Lezing Mike in West-Friesland

Dank je Mike, dementie is zeker een onderwerp om me nog in te verdiepen. De connectie tussen voeding en de hersenen is me wel al heel duidelijk. Helaas heb ik geen informatie over de voeding van mijn oma's vader, die dus ook dement is geworden. Logisch gezien zou hij juist wel de goede vetten moeten hebben gehad, maar ik weet niets over de koolhydraten.

 
Quote:
Louise schreef:

Toen mijn opa aan een hartaanval overleed eind jaren '70 vertelden de dokters dat de oorzaak de vele eieren en het vet was waar mijn oma mee kookte. De angst voor verzadigde vetten is dus al ruim 30 jaar oud! Ongelofelijk hè!


Nou, bij die 30 jaar zal het niet blijven vrees ik :( . Lees maar eens mee wat er vandaag in het Algemeen Dagblad staat:

"Hersenen krimpen door eten van fastfood.

Het eten van vette voeding leidt ertoe dat onze hersenen krimpen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Portland (Oregon), dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschift Neurology.

In een dieet met veel fastfood zit veel verzadigd vet dat slecht is voor de doorbloeding van het brein. Ook zitten er maar weinig vitamines B, C, D en E in dergelijk voedsel, waardoor de hersenen krimpen zoals dat ook bij Alzheimer gebeurt.

Mensen die daarentegen juist wél veel van die vitamines en omega-3 vetten binnenkrijgen, hebben een relatief groot brein. 'Omdat die de bloedvaten in de hersenen stimuleren', zegt neuroloog Gene Bowman, de leider van het onderzoek.

De resultaten die nu in Neurology zijn verschenen, komen voort uit een studie naar breinveroudering onder bejaarden die al meer dan dertig jaar loopt. Eerder werd dementie al gelinkt aan het eetpatroon van mensen.
"

Dus wat hier wordt geconcludeerd is: fast food = verzadigd vet = slecht.

Er wordt geen onderscheid gemaakt in puur en weinig bewerkt verzadigd vet zoals rauwe melk, kaas, roomboter en eieren en de rotzooi die vaak in fast food is verwerkt 8O .

Als ik niet door jullie op dit forum juist geïnformeerd zou zijn zou ik het meteen geloven en nóg magerder gaan eten, maar gelukkig ben ik dat stadium voorbij omdat ik zie wat verzadigd vet voor me doet en hoe goed ik me erbij voel.

 
Wat betreft de presentatie van Mike op 29 januari in Midden-Beemster: ik heb me al aangemeld! :D

Ik verheug me er op! Ook om enkelen van jullie te ontmoeten.

Bedankt voor jullie initiatief Poekie!

Kunnen we op de biologische boerderij ook direct wat kopen?

 
Als verzadigd vet de doorbloeding van de hersenen vermindert en deze doet krimpen, hoe kan het dan dat maar liefst 60% (!) van onze hersenen uit vet bestaat, waarvan ongeveer 50 procent verzadigd vet? Hier een heel interessante lezing van Sally Fallon over voeding en onze hersenen:

http://www.westonaprice.org/mentalemotional-health/nutrition-and-mental-development

Citaat:

Quote:
Now, if we look at the fats in the brain, the two major fats are saturated fat and a fat called arachidonic acid. But we’re not supposed to eat saturated fats, right? Yet saturated fats like butter, meat fats, lard, and coconut oil are the kinds of fats your brain wants and needs. And if you don’t eat those fats, your body says, “Well, give me the next best thing: refined carbohydrates.” Your body can make saturated fats out of refined carbohydrates. And that’s how people get cravings for refined carbohydrates—especially pregnant women and growing children. Unfortunately, eating refined carbohydrates robs the body of nutrients, while natural saturated animal fats provide some very important nutrients.


Mike

 
En welk verzadigd vet zit er volgens hen dan in fast-food? Volgens mij gebruiken ze juist al jaren plantaardige vetten?

 
Quote:
Poekie over de posters, flyers etc voor de lezing:

Hebben er meer mensen ideeën?


Misschien een stukje in het regionale huis-aan-huis blad? Over het algemeen worden die goed gelezen.

 
Quote:
Dirtsa schreef:

En welk verzadigd vet zit er volgens hen dan in fast-food? Volgens mij gebruiken ze juist al jaren plantaardige vetten?


In kroketten, frikandellen, hamburgers etc. zitten vleesproducten, vaak afvalvlees met veel vet, ik schat in dat men daarop doelt.

 
Quote:
En welk verzadigd vet zit er volgens hen dan in fast-food? Volgens mij gebruiken ze juist al jaren plantaardige vetten?


Voor het bakken, braden en frituren, ja. Het vlees zelf is natuurlijk verzadigd vet. Alhoewel bij veel fastfood-ketens er 50% soja aan wordt toegevoegd! Maar de verzadigde vetten zijn het probleem natuurlijk, laten we vooral de andere kant op kijken als het gaat om plantaardige, bewerkte olien en vetten en soja.

Mike

 
Enjoy
Quote:
Kunnen we op de biologische boerderij ook direct wat kopen?



Ja, je kunt op in de biologisch-dynamische boerderijwinkel het volgende kopen:

rund en lamsvlees (diepgevroren dus vers)

brood (bakker uit ahaus) Ik weet alleen niet zeker of ze dat op zondag ook zullen hebben

rauwe melk (zelf even flessen of potten meenemen)

diverse streekproducten

Mike neem jij het keltische zeezout mee die dag?

 
http://www.sott.net/articles/show/239702-Most-Vegetarians-Return-to-Eating-Meat

Quote:
Most Vegetarians Return to Eating Meat

Sarah

The Healthy Home Economist

Wed, 29 Jun 2011 06:47 CDT

It appears that for the vast majority of vegetarians, abstaining from meat is only a phase rather than a permanent life choice.

According to Psychology Today, roughly 75% of vegetarians eventually return to eating meat with 9 years being the average length of time of abstinence.

The most common reason former vegetarians cited as the reason they returned to meat was declining health. One vegetarian turned omnivore put it very succinctly:

"I'll take a dead cow over anemia any time."

Other former vegetarians cited persistent physical weakness despite eating a whole foods, PETA recommended diet while others returned to meat at the recommendation of their doctor.

Another big reason that vegetarians returned to meat was due to irresistable cravings. This occurred even among long term vegetarians. Respondents talked about their protein cravings or how the smell of cooking bacon drove them crazy.The article in Psychology Today ended on a baffled note with the author wondering if meat eating could potentially be in our genes?

[...]

I submit that the results of this survey are not surprising and are in fact a testament to the research of Dr. Weston A. Price. Dr. Price traveled the world in the 1920′s and 1930′s visiting 14 isolated cultures in the process. During this adventure which he documented in great detail with amazing pictures in his masterpiece Nutrition and Physical Degeneration, Dr. Price concluded that while the diets of these natives varied widely, nutrient dense animal foods high in the fat soluble vitamins A, D, and K (also known as Activator X) were the common denominator. Consumption of these animal foods were revered in these communities as they bestowed vibrant health, ease of fertility, healthy children, and high resistance to chronic and infectious disease.

This discovery was a disappointment to Dr. Price who had expected to find the vegetarian cultures to be the healthiest cultures of all. But, the vegetarian cultures he examined displayed more degeneration than the omnivore cultures which surprised him given that these vegetarian cultures did indeed have superior health than the Americans of his day.

However, he could not deny that the health of the indigenous omnivores exceeded that of the vegetarian cultures with those consuming marine seafoods of all kinds exhibiting the most vibrancy of all.

Therefore, in the famous words of Pink Floyd, "Eat yer meat!"

And, while you're at it, make sure it's grassfed because even meat eaters hate factory farms!


 
Ik geloof het! :|

Als vegetariër is het bijna ondoenlijk om aan al je voedingsstoffen te komen. Mijn directe collega is vegetariër, dagelijks bij de lunch kijk ik met afgrijzen naar waar hij zich mee voedt: drie zachte witte bolletjes, met twee plakjes kaas (tussen dat plastic catering-folie), en gekookt ei en hagelslag. En 's avonds een groente/sojaburger. Hij vindt dat hij zo heel verantwoord en gezond eet. Maar als ik zie hoe bleek en ongezond hij eruit ziet, op z'n 32ste al half kaal, dan heb ik daar zo m'n grote twijfels bij (understatement) :|

 
Ik ben ook een bekeerde vegetarier. Ik ben twee jaar geleden na 19 jaar vegetarisme weer vlees gaan eten en heb me nog nooit zo goed gevoeld! Ik eet het nu vrijwel dagelijks en voel me nu nog beter!

Mike

 
Hoe kan ik de poster die ik gemaakt heb voor de lezing van Mike op dit forum plaatsen?

Een tekst is duidelijk maar zoiets abstract als een poster, het is een digitaal bestand maar dan nog.......

 
Uploaden naar iets als www.imageshack.us of www.photobucket.com Vervolgens moet je via URL een link kunnen plaatsen. Normaal kun je ook een
-tag gebruiken, maar ik weet niet of dit forum dat ondersteunt.

 
Ik heb in een gmail account geopend op forumwapf@gmail.com

Als jullie een bestand geplaatst willen hebben mail het dan naar mij en ik plaats het in dat album.

 
Hee DE poster! Psychologisch gezien (qua kleuren, opvallende elementen enzo) heb je het supergoed gedaan! Leuk hoor!

 
Prima poster Poekie!

Maar.....waarom als consumptie niet ook uit rauwe melk laten kiezen?

Want........ehhh........KOFFIE????????? :| :evil: :oops: :? 8O :(

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.729
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan