calcium

Dirtsa

hoe kun je iets vinden wat voor jou werkt....dat is die schijnbaar eindeloze zoektocht waar velen ( ook ik) mee bezig zijn....lastig hoor :)

 
Ik weet precies wat je bedoelt Albert, ik begrijp ook nog niet helemaal hoe het dieet nu precies werkt, van terry. Zwavel...maar hoeveel, hoe krijg je dit binnen?

Allerlei vit B, maar in welke voeding?

Creatine?

zeewier, ivm iodine, maar hoe pas je dit toe?

Ik lees wel dat je granen moet mijden, maar alle granen, ook de glutenvrije?

 
Ik probeer het een beetje te volgen, terry adviseert dus 3 borden ! per dag aan groente/bessen/aardbeien.

Groene groente/koolsoorten/uiensoorten/paddestoelen/bieten/wortels

Verder: 1 x per week: orgaanvlees/zeewier/wilde vis/zalm

En regelmatig grasgevoerd vlees ( weet niet meer of dit iedere dag moest)

De ganen staat een groot rood kruis door, maar ik kan niet precies volgen wat ze hierover verteld, alleen de granen met gluten vermijden of alle granen?

Mijn uitdaging:

Hoe kom ik aan zeewier?

En...hoe pas ik 3 borden met groente/fruit toe aan mijn eetpatroon?

Wat ik begrijp is dus dat zij niet via supplementen aan de vit B's etc komt, maar alles uit voeding haalt.

 
Zeewier kun je, gedroogd, kopen bij de natuurwinkel.

En bij de visboer koop je verse zeewier.

Wij eten wel eens zeekraal, rauw. Ik weet alleen niet zeker of het ook een zeewier is.

Het is iig wel lekker, hartig.

 
Wat doe je met gedroogde zeewier, ik bedoel hoe verwerk je dit in je eten of eet je dit gedroogd?

 
Hoi Dirtsa,

Hier een link naar een site over zeewieren en hoe die te verwerken. Je moet ze voorweken.

Nori vellen heb ik in onze rawfood periode gebruikt om sushi te maken.

Kunnen wel weer eens eten.

Dan sneed ik wortel, komkommer, venkel in hele fijne reepjes (geraspt met een juliennerasp).

Ik maakte van noten en kruiden een smeerseltje. Dat smeerde ik op de nori vellen, daarop de geraspte groente (rauw).

Wat hennepzaad en dan stijf oprollen. Daarna in stukjes snijden.

Serveren met een beetje shoyu en sesamzaadjes.

 
Goed, de afgelopen dagen de video verscheidene keren bekeken. En ik ben vanavond heel voorzichtig begonnen. Ik kon uiteraard alleen dat eten wat in huis was. En ik moet echt omschakelen, het is veel meer groente dan ik at en ook nog eens rauw erbij. maar het is de moeite dit een poosje uit te proberen.

Ik heb een schaaltje rucola/zuurkool/geraspte wortel en bladselderij gegeten. Hierover een sausje van slagroom/olijfolie en een beetje honing. En nog een restje kippenbouillon.

Ik had veel minder moeite met de groente dan ik dacht, de hoeveelheid zag ik wat tegenop. Maar viel alleszins mee.

 
Dus je bent ervoor gegaan Dirtsa! Wat doe je met de granen? Ik heb ook heel even gegoogeld op dit verhaal. Ik heb begrepen dat je 9 koppen met groente per dag moet eten.

 
Ik heb op een Amerikaans forum gelezen dat iemand zegt over Terry Wahl: Ik heb net haar boek binnen gekregen. Ze adviseert groene groenten, kleurrijke groente en fruit, grasgevoerd vlees, eieren, vis, schelpdieren, orgaanvlees, noten en zaden. Geen enkel zetmeel en geen zuivel. Een paleo dieet dus.

 
Ik ga er maar vanuit dat zij niet de rauwe melk bedoeld, dus die blijf ik lekker drinken. En granen at ik al nauwelijks, en ik denk dat ik dat wat ik nog wel af en toe eet gewoon blijf eten, want daar voel ik mij wel goed bij.

Aardappels at ik al niet meer, en helemaal geen zetmeel klopt volgens mij niet helemaal. Want wortels enzo adviseert zij wel, daar zit toch ook zetmeel in?

En inderdaad zij heeft het over 3 x 3 koppen, ongeveer 3 borden. En dan gevarieerd, kleurrijke groente/ groene bladgroente/kolen/uiensoorten/paddestoelen iedere dag.

Maar ook grasgevoerd vlees/orgaanvlees/wilde vis.

Zij noemt ook onze voorouders als jager/verzamelaar.

Dus ik houd mijn dieet aangevuld met de groente zoals zij dit adviseert, oja, en 1 x per week zeewier.

Ik was onder de indruk van haar vooruitgang, maar zij ziet er niet heel goed uit ( kan ook door het afgrijselijke mantelpakje komen :wink: )

Misschien komt zij wel de rauwe melk tekort of de verzadigde vetten.

Ik probeer het gewoon een half jaar of zo uit, en kijk vooral hoe het voelt.

 
Zij ziet er inderdaad vreselijk slecht uit. Ik denk dat die wortel wel mag en vermoed dat de schrijfster van bovenstaand stukje aardappels en granen bedoelt met dat woord zetmeel. Ga je die kolen ook rauw eten Dirtsa? Ik geloof dat je die 9 koppen groente RAUW moest eten?? Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen!

Weet er nog iemand wat ik moet geloven van dat Mercola verhaal over rauwkost en auto-immuunziektes?

 
Volgens mij hoeft echt niet alles rauw hoor, zij heeft het ook over boerenkoolchips, en dat is niet rauw. Ik zal nog meer lezen, maar volgens mij is gedeelte rauw/gekookt/gestoomd/gebakken. Paddestoelen bijvoorbeeld.

Wat zegt mercola over de rauwkost en auto/immuunziekte?

 
Hij zegt: eet veel rauw voedsel. Dit is voor normale mensen al een goed advies maar voor mensen met ernstige auto-immuunziektes helemaal. De meest dramatische verbeteringen in gezondheid ziet men bij mensen met auto-immuunziektes die de hoofdmoot van hun voedsel rauw eten in plaats van gekookt!

En ik eet zowat NIETS rauw! Zegt misschien ook iets over dat Terry Wahl dieet....

 
@Dirtsa, volgens mij zijn de boerenkoolchips wel redelijk rauw nog als ze gedroogd zijn in een droogoven. De enzymen en vitaminen zijn dan nog grotendeels in tact.

 
Dirtsa, er zijn groentesoorten die je wel moet koken omdat ze anders niet verteert worden.

Zie hier iets wat Mike heeft geschreven:
Quote:
Chlorofyl wordt omgezet in ijzer in het menselijk lichaam. Het is dus de moeite waard om geconcentreerde en makkelijk verteerbare bronnen van chlorofyl rauw te consumeren. Denk hierbij aan algen zoals spirulina en chlorella, maar ook aan marine phytoplankton. Dit zijn in water oplosbare poeders die niet of nauwelijks vertering behoeven.

Donkergroene planten, daarentegen, bevatten de onverteerbare vezel cellulose en moeten juist gekookt worden tot deze lichter van kleur worden (een teken dat de cellulose is gebroken). We hebben het hier vaker over gehad: je offert dan levenskracht (en dus ook chlorofyl) op, maar krijgt er verteerbaarheid en beter opneembare mineralen voor terug.



Mike heeft ook iets geschreven over dat je koolsoorten moet koken om het te kunnen verteren.

Behalve zuurkool dat kun je, omdat het gefermenteerd is, rauw eten. En dat is nog lekker ook.

 
Ja, dat leek mij ook al hoor. Ik denk een combi van gekookt en rauw, en dan kijken hoe dit valt.

 
Ik ben nu een paar dagen bezig, en poeh..valt nog niet mee hoor. Het kost enorm veel tijd, ben nu ongeveer de hele dag bezig met voeding, of het maken/bereiden ervan en met het eten.

Ik eet 3 x per dag bord met allerlei groente, maar wil ook de vetten binnen krijgen.

Yoghurt lukt niet eens meer.

Het valt wel goed hoor, geen buikpijn, of pijn bij de lever.

Ik eet 's morgens dus bord groente/paddestoelen en beker rauwe melk ( vaak met rauw ei)

'middags: bord groente en beker appelsmoothie

's avonds: bord groente, met vlees of orgaan vlees of vis.

Door de groente doe ik sausje van slagroom/olijfolie/honing

Gedeelte van de groente eet ik rauw.

 
Dirtsa,

Ik denk wel dat het een goede verandering is. Je haalt nu je koolhydraten voornamelijk uit je groente. Tot voor kort at je nog best wel veel zetmeelrijke producten, zoals quinoa en pastinaak bijvoorbeeld. Ik wilde je daar nog op aanspreken, maar je hebt de switch al gemaakt.

Mike

 
Maar pastinaak adviseert zij juist weer wel, Mike. Net als wortels,bieten etc.

Zij adviseert ook paprika's en tomaten, die laat ik dus staan.

Gewoon afwisselen maar met de groente, of toch nog meer niet eten?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.324
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan