@Mike,
Fix your diet and your diet will fix you. Dat is zo’n beetje het motto van de WAPF. Ze zijn zeker niet tegen extra ondersteuning in de vorm van kruiden of bijv. ALA, maar de basis is en blijft de voeding. Hun filosofie is vooral.gebaseerd op het ondersteunen van de ontgiftingscapaciteit van het lichaam zelf, iets wat ook de focus is van mijn lezingen over ontgiften.
Precies, daar is het wat het allemaal om draait in deze discussie; onze ontgiftingscapaciteit.
Je voeding moet de basis zijn, daar zijn we het allemaal mee eens. Je voeding kan de ontgiftingscapaciteit ondersteunen, maar ik vind niet dat we de illusie moeten hebben dat alleen voeding voor iedereen het ontgiftingsprobleem oplost.
Mensen met bijvoorbeeld het chronische vermoeidheidssyndroom (ME/CVS) hebben allemaal te maken met een een Glutathione tekort. Dit is niet op te lossen met alleen goede voeding. Hierbij komt veel meer kijken (methylation, genetische bepalingen)
En datzelfde geldt, vind ik, voor mensen met een kwikvergiftiging. Het ondersteunen van de ontgiftingscapaciteit met voeding is niet voldoende om te herstellen.
Nuchterheid, met beide benen op de grond blijven staan, aarden, daar gaat het om. Dat de gemoederen hier hoog op lopen betekent dat ik met gestresste mensen te maken heb en DAT is hun basisprobleem! Het maakt dat ze in hun hoofd zitten i.p.v. hun onderbuik. Het maakt dat ze gevoelig worden voor ‘autoriteiten’ met ingewikkelde, brainy protocollen, die overvoorzichtig zijn omdat alleen zij weten hoe het zit. Het maakt dat ze te weinig varen op hun eigen onderbuikgevoel en wat hun lichaam hen werkelijk vertelt. Het maakt dat ze mij aanvallen als ik ze hierop attendeer.
Uiteraard met alle respect maar voor iemand die al lang in deze gezondheid business zit en lezingen geeft, had ik wel een andere inzicht verwacht. Het gaat hier niet om gevoeligheid, het gaat hier wel over ondernemende mensen die iets aan hun gezondheid doen. Hoe kun je daar geen respect voor hebben, mensen zoals Mark en Edwin.
Hoeveel mensen kennen wij in onze omgeving wel niet die ook gezondheid problemen hebben en maar zeggen van 'het is niet anders'. Die geen moeite doen om er uberhaupt even bij stil te zaan en/of zich in te verdiepen.
Ik heb diep respect voor mensen zoals Mark en Edwin, die hun vleugels spreiden en kijken naar de mogelijkheden in het leven die hun gezondheid wellicht kunnen verbeteren. En dit zal ongetwijfeld met vallen en opstaan gaan, er zullen protocollen bij zitten die niet werken etc. Maar laten we aub hun beweegredenen niet vergeten!
Het maakt dat ze te weinig varen op hun eigen onderbuikgevoel en wat hun lichaam hen werkelijk vertelt. Het maakt dat ze mij aanvallen als ik ze hierop attendeer.
Dat zie ik heel sterk bij die Cutler- en Buteyko-kliekjes. Ik sta het hier oogluikend in de daarvoor geschikte topics toe. Maar als ze in andere topics ook zieltjes proberen te winnen grijp ik in.
Kliekjes, zieltjes winnen, ingrijpen? Straks ga je nog denken dat we het forum willen gaan overnemen
Ik denk dat mensen deze protocollen volgen juist NADAT ze naar hun lichaam hebben geluisterd! Zelf heb ik de Buteyko methode gevolgd vanwege mijn chronische hyperventilatie.
Maar goed, er leiden meer wegen naar Rome Mike! De gezondheid van een mens wordt niet alleen bepaald door voeding. De ademhaling en het verwerken van opgeslagen zware metalen hoort hier ook bij (lees: Buteyko en Cutler methode).
Ik vind dat als je op dit forum alleen over voeding wilt praten, dat je dit dan ook duidelijk naar je leden moet communiceren.