melkkefir

Ik hoor vaak dat je de melk moet koken voordat je de cultuur toevoegt, omdat anders de kefir moet concurreren met de aanwezige bacteriecultuur in de melk, maar dat is in mijn ogen onzin

Lijkt mij ook dat je de goede eigenschappen van de melk dan vermoordt.

Ik let er ook niet zo op Henry hoeveel korrels ik erin doe. Ik houd ongeveer 2-3 vingers korrels aan en dan een literfles melk erbij.
 
De korrels groeien goed bij mij, soms zijn het er een flink aantal wat ik in de rauwe melk doe. Ik laat het nu 4 dagen fermenteren. De kefir is super lekker!
 
Beste wensen iedereen. De korrels van Tanja groeien als kool. Ze krijgen af en toe biologische halfvolle melk, soms gewone halfvolle melk van de lidl en af en toe wat niet biologische geitenmelk van de appie. De cultuur groeit als kool.

Een tip: ik heb een quooker en zet de weckpot met kefir hiernaast (het is wat warmer in de kast door de restwarmte van de combiboiler) Zo hoef ik geen kweekkast apart te maken.
 
Hoe zit het met hormoonen in rauwe melk? Bij een lezing over hormonen werd verteld dat er veel hormonen in melk zitten omdat het voor een pasgeboren kalf is bedoeld.
Ben wel benieuwd wat Mike en Tanja hiervan vinden?

En gister werd bij een lezing door Juglen en Ralph Moorman (supermarktsafari) weer verteld dat melk meer nadelen dan voordelen heeft. Juglen is geen fan van melk.
 
Huh???

Bedoelen ze dan niet de gepasteuriseerde melk uit de supermarkt?
 
Ik lees op de site van de hormoonfactor dat ze aks vervanger van melk sojamelk aanbevelen. Dat kan toch niet waar zijn...??
 
Serieus? Dat heb ik niet meegekregen. Mijn collega is naar zijn training geweest ik zal het navragen.
 
Ik lees het nu op zijn site. Wtf zo verliest hij geloofwaardigheid ondanks zijn kennis want hij weet echt veel.. Juglen had ontdekt dat de meeste postieve onderzoeken mbt melk betaald zijn door zuivel industrie.
 
Nou ik las het hier.

Misschien heeft het te maken dat melk slecht verteerbaar is voor mensen met een immuun probleem? Op de site van Jesse van de velde las ik dat je eens moest proberen om alle zuivel 60 dagen weg te laten en na die 60 dagen weer toevoegen. Volgens hem ervaar je dan problemen van melk. Zelf heb ik bijna 10 jaar geen zuivel genomen en kreeg een hoop problemen toen ik het niet nam. En na 10 jaar melk wel weer drinken positieve verbetering. Ik vind het een rare redenatie eigenlijk.
 
Ja dat las ik ook op de site van Jesse.
Desondanks geloof ik er zelf geen bal vab. Mits je het onvermogen hebt om het te kunnen verteren. Maar het verbaasd mij wel dat een alternatief sojamelk is.
 
Je bericht valt weg doordat hij de site van Ralph groot plaatst in je bericht daarvoor. Geen idee dus wat je zei...
 
Ik zei boven die link dat ik het hier las. En toen plaatste ik die link die zo groot is.

Ik denk dat melk een probleem kan zijn voor mensen met het onvermogen om het te kunnen verteren. Dat zegt Ralph ook in zijn artikel. Maar dat van die hormonen vind ik maar raar. En ik vind het ook raar dat Ralph refereert naar soja. Die had ik niet verwacht van hem.
 
Nu las ik zelfs op de site van Jesse van de Velde dat mensen de enige zoogdieren zijn die melk van koeien drinken. Nou, dat is dan ook larie. Want ik zie toch de katten op de boerderij en de honden die ook melk van de koeien drinken.
 
Melk zit boordevol hormonen, maar wat ik er van begrepen heb is, dat mensen hiervan alléén IGF-1 opnemen (dit zit ook van nature in menselijke borstvoeding) en dat alle andere hormonen alleen actief zijn bij de koeien zelf en dus geen effect op mensen hebben.
Ik ben benieuwd of iemand dit kan bevestigen.
In vooral melk van koeien uit de bio-industrie schijnen ook nog stresshormonen te kunnen zitten. Of deze hormonen wel invloed hebben op de mens durf ik niet te zeggen, maar reden te meer om géén standaard melk(producten) te nuttigen. Vaak hebben deze 'uitgemolken' koeien ook last van ontstoken uiers en de pus hiervan zou zich ook in de melk bevinden.

Interessant vind ik wel het artikel van Juglen met betrekking tot het type suiker Neu5Gc dat zich ook in o.a. geitenmelk zou bevinden.
Ik had daar zelf nog nooit van gehoord. Ook in het artikel op oersterk.nu wordt deze type suiker uitgebreid besproken.

https://www.ahealthylife.nl/geitenmelk-gezonder-dan-koemelk/

https://www.oersterk.nu/blogs/waarom-ik-niet-100procent-paleo-eet-en-jij-dit-ook-niet-moet-doen-/


 
Maar hoe zit dat dan als je als baby geen borstvoeding hebt gehad maar flessen melk?
Dan heb je die IGF-1 in je baby tijd toch niet binnen gekregen? Hoe belangrijk is het dat je dat als baby binnen krijgt?

Moet ik nu gaan twijfelen aan de inname melk consumptie? Als ik al due artikelen moet geloven dan is het maar beter om te matigen. Ook vraag ik mezelf af of je bij een hoge consumptie rauwe melk wel in de vetverbranding bent of alsnog in de suikerverbranding?

En hoe zit het dan met biest?
 
Dat paleo geneuzel over zoogdieren eten en die Neu5Gc, vooral gebaseerd op aannames heb ik begrepen. Dan zou je alleen nog kip en vis kunnen eten, net alsof daar niets op aan an te merken is. Afijn, genoeg volkeren die wel zoogdieren aten en in goede gezondheid verkeerde, de Masai zouden er belabberd aan toe moeten zijn geweest met al die Neu5Gc in hun dieet, gek genoeg hadden zij geen last van ontstekingen.
 
Binc
In rauwe melk zit lactose, suiker dus nee daarmee zul je wellicht niet in de vetverbranding blijven zitten. De vraag is waarom wil je constant in de vetverbranding zitten? Soms zit je daarin, soms niet. Je eet toch ook granen?
 
Nou, omdat mijn melk consumptie torenhoog is. Zeker een liter rauwe melk per dag.
Dan zit je toch continue in de suiker verbranding? Of zie ik dat verkeerd?
Ik eet kleine beetjes rijst en gierst.
 
Volgens mij als jij dat zo zegt Tanja, zit ik dus voornamelijk in de suiker verbranding iplv de vetverbranding? Daarnaast ook nog yoghurt. Vlees en vis uiteraard ook. Maar wel veel zuivel wat ik naar binnen werk.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.345
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan