melkkefir

Zijn er hier meer mensen die ook zo verslaafd zijn geworden aan melkkefir? Ik vind het zo ontzettend lekker dat ik eigenlijk nooit meer "gewone" rauwe melk drink.

Volgens mij is dit echt de perfecte voeding. De lactose is eruit door alle goede bacterien (dacht een stuk of 15 verschillende soorten!) en ik las ook dat het een zure omgeving creert in de darmen waar de "bad guys" een hekel aan hebben. De lactose is dus geen probleem meer, maar voor sommige nog wel de eiwitten. Slechte eiwitvertering heeft temaken met een tekort aan maagzuur, maar als kefir zorgt voor een zuurdere omgeving in de darmen dan zorgt het dus waarschijnlijk ook voor meer (zuurder) maagzuur, waardoor de eiwitten in de melk ook weer minder problemen moeten geven. Verder produceren deze bacterien ook nog extra vitamines, alsof er nog niet genoeg voeding in de rauwe melk zit :)

Maar nu mijn vraag: Mijn melkkefir is altijd een beetje aan de dikke kant, maar nog prima drinkbaar. De laatste 2 keren is ie helemaal dun, net als gewone rauwe melk. Doe ik iets fout? Of is mijn yoghurtplantje aan het doodgaan ofzo?

Evan

 
Haha, ik ben allang weer gestopt met Kefir joh. Dat zijn van die dingen die ik twee weken kan drinken en dan krijg ik het echt niet meer weg. Mijn plantje is die twee weken blijven leven, maar wat er gebeurt als een plantje doodgaat..... Jij hebt het nu waarschijnlijk meegemaakt ;)

 
Wij waren afgelopen twee weken in Duitsland op vakantie en raad eens wat ik daar gewoon bij de Lidl vond? Kefir in halve liter potten. En lekker! Zelfs de kinderen dronken er van, we namen het bij het ontbijt en ze kregen er een beker van voor het slapen gaan. Ik heb flink ingeslagen, maar helaas is het maar beperkt houdbaar. Ik heb zelf ook wel eens gepoogd om kefir te maken, maar ik krijg het maar niet in de vingers. Ik had ook een plantje, maar dat bleef ook maar twee weken leven, hartstikke zonde!

 
Voor melk...moet je wel melk-kefir korrels hebben..

Als je ze besteld, moeten ze eerst "ff bijkomen" van de reis.

Dus de eerste melk weg gooien !! Dan de kefir in een plastic zeef afspoelen onder

stromend water

Dan weer opnieuw in de melk, deze kun je drinken ( na 24 uur)...de kefirkorrels weer afspoelen, enz.

Hoe melk-kefir overleeft tijdens vakantie weet ik niet.

Water-kefir kan wel 1 week in water met gedroogde abrikozen en pruimen staan.

Dia.

 
p.s...in turkse winkels is ook kant en klare kefirdrank te krijgen.

Maar ik vind persoonlijk zelfgemaakte lekkerder.

Dia.

 
Vanwege lactose intollerantie kan ik geen rauwe melk of yoghurt eten, soms eet ik weleens wat geitenkaas en heb nu eens geitenyoghurt meegenomen. Ik hoop dat deze goed valt, maar vroeg me wel af hoe gezond deze is tegenover koemelk?

 
Zit net even te kijken op marktplaats en er wordt inderdaad genoeg kefir aangeboden (de plantjes dan). Maakt het nog uit of het een melk- of waterplantje is? Ik heb er weinig goede ervaring mee tot nu toe, maar omdat de kids het erg lekker vinden en ik ze dit in de schoolbekers mee wil geven, wil ik het toch weer proberen. Zou ik mijn yoghurtmachine kunnen gebruiken voor de constante temp, of is dat niet nodig?

Groetjes

Heleen

 
Ikke.....ik weet niet wat ervan waar is,maar ik kom best vaak artikels tegen die geiten&schapen producten,qua gezondheid,prefereren boven koemelk producten.

 
Waterkefir en Kombucha vinden we heel lekker, maar kefir krijgt alleen mijn partner weg, ik vind het verschrikkelijk smaken, misschien langzaam toch weer eens proberen. Ik weet hoe goed het is....

Heleen melk kefir gaat heel simpel op het aanrecht, het heeft alleen kamer temperatuur nodig. Er zijn nog wel meer culturen van kamertempetuur yoghurt typen. Ik heb er een aantal en dat smaakt allemaal prima vind ik. Ook mijn kinders vinden het goed te doen. Maar dus geen melk kefir tot nu toe LOL.

Het is ook zo dat de water scoby (symbiotic colony of bacteria and yeast) aan melk kan wennen, maar andersom lukt niet. Ik heb heel veel water kefir scoby, dat groeit bij mij prima, maar melk kefir groeit maar heel langzaam, waarschijnlijk omdat het meer in de koelkast verblijft dan op het aanrecht. Zal het er toch weer eens uithalen en ermee aan de slag gaan.

 
Morgen krijg ik mijn eerste waterkefir binnen. Zijn er hier mensen die veel ervaring hebben met waterkefir? Ik lees op verschillende websites dat er per liter ongeveer 70 of 80 gram suiker gebruikt moet worden. Ben toch wel bang dat er nog veel suikers overblijven. Dus hoeveel suiker gebruiken jullie voor de bereiding? En hoelang laten jullie het fermenteren?

Ik zit eigenlijk zelf te denken om ongeveer 50 gram suiker te gebruiken en het 48 uur te laten fermenteren. Of zal de kefir dan weer te weinig voeding krijgen en sterven?

Ik zit ineens te denken, met melkkefir gebruikt de kefir alleen de lactose in de melk. In een liter melk zit ongeveer 40 gram melksuiker. Die waterkefir zou het dus met 50 gram makkelijk moeten kunnen doen toch?

 
@janse ik heb heel vaak v/d zomer waterkefir gemaakt, maar afgelopen mnd niet. maar je berekeningen klinken goed. het kan vast met minder suiker - en je kan het tussendoor proeven om te checken dat het niet zoet smaakt. verder is misschien het gebruik van blackstrap molasses een optie - voegt meteen mineralen toe waarvan ik begrepen heb de kefirtjes lekker vinden.

 
Ik ben al een goed jaar bezig met waterkefir! De mijne krijgt een half handje rozijntjes+1 vijg + 3 eetl.rietsuiker per keer. Ik verschoon hem om de 3 a 4 dagen. Dus maandag nieuwe voeding dan vrijdag en uiterlijk zaterdag weer verschonen. Geen idee of dit het oorspronkelijke protocol was eigenlijk! Dit is het gewoon geworden hier en mijn waterkefir smaakt nooit zoet. Eerder bitter. Ik doe er ook nog een halve (of iets meer) citroen bij. Je kunt er ook honing in doen of een kiwi of......

 
Oke, bedankt. 3 Eetlepels suiker is nog lang geen 70 of 80 gram zoals ze op de meeste websites aanbevelen. Je verschoont hem om de 3 a 4 dagen, bedoel je hiermee dat je het 3 tot 4 dagen laat fermenteren, of bedoel je dat je ze om de 3 tot 4 dagen afspoelt??

Je kefir leeft dus al meer dan een jaar? Of gaan ze bij jou ook weleens dood?

Merkte je verschil toen je kefir ging gebruiken? En hoeveel drink je er per dag van?

 
Ik laat hem inderdaad 3 dagen fermenteren en dan doe ik de 'oogst' in 2 lege flessen en spoel ik inderdaad de kefir af en geef hem weer nieuw water+citroen+zoet. Hij zit in een grote weckpot van de Blokker. Mijn kefir leeft zeker al meer dan een jaar! Ze zijn nog nooit dood gegaan omdat ik altijd heel trouw verschoon en niet op vakantie ben geweest. Ik merkte geen verschil maar dat kan aan mij liggen omdat ik bijna nergens verschil van merk. Per dag drink ik er nu 2 kopjes van maar in het begin dronk ik - onbewust als ik was - 2 grote soepkoppen! In die tijd zat ik dan ook veel meer verstopt dan tegenwoordig. :)

 
Ik heb net 2 porties in 2 verschillende literflessen gedaan. Heb in totaal bijna 150 gram kefir gekregen, dus kan gelijk met 2 flessen aan de slag. In de ene fles heb ik 50 gram suiker en in de andere heb ik 40 gram gedaan. Ik gebruik wel de billington suiker, zo krijg ik ook nog flink wat mineralen binnen. Verder wat rozijntjes en citroensap. Weet jij waar die rozijnen en citroensap precies voor nodig zijn? Is dit puur voor de smaak, of heeft deze kefir ook wat zuurs nodig?

Ik vind dat fermenteren zo leuk, binnenkort zit ik aan de waterkefir, melkkefir en aan de kombucha. Ga ook weer eens aan de slag met de yoghurt denk ik.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.837
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan