Middenrifbreuk

Misschien een open deur, maar is een goede 'full scope' bottenkraker een idee bij problemen met het middenrif? Kan namelijk een indicatie zijn van een subluxatie (zenuwblokkade) van C3. Leverproblematiek kan duiden op subluxaties van C7, T8 en/of L3.
 
Uiteraard hangt het allemaal samen; wij, zijnde holisten, snappen dat. Daarom juist de opmerking m.b.t. de bottenkraker. Dit combineren met oefeningen (wat een goede bottenkraker alleen maar zou toejuichen) en zorgen voor de juiste houding (dat is echt topsport ondervind ik aan den lijve momenteel) maakt het stukken efficienter.
 
hoi Paradogma en Jhanne, ik was eerder bij osteopaten en bij een manueel arts recentelijk. Niets mee opgeschoten tot dusver. Maar dat zijn geen bottenkrakers.
 
hoi Jhanne, ik voel vaak, zoniet altijd (sinds 8 jaar alweer) in mindere of meerdere mate een drukkende pijn onder mijn linkerborstbeen en in het midden van mijn middenrif aan de voorkant (duidelijk iets met mijn maag). De pijn wordt erger als ik gegeten heb en helemaal bij bepaalde dingen die ik niet goed verteer. Wat ik ook heb, is dat als ik pindakaas of tahin gegeten heb, dat ik dan de hik krijg. Meestal standaard. Een vriendin van mij met middenrifbreuk (en ook veel voedingsallergieen) heeft dat ook, toevallig of niet toevallig.

Wat voor oefeningen doel je op?
Ik overweeg nog steeds een rekstok te kopen en hier in huis in een deurstijl te klemmen om aan te hangen. Dat schijnt er ook goed voor te zijn.
 
Bottenkrakers??

Inderdaad. Graag de term chiropracter hanteren. Deze mensen zijn veel meer dan 'bottenkrakers'.

Mike
 
Je hebt gelijk, is inderdaad wat denigrerend. Beetje krom, want ik heb absoluut respect voor deze mensen en zal dus de term chiropractor hanteren in het vervolg.
 
hoi Jhanne, over die pindakaas en de tahin: dat was me al duidelijk dat ik die niet moet eten.
Echter, ik zei het als voorbeeld dat er fysiek iets in de weg zit waardoor ik heel snel na het eten van pindakaas of bijv. tahin de hik krijg.
Dat zal met de maaghernia van doen hebben.
Over mijn psyche: ik heb genoeg voor mijn kiezen gehad en nog.
En ik weet dat er gevoelens zijn die ik nog geen plek heb kunnen geven al doe ik naar mijn idee wel mijn best ervoor en heb dat in het verleden ook gedaan.
Het is zeker zo dat ik door stress niet alleen mijn psyche maar ook mijn lichaam onder druk is komen te staan.
Eerder had ik snachts last van apneu (ademnood).
Tegenwoordig zorg ik zoveel mogelijk dat ik met een plakband op mijn mond lig ´s-nachts, want het is funest om (onwillekeurig) door de mond adem te halen snachts.
Normaal doe ik buteyko-oefeningen, maar nu heb ik een logeerhond die sochtends aan mijn bed staat te piepen om uitgelaten te worden (wel leuk trouwens).

Ik begin steeds meer te bevroeden dat de ademhaling en de psyche of misschien juist net in de andere volgorde de oplossing zijn voor al mijn gedoe met mijn maag. Niet dat alles door dat inzicht makkelijker wordt. Ik heb nu ook pas weer ruimte voor dat inzicht, omdat ik heel lang heb moeten doen om mijn levenswijze aan te passen aan de nieuwe eisen die mijn lichaam aan me stelde sinds 8 jaar (allergieen en tekort aan enzymen waardoor ik ook letterlijk dingen niet makkelijk verteer).
 
dit klinkt haast verontschuldigend, alsof je niet hard genoeg je best hebt gedaan oid.

hoi Jhanne, ja dat klopt, dat is de lading die er bij mij opzit als ik dat zeg en ik weet ook al dat het verontschuldigend is als ik het zo schrijf. En ik weet ook dat ik dit in mijn eigen belang beter zo niet voel, maar ik voel me altijd opgejaagd en ik weet heus wel dat ik dat uiteindelijk zelf doe. Maar ik zou in deze maatschappij niet kunnen functioneren als ik mezelf niet een beetje opjaag. De enige andere optie is misschien emigreren, maar dat zit er nu niet in. Cognitieve gedragstherapie, kunnen we kort over zijn, daar heb ik ook geen goed woord voor over. Heb ik in het verre verleden wel ervaring mee ook in passieve zin (als patient dus), maar dat heeft bij mij in elk geval geen enkele zin naast dat ik er qua persoonlijke inslag totaal niet achter sta. Ik heb veel diepte-psychologische sessies achter de rug en over huilen gesproken: er is bij mij dan maar weinig nodig of het is weer zover. 10 jaar lang was ik in psychotherapie wekelijks en ook heb ik een studie voor psychotherapeut gedaan (zwaar).
Ik heb zelf niet het gevoel dat mijn middenrif verstijfd is door ingehouden verdriet, maar ik sluit het niet uit. De huilbeweging duwt de maag naar beneden, en die van mij is juist naar boven gekropen.
Maagproblematiek staat algemeen meer voor angsten/zorgen wat ik ervan weet.
Apneu is dat je wakker wordt dat je geen adem kunt krijgen.
Bij mij ging het samen met een snel tikkend hart en ook pijnlijke longen bij ontwaken vooral in de herfst als het weer kouder werd.
Goddank dat ik van die problemen afben, maar apneu is funest voor de gezondheid.
Plakband eraf is echt niet handig, dan ga ik mondademhalen.
 
vastzittend middenrif en verteringsproblemen beginnen met onverwerkt verdriet/vastgezet verdriet en zich vervolgens uiten als angstgerelateerde zaken.

hoi Jhanne, ja dus twee kanten van dezelfde medaille bedoel je: ja dat zit er dik in als ik er zo over nadenk. Het lijkt mij dat ik makkelijk huil, maar ook dat ik even makkelijk verdriet verdring. Waarschijnlijk heb ik nog veel tranen te laten. Er is genoeg om over te huilen, ook zonder tranen wat mij betreft.

ik weet niet of dat vergelijkbaar is met wat jij voelt. Bij apneu stopt de ademhaling vanwege dat je hersenen geen signaal geven om te ademenen en/of ook doordat er een te kleine opening is om door te ademen snachts mogelijk ook door het losgaan van de onderkaak.

Jij schreef eerder al iets over het omgekeerde van wat ergens stond: ¨loosing muscle tone¨ van de longen als oorzaak van de maaghernia. Ik ben inmiddels zelf geneigd te denken in termen van de omhoogkruipende maag als gevolg van longen die spierkracht verliezen. Dus omgekeerd van wat jij zegt.

Feit is voor mij ook dat de psyche onderliggend is aan fysieke problemen. Dus ook die verkramping van je middenrif. Maar misschien kwam die verkramping ook omdat je eigenlijk gewoon niet moest eten bij zoveel innerlijke stress ook al was je zo slank. Ik heb ook een keer gehad na een verbroken relatie dat ik een maand niet kon eten. Ik ben/ was niet slank, maar ik maakte me wel ernstige zorgen, omdat ik er geen controle over leek te hebben over wanneer mijn eetlust weer terug zou komen. Ḿaar die is wel teruggekomen.
 
hoi Jhanne, dipe door ademen: tja daar zijn de meningen over verdeeld of dat goed is. Sommigen -zoals de arts/onderzoeker Buteyko- noemen dat al hyperventilatie.

Je maakt nogal wat veranderingen mee in korte tijd Jhanne.
Vaak is het zo dat als je er middenin zit, dan voelt het wat turbulent, maar je zult niet voor niets in de situatie zitten waarin je zit (of ben ik te fatalistisch als ik dat zo zeg?).
Een voormalig docent van mij zei dat mensen schijnbaar nooit in situaties terecht komen die ze niet aankunnen.

Oei, ik moet in de benen, tot later!
 
Wat kan ik verder doen?

Vermijd eten en drinken die de wand van de slokdarm irriteren of druk op de slokdarm zetten zoals:
Gefrituurd, vet eten
Pepermunt
Chocolade
Alcohol
Koffie
Citrusvruchten en sappen
Tomaten
Val af wanneer u te zwaar bent.
Stop met roken
Zorg dat uw hoofd in bed hoger ligt
Laat uw middenrif onderzoeken. Als het zwak is, kan dit behandeld worden
Ga naar de chiropractor. Vaak hebben de bovenste drie nekwervels hier iets mee te maken. Hierdoor kan het zijn dat er niet genoeg hersenprikkels naar uw middenrif en maag worden gezonden. http://www.chiropractiewestland.nl/...fwijkende-verbinding-tussen-maag-en-slokdarm/

Bij mij was middels een scan vastgesteld dat mijn derde nekwervel niet goed zat.


 
Wat kan ik verder doen?

Vermijd eten en drinken die de wand van de slokdarm irriteren of druk op de slokdarm zetten zoals:
Gefrituurd, vet eten
Pepermunt
Chocolade
Alcohol
Koffie
Citrusvruchten en sappen
Tomaten
Val af wanneer u te zwaar bent.
Stop met roken
Zorg dat uw hoofd in bed hoger ligt
Laat uw middenrif onderzoeken. Als het zwak is, kan dit behandeld worden
Ga naar de chiropractor. Vaak hebben de bovenste drie nekwervels hier iets mee te maken. Hierdoor kan het zijn dat er niet genoeg hersenprikkels naar uw middenrif en maag worden gezonden. http://www.chiropractiewestland.nl/...fwijkende-verbinding-tussen-maag-en-slokdarm/


 
Vermijd eten en drinken die de wand van de slokdarm irriteren of druk op de slokdarm zetten zoals:
Gefrituurd, vet eten
Pepermunt
Chocolade
Alcohol
Koffie
Citrusvruchten en sappen
Tomaten
Val af wanneer u te zwaar bent.
Stop met roken
Zorg dat uw hoofd in bed hoger ligt
Laat uw middenrif onderzoeken. Als het zwak is, kan dit behandeld worden
Ga naar de chiropractor. Vaak hebben de bovenste drie nekwervels hier iets mee te maken. Hierdoor kan het zijn dat er niet genoeg hersenprikkels naar uw middenrif en maag worden gezonden. http://tinyurl.com/pdhyxbe
 
Ga naar de chiropractor. Vaak hebben de bovenste drie nekwervels hier iets mee te maken. Hierdoor kan het zijn dat er niet genoeg hersenprikkels naar uw middenrif en maag worden gezonden.

Bovenstaand citaat uit het laatste bericht kan wel kloppen bij mij: via de zogeheten body es-steck-scan (electro-acupunctuur) was er al uitgekomen dat mijn derde nekwervel niet goed zat, naast nog een heleboel andere dingen zoals de middenrifbreuk. Ik moest voor het terugmanipuleren van die wervel naar een manueel therapeut. Die manueel therapeut kon bevestigen dat het daar niet goed zat in mijn derde nekwervel, heeft er vervolgens aan gewerkt, alleen de middenrifbreuk bleef bestaan! Misschien loont het om toch nog maar weer eens naar een chiropractor te gaan voor me. Volgens de manueel therapeut was merkbaar dat ik een soort whiplash had in mijn nek. Niet dat ik daar bewust ook maar iets van merk. Wel herinner ik me nog goed dat ik als kind een flinke smak van een schommel op beton heb gemaakt.
 
Vagus nerve disorders that stem from an under-active vagus nerve often lead to a condition known as gastroparesis which is a frequent and severe complication of diabetes. Patients suffering from this disorder may experience pain in the stomach, nausea, heartburn, stomach spasms, and weight loss. Patients with under-active vagus nerves often experience severe gastrointestinal problems. Oplossingen worden o.a. gezocht in deze richting: Holding your breath and bearing down (Valsalva maneuver)

Immersing your face in ice-cold water (diving reflex)

Coughing

Likewise, diaphragmatic breathing, yoga, and meditation help the parasympathetic nervous system over-ride the sympathetic nervous system and calm the vagus nerve.
Researchers confirm that daily habits of mindset and behavior along with conscious breathing and yoga can create a positive snowball effect through a feedback loop linked to stimulating your vagus nerve. In order to maintain homeostasis, the central nervous system responds constantly, via neural feedback, to environmental cues. Stressful events disrupt the rhythmic structure of autonomic states, and subsequently, behaviors. Since the vagus plays such an integral role in the regulation of heart rate and heart rate variability it follows that how we breathe when under stress makes all the difference in the world. http://drsircus.com/medicine/function-vagus-nerve
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.687
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan