melkkefir



Zelf kefir korrels kopen en dan kefir maken
goede tip leuk ik vraag cor om mee te doen !!!!!
 
Of kefir kopen van RAUW POWER als starter. Eetlepel per liter melk voldoet en goede kwaliteit. Om de 1 a 2 maanden opnieuw starten. Je kan het proeven als minder wordt.
Hoe lang laat je die 'liter melk met 1 eetlepel kefir' staan? Tussentijds nog doorroeren?
 
Hoe lang laat je die 'liter melk met 1 eetlepel kefir' staan? Tussentijds nog doorroeren?
1 tot 2 dagen. Hangt van temperatuur af. Niet roeren tussendoor. Als de melk lobbig is geworden, is die klaar. Dat zie je als je de fles iets schuin houdt. Het wordt kefir met kamertemperatuur, min 20 graden. Anders duurt langer. Is het kouder in je huis, zet dan in koelbox met fles heet water. Ik maak meestal 8 tegelijk dicht bij fornuis. Daarna in koelkast om na te rijpen aantal uren en dan is klaar.
 
Wat is er aan de hand? mijn melkkefir heeft niets gedaan, alleen boven op een beetje, bijna alles was dunne melk.
 
sorry voor de late reactie, nee dat niet ik denk dat ik te weinig kefir heb gebruikt, dag er na heb ik minder melk gebruikt. Het is weer goed gekomen.
 
Ik weet niet of het in dit topic al aan bod is geweest maar je kan ook kefir maken zonder kefir korrels: Gewoon de melk op kamertemperatuur laten fermenteren. Omdat het in deze tijd niet echt warm in huis is gebruik ik een plastic warmtematje die ik bij de smartshop heb gekocht en gebruik ik 2 stapeltjes plankjes aan weerszijden van het warmtematje waar ik de pot met melk opzet zodat ie niet direct in contact komt met het warmte matje. met een thermometer controleer ik de temperatuur van de melk die zo rond de 22 graden celcius blijft en dan heb ik na 2 dagen kefir.
 
Ik weet niet of het in dit topic al aan bod is geweest maar je kan ook kefir maken zonder kefir korrels: Gewoon de melk op kamertemperatuur laten fermenteren. Omdat het in deze tijd niet echt warm in huis is gebruik ik een plastic warmtematje die ik bij de smartshop heb gekocht en gebruik ik 2 stapeltjes plankjes aan weerszijden van het warmtematje waar ik de pot met melk opzet zodat ie niet direct in contact komt met het warmte matje. met een thermometer controleer ik de temperatuur van de melk die zo rond de 22 graden celcius blijft en dan heb ik na 2 dagen kefir.

In het Engels heet dat clabbered milk, ik geloof echter niet dat het hetzelfde bacterie profiel heeft als kefir.
 
In het Engels heet dat clabbered milk, ik geloof echter niet dat het hetzelfde bacterie profiel heeft als kefir.
Wat is er anders aan dan? Melk gaat uit zichzelf al fermenteren en wordt vanzelf zuur, het wordt al zuur in de koelkast vanaf 1,5 week. Ik heb deze manier van kefir maken uit een boek van Aajonus Vonderplanitz "the Recipe for Living Without Disease". Op deze manier heb ik ook cottage cheese gemaakt door de melk met karweizaad erin nog langer te fermenteren en dan de wei aftappen en dan wat er overblijft laten uitlekken in een doek in een vergiet, en dan een beetje room erdoorheen roeren.
 
Wat is er anders aan dan? Melk gaat uit zichzelf al fermenteren en wordt vanzelf zuur, het wordt al zuur in de koelkast vanaf 1,5 week. Ik heb deze manier van kefir maken uit een boek van Aajonus Vonderplanitz "the Recipe for Living Without Disease". Op deze manier heb ik ook cottage cheese gemaakt door de melk met karweizaad erin nog langer te fermenteren en dan de wei aftappen en dan wat er overblijft laten uitlekken in een doek in een vergiet, en dan een beetje room erdoorheen roeren.
Een willekeurig melkkefirproduct bevat o.a. de volgende micro-organismen:
  • Lactococcus lactis ssp.
  • Lactobacillus paracasei ssp. paracasei,
  • Lactobacillus acidophilus,
  • Lactobacillus delbrueckii ssp. bulgaricus,
  • Lactobacillus plantarum,
  • Lactobacillus fermentum
  • Lactobacillus Kefiri en parakefiri
  • Leuconostoc ssp.
  • Streptococcus thermophiles
  • Saccharomyces cerevisiae,
  • Kefirgisten (ca. 15 maar soms meer dan 23 verschillende soorten)
  • Kefirkorrels microflora

    Die gisten, microflora, en bacterien zitten bij jou thuis dus gewoon in de lucht ?
 
Een willekeurig melkkefirproduct bevat o.a. de volgende micro-organismen:
  • Lactococcus lactis ssp.
  • Lactobacillus paracasei ssp. paracasei,
  • Lactobacillus acidophilus,
  • Lactobacillus delbrueckii ssp. bulgaricus,
  • Lactobacillus plantarum,
  • Lactobacillus fermentum
  • Lactobacillus Kefiri en parakefiri
  • Leuconostoc ssp.
  • Streptococcus thermophiles
  • Saccharomyces cerevisiae,
  • Kefirgisten (ca. 15 maar soms meer dan 23 verschillende soorten)
  • Kefirkorrels microflora

    Die gisten, microflora, en bacterien zitten bij jou thuis dus gewoon in de lucht ?
Dus het enige verschil zijn dus die microflora en kefirgisten. Het zou zomaar kunnen dat die bij mij in de lucht hangen, ik weet niet hoe ik dat kan checken. Er hangen hier denk ik ook veel bacteriën in de lucht van gefermenteerde levers die ik elke ochtend eet. Ik denk niet dat bepaalde bacteriën aan 1 product gebonden zijn.
 
Wat is er anders aan dan? Melk gaat uit zichzelf al fermenteren en wordt vanzelf zuur, het wordt al zuur in de koelkast vanaf 1,5 week. Ik heb deze manier van kefir maken uit een boek van Aajonus Vonderplanitz "the Recipe for Living Without Disease". Op deze manier heb ik ook cottage cheese gemaakt door de melk met karweizaad erin nog langer te fermenteren en dan de wei aftappen en dan wat er overblijft laten uitlekken in een doek in een vergiet, en dan een beetje room erdoorheen roeren.

Geen rocket science hoor, het lijkt mij gewoon logisch dat de kefirkorrels een andere mix van organismen bevatten dan die in de lucht. Ze verplaatsen zich op een andere manier, kefir heeft zo z'n eigen geschiedenis waarbij het oorspronkelijke "plantje" over de halve wereld gezworven heeft, overal wat andere bacteriën opgepakt heeft.

Je zou eens een smaaktest op kunnen zetten voor jezelf, kijken of je verschil proeft en ziet.

Het schijnt trouwens dat desem in San Francisco het lekkerst smaakt, door de daar aanwezige bacteriën in de lucht, maar dat is een zijspoor;-)
 
  • Haha
Waarderingen: Surv
Ik zeg tegen gefermenteerde melk kefir, maar wat doet het ertoe, het is beiden gefermenteerd. Ik voeg voorafgaand aan de fermentatie ook eigen bacteriën aan toe door een slok melk in de mond te nemen en uit te spugen in de melk. Op deze manier wordt de melk nog beter verteerbaar. Deze tip heb ik van Excellent health (youtube)
 
Ik zeg tegen gefermenteerde melk kefir, maar wat doet het ertoe, het is beiden gefermenteerd. Ik voeg voorafgaand aan de fermentatie ook eigen bacteriën aan toe door een slok melk in de mond te nemen en uit te spugen in de melk. Op deze manier wordt de melk nog beter verteerbaar. Deze tip heb ik van Excellent health (youtube)

Oh wat leuk dat je dat doet, dat doe ik wanneer ik een smoothie maak voor m'n kinderen, wat speekselenzymen toevoegen. Niet aan hen vertellen!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.783
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan